رطوبت سنج چیست؟

رطوبت سنج چیست؟ | آشنایی با انواع هیگرومتر

رطوبت سنج چیست در پاسخ به این سوال باید گفت که رطوبت سنج یا نم سنج یا هیگرومتر ابزاری برای اندازه گیری میزان بخار آب یا رطوبت است و جزء ابزار دقیق محسوب می شود. این ابزار در صنایع مختلفی کاربرد دارد بنابراین در انواع مختلفی ساخته و به بازار عرضه می شود. بیشترین کاربرد این ابزار در صنایعی است که با چوب سر و کار دارند زیرا رطوبت تأثیر منفی بر روی چوب می گذارد و دوام آن را کاهش می دهد.

اگر تمایل دارید تا بدانید رطوبت سنج چیست پس تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید.

آنچه در ادامه می خوانیم:

آشنایی با رطوبت سنج

پاسخ سوال رطوبت سنج چیست ساده است درواقع رطوبت سنج ابزاری برای اندازه گیری رطوبت است. برای اولین بار دانشمند ایتالیایی داوینچی این ابزار پرکاربرد را ابداع کرد. رطوبت سنج معمولاً در یک بازه زمانی میانگین رطوبت موجود را اندازه گیری می کند. البته برخی از آنها فقط برای اندازه گیری میزان رطوبت لحظه ای ساخته شده اند. همچنین برخی از رطوبت سنج ها دارای حافظه هستند که می توانند اعداد ثبت شده را ذخیره کنند. این ابزار ممکن است قابلیت های اضافی بیشتری داشته باشد که یکی از آنها نمایشگر دما است که بواسطه آن نشت آب سرد یا گرم ردیابی می شود.

رطوبت سنج چیست
رطوبت سنج چیست

بیشتر بخوانید: ابزار دقیق چیست و پرکاربردترین تجهیزات ابزار دقیق کدامند؟


نحوه اندازه گیری رطوبت

برای اندازه گیری رطوبت با رطوبت سنج دو روش وجود دارد که به شرح زیر است:

روش مستقیم

در روش مستقیم، رطوبت نسبی هوا به صورت مستقیم توسط وسایلی که نسبت به رطوبت هوا حساس هستند اندازه گیری می شود.

روش غیر مستقیم

در روش غیر مستقیم رطوبت نسبی هوا از طریق اندازه گیری دمای دماسنج خشک و دماسنج تر تعیین می گردد.

سنسور رطوبت

در این بخش از مقاله رطوبت سنج چیست به آشنایی با سنسور رطوبت می پردازیم.

سنسور رطوبت یک سنسور صنعتی محسوب می شود که رطوبت نسبی را اندازه گیری می کند و به صورت دیجیتال و آنالوگ است. در سنسورهای دیجیتالی خروجی به صورت عددی نشان داده می شود اما در سنسورهای آنالوگ سطح ولتاژ یا جریان متناسب با میزان رطوبت تغییر می کند و به صورت پیوسته است. سنسور های رطوبت بصورت پرتابل و دستی یا بصورت نصب ثابت ساخته می شوند.

انواع سنسور رطوبت براساس ساختمان داخلی

  • سنسور رطوبت مقاومتی: در این سنسورها با تغییر میزان رطوبت محیط، مقاومت سنسور نیز تغییر می کند. این سنسورها در مکان هایی که دقت اندازه گیری اهمیت ندارد کاربرد دارد.
  • سنسور رطوبت خازنی: این سنسور رطوبت مطلق و رسانایی حرارتی هوای خشک و هوا با بخار آب را اندازه گیری می کند.
  • سنسور رطوبت حرارتی: این سنسور متشکل از دو صفحه رسانا که بین آنها دی الکتریک مناسب قرار دارد است. متداول ترین نوع سنسور، سنسور خازنی است که از طریق اندازه گیری میزان ظرفیت خازنی می تواند میزان رطوبت موجود را تعیین کند.

انواع سنسور رطوبت براساس شکل ظاهری

  • سنسور رطوبت داکتی یا کانالی
  • سنسور رطوبت دیواری
  • سنسور رطوبت کابلی
سنسور رطوبت
سنسور رطوبت

انواع رطوبت سنج

برای درک بهتر پاسخ سوال رطوبت سنج چیست بهتر است تا با انوع این ابزار آشنا شوید.

