کابل نیمه افشان چیست و چه کاربردی دارد؟

کابل نیمه افشان چیست و چه کاربردی دارد؟

کابل نیمه افشان چیست و چه کاربردی دارد؟ کابل نیمه افشان نوعی کابل برق است که از یک یا چند رشته تشکیل شده است. این کابل ها به اندازه کابل افشان انعطاف پذیر نیستند و به اندازه کابل مفتول نیز خشک نیستند و ویژگی مابین این دو کابل دارند.

این کابل در صنایع مختلفی مورد استفاده قرار می گیرد. کابل ها از بخش های مختلفی همچون هادی، عایق و روکش تشکیل شده اند. خاصیت نیمه افشان بودن کابل ها به هادی آن ها مربوط می شود. امروزه سیم های نیمه افشان نیز به بازار عرضه می شود.

خرید انواع کابل برق
خرید انواع کابل برق

اگر قصد خرید کابل برق دارید، تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید. در این مقاله به سؤال کابل نیمه افشان چیست پاسخ خواهیم داد و ویژگی ها و تفاوت آن را با کابل افشان و مفتول بررسی خواهیم کرد.

آنچه در ادامه می خوانیم:

کابل نیمه افشان

اگر می خواهید بدانید کابل نیمه افشان چیست با ما همراه باشید. کابل نیمه افشان کابلی است که از یک یا چند رشته هادی تشکیل شده است. این کابل ها انعطاف پذیر هستند اما انعطاف آن ها بسیار کمتر از کابل های افشان است. در واقع خاصیتی مابین کابل افشان و خشک دارند. کابل های افشان از صدها رشته نازک تشکیل شده اند و به همین دلیل انعطاف پذیری بالایی دارند.

کابل افشان هادی هایی از جنس مس دارد. آلومینیوم خاصیت افشان شدن ندارد. کابل های مفتولی نیز از یک یا چند رشته هادی مفتولی شکل و خشک تشکیل شده اند. به همین دلیل انعطاف پذیری کمی دارند اما مقاومت هادی آن ها در برابر عوامل فیزیکی زیاد است. کابل های مفتولی در انواع مسی و آلومینیومی عرضه می شوند.

کابل های نیمه افشان از یک یا چند رشته مفتولی اما نرم و انعطاف پذیر تشکیل شده اند. این کابل ها شکل پذیر هستند اما همچنان خشکی خود را حفظ می کنند.

یکی از پرکاربردترین انواع کابل نیمه افشان کابل ارت نیمه افشان است که وظیفه افزایش ایمنی را برعهده دارد. همچنین کابل نیمه افشان NYY نیز در صنعت ساختمان سازی مورد استفاده قرار می گیرد.

کابل نیمه افشان چیست
کابل نیمه افشان چیست

بیشتر بخوانید: کابل مفتولی چیست و چه ویژگی هایی دارد؟


مشخصات کابل نیمه افشان

در این بخش از موضوع کابل نیمه افشان چیست به بررسی ساختار این کابل ها می پردازیم. کابل نیمه افشان همچون سایر کابل ها از سه بخش اصلی تشکیل شده است:

  • هادی: هادی رشته یا رشته هایی از جنس مس یا آلومینیوم است که وظیفه حمل و انتقال انرژی الکتریکی را برعهده دارد. کابل های نیمه افشان از سیم های نازک و چند مفتولی به عنوان هادی استفاده کرده است که انعطاف پذیری نسبی دارند. هادی این کابل ها کلاس دو است. تعداد رشته های به کار رفته در سیم های نیمه افشان نسبت به سیم و کابل افشان کمتر است.
  • عایق: رشته های هادی به یک لایه عایق مجهز شده اند. این عایق از نشت انرژی الکتریکی جلوگیری می کند و از رشته های هادی محافظت می کند. عایق کابل نیمه افشان اغلب از جنس پی وی سی است.
  • روکش: روکش کابل نیمه افشان از کابل و اجزای درونی آن حفاظت می کند. روکش کابل های نیمه افشان می تواند از جنس پی وی سی، پلی اتیلن یا XLPE باشد. روکش های پلی اتیلن به پلاستیک حرارتی نیز شهرت دارند.

کابل های نیمه افشان همچون سایر کابل ها می توانند به شیلد یا آرمور مجهز شده باشند.


بیشتر بخوانید: کابل افشان چیست و چه تفاوتی با کابل مفتول دارد؟


تفاوت کابل افشان و نیمه افشان

یکی از مهم ترین موضوعات که در مقاله کابل نیمه افشان چیست به آن می پردازیم، تفاوت کابل افشان و نیمه افشان است. مهمترین تفاوت در این کابل ها انعطاف پذیری آن ها است. انعطاف پذیری کابل افشان بسیار بیشتر از کابل نیمه افشان است. همچنین کاربرد این کابل ها نیز با یکدیگر تفاوت دارد.

کابل افشان کاربرد گسترده تری دارد. این کابل ها به راحتی خم می شوند و در ساخت تجهیزات الکترونیکی و سیستم های روشنایی از آن ها استفاده می شوند زیرا انعطاف پذیری بالای آن ها سبب شده است تا نصب و راه اندازی آن ها ساده تر باشد. کابل های نیمه افشان اغلب کاربردهای صنعتی دارند و کاربرد آن ها محدودتر است.

در موضوع کابل نیمه افشان چیست باید بگوییم این کابل ها از نظر مقاومت الکتریکی با هم تفاوت دارند. کابل های افشان مقاومت اهمی بیشتری نسبت به کابل های نیمه افشان دارند.

یکی از مهم ترین مزیت های کابل نیمه افشان تنوع در سطح مقطع آن ها است. کابل های نیمه افشان در سطح مقطع های مختلفی به بازار عرضه می شوند.

تفاوت کابل افشان و نیمه افشان
تفاوت کابل افشان و نیمه افشان

بیشتر بخوانید: راهنمای خرید سیم و کابل


قیمت سیم نیمه افشان

در این بخش از مقاله کابل نیمه افشان چیست به بررسی قیمت این نوع کابل می پردازیم. عوامل بسیار مهمی برروی قیمت سیم و کابل تأثیرگذار است. به عنوان مثال، نرخ فلزات مس و آلومینیوم یکی از مهم ترین موارد است. همچنین نرخ پلیمر و دیگر عایق های به کار رفته در سیم و کابل نیز مهم است. تعداد رشته و سطح مقطع کابل نیز هرچه بیشتر باشد، قیمت کابل نیز افزایش پیدا می کند.

کیفیت تولید کابل، اندازه و حجم خرید کابل نیز نکات مهمی هستند که پیش از خرید کابل نیمه افشان باید به آن ها توجه کرد. شرکت سازنده و برند کابل نیز روی قیمت اثرگذار است. از برترین برندهای سیم و کابل نیمه افشان می توان به خراسان افشارنژاد، افق البرز، دامغان، سیمیا، همدان و … اشاره کرد.