لامپ کم مصرف برای رشد گیاه

لامپ کم مصرف برای رشد گیاه

لامپ کم مصرف برای رشد گیاه می تواند لامپ مناسبی باشد. لامپ کم مصرف ویژگی هایی دارد که بسیاری از آن ها برای گیاهان و پرورش آن ها مناسب است. با این حال تعداد و توان این لامپ ها موضوع مهمی است که باید به آن توجه شود. به طور معمول، برای پرورش و رشد گیاهان به کمک لامپ فلورسنت فشرده (CFL) به حداقل 60 وات نور در هر فوت مربع نیاز خواهیم داشت.

خرید انواع لامپ کم مصرف
خرید انواع لامپ کم مصرف

البته لازم به ذکر است که این میزان توان، به مرحله رشد گیاه نیز بستگی دارد. به همین دلیل بهتر است با رفتار و نیازهای گیاه خود آشنایی داشته باشید تا بتوانید بهترین لامپ کم مصرف برای رشد گیاه را انتخاب کنید.

به کمک این لامپ ها می توان نوری مشابه نور خورشید را برای گیاهان فراهم کرد. به همین دلیل اگر در مکانی هستید که امکان تابش نور خورشید وجود ندارد، لامپ کم مصرف گزینه مناسبی برای شما خواهد بود.

اگر قصد دارید از لامپ فلورسنت برای رشد گیاهان خود استفاده کنید، تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید. در این مقاله به بررسی این که آیا لامپ کم مصرف برای رشد و پرورش گیاهان مناسب است یا خیر، می پردازیم.

آنچه در ادامه می خوانیم:

آیا می توان از لامپ کم مصرف برای گیاهان استفاده کرد؟

درباره استفاده از لامپ کم مصرف برای رشد گیاه باید گفت که گیاهان با توجه به نوع، اندازه و مرحله رشدی که دارند، به یک میزان مشخص نور احتیاج دارند که با استفاده از این لامپ ها می توان نور مورد نیاز برای رشد گیاهان را تأمین کرد.

بهترین و مؤثرترین لامپ ها برای رشد گیاه لامپ هایی هستند که دارای طول موج های آبی و قرمز باشند. نور آبی برای رشد شاخ و برگ گیاه مؤثر است و نور قرمز برای تولید گل و میوه مفید خواهد بود. این لامپ ها همان لامپ رشد گیاه هتستند که در انواع مختلف و با طیف های گوناگون به بازار ارائه می شوند.

برای رشد بذر و گیاهان بهتر است از لامپ های آویز کم مصرف استفاده کرد. به کمک لامپ های آویز می توان به طور دقیق آن ها را در فاصله مناسب با گیاه تنظیم کرد و با توجه به اندازه گیاه آن را بلند و یا کوتاه نمود. معمولاً لامپ های مخصوص رشد گیاه در بازار موجود هستند که از قیمت بالایی برخوردارند. اما می توان با هزینه ای کمتر، از لامپ های کم مصرف و یا فلورسنت برای رشد گیاه استفاده کرد.

این لامپ ها جزو بهترین لامپ ها برای رشد گیاه محسوب می شوند. زیرا گرمای زیادی تولید نمی کنند و در صورت نزدیک بودن لامپ به گیاه آن را نمی سوزانند. همچنین انرژی بسیار کمی را مصرف می کنند. با این حال باید به میزان انرژی و دمای رنگ این لامپ ها توجه شود و این لامپ ها متناسب با نوع گیاه انتخاب شوند تا سبب آسیب رسیدن به گیاه نشوند.

لامپ کم مصرف برای رشد گیاه
لامپ کم مصرف برای رشد گیاه

بیشتر بخوانید: راهنمای خرید لامپ کم مصرف


محل قرارگیری لامپ کم مصرف

محل قرارگیری لامپ کم مصرف برای رشد گیاه باید به گونه ای باشد که نور به هر طرف گیاه بتابد و گیاه را محاصره کند. در واقع برای قرارگیری درست لامپ باید نوع گیاه مشخص شود. به طور مثال، برخی از گیاهان تنها به سمت بالا رشد می کنند و برخی دیگر از گیاهان از پایین رشد می کنند و به اطراف می روند.