رطوبت سنج ها انواع مختلفی دارند که به شرح زیر هستند:

رطوبت سنج چرخان

این نوع رطوبت سنج دو دماسنج دارند. مخزن یکی از این دماسنج ها حاوی فیتیله ای که رسانایی آب دارد است و به عنوان دماسنج تر درنظر گرفته می شود. این دماسنج دسته ای دارد که می توان آن را حول محور بازو چرخاند تا تهویه لازم در سطح مخازن که بخشی از دماسنج ها است را تأمین کند.

رطوبت سنج آسمن

رطوبت سنج آسمن به روش دستی مرطوب می شود. این رطوبت سنج با رطوبت سنج چرخان در نوع مکش جریان هوا تفاوت دارد زیرا در این نوع رطوبت سنج از طریق یک باد بزن تهویه لازم انجام می شود. فن موجود در این رطوبت سنج قادر است تا جریان هوا را با سرعت یکنواخت در سطح دماسنج ها تأمین کند.

رطوبت سنج دیجیتال

در این نوع ابزار به کمک لایه نازکی از کلرید لیتیوم و یک دستگاه نیمه هادی، میزان رطوبت اندازه گیری می شود. این دستگاه برای سنجش میزان رطوبت خاک و مقدار آب موجود در خاک کاربرد دارد.

رطوبت سنج الکتریکی

این نوع رطوبت سنج قادر است تا میزان رطوبت را به صورت غیرمستقیم و به کمک خواص الکتریکی اندازه گیری می کند.

رطوبت سنج خازنی

این نوع رطوبت سنج یکی دیگر از انواع رطوبت سنج است که حسگرهای مختلفی دارد و که این حسگرهای این دستگاه می توانند در برابر دماهای بالا و اثرات تراکم، مقاومت کنند بنابراین برای کاربردهای مختلف گزینه مناسبی هستند. اما این رطوبت سنج ها به آسانی آلوده می شوند. این رطوبت سنج مقدار رطوبت یک ماده اکسید فلزی را اندازه گیری می کند. با کالیبره کردن این ابزار، دقت آن تا سه برابر افزایش می یابد.

رطوبت سنج سوزنی

رطوبت سنج سوزنی (رطوبت سنج تخریبی) برای اندازه گیری حاوی سوزن فلزی است که به سطح جسم نفوذ می کنند. با نفوذ این سوزن ها، جریان الکتریکی بین آنها برقرار می شود و مقدار مقاومت هنگام حرکت جریان بین فلزها سبب نمایش دادن میزان رطوبت جسم می شود.

رطوبت سنج التراسونیک

در طراحی این رطوبت سنج از فناوری غیرمخرب اولتراسوند استفاده شده است. این دستگاه از دقت مناسبی دارد و برای اندازه گیری میزان رطوبت در صنایع ساختمانی کاربرد دارد.

انواع رطوبت سنج
انواع رطوبت سنج

کاربرد رطوبت سنج

حال که دانستید رطوبت سنج چیست به معرفی کاربردهای آن می پردازیم.

  1. گلخانه های پرورش گل و گیاه
  2. مرغداری
  3. گلخانه های پرورش قارچ و صیفی جات
  4. آزمایشگاه و بیمارستان
  5. انبارهای نگهداری مواد غذایی
  6. اتاق سرور و مرکز داده ها
  7. ایستگاه های هوا شناسی و اقیانوس شناسی
  8. سردخانه ها
  9. انبارهای نگهداری مواد و مصالح ساختمانی
  10. خانه، دفاتر، ادارات و محل کار
کاربرد رطوبت سنج
کاربرد رطوبت سنج

بیشتر بخوانید: راهنمای خرید ترمومتر


در مقاله رطوبت سنج چیست بطور مفصل این ابزار را بررسی و معرفی کردیم. جهت خرید رطوبت سنج همچنین اطلاع از قیمت آن می توانید با مراجعه به سایت راندنو با فروشندگان این محصول ارتباط برقرار نمایید. راندنو امکان مشاهده لیست قیمت رطوبت سنج و برقراری ارتباط بی واسطه با فروشندگان این محصول را برای شما فراهم نموده است. همچنین خوشحال می شویم که نظرات خود را در قسمت دیدگاه این مقاله برای ما به اشتراک بگذارید.