پاک کردن چسب از روی لباس

پاک کردن چسب از روی لباس

پاک کردن چسب از روی لباس با روش های ساده! با روش های پاک کردن چسب مایع و رازی، چسب ناخن، اکلیلی و PVC و چسب حرارتی و صنعتی از روی لباس مشکی و … آشنا شوید.

چسب به کمک حلال هایی همچون استون، سرکه و دیگر موارد از روی لباس و پارچه پاک می شود. امروزه چسب یکی از پرکاربردترین وسایل در هر خانه ای است که برای اتصال و بهم چسباندن اشیا از آن استفاده می شود. بهترین و سریع ترین راه برای چسباندن ناخن مصنوعی، ساخت کاردستی های مدرسه و دیگر موارد استفاده از چسب است. این ماده می تواند وسایل گوناگون را به هم متصل کند و شاهکارهای هنری زیبایی خلق کند.

درست است که چسب کاربردهای فراوانی دارد اما در بعضی از مواقع می تواند مشکلاتی هم ایجاد کند. مثل وقتی که چسب روی وسایل خانه و یا لباس شما می ریزد. اغلب با شست و شوt چسب و مواد چسبناک از بین نمی روند. به همین منظور باید با روش های دیگری اقدام به پاک کردن چسب از روی لباس کنیم. در ادامه به بررسی این روش ها می پردازیم.

خرید چسب
خرید چسب

آنچه در ادامه می خوانیم:

چگونه چسب را از روی لباس پاک کنیم؟

  1. اجازه دهید چسب روی لباس خشک شود. حتی می توانید با یک تکه یخ آن را منجمد کنید.
  2. قطره چسب خشک شده را با یک کاردک از روی لباس جدا کنید.
  3. روی قسمتی که چسب ریخته است استون زده و آن را پاک کنید.
  4. ابتدا قسمت چسبی را بشویید و تمیز کنید.
  5. در پایان کل لباس را با مواد شوینده بشویید.

بیشتر بخوانید: راهنمای خرید چسب


پاک کردن چسب مایع از روی لباس

بهترین کار این است که بگذارید چسب روی لباس خشک شود. البته مراحل پاک کردن چسب از روی لباس به نوع چسب هم بستگی دارد. بعد از خشک شدنt آن را با یک کاردک جدا کنید. مثلاً چسب های قطره ای دشوارتر پاک می شوند. بنابراین گاهی به حلال های قوی برای پاک کردن نیاز می شود. اما چسب های مایع تا حدودی راحت تر پاک می شوند.

اگر چسب مایع تا حدودی ضعیف است، می توانید آن را با مواد شوینده بشویید. البته بهتر است آن ها را از قبل خیس کنید. اگر چسب مایع قوی تر است، از یک پنبه آغشته به استون کمک بگیرید.

پاک کردن چسب مایع از روی لباس
پاک کردن چسب مایع از روی لباس

پاک کردن چسب از لباس مشکی

وقتی چسب روی لباس مشکی ریخته می شود، لکه چسب را نسبت به لباس های رنگی بیشتر نشان می دهد. بهترین روش برای از بین بردن لکه چسب از روی لباس مشکی این است که از استون استفاده کنید. البته پیش از استفاده از این حلال قسمتی از لباس را آزمایش کنید که رنگ آن با استون تغییر نکند.

پاک کردن چسب صنعتی

چسب صنعتی یا همان چسب ساختمان بسیار دشوار از روی وسایل و لباس ها پاک می شود. بهترین کار این است قبل از استفاده از چسب صنعتی، وسایلی همچون صندلی، فرش و دیگر تجهیزات که در معرض ریخته شدن چسب هستند را بپوشانید. قبل از شروع کار لباس های کهنه خود را بپوشید و یا از لباس کار استفاده کنید.


بیشتر بخوانید: انواع چسب چوب و کاربرد آن ها را بهتر بشناسید


پاک کردن چسب ناخن مصنوعی

سیانواکریلات و چسب اکریلیک ترکیبات اصلی چسب ناخن هستند. اول از همه بگذارید چسب کاملاً خشک شود. یک پنبه را به استون آغشته کنید. روی محلی که چسب ریخته شده است بگذارید. حدوداً ده دقیقه اجازه دهید تا استون جذب چسب شود. حالا با یک کاردک چسب را جدا کنید.

