هر آنچه باید در مورد پج کورد فیبر نوری بدانید

هر آنچه باید در مورد پج کورد فیبر نوری بدانید

هر آنچه باید در مورد پج کورد فیبر نوری بدانید پچ کورد فیبر نوری، یک نوع کابل کوتاه فیبر نوری است که دو سر آن برای اتصال دستگاه‌ها به پچ پنل یا به یکدیگر استفاده می‌شود. پچ کورد فیبر نوری از رشته سیم فیبر نوری تشکیل شده است که درون یک پوشش حفاظتی قرار دارد. این کابل‌ها دارای اتصالات استاندارد نظیر LC، SC یا ST برای اتصال به تجهیزات مختلف هستند. در کل، پچ کورد فیبر نوری یک وسیله مهم در شبکه‌های فیبر نوری است که برای اتصال دستگاه‌ها به یکدیگر و به تجهیزات مختلف استفاده می‌شود. این محصول از مزایای زیادی برای انتقال داده‌ها برخوردار است. اگر قصد خرید تجهیزات فیبر نوری به خصوص پچ کورد فیبر نوری دارید، به سایت راندنو مراجعه کنید و از این طریق با فروشنده به صورت مستقیم در ارتباط باشید.

آنچه در ادامه می‌خوانیم:

پچ کورد فیبر نوری چیست؟

هر آنچه باید در مورد پج کورد فیبر نوری بدانید را با معرفی پچ کورد فیبر نوری آغاز می کنیم. پچ کورد فیبر نوری در واقع کابل فیبر نوری کوتاه است که در انتهای آن یک کانکتور قرار دارد. نوع کانکتور آن می‌تواند متفاوت باشد و اغلب برای اتصال پورت‌ها در قالب توزیع فیبر نوری مورد استفاده قرار می‌گیرند. وظیفه پچ کورد فیبر نوری پشتیبانی کاربرد‌های شبکه و سرعت‌های بالا است که به صورت OFNR و LSZH موجود هستند.

پچ کورد فیبر نوری یکی از مهم‌ترین تجهیزات در شبکه‌های کامپیوتری و فیبر نوری است که با نام‌های پچ فیبر یا جامپر نوری نیز شناخته می‌شود. این محصول می‌تواند اتصالی ایمن و دقیق در میان تجهیزات فیبر نوری در یک شبکه فراهم کند. پچ کورد فیبر نوری نوعی کابل است که می‌تواند داده‌های مختلف در شبکه را جابه جا کند و اتصال میان دستگاه‌های مختلف فیبر نوری را فراهم کند. به کمک یک پچ کورد یا کابل فیبر نوری می‌توان یک دستگاه گیرنده دیجیتال را به یک تلویزیون مرتبط کرد. همچنین این محصول در دریافت و ارسال امواج رادیویی نیز نقش مهمی ایفا می‌کنند.

پچ کورد‌ها به کمک نور اطلاعات را انتقال می‌دهند که این موضوع سبب فراهم شدن سرعت بالایی می‌شود. این کابل‌ها عمدتاً دچار اختلال و کاهش سرعت نمی‌شوند و یکی از مطمئن‌ترین روش‌ها در انتقال داده‌ها به حساب می‌آیند. برای نصب و راه‌اندازی پچ کورد‌های نوری، به آداپتور فیبر نوری نیاز است. پچ کورد‌ها همان کابل‌های فیبر نوری هستند که دو سر آن در کارخانه به کانکتور‌های مختلفی (LC – SC – MTRJ – ST و … ) مجهز شده است. به همین دلیل به واسطه این پچ کورد‌ها می‌توان تجهیزات مختلف فیبر نوری را به هم متصل کرد.

