معرفی انواع دستگیره در و بررسی ویژگی آن‌ ها

معرفی انواع دستگیره درب و بررسی ویژگی آن‌ ها

انواع دستگیره از اصلی‌ترین متعلقاتی هستند که نقش مهمی در زیبایی، کارایی و حفظ امنیت محیط ایفا می‌کنند. یکی از عوامل کلیدی در استفاده بهینه از درب‌ها، استفاده از دستگیره‌های مناسب است. دستگیره‌های درب علاوه بر نقش مهمی که در ایجاد فضای زیبا دارند، امکان باز و بسته کردن آسان درب‌ها را نیز فراهم می‌کنند. از طرف دیگر، انتخاب دستگیره مناسب می‌تواند امنیت و راحتی استفاده از درب‌ها را نیز افزایش دهد.

در این مقاله از مجله راندنو به بررسی اهمیت استفاده از و انواع دستگیره‌های درب می‌پردازیم. انتخاب دستگیره‌های مناسب می‌تواند تاثیر بزرگی بر زیبایی، امنیت و کارایی درب‌ها داشته باشد. امیدواریم که این مقاله به شما کاربران گرامی کمک کند انتخاب بهتری برای دستگیره‌های درب خود داشته باشید.

آنچه در ادامه می‌خوانیم:

دستگیره چیست؟

دستگیره درب یک قطعه یا سیستم است که بر روی درب‌ها نصب می‌شود و نقش باز و بسته کردن درب‌ها را برعهده دارد. این قطعه بر روی لبه‌های درب نصب می‌شوند و به کاربر امکان می‌دهند تا با کشیدن یا فشار دادن آن‌ها، درب‌ها را ببندند یا باز کنند. دستگیره‌های درب به شکل‌های مختلفی تولید می‌شوند و طرح‌های گوناگونی نیز دارند. دستگیره‌های داخلی، خارجی، گردان، با قفل یا بدون قفل از کلی‌ترین انواع این یراق به شمار می‌آیند.

همچنین دستگیره‌ها می‌توانند با استفاده از مواد اولیه مختلفی همچون فلز، پلاستیک، چوب یا شیشه ساخته شوند. توجه نمایید هر یک از انواع دستگیره بسته به نوع و طراحی درب مورد نظر انتخاب می‌شوند. از آنجا که درب‌ها بخش اصلی ورود و خروج افراد از محیط‌های مختلف هستند، دستگیره‌های درب اهمیت بسیاری دارند و باید با دقت انتخاب شوند.

انواع دستگیره
انواع دستگیره

انواع دستگیره درب

همان‌طور که پیش از این با دستگیره آشنا شدید، گفته شد که این یراق مدل‌های مختلفی دارند. در ادامه این بخش، به معرفی انواع دستگیره و موارد استفاده از آن‌ها پرداخته شده است:

دستگیره درب سرویس بهداشتی و حمام

دستگیره سرویس بهداشتی و حمام همان‌طور که از نامش مشخص است، بر روی درب سرویس بهداشتی و حمام نصب می‌شود. با نصب این دستگیره نمی‌توان درب را از خارج قفل کرد و از داخل نیز با اهرم باز و بسته می‌شود.

دستگیره کابینت

دستگیره کابینت یکی از مهم‌ترین و پرکاربردترین یراق آلات ساختمانی محسوب می‌شود. این دستگیره علاوه بر حفظ ظاهر زیبا و دکوراسیون داخلی، در امنیت و حفظ حریم شخصی نیز اهمیت زیادی دارد. انواع دستگیره کابینت با توجه به نوع کابینت و کشوهای آشپزخانه، در چند نوع تولید می‌شوند و از تنوع بالایی برخوردار هستند. توجه داشته باشید که برای درب‌های کوچکتر و سبک‌تر، بهتر است دستگیره کابینت دکمه‌ای را انتخاب کنید.

دستگیره کودک

دستگیره کودک در مدل‌های گوناگون عروسکی تولید و به بازار عرضه می‌شود. این نوع دستگیره برای کمد اتاق خواب کودکان نیز به کار می‌‌رود. این نوع دستگیره با توجه به جنسیت کودکان در طرح‌های مختلفی تولید و به بازار عرضه می‌شود.

