بررسی و مقایسه انواع عینک ایمنی

بررسی و مقایسه انواع عینک ایمنی

آشنایی با انواع عینک ایمنی و کاربردهای آن و این که چه عینک ایمنی برای کار شما مناسب است، همواره از سؤالات کاربران در حین خرید عینک ایمنی است.

تا وقتی می توانید از عینک ایمنی استفاده کنید، چرا سلامت چشمان خود را به خطر می اندازید؟ این سؤالیست که همواره متوجه کسانی است که اهمیت استفاده از عینک ایمنی در شرایط خطر را نادیده می گیرند.

خرید انواع عینک ایمنی
خرید انواع عینک ایمنی

تحقیقات نشان می دهد که احتمال آسیب به چشم در بسیاری از محیط ها و مشاغل وجود دارد. با این حال، در برخی از محیط های کاری، احتمال این خطر به مراتب بیشتر می شود.

طبق بررسی های صورت گرفته، نیمی از این آسیب ها در صنعت و در فرآیند تولید اتفاق می افتد. علاوه بر این، لوله کش ها، مکانیک ها، مونتاژکارها و افراد شاغل در صنعت ساخت و ساز نیز در معرض خطر  آسیب های چشمی قرار می گیرند.

اغلب این آسیب ها بدلیل برخورد اشیا به چشم و بخشی از آن نیز بدلیل قرار گرفتن در معرض مواد شیمیایی و مایعات خطرناک اتفاق می افتد. البته علاوه بر این، احتمال آسیب به چشم در محیط خانه و هنگام کار با ابزار برقی، مواد شیمیایی و … نیز وجود دارد.

طی تحقیقات صورت گرفته، استفاده از عینک محافظ چشم مناسب، تا میزان ۹۰ درصد می تواند از آسیب های چشمی جلوگیری کند.

استفاده از انواع عینک ایمنی یا عینک محافظ، علاوه بر اینکه از چشم شما محافظت می کند، در هزینه های مربوط به درمان آسیب های چشمی نیز به شدت صرفه جویی می نماید. در این مقاله می توانید با انواع عينك ایمنی آشنا شوید و تصمیم بگیرید که در میان انبوهی از محصولات موجود در بازار، کدامیک را انتخاب کنید.

آنچه در ادامه می خوانیم:

انواع تجهیزات محافظت از چشم

انواع ابزار ایمنی جهت محافظت از چشم وجود دارد که عبارتند از:

  • عینک ایمنی
  • عینک ایمنی فتوکرومیک
  • عینک ایمنی warden
  • عینک ایمنی پزشکی
  • عینک محافظ چشم یا گاگل ایمنی
  • ویزور ایمنی
  • عینک ایمنی پلی اورتان
  • عینک ایمنی آکریلیک
  • عینک ایمنی اپتیکال
  • شیلد محافظ صورت

عینک ایمنی

در بررسی و مقایسه انواع عینک ایمنی لازم به ذکر است که این نوع عینک برای کاربردهای عمومی و محافظت از چشم در مقابل برخورد اشیا، مایعات و مواد شیمیایی و یا محافظت از چشم در مقابل اشعه های مضر بکار می رود.

بررسی و مقایسه انواع عینک ایمنی
بررسی و مقایسه انواع عینک ایمنی

بیشتر بخوانید: عینک ایمنی چیست و چه کاربردی دارد؟


کاربرد عینک ایمنی

همان طور که گفته شد، مهم ترین وظیفه عینک مراقبت از چشم فرد است. از این محصول می توان برای مشاغل مختلف استفاده کرد که از بین این مشاغل می توان به جوشکاری، فعالیت های عمرانی و ساختمانی، کار با دستگاه های سنگین، کارخانه ها و کارگاه ها، آزمایشگاه ها، رانندگی و پیاده روی، عینک نجاری، عینک مهندسی، تراشکاری، آهنگری و … اشاره کرد.


بیشتر بخوانید: عینک ایمنی برای چه مشاغلی ضروری است؟


عینک ایمنی فتوکرومیک

این عینک برای محافظت از چشم در مقابل اشعه ماوراءبنفش طراحی شده است و رنگ لنز آن با توجه به شرایط نوری محیط تغییر می یابد. یعنی در روشنایی، رنگ لنز تیره و در محیط تاریک، رنگ لنز به صورت خودکار روشن می شود. پس بدین ترتیب، برای جابجا شدن از محیط داخلی به فضای بیرون نیازی به تغییر لنز عینک نخواهد بود.

