نکات مهم خرید کابل برق دست دوم

نکات مهم خرید کابل برق دست دوم

نکات مهم خرید کابل برق دست دوم شامل بررسی سلامت ظاهری، علائم اختصاری کابل، کاربرد و کارایی کابل، استانداردها و برند سازنده سیم و کابل است.

یکی از راه هایی که به کمک آن می توان هزینه های اولیه یک پروژه را کاهش داد، استفاده از سیم و کابل دست دوم است. البته به طور کلی این راه پیشنهاد نمی شود زیرا خطرات زیادی را به همراه دارد. برخی از سیم و کابل های دست دوم پوسیدگی و فرسودگی زیادی دارند. همچنین استانداردهای سیم و کابل در آن ها رعایت نشده و به مرور زمان کارایی خود را از دست داده اند.

خرید انواع کابل برق
خرید انواع کابل برق

بنابراین بهتر است از سیم و کابل نو در کابل کشی مجموعه ها استفاده شود. با این حال با رعایت یک سری نکات می توان سیم و کابل دست دوم نیز خریداری کرد. اگر قصد دارید به فروش سیم و کابل دست دوم بپردازید و یا خریدار آن هستید، تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید. در این مقاله به بررسی نکات مهم خرید کابل برق دست دوم پرداخته می شود.

آنچه در ادامه می خوانیم:

منظور از سیم و کابل دست دوم

پیش از پرداختن به نکات مهم خرید کابل برق دست دوم به بررسی مفهوم سیم و کابل کهنه و دست دوم می پردازیم. سیم و کابل دست دوم به مجموعه ای از سیم و کابل ها گفته می شود که حداقل یک بار در مجموعه ای نصب و از آن استفاده شده است. این تجهیزات دیگر مانند روز اول نیستند و قابلیت ها و کارایی آن ها تغییر کرده است. از این دسته سیم و کابل ها اغلب برای کارها و پروژه‌های موقتی و کوتاه‌ مدت استفاده می شوند.

بنابه تصور برخی از افراد، سیم و کابل های دست دوم فرقی با سیم و کابل نو ندارند، در صورتی که این تصور کاملاً اشتباه است. همچنین این تصور هم که سیم و کابل دست دوم همان سیم و کابل ضایعاتی است، نادرست است. سیم و کابل ضایعاتی به سیم و کابل هایی گفته می شود که قابلیت استفاده مجدد را ندارند و راندمان آن ها پایین است. به همین دلیل این کابل ها دیگر به کار گرفته نمی شوند و به عنوان ضایعات از مس یا آلومینیوم آن ها استفاده می شود.

سیم و کابل از مهم ترین تجهیزات در یک مجموعه هستند و شریان های اصلی یک ساختمان به حساب می آیند. به همین دلیل هرچه کارایی و راندمان بالاتری داشته باشند، عملکرد آن ها نیز بهتر است. پیشنهاد راندنو در وهله اول، استفاده از سیم و کابل مرغوب و نو است. اگر می خواهید بهترین نوع سیم و کابل را انتخاب کنید می توانید مقاله تشخیص سیم و کابل استاندارد را مطالعه کنید.

نکات مهم خرید کابل برق دست دوم
نکات مهم خرید کابل برق دست دوم

فروش کابل دست دوم

پیش از پرداختن به بررسی نکات مهم خرید کابل برق دست دوم به این نکته می پردازیم که چه کسانی به فروش کابل دست دوم می پردازند؟ امروزه از دو طریق اینترنتی و حضوری سیم و کابل دست دوم به فروش می رسد. اغلب فروشنده های عمده در لاله زار تهران و دیگر مناطق به فروش کابل برق دست دوم می پردازند. همچنین در سایت های اینترنتی نیز سیم و کابل و دیگر تجهیزات الکتریکی دست دوم به فروش می رسد.

