تفاوت کلید مینیاتوری و محافظ جان

تفاوت کلید مینیاتوری و محافظ جان

تفاوت کلید مینیاتوری و محافظ جان موضوعی است که به طور کامل در این مقاله به آن پرداخته شده است. در ابتدای بحث لازم است هرکدام از کلیدها را به صورت جداگانه تعریف و کاربردهای آن ها را بیان کنیم تا بدین ترتیب تفاوت های آنها را به خوبی درک کنیم.

لازم است بگوییم اغلب افراد به جای استفاده از کلید محافظ جان، از فیوز مینیاتوری استفاده می کنند زیرا در گذشته تنها فیوز مینیاتوری وجود داشت.

آنچه در ادامه می خوانیم:

فیوز مینیاتوری چیست

کلید مینیاتوری یا MCB وظیفه محافظت از مدارها در برابر جریان اتصال کوتاه و جریان اضافه بار را برعهده دارد. تمام فیوزها برای اهداف ایمنی و کنترل باید با فیوز مینیاتوری جایگزین شوند. برای آگاهی بیشتر با موضوع اتصال کوتاه چیست به مجله راندنو مراجعه کنید.

نحوه کارکرد این محصولات به این صورت است که نسبت به تحمل جریان اولیه و اضافه بار، بلافاصله از خود واکنش نشان می دهند و به سرعت جریان برق را قطع می کنند.

کلیدهای مینیاتوری براساس عملکردی که دارند، به دو نوع تندکار و کندکار تقسیم می شوند. از نوع تندکار برای روشنایی و از نوع کندکار در مدارهای موتوری استفاده می شود.

این نوع کلیدها در تجهیزات و مدارهای الکتریکی نیز کاربرد دارند. در این تجهیزات اگر عبور جریان از حد انتظار فراتر رود، کلید مینیاتوری به سرعت مدار را قطع می کند و مانع از آسیب رسیدن به دیگر تجهیزات می شود.

تشخیص مشکل در فیوزهای مینیاتوری بسیار آسان است. هر زمان خطایی در مدار وجود داشته باشد، سوییچ به صورت خودکار پایین می آید و به ما اطلاع می دهد که خطایی رخ داده است. این فیوزها بعد از هر خرابی لازم نیست تعویض شوند زیرا پس از تعمیر، مجدداً قابل استفاده هستند.

فیوز مینیاتوری چیست
فیوز مینیاتوری چیست

بیشتر بخوانید: راهنمای خرید کلید مینیاتوری ایرانی و وارداتی


کلید محافظ جان چیست

کلید محافظ جان یا RCD جهت محافظت از افراد در برابر خطر برق گرفتگی و آتش سوزی مورد استفاده قرار می گیرد. کلید محافظ جان یک سیم کشی الکتریکی است که از طریق تشخیص عدم تطابق جریان برق، قطع یا موقف می شود.

در حالت نرمال مدارهای الکتریکی، جریان رفت با جریان برگشت برابر است. اما اگر به هر دلیلی، جریان بین سیم فاز و نول اختلاف داشته باشد، کلید محافظ جان عمل می کند.

این کلید جریان های نشتی کوچکی که از طرف فیوز شناسایی نشده اند و می توانند منجر به برق گرفتگی یا آتش سوزی شوند را شناسایی می کند و مدار را به سرعت قطع می کند. جریان های نشتی ممکن است از راه بدن فردی که با زمین تماس دارد و یا به صورت اتفاقی دستش با قسمت برقدار تماس داشته است، ایجاد شود.

قطع جریان برق به کمک این کلید بیانگر آن است که یکی از وسایل برقی موجود در مدار و یا سیم کشی ساختمان جریان نشتی دارد. با انتخاب صحیح و چیدمان درست اجزای سیستم حفاظتی، با استفاده از کلیدهای محافظ نشتی می توان از وقوع حوادث جلوگیری کرد.

کلیدهای محافظ جان با رنج حساسیت 10 تا 500 میلی آمپر تولید و به بازار عرضه می شوند. اما متداول ترین نوع آن ها حساسیت های 30 و 300 میلی آمپر دارند.

کلید محافظ جان چیست


بیشتر بخوانید: کلید محافظ جان چیست و چگونه کار می کند؟


بهترین فیوز مینیاتوری

حال که با تفاوت کلید مینیاتوری و محافظ جان آشنا شدیم، لازم است بگوییم امروزه کلیدهای باکیفیتی توسط برندهای مختلف تولید می شود که از معروف ترین آن ها می توان به کلید محافظ جان هیوندای، کلید محافظ جان پارس فانال، فیوز مینیاتوری کاوه، فیوز مینیاتوری هیوندای، فیوز مینیاتوری پارس فانال، فیوز مینیاتوری دنا و کلید مینیاتوری لگراند اشاره کرد.

تفاوت کلید مینیاتوری و محافظ جان
تفاوت کلید مینیاتوری و محافظ جان

کاربران می توانند جهت اطلاع از قیمت کلید محافظ جان و یا آشنایی با نحوه خرید فیوز مینیاتوری به سایت راندنو مراجعه کنند و کالاهای خود را به صورت مستقیم از فروشندگان خریداری نمایند.


بیشتر بخوانید: انواع کلید محافظ جان یا کلید RCD