راهنمای خرید کابل مسی

راهنمای خرید کابل مسی

راهنمای خرید کابل مسی به شما کمک می کند تا بتوانید بهترین کابل را برای مجموعه خود خریداری کنید. کابل مسی نوعی کابل برق است که امروزه در صنایع مختلف مورد استفاده قرار می گیرد. هادی این کابل ها از جنس مس است. به همین دلیل جریان الکتریکی را به بهترین شکل ممکن جابه جا می کند.

کابل های مسی در انواع مختلفی به بازار عرضه می شوند. این محصولات از نظر شکل هادی، نوع کاربرد، سایز، جنس روکش و دیگر موارد تقسیم بندی می شوند. به همین دلیل پیش از خرید کابل مسی بهتر است با راهنمای خرید کابل مسی آشنا باشید تا بتوانید کابل مناسبی را برای مجموعه خود خریداری کنید.

خرید انواع کابل مسی
خرید انواع کابل مسی

آنچه در ادامه می خوانیم:

کابل مسی چیست؟

در ابتدای موضوع راهنمای خرید کابل مسی به معرفی این کابل می پردازیم. کابل مسی هادی از جنس مس آنیل شده یا آنیل نشده دارد. مس ویژگی های بسیار خوبی دارد و از آلومینیوم هدایت الکتریکی آن بیشتر است. همین موضوع سبب افزایش قیمت کابل مسی نسبت به کابل آلومینیومی شود. این کابل ها انعطاف پذیری بالایی دارند به همین دلیل در انواع افشان و مفتول عرضه می شوند. دوام این کابل ها زیاد است و با مرور زمان دچار پوسیدگی و زنگ زدگی نمی شوند.

این کابل ها به صورت کلاف یا قرقره عرضه می شوند. برخی از کابل های تولیدکننده سیم و کابل از آلیاژهای مس در ساختار محصولات خود استفاده می کنند. کابل مسی باکیفیت، کابلی است که درصد خلوص مس آن زیاد باشد. این کابل ها در سایزهای مختلف، تعداد رشته های گوناگون و در شکل هادی مفتول و افشان به بازار عرضه می شود. به همین دلیل پیش از خرید کابل مسی باید به انواع این کابل ها دقت کرد.

کابل مسی چیست؟
کابل مسی چیست؟

بیشتر بخوانید: کابل مسی چیست و چه کاربردی در صنعت دارد؟


انواع کابل مسی

یکی از مهمترین نکات که در راهنمای خرید کابل مسی باید به آن پرداخته شود، بررسی انواع کابل مسی است. برای این که بتوان بهترین کابل را برای مجموعه خریداری کرد، باید ابتدا با انواع کابل آشنا شد.

شکل هادی کابل

کابل های مسی از نظر شکل هادی به چند دسته تقسیم می شوند:

  • کابل مسی مفتول: این کابل ها هادی های خشک با انعطاف پذیری کم دارند. از این کابل ها در فضاهای بیرونی، زیر خاک، محیط های صنعتی و دیگر موارد استفاده می شود. هدایت الکتریکی در این کابل ها زیادتر از دیگر کابل های مسی است. در نتیجه اگر می خواهید در محیط هایی با شرایط فیزیکی خاص کابل کشی انجام دهد،
  • کابل مسی افشان: این کابل ها هادی های انعطاف پذیر دارند و کاربرد آن ها بیشتر از کابل های مفتولی است. این محصولات از تعداد زیادی رشته سیم مسی تشکیل شده است.
  • کابل مسی نیمه افشان: این کابل ها ویژگی مابین کابل های مفتول و افشان دارند.

