تعمیر کابل کواکسیال (کابل آنتن) و کابل RG (کابل دوربین)

تعمیر کابل کواکسیال (کابل آنتن) و کابل RG

تعمیر کابل کواکسیال یکی از دغدغه های مصرف کنندگان این نوع کابل ها است. کابل کواکسیال نوعی کابل است که امروزه در صنعت کاربردهای بسیار گسترده ای دارد.

خرید انواع کابل کواکسیال
خرید انواع کابل کواکسیال

این کابل از یک هسته مرکزی مسی و یک نوع عایق پلی اتیلن تشکیل شده است. به همین دلیل اصطلاحاً به آن کابل هم محور کواکسیال نیز گفته می شود. گاهی این کابل ها در صنعت فرسوده می شوند و برخی دیگر نیز معیوب می شوند. در بسیاری از مواقع می توان کابل های کابل کواکسیال (کابل آنتن) و کابل RG (کابل دوربین) را تعمیر کرد.

در این مقاله به نحوه تعمیر کابل کواکسیال (کابل آنتن) و کابل RG (کابل دوربین) خواهیم پرداخت. با مجله راندنو همراه باشید.

آنچه در ادامه می خوانیم:

کابل کواکسیال چیست

در مبحث تعمیر کابل کواکسیال در ابتدا به معرفی کابل کواکسیال و کاربردهای آن خواهیم پرداخت.

کابل کواکسیال یکی از انواع کابل است که وظیفه انتقال طلاعات از یک نقطه به نقطه دیگر را برعهده دارد. این کابل ها از یک هادی رسانا از جنس مس تشکیل شده اند که به وسیله یک لایه عایق انعطاف پذیر اغلب از جنس پلی اتیلن پوشانده شده اند. این کابل ها حامل داده های صوتی، تصویری، ویدئویی و … هستند. مس و هادی به کار رفته در این کابل ها می تواند به شکل مفتول یا از نوع تابیده شده باشد.

برای آشنایی بیشتر با انواع کابل انتقال داده می توانید به مجله راندنو مراجعه کنید.

برای افزایش انعطاف پذیری و مقاومت کابل کواکسیال دوربین و دیگر انواع آن، از یک لایه رسانای باریک یا شیلد روی عایق استفاده می کنند. این شیلد میزان دریافت نویز را تا حد زیادی کاهش می دهد. شیلد کابل کواکسیال به شکل مشبک است و حالت بافته شده ای دارد و جنس آن اغلب از مس یا فلزهای دیگر است.

هادی، شیلد و عایق داخل یک عایق دیگر قرار می گیرند و سپس مجموعه آن ها داخل روکش خارجی قرار می گیرند. روکش نهایی کابل اغلب از جنس پی وی سی است. این روکش از کابل در برابر صدمات فیزیکی، فشار، حرارت، رطوبت، گرد و خاک و … محافظت می کند. کابل کواکسیال تمام مس اغلب روکش های سفید، مشکی، طوسی و قهوه ای دارد.

کابل کواکسیال چیست؟
کابل کواکسیال چیست

بیشتر بخوانید: کابل کواکسیال و سیم آنتن چیست و چه کاربردی دارد؟


کاربرد کابل کواکسیال

پیش از آموزش تعمیر کابل کواکسیال خوب است بدانید این نوع کابل ها چه کاربردی دارند.

این کابل ها جهت انتقال داده در ماهواره و … مورد استفاده قرار می گیرند و کاربرد آن ها تنها به مصارف خانگی محدود نمی شود. در صنعت مخابرات نیز از این کابل ها برای برقراری اتصال میان دکل های تلفن و دفاتر مرکزی استفاده می شود. این کابل ها می توانند به ریپیتر متصل شوند و اطلاعات را در فواصل بسیار طولانی نیز انتقال دهند.

در سال های اخیر از کابل کواکسیال نازک و ضخیم در مرکز داده و انترپرایزر استفاده می شده است اما امروزه کابل شبکه جایگزین آن شده است. این کابل ها در صنایع دیگر همچون صنایع نظامی، اتومبیل سازی، اتصال دیش ماهواره و … نیز استفاده می شوند.

کاربرد کابل کواکسیال
کاربرد کابل کواکسیال

بیشتر بخوانید: هرآنچه لازم است درباره کابل شبکه و پچ کورد بدانید


تجهیزات مورد نیاز برای تعمیر کابل کواکسیال

  • چسب حرارتی
  • کاتر
  • اتصال دهنده کابل
  • قلم موی رنگ
  • گریس سیلیکون
  • سیم اتصال

بیشتر بخوانید: هر آنچه لازم است در مورد کابل های کواکسیال بدانید


تعمیر کابل آنتن

حال که با مقدمات کابل کواکسیال آشنا شدیم، بهتر است به آموزش نحوه تعمیر کابل کواکسیال بپردازیم. خرابی کابل های کواکسیال می تواند علل مختلفی داشته باشد. گاهی کابل های کواکسیال تحت فشار قرار می گیرند و یا ضربه ای به بدنه آن ها وارد می شود و کابل دچار پارگی می شوند و اتصال آنها قطع می شود. در بسیاری از مواقع می توان کابل های کواکسیال را تعمیر کرد.

