رنگ نور لامپ رشد گیاه

رنگ نور لامپ رشد گیاه

رنگ نور لامپ رشد گیاه یکی از مهم ترین نکاتی است که در خرید این مدل از لامپ ها باید به آن توجه کرد. تجربه ثابت کرده است گیاهانی که در مقابل نور خورشید قرار می گیرند، رشد کامل تر و بهتری دارند. با این حال به کمک لامپ رشد گیاه می توان نوری شبیه به نور خورشید را برای گیاهان ایجاد کرد.

هر لامپ رشد گیاهی با هر رنگ نوری که دارد، برای دسته ای خاص از گیاهان مناسب است. به طور کلی لامپ هایی با طیف نوری کامل تر برای گیاهان مناسب تر هستند. با این حال بهتر است رنگ نور لامپ رشد گیاه متناسب با نیاز گیاه شما باشد اما اگر می خواهید طیف نوری برای گیاهان در نظر بگیرید، نور آبی و قرمز گزینه های بهتری است. زیرا این نورها به راحتی توسط کلروفیل های گیاهان جذب می شوند.

خرید انواع لامپ رشد گیاه
خرید انواع لامپ رشد گیاه

اگر قصد خرید لامپ رشد گیاه یا لامپ گلخانه را دارید، تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید. در این مقاله به بررسی انواع لامپ رشد گیاه و نور مناسب برای گیاهان خواهیم پرداخت.

آنچه در این مقاله خواهیم خواند:

نور اصلی ترین عامل رشد گیاهان

نور یکی از اصلی ترین عواملی است که در رشد گیاه تأثیر دارد. این نور سبب رشد، گلدهی، میوه دهی، فتوسنتز و تکثیر گیاهان می شود. می توان گفت بیش از 80 درصد گیاهان برای رشد، تغذیه و ادامه حیات به نور خورشید یا نورهای مکمل نیاز دارند. به همین دلیل رنگ نور لامپ رشد گیاه اهمیت زیادی دارد. خورشید نوری گرم دارد و طیف رنگی آن تقریباً کامل است.

نورهای مکمل همان نورهایی هستند که از لامپ های رشد گیاه بازتاب پیدا می کنند. پیش از انتخاب لامپ رشد گیاه باید به نوع گیاه و نحوه پرورش آن توجه کرد. هر لامپی مخصوص یک دوره خاص از رشد گیاهان است. به عنوان مثال، یک نوع لامپ رشد گیاه تنها برای زمان گلدهی گیاهان مناسب است و لامپ دیگر سرعت عمل فتوسنتز را بالا می برد.

رنگ نور لامپ رشد گیاه
رنگ نور لامپ رشد گیاه

بیشتر بخوانید: راهنمای خرید لامپ رشد گیاه


تاریخچه لامپ رشد گیاه

این محصول ابتدا در سال 1868 توسط گیاه شناس روسی به نام آندری فمینستین، اختراع شد. در گذشته از لامپ های متال هالید، فلورسنت و لامپ های تحت فشار سدیم جهت تأمین نور موردنیاز گیاهان کاربرد داشتند. اما امروزه با اختراع ال ای دی ها که از پرکاربردترین لامپ ها هستند و از مصرف انرژی پایینی برخوردارند، جهت تولید لامپ های مناسب برای رشد گیاه استفاده می شود.

طیف نوری خورشید

در موضوع رنگ نور لامپ رشد گیاه باید به بررسی رنگ نور خورشید بپردازیم. نور خورشید تقریباً تمامی طیف های مورد نیاز برای رشد گیاه را در خود جای داده است. این نور عمدتاً سفید رنگ است اما حاوی نورهایی با طیف آبی، قرمز، سبز و زرد نیز می باشد. تمامی این نورها کنار هم بهترین رنگ نور را برای رشد گیاهان تشکیل می دهند.

افزودن برخی از رنگ ها به نوری که به گیاه تابیده می شود، تأثیراتی روی گیاهان ایجاد می کند. به عنوان مثال، افزودن نور آبی به گیاهان در زمان هایی خاص، سبب رشد و گلدهی آن ها می شود.

بهترین حالت برای گیاهان این است که از نور آبی به عنوان نور اصلی و از نور قرمز به عنوان نور مکمل استفاده شود. توجه کنید که نور بنفش به تنهایی کافی نیست و حتماً باید از ترکیب دو نور استفاده شود. استفاده از این نورها به تنهایی ممکن است تأثیر لازم را نداشته باشد. البته شدت نور و رنگ آن به نوع گیاه و مرحله رشد نیز بستگی دارد. در نتیجه رنگ نور لامپ رشد گیاه باید طیف های کاملی را در خود جای داده باشد.

برخی از افراد تصور می کنند لامپ بنفش رشد گیاه همان لامپ UV است اما این تصور اشتباه است. وجود اشعه فرابنفش همان طور که برروی زندگی انسان ها اثر می گذارد، زندگی گیاهان را نیز تحت تأثیر قرار می دهد. این اشعه برای گیاهان مضر است و افزایش آن در برخی از موارد سبب سوختگی برگ ها و در کل از بین رفتن گیاهان می شود. به همین دلیل در بسیاری از گلخانه ها جهت حفظ گیاهان در مقابل این اشعه از یک لایه رزین استفاده می شود.