لازم به ذکر است که استون را مستقیم روی لباس خود امتحان نکنید. ابتدا یک پارچه نخی را به استون آغشته کنید و روی قسمتی از لباس که دیده نمی شود امتحان کنید تا مطمئن شوید استون به پارچه آسیب نمی رساند و رنگ آن را تغییر نمی دهد.

پاک کردن چسب ناخن مصنوعی
پاک کردن چسب ناخن مصنوعی

پاک کردن چسب اکلیلی از روی لباس

برای پاک کردن چسب اکلیلی از روی پارچه ابتدا بگذارید چسب خشک شود، سپس با آب سرد لکه را کاملاً خیس کنید. توجه داشته باشید که نباید از آب گرم استفاده شود زیرا باعث می شود پروتین داخل چسب گرم شود و دوام و استحکام آن افزایش پیدا کند.

با ترکیب آب سرد و سفیدکننده یا یک ترکیب اکسیژن دار، محلولی درست کنید و لباس را 6 ساعت داخل محلول بگذارید. با این عمل رنگ چسب اکلیلی پاک خواهد شد. در آخر لباس را با شوینده ای که به بافت لباس آسیب نمی رساند، بشویید.

پاک کردن چسب PVC

لباس را حدود دو ساعت در فریزر بگذارید و بعد از آن با کاردک روی چسب بکشید تا چسب کنده شود. سپس لباس را با شوینده مناسب بشویید.

همچنین می توانید یک تکه کاغذ سفید را زیر محل چسب در لباس بگذارید. با اتو و دمای مناسب که به بافت لباس آسیب نرساند، روی چسب بکشید تا چسب رقیق شود و به کاغذ بچسبد. این عمل را تا جایی که چسب کاملاً به کاغذ بچسبد ادامه دهید.

علاوه بر روش های بالا، شما می توانید از نوعی اسپری مخصوص به نام اسپری WD-40 نیز استفاده کنید تا چسب از روی لباس و پارچه پاک شود. البته دقت کنید که اسپری به لباس آسیب وارد نکند.

پاک کردن جای برچسب از روی لباس

کمی سرکه سفید را روی حرارت قرار دهید تا گرم شود. با کمک یک پارچه، چسب روی لباس را آغشته به سرکه کنید. بگذارید تا چسب نرم شود. طبق معمول لباس را با آب سرد بشویید. این کار را آن قدر تکرار کنید تا چسب از روی لباس به طور کامل پاک شود.

روش دیگر این است روی محل چسب کمی الکل بزنید. البته قبل از زدن الکل، آن را روی قسمتی از لباس که دیده نمی شود تست کنید تا اطمینان داشته باشید رنگ پارچه از بین نمی رود.

پاک کردن چسب حرارتی از روی پارچه

اگر زمان کافی ندارید، استون گزینه مناسبی برای شما است. ابتدا یک حوله زیر پارچه بگذارید. پارچه دیگری را که به استون آعشته است روی محل چسب بگذارید. سپس با یک کاردک روی چسب های اضافی بکشید. در آخر پارچه را با شوینده مناسب بشویید.

پاک کردن چسب سفید
پاک کردن چسب سفید

بیشتر بخوانید: انواع چسب و کاربرد آنها


پاک کردن چسب سفید

پاک کردن این چسب آسان است. اغلب در ترکیبات چسب سفید پروتئین به کار رفته است. شما با شستن لباس در آب سرد می توانید چسب را پاک کنید. این چسب در صورتی که تازه استفاده شده باشد، راحت تر از روی لباس پاک می شود.

پاک کردن چسب رازی از روی لباس

چسب رازی یکی از پرطرفدارترین چسب ها در ایران است که امروزه در اغلب خانه ها از آن استفاده می شود. این چسب نسبت به چسب های صنعتی راحت تر پاک می شود. به عنوان مثال، به کمک حلال هایی همچون استون، آب، مواد شوینده، روغن، ژل پترولیوم، سرکه، نمک، خمیر دندان، الکل و آب لیمو می توانید آن را از روی لباس پاک کنید.