انواع چسب چوب و کاربرد آن ها را بهتر بشناسید

انواع چسب چوب و کاربرد آن ها را بهتر بشناسید

امروزه ابزار و وسایل چوبی در تمامی خانه ها دیده می شود. چوب اکنون به بخش مهمی از زندگی انسان ها تبدیل شده است و افراد زیادی در این حوزه فعالیت می کنند. برای استفاده از چوب و اتصال برخی از قطعات چوبی، باید از انواع چسب چوب استفاده کرد. به همین دلیل بهتر است انواع چسب چوب و کاربرد آن ها را بهتر بشناسید.

خرید انواع چسب
خرید انواع چسب

در اصل انواع چسب چوب وظیفه ایجاد اتصال محکم بین قطعات چوبی را برعهده دارند. به دلیل چسبندگی زیاد می توانید از این چسب در کارهای مختلف استفاده کنید.

آنچه در ادامه خواهیم خواند:

چسب چوب چیست

چسب چوب در اصل از مواد آلی و پلیمری تشکیل شده است. این مواد علی رغم اجازه انعطاف پذیری زیادی که در اختیار مولکول های چسب قرار می دهد، سبب می شود تا این ماده بتواند بعد از مدتی سخت شود.

این پیوند باعث این ایجاد اتصال بین دو جسم چوبی می شود. این مدل چسب بوی خاصی ندارد و حلالیت آن در برابر آب بسیار بالا است. با اضافه شدن خواص پلیمری به چسب چوب، ظاهر آن چسبنده می شود. یکی از مهم ترین ویژگی هایی که می توانید در انواع چسب چوب مشاهده کنید، رنگ سفید و حالت چسبندگی و خمیری مانند آن است.

در بیشتر مواقع، از این ابزار برای ایجاد اتصال بین دو جسم چوبی استفاده می شود. اما می توانید برای درزگیری و محافظت از وسایل چوبی نیز از چسب چوب استفاده کنید. این محصول در حالت ها و شکل های مختلف عرضه می شود که هرکدام بسته به میزان چسبندگی، کاربرد متفاوتی دارد.

چسب چوب چیست
چسب چوب چیست

بیشتر بخوانید: انواع چسب و کاربرد آنها


کاربرد چسب چوب

در اصل هر چسب چوب کاربرد مخصوص به خود را دارد. استفاده از چسب چوب به دلیل قیمت مناسب و چسبندگی بسیار بالا، سبب می شود تا بتوانید راحت و ارزان لوازم چوبی خود را تولید یا آنها را بهم متصل کنید. همچنین ماندگاری این چسب بسیار زیاد است و به همین دلیل در حالت های مختلف مورد استفاده قرار می گیرد.

هر نوع چسب چوب از مواد خاصی ساخته شده است و دارای ویژگی های مخصوصی است. به همین دلیل آشنا بودن با کاربرد آنها می تواند به شما کمک زیادی نماید.

چسب پلی وینیل استات یا PVA

این چسب چوب، به عنوان یکی از رایج ترین محصولات موجود در بازار است.  در واقع این مدل جایگزین چسب چوب حیوانی شده است. این محصول براساس میزان چسبندگی خود، در حالت ها و مدل های مختلف ساخته شده است. کاربرد این محصول بسیار زیاد است و شرکت های مختلف در جهان در حال تولید این محصول هستند. این چسب ماده ای سفید رنگ و بدون بو است و با گذشت زمان دچار تجزیه نمی شود.

ویژگی اصلی این چسب چوب، امکان استفاده از آن به صورت طولانی مدت است. همچنین این چسب چوب به شما کمک می کند تا بتوانید دو تکه چوب را راحتی به یکدیگر بچسبانید.

انواع مختلف این چسب چوب، شامل چسب مقاوم در برابر آب، چسب رنگ شده و … است که هرکدام برای یک محیط خاص قابل استفاده هستند. قیمت مناسب، تنوع بالا و در دسترس بودن این نوع چسب به شما کمک می کند تا بتوانید براساس نیاز کار خود، یک چسب مناسب خریداری کنید.

چسب پلی وینیل استات یا PVA
چسب پلی وینیل استات یا PVA

چسب پلی اورتان

چسب های PU قدرت بالایی در چسبندگی و مقاومت بالایی در برابر رطوبت دارند. این چسب به شما این امکان را می دهد تا بتوانید در هر جایی از آن استفاده کنید. این چسب به دلیل چسبندگی بالا و همچنین توانایی واکنش به رطوبت می تواند در هر جایی استفاده شود.

زمانی که یک بار از این چسب استفاده کنید، چسب در برابر رطوبت و آب نیز مقاوم می شود. در بیشتر کارهای چوب بری که از قبل پرداخت شده اند، این چسب چوب بسیار زیاد مورد استفاده قرار می گیرد، زیرا لازم نیست از آن در درزها یا بین دو جسم استفاده شود.

شاید مهم ترین دلیل محبوبیت این نوع چسب در بین انواع چسب چوب قابلیت استفاده از آن در محیط های بیرونی است. این چسب در مدل های قوی تر، حتی برای اتصال سنگ های اپن نیز کاربرد دارد.

چسب پلی اورتان
چسب پلی اورتان

چسب سیانواکریلات (CA)

این چسب ها به کمک یک اسپری فعال می شوند. چسب سیانواکریلات به دلیل سرعت بالایی که در خشک شدن از خود نشان می دهد، برای کارهای مختلف مورد استفاده قرار می گیرد. در اصل این چسب مانند چسب های 123 عمل می کند و می تواند قطعات چوب را بهم بچسباند.

