چراغ قوه چگونه کار می کند؟

چراغ قوه چگونه کار می کند

چراغ قوه چگونه کار می کند احتمالاً این سوال برای شما نیز به وجود آمده است. البته که نحوه عملکرد چراغ قوه های مختلف تفاوت های بسیار زیادی با یکدیگر دارد. اگر شما هم به دنبال استفاده از انواع چراغ قوه هستید، باید با توجه به نوع کاربرد مورد نظر خود، بهترین انتخاب را داشته باشید.

خرید انواع چراغ قوه
خرید انواع چراغ قوه

در این مقاله قصد داریم تا پاسخ سؤال چراغ قوه چگونه کار می کند را بدهیم. پس تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید.

آنچه در ادامه می خوانیم:

چراغ قوه چیست؟

پیش از پاسخ به سؤال چراغ قوه چگونه کار می کند لازم است به تعریف اصلی این محصول بپردازیم. چراغ قوه وسیله مهم و کاربردی است که باعث تولید نور می شود. این ابزار در انواع گوناگونی تولید می شود و به فروش می رسد. این محصول می تواند انرژی اولیه مورد نیاز خود را از طریق برق شهری یا باتری دریافت کند و سپس آن را به نور تبدیل نماید.

نحوه عملکرد و فعالیت چراغ قوه بسیار ساده است. لازم به ذکر است که هریک از انواع چراغ قوه از قطعات خاصی برخوردار هستند. همچنین هریک از این قطعات نیز ویژگی های خاصی دارند و شما می توانید از آنها در موقعیت های مختلف استفاده نمایید. این وسیله الکترونیکی از قسمت های مختلفی تشکیل شده است که در ادامه مقاله چراغ قوه چگونه کار می کند به معرفی و بررسی آنها خواهیم پرداخت.

چراغ قوه چگونه کار می کند
چراغ قوه چگونه کار می کند

اجزای چراغ قوه

قبل از پاسخ به سؤال چراغ قوه چگونه کار می کند ما باید یک سری اطلاعات اولیه در مورد اجزای یک چراغ قوه داشته باشیم. در قسمت های قبل تر به صورت کلی اجزای این محصول را به شما معرفی کردیم. حال بیایید تا هرکدام از این قسمت ها را بررسی و تحلیل نماییم:

لوله فلزی یا بدنه اصلی

این بخش از چراغ قوه معمولاً از پلاستیک تشکیل شده است. بدنه اصلی چراغ قوه از اهمیت زیادی برخوردار است. به طوری که تمامی قسمت های درونی یک چراغ قوه، درون لوله فلزی یا بدنه اصلی قرار می گیرد. همچنین این قسمت از این ابزار، در ابعاد و اندازه های مختلفی تولید و به بازار عرضه  می شود.

ورق اتصال فلزی

این قسمت یک ورقه نازک است که از جنس برنج یا مس طراحی می شود. این محصول می تواند اتصال برق میان باتری، لامپ و دکمه را فراهم کند.

سوئیچ یا دکمه چراغ قوه

این دکمه همچون نیروی حیات چراغ قوه عمل می کند. این قسمت مشخص می کند که چه زمانی چراغ قوه روشن شود و چه زمانی چراغ قوه خاموش شود. به صورتی که اگر دکمه چراغ قوه را در موقعیت روشن یا ON قرار دهید، جریان برق در مدار فعال می شود. از این رو جریان برق به باتری ها می رسد و لامپ روشن می شود. همچنین اگر این دکمه در حالت خاموش یا Off قرار بگیرد، لامپ چراغ قوه خاموش می شود.

رفلکتور

بازتابنده یا رفلکتور یک ورق براق از جنس آلومینیوم است. این ورق براق در اطراف لامپ چراغ قوه قرار گرفته است. وجود این قطعه موجب ایجاد بازتاب نور و انتشار نور بیشتر می شود. به عبارتی مانند یک آینه عمل می کند و جریان ثابتی از نور را تولید می نماید.

لامپ چراغ قوه

همانطور که می دانید، لامپ یکی از اصلی ترین اجزای تشکیل دهنده چراغ قوه محسوب می شود. لامپ ها محصولات مهمی هستند که وظیفه ایجاد نور و روشنایی را برعهده دارند. لامپ های تشکیل دهنده چراغ قوه می تواند در انواع ال ای دی یا رشته ای تولید شوند. لازم به ذکر است که لامپ های رشته ای طول عمر کمی دارند. همچنین در مقابل، لامپ ال ای دی مادام العمر است.

