نحوه اتصال کابل کواکسیال

نحوه نصب و اتصال کابل کواکسیال چگونه است؟

نحوه اتصال کابل کواکسیال موضوع مهمی است که پیش از بستن کابل کواکسیال باید با مراحل آن آشنایی داشته باشید. کابل کواکسیال سیگنال های صوتی و تصویری را از آنتن دریافت می کند و سپس به تلویزیون می رساند. این کابل ها برای اتصال به درگاه ورودی به رابط یا کانکتور مخصوص نیاز خواهند داشت.

اغلب کابل های کواکسیال و کابل های آنتن موجود در بازار به همراه سری و کانکتور عرضه می شوند. برخی از کابل ها نیز بدون سری هستند. در این صورت باید رابط مخصوصی را به کابل کواکسیال نصب کنید.

خرید انواع کابل کواکسیال
خرید انواع کابل کواکسیال

اگر کابل کواکسیال بدون سری دارید، تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید. در این مقاله به نحوه اتصال کابل کواکسیال یا نحوه نصب کابل کواکسیال می پردازیم.

آنچه در ادامه می خوانیم:

نحوه نصب کابل کواکسیال

در این بخش از موضوع نحوه اتصال کابل کواکسیال به آموزش نصب کانکتور در کابل های کواکسیال می پردازیم. کابل های کواکسیال برای نصب به درگاه ورودی و یک رابط نیاز خواهند داشت. کابل های کواکسیال اغلب به همراه کانکتور به بازار عرضه می شوند. کابل های بدون کانکتور نیز به بازار عرضه می شوند.

برای استفاده از کابل های بدون کانکتور ابتدا باید سیم کواکسیال را لخت کرد و سپس رشته رسانای داخل آن را بیرون آورد. پس از انجام این کارها باید یک رابط مناسب برای کابل کواکسیال در نظر بگیرید. یک موضوع مهم در خصوص نصب کابل کواکسیال این است که اگر فضایی که قرار است کابل در آن نصب شود کم است، بهتر است از رابط قائم استفاده شود. بستن کابل کواکسیال سه روش مختلف دارد:


بیشتر بخوانید: تعمیر کابل کواکسیال (کابل آنتن) و کابل RG (کابل دوربین)


روش اول

اولین روش در نحوه اتصال کابل کواکسیال به این شرح است؛ برای نصب کانکتور باید روکش پلاستیکی از انتهای کابل حدود 1.3 سانتی متر بریده شود. توجه کنید که برش عمیق نباشد. زیرا در این صورت هادی آسیب می بیند. لایه پلاستیکی و عایق کابل را به گونه ای در دست بگیرید که رسانا مشخص باشد.

سپس باید بخش های اضافه کابل را جدا کنید. به کمک سیم چین باید به اندازه 0.64 سانتی متر از پوسته اضافی را ببرید.

در نهایت می توانید سر رابط را به بافت کابل وصل کنید. در این مرحله هیچ یک از بخش های اضافه اطراف کابل نباید با رسانا ارتباط پیدا کند زیرا سیگنال های ارسالی با نویز همراه می شوند. در برخی اوقات نیز هیچ دیتایی منتقل نمی شود.

روش اول
روش اول

بیشتر بخوانید: هر آنچه لازم است در مورد کابل های کواکسیال بدانید


روش دوم

در این مرحله باید رابط را به قسمت بافت که از قطعات اضافه جدا شده است، ببندید. البته قبل از نصب رابط، باید پایه مخصوص رابط قائم را بچرخانید تا در جای خودش محکم شود. برروی رابط ها دستورالعمل های مختلفی نوشته شده است به همین دلیل بهتر است طبق دستور العمل این کار را انجام دهید.

هر رابط، یک پیچ در داخل خودش دارد که از این طریق سیگنال ها را از خود عبور می دهد. پیچ داخل این رابط را شل کنید. برای این کار باید پیچ را خلاف جهت عقربه ساعت بچرخانید. پیچ را سفت کنید تا سر نخورد. البته اگر پیچ بیش از حد سفت باشد، ممکن است به هادی آسیب وارد شود.

روش دوم
روش دوم

بیشتر بخوانید: بهترین برند کابل کواکسیال


روش سوم

در این بخش از مقاله نحوه اتصال کابل کواکسیال به روش سوم بستن کابل کواکسیال می پردازیم. هنگامی که کابل برش زده شد، می توانید از یک روش دیگر برای نصب کابل کواکسیال استفاده کنید. در این روش باید در صورتی که رابط حلقه فلزی دارد، آن را به پایین سیم بیاورید. پس از آن باید رابط را روی سیم فشار دهید تا فویل پایین بیاید و رشته رسانا دیده شود. حال باید با یک دست کابل و یا دست دیگر رابط را نگه دارید. رابط را باید از رشته رسانا عبور دهید و به حلقه وصل کنید. بهتر است از یک انبردست برای چسباندن رابط و حلقه استفاده کنید. توجه کنید که فویل های بیرون زده شده را جدا کنید زیرا اتصال این فویل ها با هادی سبب می شود، کابل نویز زیادی دریافت کند.