معمولاً برای رشد گیاهانی که به طرف بالا رشد می کنند، باید نور از بالا بتابد و گیاهانی که از پایین رشد می کنند و به اطراف می روند، باید لامپ ها در اطراف گیاه قرار بگیرند. به طور کلی بهتر است نور به گونه ای باشد که تمامی گیاه را احاطه کند.

محل قرار گیری لامپ کم مصرف
محل قرار گیری لامپ کم مصرف

وات واقعی و یا وات مصرفی فلورسنت

معمولاً لامپ های کم مصرف دارای دو مقدار توان هستند. یکی از آن ها توان واقعی لامپ است. یعنی میزان واتی که لامپ در حالت ایده آل باید مصرف کند. این میزان توان معادل همان عددی است که از کارخانه بر روی جعبه محصولات درج می شود.

عدد دیگر مربوط به توانی است که لامپ در حالت عادی مصرف می کند. برای رشد گیاهان باید به توان مصرفی لامپ کم مصرف توجه کرد. در واقع میزان وات واقعی و یا وات مصرفی بر روی بسته بندی لامپ درج شده است و با کمک آن می توان لامپ مورد نظر خود را انتخاب کرد. توان لامپ باید متناسب با اندازه گل و گیاه، نوع و رفتار آن انتخاب شود.

بهترین راه برای پیدا کردن میزان توان مورد نیاز گل و گیاه، استفاده از روش اندازه گیری مساحت برحسب فوت مربع است. معمولاً گیاهان برای رشد و پرورش به حداقل 60 وات نور در هر فوت مربع نیاز دارند. اگر گیاه در مرحله گلدهی باشد، به نور بیشتری نیاز دارد. این میزان توان را می توانید به راحتی به واسطه لامپ های کم مصرف تأمین کنید.

وات واقعی و یا وات مصرفی فلورسنت
وات واقعی و یا وات مصرفی فلورسنت

بیشتر بخوانید: لامپ فلورسنت برای گیاهان | مزایای نور لامپ مهتابی برای رشد گیاه


نحوه چیدمان لامپ های کم مصرف

نحوه چیدمان لامپ کم مصرف برای رشد گیاه به نوع گیاه و چگونگی رشد آن نیز بستگی دارد. در واقع باید گفت که اگر گیاه شما کوتاه ولی پر برگ و گل است، باید بیشتر لامپ ها از بالا آویزان شوند و تعداد کمی از این لامپ ها در کنار گل قرار بگیرند. اما در صورتی که گیاه شما بلند است و برگ های زیادی ندارد، بهتر است که بیشتر این لامپ ها در کنار گل و در قسمت های زیرین گیاه قرار داده شوند تا نور به جوانه های تازه نیز برسد.

به طور کلی، در هر مکانی که گل قرار دارد ولی سایه است و از نور کافی برخوردار نیست، باید از این لامپ ها استفاده شود. علاوه بر این، نزدیکی لامپ ها به گیاه به میزان نور و قدرت لامپ بستگی دارد و باید اندازه آن به حدی باشد که لامپ دچار سوختگی نشود. همچنین مساحت گلخانه و جایی که گل ها را در آن نگهداری می کنید نیز نکته مهمی است که باید به آن توجه شود.

برای آنکه بتوانید آزمایش کنید آیا لامپ در ارتفاع مناسب گیاه نصب شده است یا خیر، می توانید پشت دست خود را به مدت 30 ثانیه رو به لامپ و در نزدیکی گیاه قرار دهید. در چنین حالتی اگر پس از 30 ثانیه دست شما گرم شد، باید فاصله لامپ با گیاه را افزایش دهید. زیرا این حجم از گرما ممکن است برگ های گیاهان شما را بسوزاند.