لازم به ذکر است که واحد سنجش روشنایی انواع لامپ، لومن است. در ادامه به کاربردهای این محصول باتوجه به میزان برد آنها می پردازیم:

  • چراغ قوه هایی که از لامپ های 20-10 لومن برخوردار هستند، برای روشنایی محدوده نزدیک گزینه مناسبی به شمار می آیند.
  • لامپ های 150-20 لومن برای گشت زنی در اطراف محوطه ها گزینه مناسبی هستند. همچنین قاصله پرتوی این لامپ ها 120 متر است.
  • لامپ هایی که از روشنایی 200-160 لومن برخوردار هستند، جهت انجام کارهای عمومی مانند کوهنوردی و پیاده روی گزینه مناسبی هستند. فاصله پرتوی این لامپ ها نیز 250 متر است.
  • لامپ های چراغ قوه ای که از روشنایی 500-200 لومن برخوردار هستند، جهت انجام کارهای فنی، ماهیگیری و … کاربرد دارند.
  • لامپ های 1000-600 لومن نیز جهت انجام فعالیت هایی مانند ماهیگیری، کمپ زدن و … مورد استفاده قرار می گیرند. همچنین شعاع پرتوی نور این لامپ ها 300 متر است.
  • در نهایت چراغ قوه هایی هستند که از روشنایی بیش از 1000 لومن برخوردارند. لازم به ذکر است که این چراغ قوه ها جهت انجام فعالیت های پلیسی، شکار و جست و جو گزینه مناسبی نیستند.

باتری چراغ قوه

قسمت مهم دیگر که در ساخت انواع چراغ قوه به کار می رود، باتری است. باتری ها می توانند به عنوان منبع برق یا منبع تغذیه کاربرد داشته باشند. به طوری که این محصولات یا باتری قابل تعویض دارند و یا قابل شارژ هستند. به همین علت بدون آنها استفاده از چراغ قوه غیرممکن است.

برای چراغ قوه هایی که از قابلیت شارژ شدن برخوردار هستند، باتری های لیتیومی گزینه مناسبی به شمار می آیند. باتری های لیتیومی قدرت بالایی برای چراغ قوه های ال ای دی ایجاد می کنند. نوع دیگری از باتری ها وجود دارند که آلکانی هستند.

این باتری ها نسبت به باتری های لیتیومی، طول عمر و ماندگاری بیشتری ندارند. همچنین باتری های لیتیومی قیمت بالاتری دارند و برای چراغ قوه LED گزینه مناسبی هستند.

لنز

این بخش از چراغ قوه یک قطعه دایره ای شکل پلاستیکی و شفاف است. لنز چراغ قوه در انتهای این محصول قرار می گیرد. وظیفه اصلی این قطعه، محافظت از لامپ اصلی در برابر آسیب های مختلف است.

اجزای چراغ قوه
اجزای چراغ قوه

انواع چراغ قوه

انواع چراغ قوه از کاربردها و عملیات یکسانی برخوردار هستند. چراغ قوه ها در اندازه ها و شکل های گوناگونی تولید و به بازار ارائه می شوند. دلایل زیادی وجود دارد که افراد از چراغ قوه در محیط های تاریک استفاده می کنند. جهت انجام فعالیت های نظامی، شکار، فعالیت های مأموران پلیسی و … از انواع چراغ قوه استفاده می شود.

لازم به ذکر است که چراغ قوه ها کاربردهای متنوعی دارند و با نام های رایجی شناخته می شوند. چراغ قوه کوهنوردی، چراغ قوه پیشانی بند، شکاری، ورزشی، خورشیدی، سفری و … از انواع رایج این محصول به شمار می آیند. در ادامه این بخش از مقاله چراغ قوه چگونه کار می کند به معرفی انواع این محصول کاربردی اشاره خواهیم کرد.

چراغ قوه آویز

این نوع چراغ قوه ها از دو سر USB و میکرو USB برخوردار هستند. به وسیله این کابل می توان چراغ قوه را به شارژر، لپ تاپ، پاوربانک و … وصل نمود. چراغ قوه های آویز معمولاً داخل ماشین و یا برای تعمیر ماشین در تاریکی مورد استفاده قرار می گیرند.

نورافکن دستی

این نوع چراغ قوه ها برای طبیعت گردی و کوهنوردی مناسب هستند. نور این چراغ ها قابل تنظیم است و از دسته ای برای قابلیت حمل آسان برخوردار است. این وسیله قابل شارژ است و در مدت طولانی می توان از آن استفاده نمود. همچنین نور این لامپ می تواند تا شعاع 500 متری روبه روی شما را روشن نماید.

مدل های مخصوص موبایل

برخی از گوشی های همراه به چراغ قوه مجهز هستند. این مدل چراغ قوه برای موبایل مناسب است. همچنین شما می توانید از آن در موقعیت های مختلف استفاده نمایید.

مدل های مخصوص موبایل
مدل های مخصوص موبایل

چراغ اضطراری

این نوع چراغ ها انواع مختلفی دارند و جهت مصارف منازل و محیط کار مورد استفاده قرار می گیرند. استفاده از این وسیله زمانی کاربرد دارد که برق شهری قطع شود. این چراغ های اضطراری معمولاً بر روی دیوار نصب می شوند.