  • روش سوم
    روش سوم

    یکی از مهم ترین موضوعات که پیش از نصب کانکتور باید مدنظر قرار دهید، بررسی نوع کابل کواکسیال است. کابل کواکسیال اغلب به دو صورت RG-59 یا RG6 به بازار عرضه می شوند. برای فهمیدن نوع کابل می توانید به ظاهر آن ها نگاه کنید. کابل RG6 معمولاً ضخیم تر است و لایه های بیشتری درون خود دارد.


بیشتر بخوانید: کابل کواکسیال و سیم آنتن چیست و چه کاربردی دارد؟


رابط مناسب برای بستن کابل کواکسیال

در مقاله نحوه اتصال کابل کواکسیال باید به بررسی رابط مناسب این کابل ها نیز بپردازیم. اغلب از رابط نوع F برای اتصال کابل کواکسیال استفاده می شود. این رابط را می توان از سخت افزاری ها خریداری کرد. رابط نوع N نیز وجود دارد که بیشتر در خارج منازل مسکونی از آن ها استفاده می شود.

رابط مناسب برای بستن کابل کواکسیال
رابط مناسب برای بستن کابل کواکسیال

بیشتر بخوانید: مقایسه کابل های کواکسیال


چه طور کابل کواکسیال قطع شده را به هم وصل کنیم؟

حال که به مراحل نحوه اتصال کابل کواکسیال پرداخیتم، روش اتصال دو کابل قطع شده را نیز بررسی می کنیم. در برخی از مواقع به دلیل فشارها و ضربه های فیزیکی کابل کواکسیال قطع می شود. در آن زمان باید از یک کابل جدید استفاده کنید. البته در صورتی که کابل تحت شرایط خاصی بریده شده باشد، یعنی هادی و رسانا کابل آسیب ندیده باشد، می توانید دو بخش جدا شده را به هم متصل کنید. برای این کار باید مراحل زیر را پشت سر بکذارید.

  1. ابتدا به کمک یک چاقو یا کاتر باید پوشش بیرونی کابل را که از جنس پلاستیک است شکاف دهید. این شکاف باید به گونه ای باشد که سیم داخل کابل مشخص شود.
  2. پس از شکاف باید سیم را به سمت عقب برگردانید و از بخش پایانی آن حدوداً 7 میلی متر برش بزنید.
  3. حال باید غلاف عایق فلزی را جدا کنید و لایه پلاستیک رویی را نیز ببرید.
  4. حال دو هادی و سیم جدا شده را به هم متصل کنید. برای این کار می توانید سیم ها را به هم بپیچانید. اگر با پیچاندن اتصال برقرار نشد، باید از لحیم استفاده کنید.
  5. در این مرحله باید مقداری گریس روی هر دو طرف عایق بزنید تا رطوبت، گرد و خاک و دیگر موارد به داخل کابل وارد نشوند.
  6. در پایان باید بخش های مربوطه را چسب بزنید تا از این طریق بتوانید از کابل حفاظت کنید.
چه طور کابل کواکسیال قطع شده را به هم وصل کنیم؟
چه طور کابل کواکسیال قطع شده را به هم وصل کنیم؟

بیشتر بخوانید: فرق کابل آنتن و ماهواره


نتیجه گیری

اگر بخواهیم نحوه اتصال کابل کواکسیال را به صورت خلاصه بررسی کنیم، باید مراحل زیر را پشت سر بگذاریم:

  1. تجهیزات برش سیم و کابل باید فراهم شود.
  2. ابتدا باید نوع کابل RG59 یا RG6 مشخص شود.
  3. کانکتور مخصوص کابل باید خریداری شود.
  4. لاستیک باید 1.2 اینچ یا 1.3 سانتی متر بریده شود.
  5. لاستیک باید به خارج کشیده شود تا مش یا هادی نمایان شود.
  6. بافت و شیلد سیمی باید از کابل جدا شود.
  7. عایق دی الکتریک یا پلاستیک داخل کابل نیز باید به اندازه 1.4 اینچ یا 0.64 سانتی متر بریده شود.
  8. پس از این کار هادی نمایان می شود. تمامی قطعات اضافی باید از هادی جدا شوند تا در انتها این قطعات نویز ایجاد نکنند.
  9. در این مرحله رابط باید وارد کابل شود و سپس از یکی از سه روش به نصب کانکتور کابل کواکسیال اقدام کنید.
نحوه اتصال کابل کواکسیال
نحوه اتصال کابل کواکسیال