هر آنچه باید در مورد پج کورد فیبر نوری بدانید
هر آنچه باید در مورد پج کورد فیبر نوری بدانید

بیشتر بخوانید: پچ کورد چیست و چه کاربردی دارد؟


کاربرد پچ کورد فیبر نوری

در این بخش از مقاله هر آنچه باید در مورد پج کورد فیبر نوری بدانید به بررسی کاربرد پچ کورد فیبر نوری می‌پردازیم:

  • استفاده از پچ کورد در شبکه‌های کامپیوتری
  • استفاده از Patch Cord در مخابرات
  • اتاق‌های ارتباطی
  • فضا‌های دریافت و ارسال اطلاعات مهم
  • تصویر‌برداری پزشکی
  • مهندسی مکانیک

بیشتر بخوانید: راهنمای خرید پچ کورد | نکات مهم در انتخاب


مزایای پچ کورد فیبر نوری

  1. انتقال اطلاعات با سرعت بسیار بیشتری صورت می‌گیرد.
  2. هماهنگی پچ کورد‌های نوری با محیط بسیار بیشتر است.
  3. دریافت و ارسال اطلاعات در تجهیزات فیبر نوری با سرعت یکسان صورت می‌گیرد.
  4. اختلال و دریافت نویز در پچ کورد‌ها و کابل‌های فیبر نوری به ندرت دیده می‌شود.پچ کورد‌های نوری می‌توانند کار‌ها را به صورت مجدد تکرار کنند.

انواع پچ کورد فیبر نوری

پچ کورد‌های نوری براساس استاندارد‌های مختلف در دسته‌های گوناگونی تقسیم‌بندی می‌شوند. این محصولات را می‌توان براساس نوع کابل، ساختار پچ کورد، نحوه انتقال سیگنال، نوع پولیش کانکتور‌ها و… تقسیم‌بندی کرد. مهم‌ترین دسته‌بندی پچ کورد‌های فیبر، تقسیم‌بندی براساس کاربرد است:

پچ کورد فیبر نوری سینگل مود SM

این پچ کورد‌ها اغلب زرد رنگ هستند و قطر آن‌ها معادل ۸ تا ۱۰ میکرومتر است و به دلیل سبک ساختاری که دارند، می‌توانند سیگنال‌های نوری را در یک مود انتقال دهند. به همین دلیل سرعت انتقال سیگنال آن‌ها بیشتر است و ضریب تضعیف آن‌ها کمتر است.

پچ کورد فیبر نوری مالتی مود MM

پچ کورد مالتی مود اغلب به رنگ نارنجی یا سبز – آبی ساخته می‌شود. این محصولات قطر بزرگتری دارند و در اندازه ۵۰ میکرومتر و ۶۲. ۵ میکرومتر عرضه می‌شوند. این محصولات می‌توانند بیش از یک حالت سیگنال نوری را انتقال دهند. در نتیجه از این پچ کورد‌ها در مسافت‌های کوتاه‌تر مورد استفاده قرر می‌گیرند و می‌توانند تعداد سیگنال هی بیشتری را نسبت به نوع سینگل مود انتقال دهد.

پچ کورد فیبر نوری Simplex

این محصولات تنها از یک هسته استفاده کرده‌اند و ساختار نسبتاً ساده‌ای دارند. هرطرف این این پچ کورد تنها یک کانکتور مخصوص فیبر نوری وجود دارد.

پچ کورد فیبر نوری Duplex

این محصولات دو فیبر و دو کانکتور در هر طرف خود دارند. هر فیبر علامت A و B دارند تا تکنسین‌ها بتوانند برای علامت‌گذاری قطب‌ها از آن استفاده کنند.

پچ کورد فیبر نوری Ribbon fan-out

این نوع پچ کورد‌ها برای مصارف خاصی ساخته می‌شوند. در این پچ کورد‌ها یک سر آن به فیبر‌های چندگانه و کانکتور فیبر روبانی و سر دیگر آن کابل مالتی سیمپلکس و کانکتور‌های LC – SC – ST و… مجهز شده است.