روش اول تعمیر کابل دوربین

  1. در ابتدا باید از چسب حرارتی کمک بگیریم و به واسطه آن شکاف های به وجود آمده و بریدگی های روی سطح کابل را بپوشانیم.
  2. در مرحله بعدی باید قسمت های آسیب دیده کابل را جدا کنیم. برای این کار باید از کاتر استفاده کنیم. در هنگامی که بخش های آسیب دیده را جدا می کنید، نباید به هادی کابل و اجزای دیگر آسیب وارد شود.
  3. در این مرحله از تعمیر کابل کواکسیال باید اتصال بخش های انتهایی و آسیب دیده صورت بگیرد. برای این کار باید قسمت دارای پوشش سیاه رنگ را بپیچانیم و سپس باید قسمت نقره ای رنگ کابل را تا بزنیم. سپس به کمک قلم مو کمی چسب برق مایع بردارید و روی لایه جدید یک نوع پوشش عایق تازه به وجود بیاورید. باید مطمئن شوید که تمام سطح با چسب پوشیده شود. در این مرحله باید حواستان باشد تا پیش از اتصال کابل، چسب مایع حسابی خشک شده باشد.

در بسیاری از مواقع ممکن است کابل آسیب جدی ندیده باشد و تنها به کمک چسب حرارتی بتوان بریدگی های کوچک کابل را به هم چسباند. در کل باید بررسی کنید که عمق آسیب دیدگی کابل چقدر است؟


بیشتر بخوانید: معرفی انواع کابل انتقال داده به صورت جامع و کاربردی


روش دوم تعمیر کابل دوربین

راه دیگر جهت تعمیر کابل کواکسیال وجود دارد که در ادامه به بررسی بیشتر آن خواهیم پرداخت:

اگر کابل کواکسیال ترکیبی و دیگر مدل کابل آسیب جدی دیده باشد، تعمیر کابل کواکسیال کمی سخت تر و طولانی تر می شود و تنها با چسب زدن به نتیجه ای نخواهید رسید.

  1. برای تعمیر کابل RG اولین کار این است جریان برق را قطع کنید و کابل را از اتصال جدا نمایید.
  2. پس از قطع کابل باید به کمک کاتر، روکش پلاستیکی و خارجی کابل را در هر دو مقطع شکاف دهید. ابعاد این شکاف اگر اندازه 7 میلی متر باشد، کافی است.
  3. در مرحله بعدی باید غلاف فلزی کابل جدا شود و پوشش پلاستیکی شفاف داخلی نیز برش زده شود.
  4. هنگامی که پوشش پلاستیکی برش زده می شود، سیم از آن خارج می شود. برای اتصال مجدد کافی است دو سیم به هم پیچیده شوند. در این مرحله پیشنهاد می شود از لحیم جهت اتصال محکم سیم استفاده شود. در نظر داشته باشید، قسمتی از سیم که لخت شده است باید طولی معادل 7 میلی متر داشته باشد.
  5. یکی از مهمترین نکته ها در تعمیر کابل کواکسیال این است که نباید رطوبت وارد بخش برش زده شود. به همین دلیل می توان از گریس سیلیکون روی سرهای عایق قطع شده استفاده کرد.
  6. در نهایت باید تمامی قسمت هایی از کابل را که از روکش بیرون زده است، چسب بزنید و یک لایه عایق روی آن ایجاد کنید.
تعمیر کابل کواکسیال
تعمیر کابل کواکسیال

روش سوم تعمیر کابل RG

  1. در این روش از تعمیر کابل کواکسیال باید پوشش یا لایه پلاستیکی بیرونی را از قسمتی که کابل آسیب دیده و قطع شده است جدا کنید. طول برش اگر 2.5 سانتی متر باشد، کفایت می کند.
  2. پس از جداسازی پوشش پلاستیکی باید سیم های بافته شده را از هم باز کنید.
  3. بهتر است تا جایی که می توانید، نزدیک عایق داخلی کابل را برش بزنید تا بتوانید فویل را از روی عایق بردارید. سپس باید عایق پلاستیکی شفاف را در امتداد لبه روکش سیاه پلاستیکی برش بزنید و از کابل خارج کنید.
  4. مانند روش قبل، باید از گریس سیلیکون استفاده کید و دور عایق ها را توسط سیلیکون درزگیری کنید تا عمر کابل زیادتر شود.
  5. در این بخش باید از سیم اتصال مسی اسفاده کنید. سیم اتصال را از طریق سوراخی که روی فیش وجود دارد، وارد کنید و به سر کابل پیچ نمایید. ممکن است سیم بلندتر باشد و از سر فیش بالاتر برود. به همین دلیل می توانید سیم را کوتاه کنید تا با اندازه فیش مماس شود.
  6. برای راحتی کار می توانید سیم اتصال را با زاویه 45 درجه برش بزنید تا سیم راحت تر وارد پورت های کابل کواکسیال شود. در مرحله نهایی باید چسب کاری کنید تا محل اتصال سیم و فیش محکم شود و رطوبت نیز داخل آن نفوذ نکند.

بیشتر بخوانید: معرفی کارخانه های تولیدکننده و نمایندگی کابل برق ایران


قیمت کابل کواکسیال

در این مقاله به آموزش نحوه تعمیر کابل کواکسیال پرداختیم. قیمت این کابل ها به عواملی همچون امپدانس، برند و شرکت سازنده، استاندارد کابل کواکسیال، متراژ، جنس هادی، نوع شیلد، نوع کابل و … بستگی دارد.

از برترین شرکت های تولیدکننده این کابل ها می توان به کابل کواکسیال کرمان، زیمنس، سیمیا و … اشاره کرد. شما می توانید برای خرید کابل کواکسیال 50 اهم و دیگر انواع کابل دوربین به سایت راندنو مراجعه کنید و پس از مشاهده مشخصات کامل محصول مورد نظر خود، آن ها را با هم مقایسه کنید و قیمت آن را در فروشگاه های مختلف مشاهده نمایید.


بیشتر بخوانید: بهترین برند کابل کواکسیال