راهنمای خرید پچ کورد

راهنمای خرید پچ کورد | نکات مهم در انتخاب

راهنمای خرید پچ کورد به شما کمک می کند تا بتوانید بهترین پچ کورد را برای مجموعه خود خریداری کنید. پچ کورد یکی از ضروری ترین تجهیزات در شبکه است که وظیفه برقراری ارتباط و اتصال تجهیزات مختلف را برعهده دارد. تجهیزات شبکه همچون کابل ها و پچ کوردها در سال های گذشته همواره در حال توسعه و پیشرفت بوده اند. به همین دلیل نمونه ها و انواع مختلفی از پچ کوردها بازار عرضه شده اند.

خرید انواع پچ کورد شبکه
خرید انواع پچ کورد شبکه

نکات مهمی همچون متراژ، سوکت، جنس روکش، نوع شیلد و فویل، گروه کابل و … پیش از خرید پچ کورد می بایست مورد بررسی قرار بگیرد. اگر قصد دارید برای شبکه خود پچ کورد بخرید، تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید. در این مقاله به راهنمای خرید پچ کورد می پردازیم.

آنچه در ادامه می خوانیم:

پچ کورد شبکه چیست؟

پیش از بررسی راهنمای خرید پچ کورد به معرفی این وسیله می پردازیم. پچ کورد شبکه در واقع نوعی کابل شبکه است که در متراژهای مشخص به بازار عرضه می شود. این محصولات در کارخانه سوکت زده می شوند یعنی در ابتدا و انتهای آن ها سوکتی قرار گرفته است که عملیات پچ کردن و متصل کردن را بسیار ساده تر می کند. پچ کورد وظیفه برقراری ارتباط و ایجاد اتصال میان تجهیزات شبکه را برعهده دارد. پچ کورد را می توان مهم ترین وسیله در تجهیزات پسیو شبکه به حساب آورد.

پچ کوردها هادی هایی از جنس مس دارند و به کمک آن ها می توان عملکرد سیستم ها را انتقال داد. این محصولات می توانند داده های سنگین را انتقال دهند و علاوه بر آن این کار را در نهایت سرعت و کیفیتی مناسب انجام می دهند. پچ کوردها کاربرد وسیعی دارند و لازمه هر شبکه محسوب می شوند. به همین دلیل داشتن یک راهنمای خرید پچ کورد به شما کمک زیادی می کند. در ادامه به بررسی نکات مهم در خرید پچ کورد می پردازیم.

راهنمای خرید پچ کورد
راهنمای خرید پچ کورد

بیشتر بخوانید: پچ کورد چیست و چه کاربردی دارد؟


مقاومت در برابر نویز

یکی از مهمترین موضوعاتی که در راهنمای خرید پچ کورد باید به آن توجه کنید، مقاومت آن در برابر نویز است. بروز نویز در مسیر انتقال داده یکی از رایج ترین مشکلات در شبکه است. از این رو باید به نوع کابل، شیلد و فویل و پوشش آن توجه ویژه ای داشته باشید. کابل هایی که کیفیت پایین تری دارند و جنس آن ها خوب نیست، مستعد دریافت نویز هستند. همچنین پیش از خرید پچ کورد به این موضوع توجه کنید که آیا پچ کورد قرار است در محیطی پر از نویز نصب شود یا خیر؟

پچ کوردها با توجه به ساختاری که دارند، می توانند در برابر نویز و اختلالات الکترومغناطیسی از خود مقاومت کنند. برخی از این محصولات هیچگونه شیلد و فویلی ندارند به همین دلیل به آن ها پچ کوردهای UTP گفته می شود. این محصولات در صورت وجود نویز آن را دریافت می کنند. اما نوع دیگری از پچ کوردها به شیلد یا فویل مجهز شده اند که طبیعتاً حفاظت بیشتری در برابر نویز ارائه می دهند. پچ کوردهایی که هم شیلد و هم فویل دارند نیز به بازار عرضه می شوند. این پچ کوردها که به پچ کورد sftp شهرت دارند، مقاومت بسیار بالایی در برابر نویز و اختلالات الکترومغناطیسی دارند.

مقاومت در برابر نویز
مقاومت در برابر نویز

پهنای باند

از دیگر موضوعات مهم در راهنمای خرید پچ کورد توجه به سرعت انتقال داده و پهنای باند است. پچ کوردها از لحاظ استاندارد و سرعت از دسته های Cat1 تا Cat8 ارائه می شوند. این پچ کوردها بسیار متنوع هستند و کاربران می توانند با توجه به نیاز خود هرکدام را انتخاب کنند. هرچه عدد قرار گرفته شده در مقابل Cat بیشتر باشد، سرعت و انتقال داده بیشتر می شود. در حال حاضر از پچ کوردهای Cat5 به بعد استفاده می شوند.


بیشتر بخوانید: آشنایی با انواع پچ کورد شبکه


خصوصیات فیزیکی پچ کورد

از دیگر نکات مهمی که در راهنمای خرید پچ کورد باید به آن توجه کنید، خصوصیات فیزیکی کابل است. اگر از کابل در محیط های خارجی استفاده می کنید، پچ کورد باید از نوع Outdoor باشد. اگر پچ کورد در داخل مجموعه و محیط های مسقف مورد استفاده قرار می گیرد، باید از نوع Indoor باشد. پچ کوردهایی که در محیط های خارجی نصب می شوند، روکشی مقاوم دارند و در برابر اشعه، حرارت، رطوبت و … از خود مقاومت نشان می دهند. پچ کورد با روکش LSZH پچ کوردهای مقاومی هستند. اما اگر پچ کورد باید مسیر پرپیچ و خمی را برای کابل کشی طی کند، بهتر است از پچ کوردهای PVC استفاده کنید.

خصوصیات فیزیکی پچ کورد
خصوصیات فیزیکی پچ کورد

طول کابل

همان طور که در ابتدای موضوع راهنمای خرید پچ کورد به آن اشاره شد، پچ کورد در اندازه های گوناگون به بازار عرضه می شود. اولین گام در کابل کشی شبکه محاسبه متراژ پچ کورد مورد نیاز است. طول کابل برروی سرعت و کیفیت انتقال داده نیز اثرگذار است. پچ کوردها در انواع 30 سانتی متری، نیم متری، 1 متری، 2 متری، 3 متری، 5 متری، 10 متری، 15 متری، 20 متری و بیشتر عرضه می شوند. در مسافت های بیشتر به جای پچ کورد از کابل شبکه استفاده می شود.


بیشتر بخوانید: تفاوت پچ کورد و کابل شبکه چیست؟


رنگ پچ کورد

از دیگر موضوعاتی که در راهنمای خرید پچ کورد باید به آن اشاره کنیم، رنگ روکش این تجهیزات است. شرکت های سازنده پچ کورد، این محصولات را در رنگ های مختلفی عرضه می کنند تا تشخیص آن ها ساده تر باشد. به همین دلیل اگر در شبکه شما از کابل و پچ کوردهای زیادی استفاده شده است، بهتر است از زنگ های متنوع استفاده کنید تا در آینده عیب یابی، توسعه و بررسی شبکه برای شما راحت تر باشد.

رنگ پچ کورد
رنگ پچ کورد

شرکت تولیدکننده

در انتهای موضوع راهنمای خرید پچ کورد باید بگوییم که امروزه شرکت های بسیار زیادی به تولید و ساخت این محصولات می پردازند. از بهترین این شرکت ها می توان به لگراند، نگزنس، بلدن، اشنایدر، رپیتون و … اشاره کرد.


بیشتر بخوانید: بهترین برندهای پچ کورد