بیشتر بخوانید: مفتول مس چگونه ساخته می شود؟


کاربرد  کابل مسی

کابل های مسی براساس کاربرد به چند دسته تقسیم می شوند. به همین دلیل باید در راهنمای خرید کابل مسی به کاربرد کابل ها توجه کنید. از پرکاربردترین این کابل ها می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • کابل تلفن و کابل مخابرات
  • کابل کولر
  • کابل کواکسیال، کابل آنتن و کابل ماهواره
  • کابل اعلام حریق
  • کابل ابزار دقیق
  • کابل جوش
  • کابل شبکه
انواع کابل مسی
انواع کابل مسی

بیشتر بخوانید: انواع کابل مسی و مشخصات و کاربردهای آن در صنعت


ولتاژ کابل مسی

یکی از مهمترین موضوعات در راهنمای خرید کابل مسی بررسی ولتاژ کابل است. این کابل ها در سطح ولتاژی مختلف به بازار عرضه می شود:

  • کابل مسی فشار ضعیف
  • کابل مسی فشار متوسط
  • کابل مسی فشار قوی

کابل های مسی اغلب رنج ولتاژی 300 تا 500 ولت، 0.6 تا 1 کیلوولت و گاهی مقدارهای بسیار بیشتر (132 کیلو ولت) دارند.

روکش کابل مسی

از دیگر نکاتی که در راهنمای خرید کابل مسی باید به آن توجه کنید، روکش کابل است. کابل های مسی باید مطابق با نوع کاربرد و محل استفاده شما انتخاب شوند.کابل ها می توانند روکش های مختلفی داشته باشند:

  • کابل با روکش PVC
  • کابل با روکش LSZH
  • کابل نسوز مسی
  • کابل با روکش پلی اتیلن

بیشتر بخوانید: مقایسه کابل مسی و آلومینیومی


نکات مهم در خرید کابل مسی

  1. یکی از مهمترین نکات در راهنمای خرید کابل مسی بررسی اصلی یا تقلبی بودن سیم و کابل مسی است. کابل های مسی باید هادی هایی با درصد خلوص بالا داشته باشند. در صورتی که کابل برش زده شود، هادی باید در مرکز کابل قرار گرفته باشد و ضخامت عایق و روکش استاندارد باشد. برخی از فروشندگان سیم و کابل برای افزایش وزن، ضخامت عایق را بیشتر می کنند.
  2. کابل های مسی ایمنی بالایی دارند اما خطر به سرقت رفتن آن ها زیاد است به همین دلیل در مناطقی که خطر به سرقت رفتن کابل وجود دارد، بهتر است از کابل آلومینیومی استفاده کنید.
  3. اکر بخواهیم یک مقدار جریان مشخص را از کابل مسی و کابل آلومینیومی عبور دهیم، کابل آلومینیومی انتخاب شده، باید سایز و قطر بیشتری نسبت به نمونه مسی داشته باشد. پیش از خرید کابل این نکته را باید مدنظر قرار دهید.
  4. بهتر است پیش از خرید سیم و کابل از یک متخصص و تکنسین برقی درباره تعداد رشته و سطح مقطع کابل مشورت کنید. کابل ها از یک الی چند رشته به بازار عرضه می شوند.
  5. یکی از مهمترین موضوعات در راهنمای خرید کابل مسی بررسی ساختار کابل مسی است. اگر کابل در کنار شبکه به کار گرفته شود، بهتر است به شیلد مجهز شده باشد. در صورتی که کابل برق در شرایط محیطی سخت قرار می گیرد، بهتر است آرموردار یا زره دار باشد. جنس غلاف نیز به نوع کابل و شرکت سازنده بستگی دارد.
  6. روی بدنه کابل باید نماد استاندارد ISIRI حک شده باشد.
  7. قسمت بیرونی کابل نباید هیچگونه برآمدگی با فرورفتگی داشته باشد.
  8. رشته های سیم مسی داخل کابل نباید سیاه باشد یا اکسید شده باشد.
راهنمای خرید کابل مسی
راهنمای خرید کابل مسی

بیشتر بخوانید: آشنایی با انواع کابل فشار قوی ، کابل آلومینیومی بخریم یا کابل مسی؟