پیشنهاد ما این است که به صورت حضوری به خرید تجهیزات دست دوم اقدام کنید. در این صورت می توانید سالم بودن محصول را از نزدیک بررسی کنید.

فروش کابل دست دوم
فروش کابل دست دوم

هنگام خرید سیم و کابل دست دوم به چه نکاتی توجه کنیم؟

نکات مهم خرید کابل برق دست دوم حتماً باید بررسی شود. چرا که کابل یک کالای مهم و کاربردی در صنعت است. معیوب بودن و فرسوده بودن این تجهیزات خطراتی همچون برق گرفتگی و آتش سوزی را به همراه دارد. همچنین انتقال جریان الکتریکی به درستی صورت نمی گیرد. در ادامه به بررسی نکات مهم خرید کابل برق دست دوم می پردازیم:

بررسی جنس روکش

یکی از نکات مهم خرید کابل برق دست دوم بررسی جنس و روکش سیم و کابل برق است. روکش و غلاف سیم و کابل دست دوم باید کاملاً سالم باشد. زیرا در صورت وجود هرگونه خوردگی، خطر برق گرفتگی و آتش‌ سوزی در مدار افزایش پیدا می کند. در زمان خرید سیم و کابل ضایعاتی جنس هادی اهمیت دارد و سلامت روکش سیم و کابل مهم نیست.

قیمت کابل دست دوم

قیمت سیم و کابل دست دوم باید تا حد زیادی از سیم و کابل نو مشابه پایین تر باشد. دلیل آن نیز، استفاده شدن و فرسوده شدن سیم و کابل دست دوم است.

بررسی سلامت ظاهری

پس از این که بررسی کردید روکش کابل سالم است، باید دیگر جنبه های ظاهری آن را در نظر بگیرید. به عنوان مثال، به وسط کابل برش زده دقت کنید، هادی باید درست در مرکز کابل قرار گرفته باشد. همچنین هیچ پستی و بلندی نباید روی روکش کابل باشد.

علائم اختصاری

یکی دیگر از نکات مهم خرید کابل برق دست دوم بررسی علائم اختصاری روی کابل است. علائم اختصاری نشان دهنده نوع، جنس و مشخصات محصول هستند. برای شناخت عائم اختصاری می توانید مقاله علائم اختصاری سیم و کابل را مطالعه کنید.

وجود علائم اختصاری سیم و کابل کیفیت، استاندارد بودن و سلامت کابل را تا حدودی تأیید می کند.

کاربرد سیم و کابل

در هنگام خرید سیم و یا کابل دست دوم به کاربردی که از محصول انتظار دارید نیز توجه کنید. برخی از سیم و کابل های دست دوم کارایی و عملکرد پایینی دارند. همچنین بهتر است از فروشنده بپرسید که سیم و کابل دست دوم قبلاً برای چه کاری و به چه مدت زمانی مورد استفاده قرار گرفته است.

هنگام خرید سیم و کابل دست دوم به چه نکاتی توجه کنیم؟
هنگام خرید سیم و کابل دست دوم به چه نکاتی توجه کنیم؟

جمع بندی

در این مقاله به بررسی نکاتی که پیش از خرید کابل برق دست دوم باید به آن ها توجه داشته باشید، پرداخته شد. همان طور که گفته شد، توجه به نوع کاربری کابل، سلامت ظاهری کابل، جنس روکش، علائم اختصاری و قیمت کابل از مهم ترین مواردی هستند که هنگام خرید کابل کارکرده باید به آن ها توجه نمایید. شما کاربران گرامی با مراجعه به سایت راندنو می توانید انواع کابل برق و مشخصات فنی محصول مورد نظر را مشاهده نمایید.

همچنین خوشحال می شویم که نظرات خود را در قسمت دیدگاه این مقاله برای ما به اشتراک بگذارید. تیم فنی راندنو آماده پاسخگویی و راهنمایی شما کاربران عزیز درخصوص هرگونه سؤالات رایج در زمینه برق و تجهیزات برق است.