انواع کابل فشار ضعیف

انواع کابل فشار ضعیف

انواع کابل فشار ضعیف در صنایع مختلف به کار گرفته می شود. کابل فشار ضعیف یا کابل سبک نوعی کابل برق است که در دامنه های ولتاژی پایین مورد استفاده قرار می گیرد. این کابل ها در ساخت ماشین آلات، صنعت ساختمان سازی، کارخانه ها و تاسیسات به کار گرفته می شوند. به طور کلی کابل های فشار ضعیف اغلب کاربردهای سبک دارند. این محصولات می توانند به صورت هوایی و زمینی مورد استفاده قرار بگیرند.

خرید انواع کابل برق
خرید انواع کابل برق

اگر قصد خرید سیم و کابل دارید، تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید. در این مقاله به معرفی انواع کابل فشار ضعیف می پردازیم.

آنچه در ادامه می خوانیم:

کابل فشار ضعیف چیست؟

پیش از پرداختن به انواع کابل فشار ضعیف به معرفی این کابل ها می پردازیم. کابل فشار ضعیف (Low Voltage – LV) یا کابل سبک یک نوع کابل برق است. این کابل در صنایعی که به ولتاژ پایین نیاز دارند، استفاده می شود. ولتاژ قابل تحمل این کابل ها 250 الی 500 ولت است. البته برخی از کابل های فشار ضعیف می توانند ولتاژی تا 1000 ولت نیز داشته باشند.
کابل های کم فشار به صورت زمینی یا هوایی مورد استفاده قرار می گیرند. این کابل ها از جنس مس، آلومینیوم و یا آلیاژهای مختلفی هستند. از روکش های پی وی سی، پلی اتیلن و دیگر موارد در ساخت این کابل ها استفاده می شود. عایق این کابل ها نیز جنس های مختلفی دارد.

کابل های سبک براساس جنس، ساختار و دیگر ویژگی ها به چند دسته تقسیم بندی می شوند. در ادامه به معرفی انواع کابل سبک می پردازیم.

کابل فشار ضعیف چیست؟
کابل فشار ضعیف چیست؟

بیشتر بخوانید: کابل فشار ضعیف چیست و چه کاربردی دارد؟


انواع هادی کابل سبک

انواع کابل فشار ضعیف براساس هادی به دو دسته تقسیم می شود:

  • کابل فشار ضعیف مسی: هادی این کابل ها از جنس مس است. مس بهترین هادی الکتریکی است، به همین دلیل در ساختار کابل ها مورد استفاده قرار می گیرد. کابل سبک مسی، انعطاف پذیری بسیار خوبی دارد.
  • کابل فشار ضعیف آلومینیومی: این کابل ها هادی از جنس آلومینیومی دارند. انعطاف پذیری آن ها کمتر از کابل مسی است.

این کابل ها براساس شکل هادی نیز به دو دسته تقسیم بندی می شوند:

  • کابل افشان سبک: کابل های افشان فشار ضعیف از رشته های نازک انعطاف پذیر مسی ساخته شده است. این کابل ها انعطاف پذیری بالایی دارند.
  • کابل مفتول سبک: کابل های مفتولی کابل هایی با رشته های خشک آلومینیوم یا مس هستند. این کابل ها انعطاف پذیری کمتری نسبت به کابل های افشان دارند. کابل مفتول تک رشته نیز به بازار عرضه می شود.

بیشتر بخوانید: راهنمای خرید کابل مسی


انواع کابل سبک براساس تعداد سایز

انواع کابل فشار ضعیف براساس تعداد رشته و سطح مقطع به چند دسته تقسیم بندی می شود. کابل های سبک در تعداد رشته های گوناگون و به صورت تک رشته، 2، 3، 4 و 5 رشته به بازار عرضه می شوند. رشته های داخلی این کابل ها به هم تابیده شده اند. رشته سیم های کابل سبک می توانند در سطح مقطع های 0.25 میلی متر تا 300 میلی متر مربع به بازار عرضه شوند.

کابل فشار ضعیف شیلددار

انواع کابل فشار ضعیف براساس شیلد داشتن یا نداشتن به دو دسته تقسیم بندی می شوند. کابل های شیلددار مقاومت فیزیکی بسیار بالایی دارند و میزان نویزپذیری آن ها بسیار کم است. به همین دلیل در شبکه های حساس از این کابل ها استفاده می شود. کابل های بدون شیلد قیمت مقرون به صرفه تری دارند و انعطاف پذیری آن ها بیشتر است. اما در مکان های خاص با شرایط فیزیکی سخت تر نمی توان از آن ها استفاده کرد.

برخی از کابل های فشار ضعیف به همراه زره عرضه می شوند. کابل های آرموردار فشار صعیف مقاومت زیادی دارند.

کابل فشار ضعیف شیلددار
کابل فشار ضعیف شیلددار

بیشتر بخوانید: انواع کابل زره دار


انواع عایق کابل فشار ضعیف

انواع کابل فشار ضعیف براساس ولتاژ به چند دسته تقسیم بندی می شوند. کابل های سبک می توانند ولتاژهای لاستیکی یا نسوز داشته باشند. برخی از آن ها نیز ولتاژهایی بدون هالوژن دارند. یعنی در زمان آتش سوزی از خود دود سمی تولید نمی کنند. در میان تمامی کابل های فشار ضعیف، کابل هایی که روکش پی وی سی یا XLPE دارند کاربرد بیشتری را به خود اختصاص داده اند.

انواع کابل فشار ضعیف براساس کاربرد

  • کابل فشار ضعیف نسوز: کابل های نسوز کابل هایی هستند که روکش هایی مقاوم در برابر آتش سوزی دارند. این کابل ها در معرض آتش سوزی دچار سوختگی نمی شوند.
  • کابل فشار ضعیف اعلام حریق: از این کابل جهت آشکارسازی آتش سوزی استفاده می شود. کابل های اعلام حریق پس از سوختن قابلیت استفاده مجدد ندارند.
  • کابل فشار ضعیف کولر: این نوع کابل ها برای ایجاد ارتباط میان موتور کولر تا کلید کولر در داخل ساختمان به کار گرفته می شوند. کابل های کولر در داخل لوله ها به کار می روند و نصب می شوند.
  • کابل ابزار دقیق سبک: از این کابل در صنایع، برای سنجش پارامترهایی همچون حجم سیالات، چگالی، جریان، دما و … استفاده می شود.
  • کابل کنترل سبک: این کابل ها برای اندازه گیری و محافظت از تجهیزات به کار گرفته می شوند. وظیفه اصلی این کابل ها، انتقال سیگنال های آنالوگ، دیجیتال و ارسال نتایج حاصل از جریان، ولتاژ، انرژی و توان است.
انواع کابل فشار ضعیف
انواع کابل فشار ضعیف