راهنمای خرید لامپ ال ای دی

راهنمای خرید لامپ ال ای دی

راهنمای خرید لامپ ال ای دی به شما کمک می‌ کند بتوانید بهترین نوع لامپ LED را برای مجموعه خود خریداری کنید. امروزه روشنایی کارکردی بیشتر از فراهم کردن نور در یک مجموعه دارد.

ایجاد روشنایی استاندارد سبب افزایش بازدهی، آرامش، حس امنیت، زیبایی و … می شود. یکی از پرکاربردترین المان‌ها در نورپردازی یک مجموعه استفاده از لامپ ال ای دی است.

خرید انواع لامپ ال ای دی
خرید انواع لامپ ال ای دی

محصولات روشنایی در طول تاریخ پیشرفت بسیار زیادی داشته‌ اند. در روشنایی یک مجموعه می‌ توان از لامپ رشته‌ ای، لامپ کم‌ مصرف، لامپ گازی و … استفاده کرد. در این میان لامپ‌های ال ای دی کاربرد بیشتری دارند زیرا محاسن آن‌ها نیز بیشتر است.

اگر قصد دارید برای نورپردازی مجموعه خود از لامپ‌های ال ای دی استفاده کنید، تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید. در این مقاله به راهنمای خرید لامپ ال ای دی و بررسی ویژگی‌های آن خواهیم پرداخت.

آنچه در ادامه می خوانیم:

لامپ ال ای دی چیست؟

محصولات ال ای دی (light emitting diode) جدیدترین تکنولوژی‌هایی هستند که در صنعت روشنایی به بازار عرضه شده‌اند. در ساختار این محصولات از دیود ساطع کننده نور استفاده شده است که از نوع نیمه هادی‌ است. با عبور جریان الکتریکی از این دیودها، انرژی به شکل نور ساطع می‌ شود. این نور می‌ تواند رنگ‌ های متنوعی داشته باشد.

استفاده از ال ای دی‌ ها برای اولین بار به سال 1962 میلادی باز می‌ گردد در آن زمان تنها ال ای دی‌ های کوچک و قرمز رنگ در صنعت قابل استفاده بوده است. پس از آن در دهه 90 میلادی ال ای دی‌ ها در صنایع مختلف مورد استفاده قرار گرفتند.

راهنمای خرید لامپ ال ای دی
راهنمای خرید لامپ ال ای دی

بیشتر بخوانید: تاریخچه لامپ ال ای دی


مزایای لامپ ال ای دی

استفاده از لامپ‌ ال ای دی مزایای بسیار زیادی دارد. به همین دلیل امروزه در اکثر مجموعه‌ ها از این مدل لامپ‌ ها استفاده می‌ شود. در ادامه به برخی از ویژگی‌ های مثبت این محصولات اشاره خواهیم کرد:

مصرف انرژی بسیار کم

لامپ‌ های ال ای دی در مقایسه با دیگر انواع لامپ‌ ها مصرف انرژی بسیار کمتری دارند. امروزه لامپ‌ های LED جایگزین لامپ‌ های پرمصرف رشته‌ ای و هالوژنی شده‌ اند. با کاهش مصرف انرژی، تا حد زیادی در هزینه‌ های مربوط به برق نیز صرفه‌ جویی می‌ شود. این نوع لامپ با محیط زیست نیز بسیار سازگارتر است.


بیشتر بخوانید: مصرف برق انواع لامپ


طول عمر بالا

لامپ‌ های ال ای دی لامپ‌ های بسیار با دوامی هستند. طول عمر این محصولات بیشتر از دیگر انواع لامپ است و اغلب آن‌ها بیش از 30 هزار ساعت عمر می‌ کنند. طول عمر این محصولات به تعداد دفعات روشن و خاموش کردن آنها بستگی ندارد و تنها به میزان روشن بودن لامپ بستگی دارد. طول عمر لامپ ال ای دی 25 برابر بیشتر از لامپ رشته‌ ای و 3 برابر بیشتر از لامپ‌ کم مصرف است.


بیشتر بخوانید: عمر لامپ ال ای دی و عوامل مؤثر در آن


فاقد جیوه بودن

در ادامه مبحث راهنمای خرید لامپ ال ای دی بهتر است به بزرگترین حسن آن بپردازیم. در ساختار لامپ‌ های ال ای دی از هیچگونه ماده سمی همچون جیوه استفاده نشده است. برخلاف لامپ‌ های کم مصرف که در هنگام شکستن از آن‌ ها جیوه متساعد می‌ شود، لامپ‌ های ال ی دی اینچنین نیستند. به همین دلیل برای سلامت انسان و محیط زیست تهدیدی محسوب نمی‌ شوند.

نور سالم

به دلیل این که در ساختار این لامپ‌ ها از مواد مضر و سمی همچون جیوه استفاده نشده است، نوری هم که از خود بازتاب می‌ کنند سالم است. این محصولات پرتو فرابنفش ندارند و اشعه مادون قرمز نیز از خود تولید نمی‌ کنند.


بیشتر بخوانید: آیا لامپ ال ای دی سرطان زاست؟


تنوع بالا

این محصولات در تنوع ظاهری و ساختاری بسیار زیادی به بازار عرضه می‌ شوند. رنگ نور آنها نیز بسیار متنوع است. با هر نوع سلیقه‌ ای که دارید، می‌ توانید این لامپ‌ ها را برای مجموعه خود انتخاب کنید.