طیف نوری خورشید
طیف نوری خورشید

بیشتر بخوانید: لامپ فلورسنت برای گیاهان


تاثیر رنگ نور لامپ بر رشد گیاهان

در ادامه مبحث رنگ نور لامپ رشد گیاه باید بگوییم که رنگ تأثیر بسیار زیادی بر روی رشد و پرورش گیاهان می گذارد. گیاهان زمانی رشد کامل و خوبی دارند که در معرض ترکیبی از نورها قرار بگیرند. بیشتر از هر نور دیگری، قرمز و آبی اثرگذار هستند.

اگر از چراغ رشد گیاه استفاده می کنید، باید بدانید که نسبت پرتو قرمز به پرتو آبی در این تجهیزات رعایت شده است. یعنی برخی از دیودهای این چراغ ها آبی و برخی دیگر از آن ها قرمز هستند.

استفاده از لامپ رشد گیاه مزیت بیشتری دارد زیرا بوسیله آن می توانید شدت نور را خودتان تنظیم کنید. اگر می خواهید از لامپ رشد گیاه استفاده کنید، به طور کلی پرتو نور قرمز باید 5 برابر پرتو نور آبی باشد. با این کار می توانید نوری بنفش داشته باشید. همچنین بهتر است در کنار لامپ های خود از لامپ سفید نیز استفاده کنید.

  • اگر می خواهید رشد گیاهان در دوره گلدهی بیشتر باشد، استفاده از نور آبی می تواند مؤثر باشد. نور آبی طول موجی معادل 440 نانومتر دارد و به رویال بلو (Royal Blue) شهرت دارد.
  • اگر می خواهید سرعت برگدهی گیاهان را افزایش دهید، استفاده از لامپ متال هالید و نور سفید رنگ به شما پیشنهاد می شود.
  • نور قرمز طول موجی معادل 660 نانومتر دارد و به رنگ دیپ رد (Deep Red) شهرت دارد. اگر قرمز در رنگ نور لامپ رشد گیاه وجود داشته باشد، این طیف نوری سبب رشد طولی گیاه می شود. اما این موضوع در کاکتوس ها صدق نمی کند.
تاثیر رنگ نور لامپ بر رشد گیاهان
تاثیر رنگ نور لامپ بر رشد گیاهان

بیشتر بخوانید: لامپ ادیسونی چیست و چه کاربردی دارد؟


نور زرد برای لامپ رشد گیاه

بسیار از افراد تصور می کنند رنگ نور لامپ رشد گیاه باید تماماً زرد و شبیه به نور خورشید باشد. می توان گفت نور تماماً زرد برای رشد گیاهان مناسب نیست و هیچ تأثیری در رشد و پرورش آن ها ندارد.

اگر این سؤال برای شما پیش آمده است که چگونه گیاهان در نور زرد خورشید رشد می کنند، باید گفت نور خورشید زرد به نظر می رسد اما طیف کاملی از نورها را در خود جای داده است. استفاده از نور خورشید برای رشد گیاهان ایده آل ترین حالت است اما در بسیاری از موارد، فضایی جهت استفاده از نور خورشید نداریم و باید لامپ های رشد گیاه را جایگزین آن کنیم.

نور زرد برای لامپ رشد گیاه
نور زرد برای لامپ رشد گیاه

بیشتر بخوانید: راهنمای خرید لامپ ال ای دی


تفاوت لامپ رشد گیاه با لامپ معمولی

در ادامه موضوع رنگ نور لامپ رشد گیاه به تفاوت این لامپ ها با لامپ ال ای دی و دیگر انواع لامپ می پردازیم. لامپ های رشد گیاه با لامپ های معمولی که در مکان های مختلف استفاده می شوند، تفاوت بسیار زیادی دارند. لازم به ذکر است که لامپ های رشد گیاه برای سلامتی انسان ها ضرری ندارند. از اصلی ترین تفاوت های این لامپ ها می توان به سه مورد زیر اشاره کرد:

  • قیمت لامپ رشد گیاه بسیار بالاتر از لامپ های معمولی است.
  • لامپ رشد گیاه ویژگی های خاصی دارد که سبب رشد و پرورش انواع گیاه می شود اما لامپ های عادی تأثیری بر رشد گیاهان ندارند.
  • رنگ نور لامپ های رشد گیاه خاص است و همچون لامپ های معمولی متنوع نیست.

بیشتر بخوانید: لامپ کم مصرف برای رشد گیاه


جمع بندی نهایی

در این مقاله به معرفی لامپ رشد گیاه، بررسی تاریخچه آن و رنگ نور آن پرداختیم. امروزه استفاده از این لامپ‌ها در صنایع مختلف بسیار رواج پیدا کرده است. علاوه‌بر گلخانه‌ها و مزرعه‌های مختلف از این گونه لامپ‌ها برای نگهداری گیاهان در منازل مسکونی نیز استفاده می‌شود. لامپ رشد گیاه در انواع مختلف و با تکنولوژی‌های گوناگون به بازار عرضه می‌شود. برای خرید انواع این لامپ می‌توانید به سایت راندنو مراجعه کنید و به طور مستقیم با فروشندگان محصول در ارتباط باشید.