دلیل سیاه شدن مس در سیم و کابل

دلیل سیاه شدن مس در سیم و کابل

دلیل سیاه شدن مس در سیم و کابل می تواند مربوط به فرایند تولید سیم و کابل برق، کیفیت مس، میزان خلوص، شرایط محیطی و دیگر موارد باشد. مس فلزی رسانا است که در طبیعت به رنگ قرمز و صورتی با درخشندگی بسیار بالا وجود دارد. مس یکی از معدود عناصری است که در ابتدا رنگ طبیعی آن خاکستری و سفید نیست اما پس از قرارگیری در معرض هوا و گذشت زمان واکنش اکسیداسیدون روی آن رخ می دهد و رنگ آن به مشکی یا سبز تغییر پیدا می کند.

به همین دلیل بسیاری از تجهیزات مسی همچون سیم و کابل و دیگر وسایل، پس از گذشت زمانی به رنگ مشکی یا سبز در می آیند. البته توجه داشته باشید که مشکی شدن مس سیم و کابل ها تنها به دلیل واکنش اکسیداسیون نیست و ممکن است دلایل دیگری داشته باشد.

خرید انواع کابل برق
خرید انواع کابل برق

اگر می خواهید بدانید که دلیل سیاه شدن مس در سیم و کابل چیست، تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید. در این مقاله این دلایل را بررسی خواهیم کرد.

آنچه در ادامه می خوانیم:

مس چگونه فلزی است؟

پیش از پرداختن به دلیل سیاه شدن مس در سیم و کابل به معرفی فلز مس می پردازیم. همان طور که در ابتدای این مقاله به آن اشاره شد، مس فلزی سرخ رنگ است. این عنصر فلزی عدد اتمی 29 دارد و در جدول تناوبی با نماد Cu نشان داده می شود. مس یک فلز چکش خوار است که به راحتی شکل می گیرد. حتی می توان آن را به ورقه های نازک تبدیل کرد.

استفاده از مس به سالیان پیش برمی گردد. از این فلز در تمدن های اولیه برای ساخت و ساز و ساخت تجهیزات به کار گرفته می شد. این را می توان از بقایای مسی و ظروف باقی مانده از گذشته متوجه شد. مس به دلیل خواص شیمیایی خوبی که دارد، توانسته سومین رتبه را در میان فلزهای صنعتی محبوب از آن خود کند. در رتبه یک آلومینیوم و در رتبه دوم آهن قرار گرفته است.

مس چگونه فلزی است؟
مس چگونه فلزی است؟

بیشتر بخوانید: مواد اولیه سیم و کابل برق


کاربردهای مس

در این بخش از موضوع دلیل سیاه شدن مس در سیم و کابل به بررسی کاربردهای این فلز می پردازیم.

  • ساخت وسایل و ظروف مسی
  • ساخت زیورآلات و المان های دکوری
  • ساخت سیم و کابل برق
  • ساخت و ساز در کارگاه های صنعتی و خطوط تولید
  • ساخت اسلحه و مهمات
  • یک ماده مغذی صنعت کشاورزی
  • کاربردهای پزشکی (درمان کم خونی، درد مفاصل و ترمیم زخم ها)

دلیل تغییر رنگ مس

دلیل سیاه شدن مس در سیم و کابل به چند موضوع بستگی دارد. که در ادامه به بررسی آن ها می پردازیم.

سیاه شدن سیم و کابل در فرایند تولید

سیاه شدن سیم و کابل حین تولید یکی از رایج ترین دلیل سیاه شدن مس در سیم و کابل است. اکسید شدن مس در مراحل تولید، سیم و کابل ها و دیگر المان ها می توانند رنگ خود را تغییر دهند. به عنوان مثال دستگاه راد، فاین و یا مدیوم یکی از دستگاه های پرکاربرد در ساخت سیم و کابل است. این دستگاه ها در مرحله آخر کشش شستشوی مس را انجام می دهند. به کمک آب مس موجود در سیم و کابل را تمیز می کنند. بنابراین قبل از جمع آوری هادی بر روی قرقره اگر خشک کن دستگاه ها به درستی کار نکند، هادی سیم و کابل پس از مدتی اکسید و سیاه می شود. اکسید شدن مس به زمان زیادی احتیاج دارد.

اگر صابون یا آب موجود در دستگاه های ساخت سیم و کابل فاسد باشد، یا ناخالصی در آن به کار رفته باشد، هادی اکسید و سیاه می شود. به همین دلیل باید در دوره های زمانی مشخص دستگاه ها، روغن ها و آب های موجود در فرایند سیم و کابل را بررسی کرد.

برای برطرف کردن اکسیداسیون مس در مراحل تولید از ماده ای با نام بنزو تری آزول (BTA) استفاده می شود.

دلیل سیاه شدن مس در سیم و کابل
دلیل سیاه شدن مس در سیم و کابل

اکسید شدن مس در انبار و مکان نگهداری سیم و کابل

می توان گفت دلیل سیاه شدن مس در سیم و کابل ممکن است مربوط به زمانی باشد که سیم و کابل دست مشتری می افتد. گاهی محل انبارش سیم و کابل مناسب نیست. در مکان هایی که رطوبت بالا وجود دارد، سیم و کابل سریع تر اکسید می شود و هادی مسی آن ها تیره می شود. بهتر است انبارهای نگهداری سیم و کابل تهویه ها و خشک کن های صنعتی داشته باشد.


بیشتر بخوانید: نکات مهم نگهداری از سیم و کابل


نامناسب بودن محل نصب سیم و کابل

دلیل سیاه شدن مس در سیم و کابل می تواند مربوط به محل نصب این تجهیزات باشد. گاهی سیم و کابل با رنگ استاندارد به دست مشتری و نصاب کابل می رسد. اما محل نصب این تجهیزات نامناسب است. در صورتی که سیم و کابل در محیط های شیمیایی نصب شوند، رنگ مس آن ها تیره می شود. نصب سیم و کابل در زیر نور مستقیم خورشید نیز ممکن است باعث تغییر رنگ مس شود. سیم و کابل در مکانی با آب و هوای معتدل بهترین عملکرد را از خود نشان می دهد.

بی کیفیت بودن مس و ناخالص بودن آن

یکی از مهمترین دلایل سیاه شدن مس سیم و کابل می تواند مربوط به ناخالص بودن هادی و بی کیفیت بودن مس آن ها باشد. مس ناخالص و بی کیفیت پس از گذشت مدت زمانی سیاه یا سبز می شود. این هادی ها سریعاً دچار پوسیدگی می شوند و خاصیت آن ها از بین می رود. برخی از شرکت های تولید کننده کابل های آلومنیوم با روکش مس را به فروش می رسانند. روکش مس این کابل ها پس از مدتی استفاده از بین می رود و آلومینیوم آن تیره رنگ باقی می ماند. این کابل ها تقلبی هستند و برای مجموعه ها مناسب نیستند.

به همین دلیل بهتر است سیم و کابل را از مراجع معتبر و برندهای خوب خریداری کنید. از بهترین برندهای سیم و کابل می توان به سیم و کابل افق البرز اشاره کرد.