بیشتر بخوانید: بهترین برندهای پچ کورد


کانکتور‌های پچ کورد فیبر نوری

کانکتور‌های بسیار زیادی در شبکه فیبر نوری برای پچ کورد‌ها استفاده می‌شود. تا به امروز بیش از ۱۰۰ نوع کانکتور مختلف توسط شرکت‌های مختلف تولید و ساخته شده است. از رایج‌ترین این کانکتور‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

پچ کورد فیبر نوری lc-lc

در دو سر این پچ کورد کانکتور LC وجود دارد. این کانکتور به گونه‌ای است که با فشار دادن به نقطه اتصال چفت می‌شود. بدنه این محصولات پلاستیکی است و اندازه فرول آن معادل ۱. ۲۵ میکرومتر است و از جنس سرامیک است. این پچ کورد بسیار کوچک است و جای کمی اشغال می‌کند.

پچ کورد فیبر نوری sc-sc

هر دو طرف این پچ کورد به کانکتور SC مجهز شده است. کانکتور SC توسط شرکت ژاپنی NTT اختراع شده است. از این پچ کورد‌ها در مخابرات فیبر نوری و ارتباط داده‌ها استفاده می‌شود. این کانکتور با فشار و کشش متصل می‌شود و یک قفل سرامیکی روی آن تعبیه شده است. این محصولات قیمت ارزانی دارند و دوام بالای آن سبب محبوبیت این محصول شده است.

پچ کورد فیبر نوری sc-lc

این پچ کورد‌ها دارای یک سر کانکتور lc و یک سر کانکتور sc است. در شبکه‌هایی که از دستگاه‌های متفاوت برای پیاده‌سازی فیبر نوری استفاده می‌شود، این پچ کورد‌ها کاربرد دارند.

از دیگر کانکتور‌های پچ کورد فیبر نوری می‌توان به st-st، fc-fc، mtrj-mtrj، e۲۰۰۰-e۲۰۰۰، mu-mu و… اشاره کرد.

در سایت راندنو می‌توانید به خرید پچ کورد فیبر نوری اقدام کنید. انواع پچ کورد با کانکتورهای مختلف در سایت موجود است و توسط نمایندگان اصلی به فروش می‌رسد.

ساختار پچ کورد نوری

  • هسته (Core)
  • روکش فلزی (Cladding)
  • پوشش (Coating)
  • تقویت‌کننده (Strengthen Member)
  • جکت یا ژاکت بیرونی (Outer Jacket)

بهترین برند Patch Cord فیبر نوری

امروزه شبکه‌های فیبر نوری به دلیل سرعت بیشتر و کارایی بهتری که دارند، از شبکه‌های مسی پرطرفدارتر هستند. شرکت‌های بسیار زیادی به تولید و ساخت تجهیزات فیبر نوری می‌پردازند. از برترین این برند‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

پچ کورد فیبر نوری نگزنس

نگزنس یکی از برترین تولیدکنندگان تجهیزات شبکه است که مقر اصلی این شرکت در فرانسه واقع شده است. این شرکت به تولید انواع پچ کورد با کانکتور‌های مختلف می‌پردازد. کانکتور‌های این شرکت اغلب با رنگ‌های آبی و سبز و روکش آن‌ها زرد و نارنجی رنگ است. این پچ کورد‌ها نسبت به دیگر پچ کورد‌های موجود در بازار از ویژگی‌های بهتری برخوردار هستند.

از دیگر برند‌های برتر در این زمینه می‌توان به لگراند، هوآوی و… اشاره کرد.

جمع‌بندی

در این مقاله از مجله راندنو به بررسی هر آنچه باید در خصوص پچ کورد فیبر نوری بدانید پرداخته شده است. همان طور که گفته شد این محصول از تجهیزات مهم در شبکه‌های کامپیوتری و فیبر نوری است. انواع پچ کورد فیبر نوری در بازار موجود است که با توجه به نیاز خود می‌توانید محصول مورد نظر را خریداری کنید. بهترین راه برای خرید پچ کورد فیبر نوری مراجعه به سایت راندنو و ارتباط با فروشندگان به صورت مستقیم است. راندنو امکان مشاهده لیست قیمت انواع پچ کورد فیبر نوری و برقراری ارتباطی بدون واسطه با فروشندگان آن را برای شما فراهم کرده است.