تنوع بالا
تنوع بالا

بدون نیاز به زمان راه اندازی

به محض این که لامپ‌ های ال ای دی کلیدزده می‌ شوند، روشنایی آنها به حداکثر میزان خودش می‌ رسد و برخلاف لامپ‌ های گازی یا رشته‌ ای به مدت زمان جهت راه اندازی نیاز نخواهند داشت. با گذشت زمان نیز شدت نور این لامپ‌ ها کمتر نمی‌ شود.

حرارت کم

در موضوع راهنمای خرید لامپ ال ای دی باید بدانید که این لامپ ها حرارت بسیار کمی از خود تولید می کنند. به گونه‌ای که می‌ توان به راحتی این میزان حرارت را نادیده گرفت.

عدم حساسیت به نوسان ولتاژ

این محصولات در مقابل نوسانات ولتاژ بسیار مقاوم هستند و دچار سوختگی نمی‌ شوند. به همین دلیل اگر در محیط شما نوسانات ولتاژی زیاد است، استفاده از لامپ ال ای دی گزینه خوبی به شمار می آید.

عدم حساسیت به نوسان ولتاژ
عدم حساسیت به نوسان ولتاژ

در صورتی که می‌ خواهید مزایای بیشتری از لامپ‌ های ال ای دی بدانید، می‌توانید به مقاله مزایای استفاده از لامپ ال ای دی مراجعه کنید.

قیمت لامپ ال ای دی

در مبحث راهنمای خرید لامپ ال ای دی باید به بررسی قیمت آن نیز بپردازیم. در این خصوص نمی‌ توان از لامپ ال ای دی دفاع کرد. چرا که قیمت این لامپ‌ ها نسبت به دیگر انواع لامپ همچون کم مصرف، بیشتر است. دلیل آن هم مزیت‌ های بیشتری است که لامپ ال ای دی نسبت به لامپ‌ های دیگر دارد.

انواع لامپ LED

لامپ‌ های ال ای دی از لحاظ ظاهر در انواع زیر به بازار عرضه می‌شوند:

  1. لامپ حبابی
  2. لامپ شمعی
  3. لامپ اشکی
  4. لامپ هالوژن ال ای دی
  5. لامپ فیلامنتی
  6. لامپ قارچی یا سفینه‌ ای

محصولات دیگر ال ای دی نیز به بازار عرضه می‌ شوند که بسیار پرطرفدار هستند. به عنوان مثال می‌ توانید در مجموعه خود از پنل ال ای دی و چراغ سقفی ال ای دی، والواشر، ریسه ال ای دی و … استفاده کنید.

انواع لامپ LED
انواع لامپ LED

بیشتر بخوانید: لامپ ال ای دی چیست؟ انواع لامپ LED کدام است؟


انواع لامپ ال ای دی براساس تکنولوژی

لامپ‌ های ال ای دی از لحاظ ساختار و تکنولوژی به چند نوع مختلف تقسیم می شوند:

  • پاور (Power LED): این لامپ‌ ها نسل قدیمی لامپ‌ های ال ای دی هستند که معمولاً 1 الی 3 وات هستند.
  • اس ام دی: لامپ LED اس ام دی نسل جدیدتر لامپ‌ های ال ای دی است. این لامپ ها طول عمر زیادی دارند. این لامپ ها دارای یک یا چند چیپ هستند که سیم‌های نازک به هم متصل شده‌اند و بورد واحدی برای آنها در نظر گرفته نشده است.
  • سی او بی: این مدل از تکنولوژی ال ای دی دارای یک بورد واحد نوری است که تعدادی چیپ روی آنها قرار گرفته است. این محصولات نیز همانند دیگر تکنولوژی‌ های ال ای دی بسیار کم مصرف هستند.

بیشتر بخوانید: تفاوت لامپ SMD و COB چیست؟


میزان نوردهی لامپ ال ای دی

یکی از مهمترین نکات در راهنمای خرید لامپ ال ای دی میزان نوردهی این لامپ ها است. واحد اندازه‌ گیری این پارامتر لومن است و میزان نوردهی لامپ ها بر روی بسته محصول درج می شود. بازدهی هرکدام از لامپ های ال ای دی باهم تفاوت دارد و براساس ابعاد مجموعه انتخاب می شود.

در هنگام خرید لامپ ال ای دی به میزان توان لامپ نیز توجه کنید. توان لامپ معادل میزان انرژی مورد نیاز لامپ برای روشن شدن است. موارد دیگری همچون شاخص CRI، مدت ضمانت، شرکت سازنده، رنگ نور، بهره نوری و … نیز موارد مهمی هستند که باید مورد توجه قرار بگیرند.

میزان نوردهی لامپ ال ای دی
میزان نوردهی لامپ ال ای دی

بیشتر بخوانید: آموزش تعمیر لامپ ال ای دی


سرپیچ های لامپ ال ای دی

لامپ های ال ای دی با سرپیچ‌ های متنوعی به بازار عرضه شده اند. از پرکاربردترین سرپیچ‌ های موجود در بازار می‌ توان به لامپ با سرپیچ E14 یا شمعی و لامپ سرپیچ E27 یا معمولی اشاره کرد. لامپ LED با سرپیچ‌ های دیگر E40، سرپیچ سوزنی، سرپیچ استارتی و سرپیچ مهتابی برای لامپ‌های مهتابی ال ای دی تولید می‌ شود.


بیشتر بخوانید: انواع سرپیچ لامپ یا پایه لامپ


برای خرید انواع لامپ ال ای دی می‌توانید به سایت راندنو مراجعه کنید و با فروشندگان اصلی در تماس باشید.