راهنمای خرید پیچ

راهنمای خرید پیچ

راهنمای خرید پیچ به شما کمک می کند بتوانید بهترین پیچ را متناسب با کاربری خود انتخاب نمایید. پیچ ها از مهم ترین انواع اتصالات هستند که در صنایع و امور فنی مورد استفاده قرار می گیرند. انواع پیچ و مهره در راستای اجرای پروژه های ساختمانی، از جایگاه ویژه ای برخوردار هستند. همچنین پیچ ها نقش مهمی در بازارهای جهانی قطعات، لوازم ساختمانی و صنعتی ایفا می کنند.

در ابتدا شاید برای شما سؤال پیش آمده باشد که پیچ چیست و چه کاربردهایی دارد؟ انواع پیچ نوعی از اتصالات هستند که به شکل استوانه ای تولید می شوند. همچنین بر روی پیچ ها شیارهای مارپیچی شکلی وجود دارد که به آنها رزوه گفته می شود. از انواع پیچ به منظور کنار هم نگه داشتن قطعات، با موقعیت مشخصی نسبت به یکدیگر استفاده می شود. همچنین با وارد نمودن نیروی چرخشی به سری پیچ ها، می توان به باز و یا بسته نمودن آن اقدام نمود.

خرید انواع پیچ
خرید انواع پیچ

نحوه خرید پیچ از دیگر دغدغه های افراد بسیاری است که با مراجعه به سایت راندنو می توانید بهترین انتخاب را داشته باشید. همچنین راندنو امکان هرگونه خرید و فروش ابزار صنعتی را برای کاربران خود فراهم نموده است. لازم به ذکر است که در برخی از مواقع، به منظور نگه داشتن قطعات در کنار یکدیگر، باید از مهره استفاده نمود. هنگام خرید و تهیه پیچ، مطالعه راهنمای خرید پیچ می تواند برای شما مفید واقع شود. پس تا انتهای این مطلب از مجله راندنو با ما همراه باشید.

آنچه در ادامه می خوانیم:

انواع پیچ

انواع پیچ باتوجه به جنس، شکل ظاهری و کاربردی که دارند، از تنوع و گستره وسیعی برخوردار هستند. همچنین فرم کلاهک پیچ از دیگر عواملی به شمار می آید که پیچ ها را از یکدیگر متمایز می کند. لازم به ذکر است که پیچ و مهره بلند یکی از پرمصرف ترین انواع اتصالات هستند که در زمینه های مختلفی کاربرد دارند. انواع پیچ و مهره های صنعتی جهت اتصال ابزارآلات مورد استفاده در صنایع، کاربرد دارند.

همچنین از استحکام و مقاومت بالاتری برخوردار هستند که در شرایط سخت ساخته شده اند. در نتیجه باید باتوجه به کاربرد و محل اتصال پیچ، نوع مناسبی از آن را خریداری نمایید. در این بخش از مقاله راهنمای خرید پیچ قصد داریم شما را با کاربردی ترین انواع پیچ آشنا نماییم.

پیچ ام دی اف

پیچ چوب یا ام دی اف (MDF) یکی از رایج ترین و پرکاربردترین انواع پیچ است که با نام اختصاری WS نشان داده می شود. پیچ MDF از رزوه های بزرگی برخوردار است که با فاصله از یکدیگر قرار گرفته اند. پیچ ام دی اف به خوبی بر روی چوب قرار گرفته و داخل چوب فرو می رود. لازم به ذکر است که پیچ خودکار نام دیگر پیچ ام دی اف است.

پیچ ام دی اف
پیچ ام دی اف

پیچ آلن

یکی دیگر از انواع پیچ های کاربردی، پیچ سوکتی (Socket Screw) یا آلن است. پیچ آلن از یک فرورفتگی در سری خود برخوردار است که تنها با آچار مخصوص به خود، باز و بسته می شود.

پیچ فلز

پیچ فلز (Sheet Metal Screw) که با نام اختصاری SMS شناخته شده است، رزوه سراسری دارد. رزوه های پیچ فلز با فاصله کمتری از یکدیگر قرار گرفته اند که از قابلیت اتصال صفحات فلزی به یکدیگر برخوردار هستند.

