تفاوت پیچ خودکار و پیچ معمولی

تفاوت پیچ خودکار و پیچ معمولی

تفاوت پیچ خودکار و پیچ معمولی در چیست؟ دانستن این موضوع موجب می شود تا شما بتوانید با توجه به نیاز خود بهترین محصول را انتخاب کنید. انتخاب صحیح برای خرید پیچ باکیفیت و مناسب باعث می شود تا اتصالی مستحکم ایجاد شود. در صنعت ساخت و ساز، استفاده از پیچ خودکار و پیچ معمولی کاربرد زیادی دارد. این قطعات از مهم ترین تجهیزات برای ایجاد اتصال میان سازه ها هستند. این دو پیچ نیز در انواع مختلف و با نام های متفاوت به بازار ارائه می شوند.

خرید انواع پیچ
خرید انواع پیچ

در این مقاله به بررسی تفاوت پیچ خودکار و پیچ معمولی پرداخته شده است. اگر شما هم قصد دارید بدانید فرق بین پیچ معمولی و پیچ خودکار در چیست تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید.

آنچه در ادامه می خوانیم:

شکل و طراحی پیچ معمولی (بولت)

پیچ معمولی یا بولت نوعی پیچ است که معمولا به شکل شش ضلعی تولید می شود. پیچ های معمولی برای اتصال دو یا چند قطعه فلزی به یکدیگر استفاده می شوند. پیچ معمولی نوعی اتصال دهنده رزوه دار است که با ایجاد سوراخ یا شکاف، در سطوح مختلف وارد می شود. سپس با مهره یا سایر اجزای رزوه دار، در کنار یکدیگر قرار می گیرند و اتصالات را به وجود می آورند.

بولت ها از طول عمری بالایی برخوردار هستند. استفاده از این تجهیزات در صنایعی که به استحکام کششی بالا نیاز دارند، مناسب است. مانند ساخت و ساز، سازه های فولادی، ماشین آلات سنگین و مونتاژ خودرو.

انواع پیچ معمولی

  • پیچ های شش گوش
  • پیچ های ماشینی
  • پیچ آلنی
شکل و طراحی پیچ معمولی (بولت)
شکل و طراحی پیچ معمولی (بولت)

بیشتر بخوانید: مهره چیست و چه کاربردی دارد؟


طراحی پیچ خودکار

پیچ خودکار یک بست رزوه دار نوک تیز است. این پیچ به گونه ای طراحی شده است که مستقیماً بر روی مواد چوبی، پلاستیکی و فلزات، اتصالات مستحکمی را بدون نیاز به مهره به وجود می آورد. استفاده از این متعلقات در صنعت ساخت مبلمان، نجاری و موارد مشابه که به یک اتصال قوی و دائمی نیاز دارند، کاربرد دارد.

پیچ های خودکار به علت برخورداری از سرعت بالا و کارایی بیشتر، محبوبیت بیشتری نسبت به پیچ های معمولی دارند. لازم به ذکر است که کارایی هر یک از این دو پیچ، با یکدیگر متفاوت است. به همین دلیل در هنگام انتخاب پیچ و مهره باید دقت بیشتری داشته باشید.

انواع پیچ خودکار

  • پیچ خودکار آچارخور
  • پیچ خودکار سرخینه
  • پیچ خودکار تلگرافی
طراحی پیچ خودکار
طراحی پیچ خودکار

مقایسه اتصال پیچ خودکار و پیچ معمولی

تفاوت پیچ خودکار و پیچ معمولی در نوع اتصال آنها است. پیچ های معمولی را باید به همراه مهره و یا واشر استفاده کرد. استفاده از مهره ها موجب صرف زمان بیشتر نیز می شود. در صورتی که برای نصب پیچ های خودکار، با استفاده از مته یا پیچ گوشتی می توانید این کار را در مدت زمان کمتری انجام دهید.

در مواقعی که باید دو قطعه را به هم متصل کنید و فقط از یک سمت به آن دسترسی دارید، می توانید از پیچ های خودکار استفاده کنید. در شرایطی که به دو طرف قطعه کار دسترسی داشته باشید، می توان از بولت یا پیچ های معمولی استفاده نمایید.

میزان استحکام و ایمنی، از دیگر فرق های پیچ معمولی و پیچ خودکار به شمار می آید. پیچ های معمولی استحکام قوی تری را تأمین می کنند و استفاده از آنها در صنایع بزرگ، کاربرد بیشتری دارد.

تفاوت جنس پیچ خودکار و پیچ معمولی

فرق دیگر پیچ خودکار و پیچ معمولی، در جنس آن ها است. بولت ها از فلزات سخت و مقاوم مانند فولاد و استیل تولید می شوند. در صورتی که پیچ های خودکار از متریال های گوناگونی همچون فلزات، پلاستیک و دیگر موارد تولید می شوند. به همین دلیل، استفاده از پیچ های خودکار برای محیط خانه مناسب است.

مقایسه استفاده مجدد پیچ خودکار و پیچ معمولی

تفاوت پیچ خودکار و پیچ معمولی در استفاده از آن ها است. پیچ خودکار در کار هایی که به دقت بالا، مانند کاربرد الکتریکی نیاز دارند، استفاده می شود.

پیچ های معمولی را به راحتی می توان از سطحی که به آن متصل شده است جدا کرد و به طور مجدد از آن استفاده نمود. پیچ های خودکار اغلب در مکان هایی که به اتصال دائم نیاز دارند، استفاده می شوند. ساخت کابینت و ساخت مبلمان از رایج ترین کاربردهای این تجهیزات به شمار می آید.

تفاوت پیچ خودکار و پیچ معمولی
تفاوت پیچ خودکار و پیچ معمولی

بیشتر بخوانید: راهنمای خرید پیچ


تفاوت پیچ معمولی و پیچ خودکار در استحکام

تفاوت پیچ خودکار و پیچ معمولی در استحکام آن ها است. پیچ های معمولی به دلیل برخورداری از طراحی خاص، استحکام کششی بالایی دارند. به طور کلی، این تجهیزات مقاومت بالایی در برابر نیروی کششی دارند. در مقابل، پیچ های خودکار در مواردی استفاده می شوند که استحکام برشی آنها حائز اهمیت است. به عبارتی در برابر نیرویی که باعث شکستن یا جدا شدن بست می شوند، مقاومت دارند.

موارد استفاده از پیچ

یکی از فرق های پیچ معمولی و پیچ خودکار، اتصال با متریال های مختلف است. پیچ های خودکار برای اتصال با مواد نرم و انعطاف پذیر مانند چوب، ام دی اف و پلاستیک مناسب هستند. در صورتی که استفاده از آنها برای مواد سخت و جامد، مانند فلز و بتن مناسب نیست. همچنین استفاده از پیچ های معمولی، برای اتصالات سخت کاملاً مناسب است.

موادی که در آن از پیچ معمولی استفاده می شود

  • اتصال متریال بتن و فلز
  • ایجاد اسحکام میان داربست
  • استفاده برای تیر برق و موارد مشابه

موادی که در آن از پیچ خودکار استفاده می شود

  • دیوار خشک
  • پلای وود
  • تخته های پرس شده
  • ورق فلز
  • تخته های دکینگ

امیدوارم این مقاله برای شما مفید واقع شده باشد. لطفا نظرات خود را با ما به اشتراک بگذارید.