ساختار کپسول گاز یا سیلندر گاز

ساختار کپسول گاز یا سیلندر گاز

ساختار کپسول گاز یا سیلندر گاز دربر گیرنده بدنه نوع کپسول، متریال به کار رفته در ساخت آنها و اجزای کپسول است. کپسول گاز یک مخزن تحت فشار برای ذخیره سازی و مهار گازها در فشار بالا است. کپسول ها در انواع مختلفی تولید می شوند. متریال به کار رفته در کپسول ها به حجم و ابعاد کپسول، کاربرد محصول، طراحی سیلندر و موارد دیگر بستگی دارد.

نگهداری از انواع مختلف گازها در این سیلندرها امکان پذیر است. در صورتی که فشار گاز درون کپسول بیش از حد مجاز باشد، ممکن است ترکیدن و انفجار اتفاق بیافتد. نتیجه این فرآیند، وجود آسیب های جانی و مالی برای افراد و مجموعه مورد نظر است.

در این مقاله به بررسی ساختار کپسول گاز و متریال به کار رفته در ساختار آنها می پردازیم. پس تا انتهای این مطلب با ما همراه باشید.

آنچه در ادامه می خوانیم:

انواع سیلندر بر اساس ساختار

پیش از بررسی ساختار کپسول گاز بهتر است با انواع این تجهیزات آشنا شوید. ظاهر سیلندرها معمولی و استوانه ای شکل است. سیلندرهای گاز عموماً به دو دسته کلی تقسیم بندی می شوند:

سیلندرهای یکپارچه (بدون درز)

سیلندر های یک پارچه یکی از انواع این تجهیزات هستند. در ساختار آنها از هیچ برش یا فرآیند جوشکاری استفاده نمی شود. به طور کلی این سیلندرها بدون هیچ برش و جوش ساخته می شود. این کپسول به دلیل عدم وجود درز در بدنه، فشارکاری تا حدود 200 بار و فشار تست تا 300 بار را تحمل می کند.

از این سیلندرها معمولاً برای نگهداری گازهای هیدروژن، اکسیژن، آرگون و هلیوم استفاده می شود. زیرا این گازها به صورت طبیعی هستند و فشار بالایی دارند.

سیلندرهای جوشی (درزدار)

نوع دیگری از سیلندرها به نام درزدار یا چند پارچه در بازار موجود هستند. بدنه این کپسول ها از دو یا چند قطعه فلزی تشکیل شده است. برخلاف سیلندر بدون درز، استفاده از این تجهیزات برای ذخیره سازی گازهای مایع مناسب است. گازهایی مانند هیدروکربن های سنگین، دی اکسیدکربن و فریون ها در این کپسول ها نگهداری می شوند.

به طورکلی گازهایی که از فشار پایینی برخوردار هستند، برای نگهداری در سیلندرهای چند پارچه مناسب هستند.


بیشتر بخوانید: کپسول گاز چیست | آشنایی با سیلندر گاز و انواع آن


دسته بندی کپسول گاز براساس جنس

در این بخش از مطلب ساختار کپسول گاز به بررسی متریال به کار رفته در تولید این تجهیزات می پردازیم.

سیلندرهای کربن استیل

کپسول های استیل از پرکاربردترین انواع این محصولات هستند. از این کپسول ها برای نگهداری گازهای بی اثر یا خنثی استفاده می شود. این سیلندرها از طول عمر بالایی برخوردار هستند و به طور معمول تا حدود 70 سال قابل استفاده هستند. لازم به ذکر است پس از این مدت، در صورت مورد تاًیید بودن نیز می تواند استفاده شود.

سیلندرهای آلمینیومی

یکی از ویژگی های این سیلندر، برخورداری از وزن سبک است. این سیلندرها قابل حمل هستند و اغلب در صنایع مورد استفاده قرار می گیرند. استفاده از این سیلندر برای ذخیره سازی گازهای کم فشار مناسب است. کپسول های آلومینیومی با گاز و هوای اطراف واکنش نمی دهند. در نتیجه امکان زنگ زدگی در آنها وجود ندارد.

سیلندرهای فولادی

در این بخش از مقاله ساختار کپسول گاز به بررسی نوع دیگری از این تجهیزات می پردازیم. نوع دیگری از این سیلندرها در بازار موجود هستند که با استفاده از مواد فولادی تولید می شوند. استفاده از کپسول های فولادی معمولاً در بخش های صنعتی کاربرد دارد. گاز نگهداری شونده در این سیلندرها می تواند فشار گوناگونی داشته باشد.

لازم به ذکر است این سیلندرها بدون درز ساخته می شوند و مقاومت بالایی دارند.

سیلندر کامپوزیتی

برخی دیگر از کپسول های گاز با استفاده از مواد کمپوزیتی ساخته می شوند. مواد پلیمری تقویت شده به کار رفته در ساختار این تجهیزات، از مقاومت کششی بالایی برخوردار هستند. این کپسول ها از وزن سبکی نیز برخوردار هستند اما فرآیند تولید آنها کمی سختی دارد.

سیلندرهای کامپوزیت فیبری بر خلاف سیلندرهای استیل در مدت زمان 15 تا 30 قابل استفاده هستند. لازم به ذکر است این سیلندرها با استفاده از فیبر کربن تولید شده می شوند. همچنین مقاومت بالایی در برابر ضربه و حرارت دارند.

