راهنمای خرید کابل کنترل

راهنمای خرید کابل کنترل یا کابل فرمان

راهنمای خرید کابل کنترل به شما کمک می کند تا بتوانید بهترین کابل را برای مجموعه خود خریداری کنید. کابل کنترل با کابل فرمان نوعی کابل است که از چند رشته تشکیل شده است. این کابل ها وظیفه انتقال سیگنال هایی از نوع اندازه گیری، کنترلی، حفاظتی و … را برعهده دارند. این کابل ها اجزای موجود در خط تولید را به هم متصل می کنند.

خرید انواع کابل کنترل
خرید انواع کابل کنترل

در دنیای امروزی ارتباطات و انتقال سیگنال ها از اهمیت بالایی برخوردار است. به همین دلیل استفاده از کابل فرمان و کنترل که این وظیفه را برعهده دارند، ضرورت پیدا کرده است. پیش از خرید این کابل ها باید به نکاتی همچون نوع هادی، تعداد رشته ها، سطح مقطع، شیلددار یا بدون شیلد بودن، زره دار یا بدون زره بودن، نوع عایق و جنس روکش و … توجه کرد.

اگر قصد خرید کابل فرمان دارید، تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید. در این مقاله به راهنمای خرید کابل کنترل خواهیم پرداخت.

آنچه در ادامه می خوانیم:

کابل فرمان چیست؟

در مقاله راهنمای خرید کابل کنترل به معرفی کابل کنترل می پردازیم. کابل کنترل یا کابل فرمان، کابلی است که سیگنال های آنالوگ را انتقال می دهد. علاوه بر این، این کابل می تواند سیگنال های آنالوگ را در ولتاژ پایین به سیگنال دیجیتال تبدیل کند.

این کابل ها در تعداد رشته های گوناگونی به بازار عرضه می شوند. هادی کابل های کنترل می تواند از نوع افشان، مفتول و نیمه افشان باشد. سطح مقطع رشته های این کابل ها در اندازه های 0.25 به بالا عرضه می شود.

نوعی کابل فرمان که به آن تراول کابل نیز گفته می شود، در راه اندازی آسانسور به کار می رود. این کابل ها ارتباط میان تابلو فرمان و کابین آسانسور را فراهم می کند. کابل فرمان دارای ولتاژ اسمی بین 300 تا 700 ولت است که براساس نوع و مدل، این ولتاژ متفاوت خواهد بود.

کابل فرمان چیست؟
کابل فرمان چیست؟

بیشتر بخوانید: کابل کنترل چیست | آشنایی با انواع کابل فرمان


ساختار کابل فرمان

کابل فرمان نیز همچون دیگر سیم و کابل های موجود در بازار، از بخش های اساسی هادی، عایق و روکش تشکیل شده است. هادی کابل فرمان از جنس مس آنیل شده است و عایق آن اغلب از جنس پی وی سی است. برای روکش از دو جنس PVC و XLPE استفاده می شود.

در مقاله راهنمای خرید کابل کنترل باید گفت، برخی از کابل های کنترل از شیلد یا زره در ساختار خود استفاده کرده اند. این کابل ها حفاظت بسیار خوبی در برابر صدمات فیزیکی، امواج الکترومغناطیسی و … از خود نشان می دهند. رشته های این کابل در داخل آن به صورت موازی قرار گرفته اند که با تغییر تعداد رشته ها، تفاوتی در نحوه چینش آن ها بوجود نخواهد آمد.

ساختار کابل فرمان
ساختار کابل فرمان

بیشتر بخوانید: کاربرد کابل کنترل یا کابل فرمان


نکات مهم در خرید کابل فرمان

کابل های فرمان امروزه در صنعت رباتیک، خطوط مونتاژ، دستگاه های نساجی، دستگاه CNC، تابلوهای کنترل صنعتی، سیستم های تله متری، پست های فشار قوی و نیروگاه ها کاربرد دارند. عوامل بسیار زیادی وجود دارد که این کابل ها را از یکدیگر متمایز می کند و پیش از خرید باید به آن ها توجه کرد. در ادامه به برخی از مهم ترین نکات در راهنمای خرید کابل کنترل اشاره خواهیم کرد:

محدوده دمایی

در راهنمای خرید کابل کنترل باید به محدوده دمایی کابل توجه کرد. کابل باید متناسب با دمای محیط انتخاب شود. در محیط هایی با دمای بالا از کابل با روکش های مقاوم استفاده می شود. روکش XLPE از نظر تحمل دمایی بسیار بهتر از روکش PVC عمل می کند.

