انواع سیم برق

انواع سیم برق | آشنایی با کاربرد انواع سیم برق

انواع سیم برق در تمامی مجموعه ها کاربرد دارد. سیم برق یکی از مهمترین تجهیزات برقی است. تمامی وسایل الکتریکی برای فعالیت و راه اندازی به جریان برق نیاز دارند. بدون سیم برق جریان الکتریکی از نقطه ای به نقطه دیگر منتقل نمی شود. سیم برق در صنعت ساختمان سازی، ساخت لوستر، سیم کشی تابلو برق، کارخانه ها و دیگر موارد کاربرد دارد. سیم از هادی و یک لایه عایق یا روکش تشکیل شده است و در انواع گوناگونی به بازار عرضه می شود.

خرید انواع سیم برق
خرید انواع سیم برق

اگر قصد خرید سیم برق دارید، تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید. در این مقاله به معرفی انواع سیم برق و کاربرد آن ها می پردازیم.

آنچه در ادامه می خوانیم:

سیم برق چیست؟

در ابتدای موضوع انواع سیم برق به بررسی ماهیت این محصول می پردازیم. سیم برق یکی از پرکاربردترین تجهیزات الکتریکی است. این محصول نقش مهمی را در مجموعه ایفا می کند. بدون وجود سیم جریان الکتریکی از نقطه به نقطه دیگر منتقل نمی شود و تجهیزات به همدیگر متصل نمی شوند.

سیم ها از یک هادی رسانا الکتریکی از جنس مس یا آلومینیوم تشکیل شده اند. این محصولات یک لایه عایق از جنس پی وی سی و دیگر موارد دارند که از هادی حفاظت می کند. در واقع یکی از تفاوت های سیم با کابل برق این است که کابل یک لایه روکش علاوه بر عایق دارد.

سیم برق در انواع گوناگونی به بازار عرضه می شود.این محصولات از لحاظ جنس هادی، نوع عایق، کاربرد و ساختار به چند دسته تقسیم بندی می شوند.

انواع سیم برق
انواع سیم برق

بیشتر بخوانید: راهنمای خرید سیم برق


تاریخچه سیم برق

شروع استفاده از سیم برق به سال 1859 برمی گردد. در آن زمان برق به تازگی وارد زندگی مردم شده بود. به همین دلیل برای انتقال آن از سیم استفاده می شد. ابتدا سیم تنها برای سیستم های روشنایی و مکان های عمومی مانند ایستگاه های قطار و دیگر موارد به کار گرفته می شد. این سیم ها روکش نداشتند. در سال 1876 سیم ها به روکش های کائوچویی مجهز شدند.

تاریخچه سیم در ایران نیز به سال 1282 مربوط می شوند. در این سال فردی به نام محمد حسین امین الضرب که بعدها به آن پدر برق ایران می گفتند، توانست سیم و کابل روکشدار را از کارخانه‌ فرانسوی به نام CEEM به ایران وارد کند.


بیشتر بخوانید: رنگ سیم برق


هادی سیم برق

هادی اصلی ترین بخش سیم و کابل است. انواع سیم برق براساس جنس هادی به دو دسته تقسیم بندی می شود:

  • سیم مسی: این سیم ها هادی هایی از جنس مس دارند و بهترین نوع سیم های بازار هستند. انعطاف پذیری سیم های برق مسی از دیگر سیم ها نیز بیشتر است. همچنین قیمت این سیم ها هم از سیم های آلومینیومی بالاتر است.
  • سیم آلومینیومی: این سیم ها هادی های آلومینیومی دارند و انعطاف پذیری آن ها کمتر از سیم های مسی است.

سیم ها براساس شکل هادی نیز به سه دسته مفتولی، افشان و نیمه افشان تقسیم بندی می شوند. سیم های افشان سیم هایی مسی، نرم و انعطاف پذیر هستند. در مقابل سیم های مفتولی خشک و بدون انعطاف هستند. این سیم ها می توانند مسی یا آلومینیومی باشند. سیم های نیمه افشان نیز ویژگی هایی مابین دو سیم گفته شده دارند. انتخاب نوع سیم به محل نصب و کاربرد آن بستگی دارد.

هادی سیم برق
هادی سیم برق

بیشتر بخوانید: سیم مناسب کولر گازی


عایق سیم برق

عایق یا روکش سیم ها می تواند از جنس پی وی سی، پلی اتیلن، نسوز، XLPE و دیگر موارد باشد. عایق سیم از نشت جریان الکتریکی جلوگیری می کند و از هادی در برابر صدمه های فیزیکی حفاظت می کند. عایق باید از جنس مواد مرغوب باشد. تا سیم دچار آسیب نشود.


بیشتر بخوانید: سیم کشی ساختمان چگونه است؟ مراحل و اصول سیم کشی ساختمان کدام است؟


کاربرد سیم برق

انواع سیم برق براساس کاربرد به چند دسته تقسیم بندی می شود.

  • سیم ارت: این سیم ها روکشی به رنگ زرد و سبز دارند و هادی آن ها از جنس مس است. این هادی می تواند افشان یا مفتول باشد. سیم ارت جریان نشتی تجهیزات الکتریکی را به زمین منتقل می کند.
  • سیم نایلون: این سیم ها در صنایعی همچون ساختمان سازی و لوسترسازی به کار گرفته می شوند. سیم نایلون از کنار هم قرار گرفتن دو لایه سیم نازک به هم چسبیده به وجود آمده است. روکش این سیم ها اغلب سفید رنگ است.
  • سیم ساختمانی: این سیم ها همان سیم های افشان و مفتولی هستند که در صنایع مختلف همچون ساخت وسایل الکتریکی، سیستم های روشنایی، صنایع ساختمان سازی و دیگر موارد از آن استفاده می شود.
  • سیم لاکی: این سیم ها از کنار هم قرار گرفتن رشته های هادی به همراه عایق بسیار نازک تشکیل شده است. این سیم ها حجم و ضخامت نازکی دارند به همین دلیل در سیم پیچ موتور، ترانسفورماتور و دیگر موارد از آن استفاده می شود.
کاربرد سیم برق
کاربرد سیم برق

بیشتر بخوانید: سیم ارت چیست و چه کاربردی دارد؟


سایز سیم برق

انواع سیم برق براساس سایز، تعداد رشته و سطح مقطع نیز تقسیم بندی می شود. هرچه سطح مقطع سیم مسی بیشتر باشد، شدت جریان مجاز قابل تحمل آن نیز بیشتر می شود. سیم های برق در سطح مقطع های 0.25، 0.5، 2، 0.75، 1.5، 2، 2.5، 4، 6، 10، 16، 25، 50، 75، 90، 120 و دیگر موارد به بازار عرضه می شوند. سیم های برق اغلب تک رشته هستند و در مواردی به صورت دو رشته و چهار رشته نیز عرضه می شوند.

سایز سیم برق
سایز سیم برق

بیشتر بخوانید: تفاوت سیم فاز و نول چیست؟


مفتول مسی

مفتول مسی نوعی سیم مسی بدون روکش است که به شکل رشته های مفتولی ساخته شده است. این سیم ها کاربردی متفاوت نسبت به سیم برق روکشدار دارند. اغلب در کارخانه های صنعتی و تابلوهای برق از این نوع سیم استفاده می شود. با توجه به توضیحات بالا می توان گفت انواع سیم برق به دو دسته کلی زیر تقسیم بندی می شود:

  • سیم برق روکشدار
  • سیم برق بدون روکش