به دلیل چسبندگی بسیار بالا، کاربرد این محصول در نجاری ها بسیار زیاد است و بناهای مختلف چوبی را به کمک این چسب محافظت می کنند. تنها ایرادی که این نوع چسب دارد، حلالیت بالای آن نسبت به استون است.

این محصول به دلیل حلالیت بالا در محیط های آزمایشگاهی چندان مناسب نیست. از این چسب حتی برای متصل کردن بلوک های چوبی نیز استفاده می شود. چسبندگی این مدل چسب بسیار بالاست و برای باز کردن آن می بایست از استون و چکش استفاده شود.

چسب سیانواکریلات (CA)
چسب سیانواکریلات (CA)

چسب پروتئین حیوانی یا چسب مخفی

چسب حیوانی با نام چسب مخفی نیز شهرت دارد. این محصول یک ابزار کاربردی برای ساخت کمان، ادوات موسیقی و حتی نجاری های سنتی و روستیک است. این نوع چسب ابتدا به صورت جامد است و با حرارت دیدن نرم می شود و زمانی که مجدداً سفت شود، بسیار محکم خواهد شد.

نوع دیگری از چسب حیوانی به صورت مایع نیز وجود دارد. نحوه استفاده از این مدل مانند چسب PVA است. مزیت این مدل نسبت به چسب PVA این است که در صورت ماندن بر روی کار، مشخص نمی شود. بهتر است برای شباهت بیشتر، مقداری خاک اره را با چسب مخلوط کنید.

چسب پروتئین حیوانی یا چسب مخفی
چسب پروتئین حیوانی یا چسب مخفی

چسب اپوکسی

این مدل یک نوع پرکاربرد از انواع چسب چوب است. چسب اپوکسی یکی دیگر از چسب هایی است که امروزه در صنعت رزین یا تولید محصولات ظریف چوبی استفاده می شود.

این محصول کیفیت فوق العاده ای دارد و از دو بخش رزین و ماده و عامل پخت تشکیل شده است. استفاده از این چسب برای چسباندن وسایل کوچک چوبی کاربرد دارد و نمی توان از آن در چسباندن قطعات چوبی بزرگ استفاده کرد. این نوع چسب مقاومت بالایی در برابر ضربه، اسیدها، روغن و مواد شیمیایی دارد. این چسب در بازار به چسب قایق نیز شهرت دارد.

چسب اپوکسی
چسب اپوکسی

چسب پرس گرم

این نوع محصول از نوع فرمالدئید است و رنگ آن به کرم شباهت دارد. در اصل این مدل چسب ها اغلب به صورت مایع هستند و از آنها برای تولید و پخت تخته های چند لایه استفاده می شود. این چسب برای استفاده نیاز به گرما و فشار زیادی نیاز دارد و برای ساخت چوب های لایه ای بسیار کاربردی است. این چسب با دستگاه های پرس استفاده می شود.

چسب پرس گرم
چسب پرس گرم

رزین

رزین از دو ماده بیسفنول و اپیکلروهیدرین تولید شده است. این محصول یک ماده چسبناک است که طی فرآیند پخت به پلیمر سخت تقسیم می شود. این محصول یک ماده طبیعی است اما نوع مصنوعی آن نیز وجود دارد. نوع مصنوعی شباهت زیادی به نوع طبیعی دارد. این محصول کاربرد زیادی در صنعت دارد.

رزین
رزین

نکات مهم در انتخاب و خرید چسب چوب

  1. میزان مقاومت در برابر آب و رطوبت
  2. محدوده تحمل دما
  3. سمی بودن یا نبودن
  4. حلال بودن در آب و مواد دیگر مانند آب شور، الکل، بنزین و …
  5. میزان مقاومت در برابر سایش
  6. قابلیت استفاده در محیط بیرونی و زیر نور آفتاب، باد و باران
  7. مقاوم به تحمل بارهای ثابت
  8. شفاف یا کدر بودن رنگ و یا هر رنگ مورد نظر
  9. قابلیت رنگ زدن بر روی آن

آیا چسب سفید همان چسب چوب است؟

در اصل چسب چوب، انواع مختلفی دارد. اما چسب های سفید رنگی که به صورت غلیظ طراحی شده اند، بیشتر از نوع چسب پلی وینیل استات موجود هستند. در اصل از بین چسب چوب های موجود، این محصولات بیشتر به رنگ سفید تولید می شوند و مقاومت بالایی نیز دارند.

پس در هر جایی اگر با چسب سفید غلیظ و بی بو روبرو شده اید، این احتمال وجود دارد که چسب پلی وینیل استات که یک نوع متداول از چسب چوب است را دیده باشید. اما برخی از چسب های چوب دارای شکل و ظاهری کاملاً متفاوت هستند و حتی برخی از آنها بو و رنگ مخصوص به خود را دارند.

آیا می توان از چسب چوب برای چسباندن مواد دیگر استفاده کرد؟

در گذشته کاربرد چسب چوب به دلیل انواع محدودی که داشت، تنها به صنایع چوب بری محدود بود. اما اکنون این نوع چسب ها، مخصوصاً چسب پلی اورتان کاربردهای بیشتری دارد. این چسب از خاصیت چسبندگی زیادی برخوردار است و حتی برای متصل کردن فلز یا سنگ در ابعاد کوچک نیز مورد استفاده قرار می گیرد.

کاربران می توانند سؤالات خود را در رابطه با انواع چسب چوب جهت آگاهی خود و کاربران دیگر در زیر این مقاله درج نمایند.


بیشتر بخوانید: پاک کردن چسب از روی لباس