انواع رطوبت سنج

انواع رطوبت سنج | آشنایی با کاربرد هیگرومتر

انواع رطوبت سنج در صنایع مختلفی استفاده می شود. رطوبت سنج یا نم سنج یا هیگرومتر ابزار اندازه گیری میزان بخار آب یا رطوبت است و جزء ابزار دقیق بشمار می آید. رطوبت بالا، خوردگی و از بین رفتن اجسام مختلف را در پی دارد، رطوبت کم نیز سبب خشک شدن بیش از حد می شود و در پی آن در اجسام مختلف برق استاتیک ایجاد می شود. به همین دلیل استفاده از رطوبت سنج ها برای اندازه گیری و کنترل رطوبت حائز اهمیت است.

شما با دانستن انواع رطوبت سنج می توانید برای انجام کارهای خود به درستی آنها را انتخاب و استفاده نمایید.

آنچه در ادامه می خوانیم:

رطوبت سنج چست

برای معرفی انواع رطوبت سنج ابتدا بهتر است تا با این ابزار آشنا شوید. رطوبت سنج یا نم سنج یا هیگرومتر ابزاری برای اندازه گیری میزان بخار آب است. رطوبت سنج ها انواع مختلفی دارند و هر یک دارای ویژگی های خاصی هستند. دقت رطوبت سنج های با کیفیت تا 0.1 درصد و دقت برخی از رطوبت سنج ها تا 5 درصد است. لازم به ذکر است که قرائت های رطوبت سنج ها بعنوان درصدی از رطوبت نمایش داده می شوند بعنوان مثال برای اندازه گیری چوب از مقیاس بین 5 درصد (خشک) و 40 درصد (اشباع) استفاده می شود و برای اندازه گیری مواد غیر چوبی از مقیاس نسبی صفر (خشک) تا صد (اشباع) استفاده می شود.

رطوبت سنج چست
رطوبت سنج چست

بیشتر بخوانید: رطوبت سنج چیست؟


نحوه اندازه گیری رطوبت توسط رطوبت سنج

رطوبت سنج ها می توانند به دو روش رطوبت را اندازه گیری کنند:

روش غیر مستقیم

در این روش با اندازه گیری دمای دماسنج خشک و دماسنج تر مقدار رطوبت نسبی مشخص می شود.

روش مستقیم

در این روش رطوبت نسبی هوا به صورت مستقیم اندازه گیری می شود و برای استفاده از این روش از وسایلی استفاده می شود که نسبت به رطوبت هوا حساس هستند. یکی از این وسایل هیدروگراف است که در ایستگاه های هواشناسی استفاده می شود.

دسته بندی رطوبت سنج

بطور کلی می توان انواع رطوبت سنج را به صورت شرح داد:

رطوبت سنج چرخان

این نوع رطوبت سنج متشکل از دو دماسنج است. مخزن یکی از این دماسنج ها دارای فیتیله ای است که رسانایی آب دارد و به عنوان دماسنج تر درنظر گرفته می شود. این دماسنج دسته ای دارد که می توان آن را حول محور بازو چرخاند تا تهویه لازم در سطح مخازن که بخشی از دماسنج ها است را تأمین کند. این نوع رطوبت سنج بر روی مخازن صنعتی و سیلوهای بزرگ استفاده می شود.

رطوبت سنج آسمن

رطوبت سنج آسمن فیتیله مخزن آب ندارد و به روش دستی مرطوب می شود. در واقع تفاوت این رطوبت سنج با رطوبت سنج چرخان در نوع مکش جریان هوا است که در این نوع رطوبت سنج به کمک یک باد بزن تهویه لازم تأمین می شود. فن موجود در این رطوبت سنج قادر است تا جریان هوا را با سرعت یکنواخت در سطح دماسنج ها تأمین کند.