کابل کنترل زره دار

این کابل ها بسته به کاربردی که دارند، می توانند در دو نوع آرموردار و بدون آرمور به بازار عرضه شوند. در محیط هایی که فشارهای مکانیکی یا تنش های فیزیکی وجود دارد، بهتر است از کابل های کنترل آرموردار استفاده شود.

زره این کابل ها نوعی حفاظ فولادی یا آرمور است که مقاومت بالایی را برای کابل فراهم می کند. به این گونه کابل ها، کابل مسلح یا آنتی رودنت نیز گفته می شود. این کابل ها بیشترین کاربرد را در صنعت حمل و نقل، پتروشیمی، صنایع مربوط به نفت و گاز دارند.

نکات مهم در خرید کابل فرمان
نکات مهم در خرید کابل فرمان

عایق و روکش کابل فرمان

از دیگر نکات مهمی که در راهنمای خرید کابل کنترل باید به آن توجه کنید، نوع عایق و روکش کابل است. کابل هایی که قرار است در محیط های خارجی نصب شوند، باید روکش مقاومی داشته باشند. این کابل ها باید بتوانند در برابر مواد سوزاننده، مواد شیمیایی، روغن ها و … از خود مقاومت نشان دهند.

عایق و روکش از نوع XLPE مقاومت حرارتی بالاتری نسبت به PVC دارد. اگر قرار است از کابل فرمان در محیط هایی با تنش حرارتی استفاده کنید، کابل های XLPE مناسب تر هستند.

کابل کنترل شیلددار

کابل کنترل شیلددار دارای یک لایه فلزی به صورت بافته شده است که تمامی اجزای داخلی کابل را دربر گرفته است. شیلد در جاهایی که امواج الکترومغناطیسی وجود دارد از کابل محافظت می کند. کابل فرمان شیلددار نویز بسیار کمی دریافت می کند. اگر انتقال سیگنالی تمیز و بدون مشکل می خواهید، از کابل شیلددار کنترل استفاده کنید.

در راهنمای خرید کابل کنترل باید به این نکته اشاره شود که اگر قرار است کابل فرمان در کنار کابل برق استفاده شود، بهتر است کابل کنترل شیلددار باشد.

این کابل ها جهت اتصال دستگاه های مختلف خط تولید همچون ماشین افزارها، تجهیزات حمل و نقل و … مورد استفاده قرار می گیرند. کابل های کنترل شیلددار را می توان مستقیماً به برق وصل کرد اما کشیدگی و خمش مستمر آن ها ممکن است به کابل آسیب وارد کند.

کابل کنترل شیلددار
کابل کنترل شیلددار

بیشتر بخوانید: کابل شیلد دار چیست و چه کاربردی دارد؟


سایز و سطح مقطع کابل فرمان

کابل های کنترل از کمترین سطح مقطع یعنی 0.25 به بازار عرضه می شوند. تعداد رشته های این کابل ها نیز متفاوت است و از 2 رشته آغاز می شود. انتخاب تعداد رشته و سطح مقطع کابل به کاربرد آن و محل استفاده از کابل بستگی دارد.

کیفیت و شرکت سازنده کابل

آخرین موضوع که در راهنمای خرید کابل کنترل باید مد نظر داشته باشید، کیفیت کابل فرمان است. وزن کابل معیار خوبی برای تشخیص کیفیت کابل نیست زیرا بسیاری از کابل ها سنگین هستند اما سنگینی به دلیل بیشتر بودن مس آن ها نیست، بلکه به دلیل قطور بودن عایق است.

قیمت کابل کنترل نیز معیار خوبی برای تشخیص اصالت کالا نیست زیرا بسیاری از فروشگاه ها قیمت کالای اصلی را بر روی کالای تقلبی می گذارند. از برترین برندها در زمینه تولید کابل کنترل می توان به کابل فرمان خراسان افشارنژاد، سیمیا، دامغان، همدان، البرز الکتریک نور و … اشاره کرد.