دستگیره کشو

دستگیره کمد دیواری و کشو از اصلی‌ترین یراق‌هایی هستند که به منظور باز و بسته کردن کمدها استفاده می‌شوند. این یراق از انواع مختلف مدرن، ساده و کلاسیک برخوردار هستند. از این رو با توجه به جنس کابینت و کمد خود می‌توانید دکوراسیون داخلی خود را تکمیل نمایید. دستگیره‌های کشو براساس سبک سازه‌ها در انواع مختلف سرامیکی، چوبی، فلزی، سنگی، پلاستیکی و شیشه‌ای در بازار موجود هستند.

شما کاربران گرامی جهت تهیه هر یک از دستگیره‌های مورد نظر می‌توانید به سایت راندنو مراجعه نمایید. راندنو امکان مشاهده لیست قیمت دستگیره‌های مختلف و مشخصات فنی آن‌ها را برای کاربران فراهم کرده است. همچنین بستر مناسبی برای فروشندگان انواع یراق آلات فراهم شده است تا کالاهای خود را بدون هیچ واسطه‌ای به فروش برسانند.

انواع دستگیره درب
انواع دستگیره درب

انواع دستگیره براساس شکل ظاهری

دستگیره‌ها با توجه به شکل ظاهری که دارند، در انواع مختلفی تولید و به بازار عرضه می‌شوند. در ادامه به معرفی مدل‌های مختلف دستگیره پرداخته شده است:

دستگیره درب پلاکی

این دستگیره‌ها یک تکه هستند و پلاک دستگیره و سوئیچ بر روی یک پایه قرار دارند. از این نوع دستگیره می‌توان برای درب اتاق خواب‌ها، اداره‌ها و محیط‌های مشابه استفاده کرد.

دستگیره روزت

دستگیره روزت یا دو تکه یکی از دستگیره‌های به روز شده دستگیره پلاک است. در این نوع دستگیره قفل و سوئیچ از یکدیگر جدا هستند و توسط رو سوئیچی به درب نصب می‌شوند. همچنین به دلیل ظاهر زیبایی که دارد، طرفداران زیادی را جذب خود کرده است. از این نوع دستگیره‌ها می‌توان برای تمامی درب‌های موجود در منازل استفاده کرد. لازم به ذکر است این محصول از جدیدترین مدل دستگیره در اتاق به شمار می‌آید.

دستگیره های مدرن

دستگیره‌های مدرن شامل دستگیره‌های دیجیتالی و چشمی‌های درب دیجیتال هستند. این نوع دستگیره‌ها متناسب با فضاهای مدرن امروزی تهیه شده‌اند و به همین دلیل کاملا پیشرفته و امروزی هستند.

دستگیره مخفی

این نوع دستگیره به صورت مخفی نصب می‌شود و فقط یک تکه کوچک از بالای آن قابل مشاهده است. این دستگیره مناسب کشوها و کابینت‌های پایینی است که طرفداران بسیاری را مجذوب خود کرده است.

دستگیره درب کلیدی

استفاده از این دستگیره برای درب اتاق‌ها گزینه مناسبی است. لازم به ذکر است که دستگیره کلیدی از انواع دستگیره پلاک به شمار می‌آید. جنس این دستگیره از زاماک، آهن و آلومینیوم ساخته می‌شود. همچنین در رنگ‌بندی‌های متنوع نیز به بازار عرضه می‌شوند. لازم است بدانید که این دستگیره با کلید مخصوص به خود که طراحی خاصی دارد، باز می‌شود.

دستگیره درب سوئیچی

این دستگیره‌ها هنگام نصب، به سیلندر و قفل نیاز دارند. سیلندرها نیز باید با نوع قفل و دستگیره انتخاب شوند. اگر به دنبال یک دستگیره در اتاق مناسب هستید، می‌توانید از نوع سوئیچی آن استفاده نمایید. همچنین از دستگیره سوئیچی می‌توان برای درب‌های دفاتر اداری نیز استفاده نمود.

دستگیره درب ریلی و کشویی

نصب این دستگیره حساسیت بالایی دارد و باید به گونه‌ای نصب شود که حرکت کشویی درب‌ها به اطراف، دچار مشکل نشود. به عبارتی این دستگیره باید به صورت رو کار و هم‌سطح نصب شود.

دستگیره دیجیتالی

دستگیره هوشمند نوع پیشرفته‌تری از انواع دستگیره‌ها است که به وای فای یا بلوتوث مجهز است. بر روی این دستگیره، قفل دیجیتالی نصب شده است. برای باز کردن درب نیز باید کلمه عبور را از طریق صفحه کلید نصب شده بر روی در وارد کنید تا توسط دستگیره باز و بسته شود.