عینک ایمنی warden

این نوع عینک کاربرد عمومی در صنایع، ساخت و ساز، باغبانی و … دارد. لنز این عینک، طیف وسیعی از رنگ ها را شامل می شود. این عینک از جنس پلی کربنات ساخته شده است و از این لحاظ وزن سبکی دارد. علاوه بر این، یک پد فومی وجود دارد که بر روی بینی قرار می گیرد و استفاده از آن را راحت تر می کند.

عینک ایمنی پزشکی

پزشکان در آزمایشگاه ها و محل های فعالیت خود، در معرض اشعه های خطرناک همچون اشعه ماوراءبنفش قرار می گیرند. بنابراین استفاده از عینک برای آنها ضروری خواهد بود.

این عینک ها قابی از جنس پلی کربنات دارند، از دوام خوبی برخوردار هستند و تابش خیره کننده را نیز کاهش می دهند. جهت خرید عینک محافظ جراحی و یا عینک ایمنی آزمایشگاهی نیز می توان یک عینک پزشکی مناسب را انتخاب و استفاده کرد.

در پزشکی قانونی نیز پزشکان گاهی برای بررسی دقیق تر سوژه و حذف نورهای اضافی که مانع بررسی دقیق می شود، از عینک ایمنی مخصوص استفاده می کنند. قاب این عینک ها باید راحت باشد و لازم است این عینک ها پد بینی نیز داشته باشند.

عینک محافظ چشم یا گاگل ایمنی

گاگل ها از تجهیزات محافظت از شخص محسوب می شوند که می توانند توسط همه افراد در محیط های کار مورد استفاد قرار بگیرند. این نوع ابزار ایمنی می تواند از لنزهای رنگی قطبی و … تشکیل شده باشند. این نوع عینک در نجاری، ساخت و ساز، انجام کارهای برقی، لوله کشی، مراقبت های پزشکی، تعمیرات و … بکار می رود. گاگل ایمنی به عنوان عینک ایمنی جوشکاری نیز کاربرد دارد.

عینک گاگل ایمنی محافظت بسیار خوبی در برابر ضربه دارد و کل چشم را محافظت می کند. این عینک ها در اندازه های مختلفی عرضه می شوند و کاملاً روی صورت چفت می شوند و از این نظر، ایمنی بیشتری را فراهم می کنند.

عینک محافظ چشم یا گاگل ایمنی
عینک محافظ چشم یا گاگل ایمنی

ویزور ایمنی

ویزور ایمنی نوعی تجهیزات ایمنی به خصوص برای ورزشکاران محسوب می شود. معمولاً به صورت روکش منحنی شکل به کلاه افراد متصل می شود و علاوه بر حفاظت از چشم بازیکن در حین بازی، در مقابل اشعه خورشید نیز محافظت خوبی از خود نشان می دهد. ویزور دید بازیکن را در حین بازی وضوح می بخشد.

عینک ایمنی پلی اورتان NXT

این مدل عینک مقاومت بالایی در برابر ضربه و شکنندگی دارد و از وزن کمی برخوردار است. این مدل عینک از قیمت بیش تری نیز برخوردار است.

عینک ایمنی آکریلیک

این مدل عینک در برابر انواع حلال های شیمیایی مقاومت بالایی دارد و از وزن سبکی برخوردار است. این عینک از محافظت بالایی در برابر نور برخوردار است. عینک های آکریلیک به دلیل وضوح کم و مقاومت فیزیکی پایین، برای کارهای حساس انتخاب مناسبی نیستند.

عینک ایمنی اپتیکال

این عینک ها در برابر خراشیدگی از مقاومت بسیار بالایی برخوردار هستند و در  محدوده دید کاربر، محدودیت و مشکلی بوجود نمی آورند. وزن بالا، مقاومت کم در برابر ضربه و قیمت بالا، از معایب این عینک به شمار می آیند.

شیلد محافظ صورت

شیلد محافظ صورت علاوه بر آنکه از چشم محافظت می کند، محافظت خوبی برای کل صورت نیز ایجاد می کند. البته برخی از شیلدها همراه با عینک ارائه می شوند. برخی از شیلدها یک محافظ پلاستیکی برای پوشاندن سر نیز دارند.

یکی از موارد استفاده شیلد، در حین فرآیند جوشکاری و کار با فلزات است زیرا از صورت فرد جوشکار در مقابل گرمای زیاد، جرقه یا تابش های مضر محافظت می کند. طیف گسترده ای از شیلد محافظ صورت از جنس های گوناگون و میزان محافظت متفاوت در بازار موجود است.


بیشتر بخوانید: معرفی کامل انواع ماسک و شیلد محافظ صورت و کاربرد آنها


انواع لنز عینک ایمنی

عینک های ایمنی از لنزهای متفاوتی استفاده می کنند. جنس لنز بکاررفته در عینک، رنگ و قابلیت های آن از موارد مهمی است که عینک های محافظ چشم را از یکدیگر متمایز می کنند و لازم است به هنگام خرید عینک ایمنی مورد توجه قرار بگیرند.