پیچ ماشین

در این بخش از مطلب راهنمای خرید پیچ به بررسی پیچ ماشینی خواهیم پرداخت. در ابتدا لازم است بدانید که این پیچ، به همراه مهره مورد استفاده قرار می گیرد. پیچ ماشین در طول ساقه به طور کامل از رزوه برخوردار است. همچنین پوشش آن از جنس زینک است و از پرمصرف ترین آنها می توان به سایزهای 8×32، 6×32، 10×32، 10×24 و … اشاره نمود. لازم به ذکر است که پیچ ماشینی باید از استاندارد Din7985 برخوردار باشد.

پیچ لگ

لگ بولت (Lag Bolt) به نوعی پیچ چوب است اما با این تفاوت که از سری شش گوش برخوردار است. همچنین این پیچ می تواند گشتاور بالاتری را تحمل کند.

پیچ مغزی

پیچ های مغزی از دیگر انواع کارآمد پیچ های موجود در بازار هستند. این نوع پیچ ها به منظور محکم نمودن سطوح، مورد استفاده قرار می گیرند. لازم به ذکر است که پیچ مغزی به طور معمول، به صورت پیچ های آلن تولید و عرضه می شوند.

پیچ چشمی

از دیگر انواع پیچ، می توان از پیچ های چشمی نام برد که در بیشتر مواقع، توسط مهره استفاده می شوند. پیچ های چشمی معمولاً در شرایطی کاربرد دارند که تحت بار اضافه و زاویه خاصی قرار نداشته باشد. سری این پیچ ها به صورت یک حلقه توخالی است. یکی از انواع پیچ چشمی تولید می شود که نوک تیزی دارد و به عنوان تکیه مورد استفاده قرار می گیرد.

پیچ نوک بر

این پیچ شباهت زیادی به پیچ ماشین دارد و قسمت سر آن نیز یک شکاف وجود دارد. برای اتصال قطعاتی که به گشتاور بالایی نیاز دارند، استفاده از پیچ نوک بر مناسب ترین گزینه است.

پیچ پروانه ای

بررسی کاربرد پیچ پروانه ای از دیگر مباحثی است که در این بخش ازمقاله راهنمای خرید پیچ به آن می پردازیم. این پیچ تمام رزوه است که در وسط یک غلاف متحرک ساخته شده است. این پیچ ها معمولاً از فولاد سخت کاری شده ساخته شده اند که ضد زنگ هستند. نگه داشتن سقف های کاذب و داوارهای کنفی، از رایج ترین کاربردهای پیچ پروانه ای است.

در لیست زیر به تعدادی دیگر از انواع پیچ ها پرداخته شده است که هر یک از آنها کاربردهای گوناگونی دارند:

  • پیچ سرمته
  • پیچ نوک مته ای
  • پیچ شش گوش
  • پیچ شانه ای
  • پیچ بار
  • پیچ یو
  • پیچ استاد بولت
  • پیچ انکر بولت
  • پیچ هنگر بولت
  • پیچ فلکه
  • پیچ بالابر و …
انواع پیچ
انواع پیچ

بیشتر بخوانید: انواع پیچ از نظر شکل و کاربرد


کاربرد پیچ

کاربرد پیچ ار دیگر مباحث کلی است که در این بخش از مقاله راهنمای خرید پیچ قصد بررسی آن را داریم. همانطور که می دانید استفاده از انواع پیچ در بسیاری از صنایع بزرگ و کوچک رایج است. به طور کلی هدف اصلی پیچ ها، نگه داشتن اجزای یک سازه در کنار یکدیگر است. همچنین به عنوان کارآمدترین عنصرهای ساخت و ساز در پروزه های مختلف محسوب می شود. همچنین اتصال میان دو سطح و یا دو قطعه که از متریال های همسانی برخوردار هستند، از اصلی ترین کاربرد پیچ است.

نکات مهم در خرید پیچ و مهره مناسب

هنگام خرید پیچ به نکات قابل توجهی باید دقت داشته باشید. همانطور که می دانید هدف اصلی این مقاله، بررسی نکاتی است که هنگام خرید پیچ باید در نظر بگیرید. در ادامه این بخش از مقاله راهنمای خرید پیچ به مهم ترین معیارهای خرید پیچ پرداخته شده است.