تست سیلندر گاز

پس از آشنایی با ساختار کپسول گاز به نحوه بررسی تست این تجهیزات می پردازیم. از جمله تست هایی که هر 5 سال یک بار روی سیلندرها انجام می شود، تست هیدرواستاتیک است. هنگام تست هیدرواستاتیک اقداماتی روی سیلندر انجام می شود. با انجام این تست می توان از نشتی گاز  جلوگیری کرد.

توجه نمایید توسط افت فشار گاز درون سیلندر، محل نشتی نیز مشخص می شود. در این بررسی، میززان استحکام کپسول ها نیز سنجیده  می شود. این تست به حفظ ایمنی و ماندگاری لوله ها کمک می کند. لازم به ذکر است رایج ترین تست که برای لوله ها و مخازن انجام می شود، تست هیدرواستاتیک است.

روند تست هیدرواستاتیک به این صورت است که لوله ها را از مایعی به نام آب یا روغن پر می کنند. سپس فشار آن را تا فشار هیدرواستاتیک افزایش می دهند تا نشتی سیلندر مشخص شود. در برخی مواقع از آب رنگی برای سنجش نشتی استفاده می شود.


بیشتر بخوانید: گاز مایع LPG چیست و چه کاربردی دارد؟


اجزای سازنده سیلندر

نحوه ساخت کپسول گاز به گونه ای است که از متریال های مختلف برای تولید آن استفاده می شود. در ادامه این بخش از مطلب ساختار کپسول گاز به بررسی قطعات تشکیل دهنده این تجهیزات می پردازیم:

بدنه سیلند

بدنه سیلندر گاز یکی از اصلی ترین بخش های تشکیل دهنده این محصول است. بدنه کپسول خود از دو بخش تنه و گلویی ساخته شده است. روی بدنه سیلندر اطلاعات و مشخصاتی حک شده است که این اطلاعات شامل موارد زیر هستند:

  • شماره سیلندر
  • سال ساخت سیلندر (سال و ماه براساس میلادی)
  • شرکت و کشور تولید کننده
  • میزان فشار کاری
  • فشار تست
  • تاریخ انجام تست هیدرواستاتیک

کلاهک سیلندر

کلاهک بخش دیگری از سیلندرها است که برای حفاظت از شیر کپسول و ممانعت از خطرات کاربرد دارد. عملکرد این بخش به گونه ای است که در صورت پرتاب یا برخورد به جایی، آسیب دچار آسیب نمی شود. وجود کلاهک برای جابه جایی و حمل و نقل ضروری است.

شیر سیلندر

از دیگر تجهیزاتی که در ساختار کپسول گاز استفاده می شود، شیر سیلندر است. شیر سیلندر بر روی این محصول نصب می شود تا فرآیند انتقال و جابه جایی گاز انجام شود. به طور کلی شیر کپسول گازها به دو دسته کلی تقسیم می شوند.:

  • شیر راست گرد: این شیر برای انتقال و استفاده از گازهای خنثی و بی اثر مانند آرگون و نیتروژن مناسب است.
  • شیر چپ گرد: از شیر چپ گرد برای گازهای آتش زا استفاده می شود.

رگلاتور سیلندر

برای استفاده از سیلندر یا کپسول گاز به تجهیزاتی به نام رگلاتور نیاز است. وظیفه رگلاتورها تنظیم فشار بالای گاز به فشار مناسب برای استفاده است. رگلاتور در دو نوع تک مرحله ای و دو مرحله ای تولید می شود.

در رگلاتور دو مرحله ای، فشار در دو مرحله کاهش داده می شود. به عبارتی فشار در مرحله اول به مقدار زیاد و در مرحله دوم، تا حد کمی کاهش داده می شود.

دسته بندی رگلاتور در محل مصرف:

  • رگلاتورهای سرکپسولی
  • رگلاتورهای بین خطی یا لاین
  • رگلاتورهای نقطه مصرف Point of use
  • پنل های تأمین گاز (تک ورودی یا دو ورودی)

نکات ایمنی در استفاده از سیلندر

  • هنگام جابه جایی سرپوش، سیلندر باید محکم بر روی آن قرار بگیرد.
  • تابلو و علائم هشدار دهنده در محل نگهداری سیلندر نصب شود.
  • گپسول ها باید دور از نور آفتاب نگهداری شوند.
  • سیلندرهای پر و خالی جدا از یکدیگر نگهداری شوند.
  • اطلاعات روی سیلندر را از بین نبرید و سعی بر این داشته باشید تا حفظ شوند.
  • هرگز برای جابه جایی سیلندر را روی زمین نکشید.
  • در برابر برف، یخ، زنگ زدگی، حرارت، آتش و ضربه از کپسول محافظ نمایید.
  • بهترر این سیلندرها به صورت ایستاده و در جای صاف نگهداری شوند.
  • هوای محل نگهداری سیلندر به طور مرتب تهویه شود تا از تجمع گاز در محل جلوگیری شود.

امیدواریم که مقاله ساختار کپسول گاز برای شما مفید واقع شده باشد. در این مقاله به طور کامل به بررسی نحوه ساخت سیلندر گاز پرداخته شد. راندنو امکان مشاهده لیست قیمت انواع کپسول گاز و برقراری ارتباط بی واسطه با فروشندگان این محصول را برای شما فراهم نموده است.

همچنین خوشحال می شویم که نظرات خود را در قسمت دیدگاه این مقاله برای ما به اشتراک بگذارید. تیم فنی راندنو آماده پاسخگویی و راهنمایی شما کاربران عزیز درخصوص هرگونه سؤالات رایج در زمینه ابزارآلات و انواع ابزار ایمنی است.