اغلب لنزها از پلاستیک و پلی کربنات ساخته شده اند و برخی از آن ها نیز از جنس شیشه بکار گرفته می شوند. انواع لنز عینک عبارتند از:

  • لنز شفاف
  • لنز قطبی
  • لنز کهربایی یا قهوه ای
  • لنز آبی
  • لنز آیینه ای
  • لنز نارنجی
  • لنز سبز

لنز شفاف

لنز شفاف رایج ترین نوع لنز است که برای مصارف عمومی و در مواقعی که فرد در محیط های پرخطر و با تجهیزات سنگین کار نمی کند، بهترین نوع لنز محسوب می شود. لنز شفاف به افزایش دید فرد در محیط نیز کمک می کند.

استفاده از این لنز برخلاف لنزهای رنگی، موجب تشخیص رنگ های واقعی اشیا در محیط می شود. علاوه بر این، این لنز از قیمت مقرون به صرفه تری نسبت به لنزهای دیگر برخوردار است.

جنس لنز شفاف از موادی با مقاومت بالا همچون پلی کربنات است که نسبت به شیشه در مقابل ضربات مقاوم تر است. این لنز بیشترین میزان انتقال نور را دارد و در محیط های کم نور انتخاب مناسبی محسوب می شود.

لنز قطبی

زمانیکه نور به سطحی برخورد می کند، انعکاس نور به چشم موجب بینایی فرد می شود. ناصاف بودن سطوح موجب پراکنده شدن نور می شود اما گاهی برخورد نور با سطح صافی همچون فلز، آب یا برف، نور را بدون پراکنده شدن و به صورت مستقیم به چشم می رساند و موجب آسیب به چشم می شود.

نوعی ماده شیمیایی خاص در لنزهای قطبی بکار می رود که مشابه یک فیلتر عمل می کند و بخشی از نور را قبل از رسیدن به چشم انسان حذف می کند.

لنز قطبی برای افرادی که مدت زمان زیادی در فضای بیرون از خانه هستند و در معرض تابش زیاد نور خورشید قرار می گیرند، انتخاب مناسبی است. این نوع لنز میزان اشعه مستقیم حاصل از خورشید، آب یا برف را کاهش می دهد. همانطور که لازم است پوست انسان در مجاورت تابش زیاد نور خورشید محافظت شود، حفاظت از چشم در مقابل خورشید نیز لازم و ضروری است.

لنزهای قطبی به دلیل ویژگی که دارند، برای استفاده در عینک های آفتابی گزینه مناسبی هستند اما پوشش بکاررفته در این لنز، رنگ ها را تیره تر می کند و استفاده از این لنز برخلاف لنز شفاف، موجب می شود فرد در تشخیص رنگ های واقعی محیط دچار مشکل شود.

لنز قطبی با کاهش میزان تابش مستقیم و انعکاس نور، از خستگی چشم جلوگیری می کند. این لنز جهت رانندگی و استفاده در نور کم مناسب نخواهد بود. علاوه بر این، افرادی که بینایی آنها به تغییر رنگ نور حساس است، استفاده از این نوع لنز برای آنها مناسب نخواهد بود. عینک هایی با این لنز، برای مطالعه و یا نگاه به صفحه نمایش مناسب نیستند.

لنز کهربایی یا قهوه ای

این نوع لنز تابش نور از سمت صفحه نمایش را کاهش می دهد و برای افرادی که مدت زمان طولانی با لپتاپ، کامپوتر و یا گوشی تلفن همراه کار می کنند، مناسب است.

از آنجاییکه نور منعکس شده از صفحه نمایش آبی رنگ است و برای چشم انسان مضر است، لنز کهربایی موجب فیلتر کردن این نور می شود و فشار واردشده به چشم را کاهش می دهد. استفاده از این لنز در شرایط مه آلود و هوای ابری نیز مفید است و به طور کلی در محیط های کم نور، با افزایش کنتراست، دید را افزایش می دهد.

این لنز در هنگام مطالعه در نور کم نیز مناسب است. استفاده از عینک با لنز کهربایی در محیط هایی با نور زیاد و یا هنگام رانندگی توصیه نمی شود.

لنز آبی

از آنجاییکه رنگ آبی، می تواند در مقابل رنگ زرد مقاومت خوبی داشته باشد، لنزهای آبی در مکان هایی که نور زرد زیادی وجود دارد و یا در مجاورت میزان زیادی بخار سدیم قرار گرفته است، انتخاب مناسبی خواهد بود.