بیشتر بخوانید: لامپ کم مصرف چیست؟ مزایا و معایب لامپ کم مصرف


چه میزان کلوین برای گلدهی مناسب تر است؟

در ادامه موضوع لامپ کم مصرف برای رشد گیاه باید به این نکته اشاره کنیم که نور لامپ کم مصرف در رشد و پرورش گیاهان موضوع مهمی است. به عنوان مثال، گیاهان برای جوانه زدن، قد کشیدن شاخه ها یا رشد برگ ها به نور با طیف آبی نیاز دارند. در حالی که برای این که گیاهی میوه یا گل بدهد باید از نور با طیف قرمز استفاده کرد.

نور سبز در رشد و پرورش گیاهان رشد چندانی ندارد. گیاهان در زمان میوه دادن و گل دادن به نور بیشتری احتیاج دارند. بهتر است برای رشد گیاه از نورهایی ترکیبی که از دو نوع طیف تشکیل شده اند استفاده کنید.

کلوین در واقع واحد اندازه گیری دما است که آن را با نماد K نشان می دهند. بیشترین کاربرد این پارامتر برای اندازه گیری دمای رنگ منابع نور است. در واقع هرچه درجه کلوین بالاتر باشد، دمای رنگ نیز بیشتر خواهد شد.

دمای رنگ بالای 5000 کلوین طیف رنگ آبی خواهد داشت و به تنهایی برای گیاهان مناسب نیست. معمولاً درجه حرارت کمتر و میزان کلوین کمتر که دارای طیف رنگ قرمز است همراه با ترکیب آبی برای گل و گیاهان مناسب تر است.

چه میزان کلوین برای گلدهی مناسب تر است؟
چه میزان کلوین برای گلدهی مناسب تر است؟

بیشتر بخوانید: رنگ نور لامپ رشد گیاه


دیگر تجهیزات روشنایی برای رشد گیاهان

علاوه بر لامپ کم مصرف برای رشد گیاه تجهیزات و لامپ های دیگر نیز وجود دارد که برای گیاهان مناسب است. در ادامه به بررسی آن ها خواهیم پرداخت.

لامپ ال ای دی

لامپ ال ای دی یکی دیگر از چراغ هایی است که از آن به عنوان منبع نوری برای رشد گیاه استفاده می کنند. این لامپ ها معمولاً بسیار کم حرارت و کم مصرف هستند و با توجه به این که انواع مختلفی از این لامپ ها موجود است، باید در زمان خرید دقت کتید که این لامپ ها طیف های نور آبی و قرمز مورد نیاز برای رشد گیاه را داشته باشند.

والواشر

وال واشر یکی از تجهیزات نورپردازی است که چندین منبع نوری در آن قرار گرفته است و از کاربردی ترین نورها برای رشد گیاه محسوب می شود. این محصول در طول های مختلف و با عرض های کم موجود است.

لامپ رشته ای

این لامپ در صورت ترکیب با نور طبیعی خورشید برای گیاه مناسب است و معمولاً ارزان قیمت است. اما به دلیل این که حرارت زیادی تولید می کند، ممکن است گیاه را دچار سوختگی کند. بنابراین حداقل فاصله آن با گیاه باید حدود 60 سانتی متر باشد تا به گیاه آسیبی وارد نشود.

همچنین از آنجایی که تمامی لامپ های رشته ای دارای طیف های قرمز رنگ هستند، بهتر است با طیف های آبی رنگ ترکیب شوند و برای گیاه مورد استفاده قرار بگیرند.

لامپ مخصوص رشد گیاه

لامپ های مخصوص رشد گیاه یک منبع نور مصنوعی هستند که با انتشار نورهای مورد نیاز برای رشد و فتوسنتز گیاهان مختلف طراحی شده اند. امروزه با توجه به گسترش آپارتمان نشینی، نور قابل توجهی به خانه ها نمی تابد و گیاهان موجود در آپارتمان نمی توانند نور کافی دریافت کنند. بنابراین بسیاری از افراد از لامپ رشد گیاه استفاده می کنند.

بنابراین لامپ های مخصوص و لامپ کم مصرف برای رشد گیاه از مناسب ترین لامپ ها برای گیاهان هستند و می توانند جایگزین نور خورشید شوند.


بیشتر بخوانید: راهنمای خرید لامپ رشد گیاه ، لامپ رشد گیاه ارزان را از کجا بخریم؟