فرم گل پیچ

نوع سرپیچ یا گل پیچ یکی اصلی ترین پارامترهایی است که هنگام خرید این یراق باید به آن توجه داشته باشید. همانطور که پیش از این به این موضوع پرداخته شد، پیچ ها باتوجه به نوع گل در انواع مختلفی تولید می شوند. پیچ سرشش گوش، پیچ سر چهارگوش، بدون سر، پیچ سر خزینه، پیچ سر حلقه ای یا چشمی و موارد دیگر از انواع این محصول هستند.

نوع کاربرد

در نظر گرفتن نوع مصرف مورد نظر شما، یکی دیگر از فاکتورهای مهم در خرید و تهیه پیچ است. توجه داشته باشید که برخی از پیچ ها ظاهری شبیه به یکدیگر دارند اما کارایی آنها کاملاً متفاوت از یکدیگر است. در نتیجه با آگاهی کامل از نوع کاربری خود، می توانید پیچ مورد نظر را خریداری نمایید.

بررسی گرید پیچ

گرید یا کلاس ییچ نشان دهنده میزان مقاومت و استحکام محصول باتوجه به استاندارد مربوطه است. پیچ هایی با گرید 4.8، 5.6، 6.8، 8.8، 10.9 و … از کاربردی ترین پیچ هایی هستند که مورد استفاده قرار می گیرند. پیچ هایی که از این نوع گرید برخوردار هستند، مناسب برای صنایع مختلف و سازه های فلزی هستند. همچنین به این نکته توجه داشته باشید که برای مهره ای با گرید 8، از پیچ های گرید 10.9 نباید استفاده شود. به عبارتی پیچ و مهره باید به صورت کاملاً همسان و هماهنگ با یکدیگر چفت شوند.

ابعاد و سایز پیچ

یکی دیگر از نکاتی که در راهنمای خرید پیچ از اهمیت بالایی برخوردار است، توجه به ابعاد و اندازه پیچ است. همانطور که در بخش قبلی به این موضوع پرداخته شد، برای استفاده از پیچ و مهره در هر پروژه ای، باید گرید و سایز آنها با یکدیگر متناسب باشد.

استاندارد پیچ و مهره

امروزه استانداردهای مختلفی جهت تولید پیچ و مهره ها وجود دارند که مهم ترین آنها DIN کشور آلمان است. همچنین استانداردهای ASTM ایالات متحده و استاندارد ISO از دیگر استانداردهایی هستند که وجود آنها در تولید پیچ حائز اهمیت است.

آبکاری پیچ

آبکاری پیچ و مهره و همچنین گالوانیزه بودن آن از دیگر پارامترهای مهم در خرید پیچ است. به طوریکه این عنوان برای بسیاری از مهندسان و مدیران پروژه، از اهمیت بالایی برخوردار است. پیچ و مهره های عرضه شده نیز ممکن است از نوع گالوانیزه گرم، سرد و داکرومات باشد.

راهنمای خرید پیچ
راهنمای خرید پیچ

بیشتر بخوانید: ۶ روش برای خارج کردن پیچ شکسته


امیدواریم که مقاله راهنمای خرید پیچ برای شما مفید واقع شده باشد. در این مقاله از مجله راندنو به فاکتورهای مهم در خرید پیچ و مهره پرداخته شده است. جهت خرید پیچ و اطلاع از قیمت انواع پیچ می توانید با مراجعه به سایت راندنو لیست فروشندگان پیچ و مهره را مشاهده نمایید. راندنو امکان مشاهده لیست قیمت پیچ و مهره و برقراری ارتباط بی واسطه با فروشندگان پیچ و مهره را برای شما فراهم نموده است.

همچنین خوشحال می شویم که نظرات خود را در قسمت دیدگاه این مقاله برای ما به اشتراک بگذارید. تیم فنی راندنو آماده پاسخگویی و راهنمایی شما کاربران عزیز درخصوص هرگونه سؤالات رایج در زمینه ابزار و یراق است.