انواع نگهدارنده کابل برق

انواع نگهدارنده کابل برق

انواع نگهدارنده کابل برق و کلمپ، بست و پایه سیم و کابل تجهیزاتی هستند که به کابل کشی نظم می دهند. این محصولات از سیم و کابل نگهداری می کنند و از وارد شدن آسیب به آن ها جلوگیری می کنند.

سیم و کابل برق محصولاتی هستند که در مجموعه از اهمیت بالایی برخوردارند. به همین دلیل نحوه نگهداری آن ها و شیوه نصب این محصولات باید استاندارد باشد تا محصول پس از گذشت زمان دچار عیب نشود. این محصولات در مجموعه نقش برقراری جریان الکتریکی و اتصال را برعهده دارند. به همین منظور از نگهدارنده ها و بست های مخصوص کابل استفاده می شود تا بتوان این محصولات را به درستی نصب کرد و محل نگهداری آن ها را تعیین کرد.

در این مقاله از مجله راندنو به معرفی انواع نگهدارنده کابل برق می پردازیم.

آنچه در ادامه می خوانیم:

منظور از نگهدارنده کابل برق

پیش از پرداختن به موضوع انواع نگهدارنده کابل برق ماهیت این محصولات را بررسی می کنیم.

این تجهیزات وسایل کوچک و بزرگ از جنس فلز یا پلاستیک هستند که در تاسیسات برقی به کار گرفته می شوند. نگهدارنده ها و انواع بست کابل وظیفه نظم دادن و چیدمان کابل ها را برعهده دارند. همچنین برخی از آن ها را در جای مخصوص نگه می دارند و مانع آسیب دیدن و پارگی کابل می شوند. به کمک نگهدارنده های کابل می توان سیم و کابل های یک مجموعه را در فاصله های معینی از هم قرار داد و یا داخل تجهیزاتی همچون رک شبکه، تابلو برق و دیگر موارد نصب کرد.

نگهدارنده های کابل می توانند اتصال دائم و یا موقتی ایجاد کنند. در هر صورت استفاده از این تجهیزات موجب ایجاد نظم، برقراری اتصال و هدایت صحیح کابل ها می شود. امروزه در تمامی مجموعه ها و تاسیسات برقی از انواع بست کابل استفاده می شود. انواع نگهدارنده کابل برق در انواع گوناگونی به بازار عرضه می شود.

انواع نگهدارنده کابل برق
منظور از نگهدارنده کابل برق

انواع بست کابل برق

انواع نگهدارنده کابل برق از نظر نوع نصب به چند دسته تقسیم بندی می شوند.

بست کابل دیواری

بست های کابل دیواری، نگهدارنده هایی هستند که می توانند کابل را در نزدیکی دیوار نگه دارند. این محصولات خود در سه نوع عایق دار، مخابراتی و رولپلاک به بازار عرضه می شوند. بست های دیواری اغلب از یک لایه پلاستیکی ساخته می شوند به همین دلیل در برابر سایش و رطوبت از خود مقاومت نشان می دهند. بست های عایق‌ دار دیواری برای کابل کشی های روکار در پروژه های ساختمانی بسیار مناسب است. در مکان هایی هم که نیاز به امنیت بالا است این کابل مورد استفاده قرار می گیرد.

بست کابل ریلی

بست ریلی یکی از انواع نگهدارنده کابل برق است که به صورت دیواری، سقفی و زمینی به کار گرفته می شود. این محصول مناسب حجم زیاد کابل است. همچنین اگر کابل کشی در متراژهای طولانی به کار گرفته شود، بست ریلی کابل گزینه مناسبی است. در مواقعی که بخواهیم از ایجاد سوراخ زیاد جلوگیری کنیم و به ایمنی ساختمان‌ ها آسیب نزنیم، این ریل ها را به کار می گیریم. این بست ها از بهترین نگهدارنده های کابل هستند.

انواع نگهدارنده کابل برق
انواع نگهدارنده کابل برق

بیشتر بخوانید: نحوه اتصال کابل کواکسیال | نصب کابل کواکسیال چگونه است؟


بست کابل چنگالی

این محصولات ظاهری شبیه به چنگک دارند و یکی از انواع نگهدارنده کابل برق به حساب می آیند. این محصولات خود به دو نوع بست چنگالی عایقچ دار و معمولی تقسیم بندی می شوند. سیم و کابل های برق درون هر یک از این چنگک ها قرار می گیرد.

جنس نگهدارنده کابل

انواع نگهدارنده کابل برق از نظر جنس به چند دسته تقسیم بندی می شوند. این محصولات مطابق با میزان مقاومت در برابر شرایط گوناگون محیطی، به کار گرفته می شوند.

فولاد ضد زنگ

طبیعتاً بست هایی که از جنس فولاد ضد زنگ باشند، مقاومت بالایی دارند. همچنین در شرایط آب و هوایی گوناگون می توان از آن ها استفاده کرد. بست ها اغلب در محیط های داخلی به کار گرفته می شوند. اما در مواقعی که به ناچار سیم و کابل ها خارج از مجموعه هستند، باید از این جنس بست ها برای نگهداری کابل استفاده کرد.

این محصولات در سایزها و ابعاد گوناگونی به بازار عرضه می شود. تکنسین های برق برای مکان هایی که میزان دما در آن زیاد است از این محصولات استفاده می کنند. این تجهیزات در انواع زیر به بازار عرضه می شوند:

  •  مصارف عمومی و کاربردهای متنوع داخلی
  • کاربردهای حرفه ای و تخصصی و در مواردی که احتمال خوردگی، وجود دارد
جنس نگهدارنده کابل
جنس نگهدارنده کابل

بیشتر بخوانید: انواع اتصالات سیم و کابل کدام است؟


پلی پرویپیلن

انواع نگهدارنده کابل برق از جنس پلی پروپیلن در مکان هایی استفاده می شود که لازم است سیم، کابل و بست در برابر مواد شیمیایی، مقاوم باشند. بست های پلی پروپیلن از نوع نایلونی انعطاف پذیرتر است.

نایلون

حال که با انواع نگهدارنده کابل برق آشنا شدیم، باید بگوییم که نوع نایلونی این نگهدارنده ها پرکاربردتر از دیگر انواع بست ها هستند. این ماده‌، مقاومت حرارتی و سختی بسیار بالایی دارد و ایمنی آن در برابر خوردگی زیاد است.

مزایای استفاده از نگهدارنده کابل

استفاده از انواع نگهدارنده کابل برق مزایای زیادی دارد که در ادامه به بررسی آن ها می پردازیم.

  • ایجاد نظم در هدایت سیم و کابل‌
  • ساختاردهی مناسب آن ها
  • کارایی آسان
  • نصب راحت و سریع
  • افزایش ایمنی در کابل کشی و سیم کشی
  • سایز بندی مطابق قطر سیم و کابل
  • افزایش سرعت در تعمیر و شناسایی کابل های خراب و معیوب
  • افزایش طول عمر سیم و کابل برق
  • مدیریت آسان کابل ها
  • جلوگیری از اتصال های ناگهانی و ناخواسته سیم و کابل
  • افزایش مقاومت در برابر رطوبت، فرسودگی و خوردگی
  • افزایش ایمنی برای کابل های خارج شده از مناطق مختلف
مزایای استفاده از نگهدارنده کابل
مزایای استفاده از نگهدارنده کابل