انواع دستگیره براساس شکل ظاهری
انواع دستگیره براساس شکل ظاهری

رنگ بندی دستگیره

رنگ‌بندی دستگیره بسته به نوع آبکاری آن متفاوت است. این دستگیره‌ها به صورت نقره‌ای مات، براق، درخشان، طلایی مات و براق، زیتونی مات و براق، مشکی، دودی، سفید و نسکافه‌ای آبکاری می‌شوند. رنگ‌بندی دستگیره‌ها می‌تواند به زیبایی و هماهنگی در طراحی داخلی یا خارجی مکان‌ها کمک کند. بهتر است رنگ مناسب دستگیره براساس سلیقه شخصی، سبک دکوراسیون محیط و هماهنگی با سایر عناصر مکان انتخاب شود.

بهترین برند دستگیره

برندهای متعددی به تولید انواع دستگیره می‌پردازند. در ادامه به معرفی بربهترین شرکت‌هایچ تولیدکننده انواع دستگیره پرداخته شده است:

دستگیره درب بهریزان

بهریزان یکی از برترین و محبوب‌ترین برندهای تولیدکننده انواع دستگیره در ایران است. این برند در سال 1355 در اصفهان تأسیس شد و از همان ابتدا فعالیت خود را در زمینه طراحی و تولید انواع دستگیره آغاز کرد. دستگیره‌های تولیدشده توسط برند بهریزان از کیفیت مطلوبی برخوردار هستند و مطابق با استانداردهای بین‌المللی تولید و به بازار عرضه می‌شوند. دستگیره درب بهریزان مدل 1400، 5200R ،2412 دستگیره رزت کد 5400 و بسیاری از مدل‌های دیگر از محبوب‌ترین دستگیره‌های ارائه شده شرکت بهریزان شناخته شده‌اند.

دستگیره درب فیگارو

فیگارو از دیگر شرکت‌های تولیدکننده انواع دستگیره ازجمله دستگیره درب ضد سرقت و درب حیاطی است. محصولات این برند از کیفیت بالایی برخوردار هستند و مطابق با سلیقه تمامی کاربران تولید می‌شوند. دستگیره درب ورودی فیگارو مدل F45، دستگیره حیاطی مدل F41، دستگیره در مدل F440، دستگیره کابینت مدل F225 و … از محبوب‌ترین دستگیره‌هایی هستند که فیگارو به بازار عرضه کرده است.

دستگیره درب ایران

شرکت ایران از دیگر تولیدکنندگان محبوب و معتبر در زمینه تولید انواع دستگیره به شمار می‌آید. این برند فعالیت خود را از حدود 40 سال پیش در این حوزه شروع کرد. این برند به تولید انواع دستگیره نیز پرداخته است و تحت کنترل سیستم کیفیت ISO9001 شرکت IMQ قرار گرفته است.

دستگیره درب البرز، کاوه صنعت، دلتا، ام اچ اچ و شرکت‌های بسیار زیادی دیگر از تولیدکنندگانی برتر این محصول در بازار بورس دستگیره هستند.

بهترین برند دستگیره
بهترین برند دستگیره

جمع بندی

امیدواریم که مقاله معرفی انواع دستگیره برای شما مفید واقع شده باشد. در این مقاله از مجله راندنو به طور کلی به بررسی اهمیت و انواع دستگیره‌های درب پرداخته شد. همچنین معرفی بهترین تولیدکنندگان این تجهیزات از دیگر موضوعات این مقاله بود که مورد بررسی قرار گرفت.

کاربران با مراجعه به سایت راندنو می‌توانند محصول مورد نظر خود را جستجو کنند. سپس می‌توانند مشخصات فنی کالای مورد نظر را مشاهده و به صورت مستقیم با فروشندگان تجهیزات مورد نظر در ارتباط باشند. همچنین فروشندگان و نمایندگی‌های فروش برندهای مختلف می‌توانند شما را راهنمایی کرده و بهترین گزینه را برای نیازهای شما پیشنهاد دهند.

در نهایت خوشحال می‌شویم که نظرات خود را در قسمت دیدگاه این مقاله برای ما به اشتراک بگذارید. تیم فنی و پشتیبانی راندنو آماده پاسخگویی به سؤالات کاربران در زمینه هرگونه سؤالات رایج در زمینه ابزار و یراق است.