رطوبت سنج مکانیکی (غیر دیجیتالی)

  • رطوبت سنج مویی: این نوع رطوبت سنج از مواد آلی مانند موی انسان ساخته شده است که در برابر رطوبت منقبض و منبسط می شوند. این انقباض و انبساط در این نوع رطوبت سنج سبب به حرکت درآوردن سوزن بر روی صفحه مدرج توسط فنر می شود و میزان رطوبت از این طریق مشخص می شود.
  • رطوبت سنج پیچ کاغذی_فلزی: در این رطوبت سنج بخار آب از طریق یک نوار کاغذی متصل به یک سیم پیچ فلزی مملو از نمک، جذب می شود و سبب تغییر شکل سیم پیچ می شود. این تغییرات بر روی صفحه نمایش مدرج نمایش داده می شود که می توان محاسبات را به آسانی از این طریق انجام داد. لازم به ذکز است که این نوع رطوبت سنج قیمت نسبتاً ارزانی دارد.

رطوبت سنج دیجیتال

در این نوع ابزار به کمک لایه نازکی از کلرید لیتیوم و یک دستگاه نیمه هادی، میزان رطوبت اندازه گیری می شود. یکی از کاربردهای این دستگاه برای سنجش میزان رطوبت خاک و مقدار آب موجود در خاک است.

رطوبت سنج الکتریکی

این نوع رطوبت سنج میزان رطوبت را به صورت غیرمستقیم و به کمک خواص الکتریکی اندازه گیری می کند.

رطوبت سنج خازنی

این نوع رطوبت سنج یکی دیگر از انواع رطوبت سنج است که حسگرهای مختلفی دارد و که این حسگرهای این دستگاه می توانند در برابر دماهای بالا و اثرات تراکم، مقاومت کنند بنابراین برای کاربردهای مختلف گزینه مناسبی هستند. اما این رطوبت سنج ها به آسانی آلوده می شوند. این رطوبت سنج مقدار رطوبت یک ماده اکسید فلزی را اندازه گیری می کند. با کالیبره کردن این ابزار، دقت آن تا سه برابر افزایش می یابد.

رطوبت سنج سوزنی

رطوبت سنج سوزنی یا رطوبت سنج نفوذی یا تخریبی برای اندازه گیری دو سوزن فلزی دارد که به سطح جسم نفوذ می کنند. با نفوذ این سوزن ها به جسم، جریان الکتریکی بین آنها برقرار می شود و مقدار مقاومت هنگام حرکت جریان بین فلزها سبب نمایش دادن میزان رطوبت جسم می شود.

رطوبت سنج التراسونیک

در طراحی این رطوبت سنج از فناوری غیرمخرب اولتراسوند استفاده شده است. این دستگاه از دقت مناسبی دارد و برای اندازه گیری میزان رطوبت در صنایع ساختمانی کاربرد دارد.

انواع رطوبت سنج
انواع رطوبت سنج

دسته بندی سنسورهای رطوبت در رطوبت سنج

حال که با انواع رطوبت سنج در این بخش به سنسورهای این ابزار اشاره می کنیم.

  • سنسور رطوبت داکتی یا کانالی
  • سنسور رطوبت دیواری
  • سنسور رطوبت کابلی
دسته بندی سنسورهای رطوبت در رطوبت سنج
دسته بندی سنسورهای رطوبت در رطوبت سنج

کاربرد رطوبت سنج

  1. خانه
  2. دفاتر، ادارات و محل کار
  3. گلخانه های پرورش گل و گیاه و قارچ
  4. مرغداری
  5. شبیه سازی الکترونیکی
  6. آزمایشگاه ها، بیمارستان ها
  7. محل های نگهداری مواد غذایی
  8. سردخانه ها
  9. موزه ها
  10. صنعت خودروسازی
  11. برای بیماری های تنفسی
  12. محل های نگهداری مصالح ساختمانی

بیشتر بخوانید: انواع تجهیزات ابزار دقیق


در مقاله انواع رطوبت سنج بطور مفصل به معرفی انواع این ابزار پرداختیم. جهت خرید رطوبت سنج همچنین اطلاع از قیمت آن می توانید با مراجعه به سایت راندنو با فروشندگان این محصول ارتباط برقرار نمایید. راندنو امکان مشاهده لیست قیمت رطوبت سنج و برقراری ارتباط بی واسطه با فروشندگان این محصول را برای شما فراهم نموده است. همچنین خوشحال می شویم که نظرات خود را در قسمت دیدگاه این مقاله برای ما به اشتراک بگذارید.