مدل های مخصوص استفاده روزمره

این مدل از انواع چراغ قوه به گونه ای طراحی شده است که برای کاربردها و فعالیت های روزانه مناسب است. این محصولات اندازه کوچکی دارند و در جیب جا می شوند. از این ابزار در صورت قطعی برق و موارد دیگر استفاده می شود.

مدل قلمی

این مدل از انواع چراغ قوه کوچک است و ظاهری همچون قلم دارد. این نوع چراغ قوه ها مورد استفاده پزشکان متخصص قرار می گیرند. با استفاده از این ابزار می توان گوش، گلو، بینی و … را معاینه کرد.

مدل ضد آب

این مدل چراغ قوه همانطور که از نامش پیدا است، ضد آب است. از این ابزار کاربردی می توان در زیر آب استفاده کرد. لازم به ذکر است که این نوع چراغ قوه ها قیمت بالاتری دارند.

مدل ضد آب
مدل ضد آب

مدل تاکتیکی

این مدل چراغ قوه در ساخت سلاح های گرم استفاده می شود. چراغ قوه مدل تاکتیکی به سربازها کمک می کند تا متوجه شوند که هدف به خوبی نشانه گذاری شده است یا خیر.

چراغ قوه پیشانی

چراغ قوه های پبشانی یا هدلایت برای افرادی مناسب هستند که به گردش در تاریکی علاقه‌مندند. جنس این چراغ قوه ها معمولاً از آلومینیوم است و از وزن سبکی برخوردار است. همچنین این چراغ قوه ها روشنایی مطلوبی دارند و به راحتی می توانید مسیر جاده ای که در آن حرکت می کنید را بوسیله آنها دنبال نمایید.

چراغ قوه پیشانی
چراغ قوه پیشانی

روش کار چراغ قوه

همانطور که در ابتدای مقاله چراغ قوه چگونه کار می کند گفته شد، این ابزار به عنوان یک منبع نور سیار عمل می کند. همچنین در مکان هایی که دسترسی به هیچ گونه منبع نوری وجود ندارد، می توان از این محصول استفاده نمود. طراحی این ابزار کاربردی به گونه ای است که در مقایسه با فانوس و مشعل، کاملاً بی خطر عمل می کند.

همانطور که می دانید زمانی که چراغ قوه روشن باشد، میان دو نوار فلزی جریان برق ایجاد می شود. این جریان برق از باتری و منبع تغذیه آغاز می شود. باتری ها به ورق فلزی متصل می شوند و میان الکترودهای مثبت و منفی باتری جریان ایجاد می شود. در نتیجه موجب می شود تا لامپ روشن شود و نور تولید نماید.

در مقابل نیز اگر چراغ قوه خاموش باشد و یا سوئیچ آن در حالت Off قرار بگیرد، جریان برق قطع می شود و لامپ خاموش می شود. این فرآیند به گونه ای انجام می شود که دو نواری که هنگام روشن شدن چراغ قوه به یکدیگر نزدیک شده اند، از یکدیگر دور می شوند و به حرکت در می آیند. به عبارتی مسیر جریان الکتریکی شکسته می شود.

روش کار چراغ قوه ها
روش کار چراغ قوه ها

چراغ قوه لیزری چیست؟

باتری چراغ قوه لیزری معمولاً قابل شارژ است. انواع لیزری این محصول با نوع معمولی آن تفاوت چندانی ندارد. از تفاوت های این دو محصول می توان به برد روشنایی آنها اشاره کرد. مدل های لیزری از برد زیادی برخوردار هستند و تا چند کیلومتر جلوتر را نشان می دهند.


بیشتر بخوانید: راهنمای خرید چراغ قوه


چراغ قوه لیزری چیست؟
چراغ قوه لیزری چیست؟

راهنمای خرید چراغ قوه

در ادامه این بخش از مقاله چراغ قوه چگونه کار می کند به نکات مهمی که هنگام خرید این محصول باید مورد توجه قرار بگیرد، اشاره خواهیم کرد:

  • میزان خروجی نور
  • نوع باتری
  • مدت زمان نگهداری شارژ
  • اندازه و وزن چراغ قوه
راهنمای خرید چراغ قوه
راهنمای خرید چراغ قوه

امیدواریم که مقاله چراغ قوه چگونه کار می کند برای شما مفید و پربازده بوده باشد. جهت خرید چراغ قوه و اطلاع از قیمت انواع چراغ قوه می توانید با مراجعه به سایت راندنو با فروشندگان این محصول ارتباط برقرار نمایید. راندنو امکان مشاهده لیست قیمت انواع چراغ قوه و برقراری ارتباط بی واسطه با فروشندگان این محصول را برای شما فراهم نموده است.