لنز آبی نور ناشی از بخار سدیم را خنثی می کند و مانع از آسیب رسیدن به چشم می شود. معمولاً افرادی که در کارخانه های فرآوری مواد غذایی کار می کنند، از این عینک استفاده می کنند. بازیکنان تنیس نیز در مقابل تابش نور خورشید می توانند از این لنز برای عینک خود استفاده کنند.

لنز آیینه ای

در این لنز یک پوشش آیینه ای سطح بیرونی را پوشش می دهد و اغلب موجب می شود افراد رنگ محیط را به رنگ قهوه ای یا خاکستری ببینند. این پوشش آیینه ای معمولاً عبور نور از لنز را به میزان ۱۰ تا ۶۰ درصد کاهش می دهد. استفاده از این عینک در محیط هایی با شن و ماسه یا در مجاورت آب یا در ارتفاعات مفید خواهد بود.

پوشش آیینه ای نور بیش از حد را انعکاس داده و بدین ترتیب تابش خیره کننده را کاهش می دهد و از خستگی چشم جلوگیری می کند.

لنز نارنجی

این نوع لنز همچون لنز زرد یا کهربایی در محیط های کم نورتر مورد استفاده قرار می گیرد زیرا به روشن تر دیده شدن محیط کمک می کند و موجب وضوح بیشتر اجسام می شود. همچنین این لنز در فیلتر کردن رنگ نور آبی نیز کاربرد دارد.

معمولاً برای انجام فعالیت هایی همچون شکار که به دقت بالایی نیاز است، از عینک هایی با این لنز استفاده می شود.

لنز سبز

این رنگ لنز اغلب برای ایجاد وضوح بیشتر و محافظت از چشم در برابر اشعه ماوراءبنفش، مادون قرمز و گرما بکار می رود و از آسیب رسیدن به چشم در مقابل این اشعه ها جلوگیری می کند.

انواع لنز عینک ایمنی
انواع لنز عینک ایمنی

استانداردهای عینک ایمنی

  • استاندارد EN172: این استاندارد نشان دهنده ویژگی های فیزیکی خواسته شده، مقاومت و ضد ضربه بودن عینک است.
  • استاندارد EN170: این استاندارد در رابطه با عینک های ایمنی مقاوم در برابر اشعه UV و فرابنفش است.
  • استاندارد EN169: این استاندارد برای لنزهای مربوط به محافظت از کارکنان در حوزه های لحیم کاری، جوشکاری، جوش قوس الکتریکی، هوابرش، برش پلاسما و … است.

بیشتر بخوانید: راهنمای خرید عینک ایمنی


آیا استفاده از عینک ایمنی محدودیت زمانی دارد؟

قرار دادن انواع عینک ایمنی بر روی چشم یکی از اصول مهم ایمنی به شمار می رود. یکی از دغدغه های رایج بسیاری از کاربران این است که آیا استفاده طولانی مدت از عینک کار مضر است یا خیر؟

در جواب این سؤال باید بگوییم که تحقیقات علمی نشان داده که عینک کار هیچ گونه مشکلی برای چشم کاربر ایجاد نمی کند و دلیل خستگی چشم ممکن است خستگی کار و یا کار در نور زیاد باشد. لازم به ذکر است که این خستگی ممکن است به دلیل استفاده از عینک های غیر استاندارد و کم کیفیت باشد.

بهترین عینک ایمنی

یکی از مهم ترین نکات در خرید و استفاده از عینک ایمنی کار کیفیت و استاندارد بودن آن است. در حال حاضر شرکت های داخلی و خارجی زیادی به تولید این محصول پرکاربرد می پردازند که از بین آن ها می توان به عینک ایمنی یووکس (UVEX)، رونیکس، کاناسیف، صامو پرشین، اخوان، هانیول، جنیوس و … اشاره کرد.

با توجه به اطلاعاتی که در بالا مورد بررسی قرار گرفت، برای خرید عینک ایمنی لازم است، لنز مناسب را با توجه به کاربرد مورد نظرتان انتخاب کنید و علاوه بر آن، با در نظر گرفتن نوع خطرات موجود در محیط کار، میزان مقاومت عینک ها را نیز با یکدیگر مقایسه کنید.

در سایت راندنو می توانید مشخصات عینک ایمنی و قیمت انواع عینک ایمنی را مشاهده کنید و بهترین انتخاب را داشته باشید.

کاربران می توانند در صورت استفاده از عینک های ایمنی مختلف نظرات، سؤالات و تجربیات خود را جهت آگاهی کاربران دیگر در زیر این مقاله درج نمایند.


بیشتر بخوانید: بهترین مارک عینک ایمنی