ابزار آهنگری کدامند و چه کاربردی دارند؟

ابزار آهنگری کدامند و چه کاربردی دارند؟

ابزار آهنگری کدامند و چه کاربردی دارند؟ ابزار آهنگری در دسته بندی های مختلفی تولید و به بازار عرضه می شوند. از انواع ابزار آهنگری می توان به پروفیل بر، مینی فرز و سندان و … اشاره کرد. در ادامه مقاله ابزار آهنگری کدامند و چه کاربردی دارند؟ به معرفی انواع آنها می پردازیم.

آهنگری به شما کمک می کند بتوانید فعالیت های مربوط به طراحی قطعات و سازه های فلزی را بسیار راحت انجام دهید. با این وجود شاخه کاری آهنگری ساده نیست و شما را با چالش های زیادی مواجه می سازد. در نتیجه برای فعالیت در این شاخه کاری ابتدا باید از علم و دانش فنی برخوردار باشید.

آنچه در ادامه می خوانیم:

آهنگری چیست؟

آهنگری (smithery) یک از مشاغلی است که در آن با گرم کردن بر روی یک سندان، سازه های گوناگونی را از آهن می سازند. این شغل یکی از قدیمی ترین شغل های مرتبط با آهن به شمار می آید. حتی استفاده از آن قبل از میلاد مسیح نیز رایج بوده است.

مردم آن زمان با استفاده از روش های خاص خود، فلزات را به شکل های مورد نیاز خود تبدیل می کردند. همانطور که می دانید، برای ساخت اجسام و سازه های آهنی، ابتدا با توجه به محصول نهایی آهن بریده می شود و سپس قطعات به شکل های موردنظر متصل می شوند. به عبارتی به تغییر شکل فلزات و تولید ابزار به صورت حرفه ای، آهنگری گفته می شود.

آهنگری چیست؟
آهنگری چیست؟

ابزارآلات مورد نیاز در آهنگری

اکنون که به مقدمات مربوط به آهنگری اشاره کردیم، به معرفی انواع ابزارآلات آهنگری و کاربرد آنها می پردازیم. آهنگران باید از ابزارآلات مختلفی استفاده نمایند تا فعالیت های مورد نظر را به بهترین حالت و شرایط ممکن انجام دهند.

ابزارآلات مورد نیاز در آهنگری
ابزارآلات مورد نیاز در آهنگری

آهن بر دستی

آهن بر دستی به عنوان ابزاری قوی و کاربردی، از اهمیت زیادی در شاخه های مختلف آهنگری برخوردار است. این محصول همانطور که از نامش پیداست، به گونه ای طراحی شده است که جهت انجام برش های دستی مناسب است.

از کاربردی ترین مصارف این ابزار می توان به برش ساده آهن آلات اشاره کرد. تیغه های تیز و برنده و همچنین ساختار مستحکم این محصول، باعث شده است این وسیله گزینه مناسبی جهت انجام فعالیت های مربوط به برش آهن در آهنگری به شمار بیاید.

این محصول توسط شرکت های مختلفی تولید و به بازار عرضه می شود. لازم به ذکر است که تیغه این ابزار به دلیل شکسته شدن در هنگام انجام برش کاری، نیاز به تعویض دارد. از این رو انتخاب تیغه باکیفیت از اهمیت زیادی برخوردار است.

پروفیل بر

دومین محصولی که ما در لیست ابزار آهنگری کدامند و چه کاربردی دارند؟ قصد بررسی آن را داریم، اره پروفیل بر است. این ابزار جهت ایجاد برش های خاص بر روی انواع پروفیل، از جمله پروفیل توخالی و توپر مورد استفاده قرار می گیرد.

این ابزار با توجه به جنس و میزان استحکامی که دارد، به انواع گوناگونی تقسیم می شود. معمولاً شرکت های تولیدکننده درب و پنجره از این محصول جهت ساخت سازه های خود استفاده می کنند.

همچنین در صورت لزوم، بدون هیچ مشکل خاصی می توان از این محصول در دیگر موقعیت ها نیز استفاده کرد. مسئله مهمی که شما باید به آن توجه داشته باشید، صفحه برش است. این دستگاه از یک صفحه برش خاص برخوردار است که از اصلی ترین قسمت های این ابزار به شمار می آید. این صفحه برش از قدرت بالایی برخوردار است و به راحتی عملکرد های مورد نظر خود را تنظیم می کند.


بیشتر بخوانید: آموزش کار با اره پروفیل بر و نکات کاربردی استفاده از آن


دسته هوا برش

سومین محصول موجود در لیست ابزار آهنگری کدامند دسته هوا برش هوا است. این محصول با بهره گیری از سازوکارها به شیوه پلاسما، فعالیت های مربوط به برش را به خوبی انجام می دهد. این ابزار از دو عدد شیر جهت کنترل فشار گاز و هوا برخوردار است. نحوه کار با این دستگاه به این گونه است که آهن یا هر فلز رسانای دیگر را حرارت می دهند تا قرمز شود. سپس با استفاده از فشار گازی که در دسته برش قرار گرفته است، عملیات برش انجام می شود.

لازم به ذکر است که در این فرآیند، آهنگر باید دقت بالایی داشته باشد. زیرا انجام این کار کمی دشوار است و به تجربه بالایی نیاز دارد.

فرز آهنگری

فرز آهنگری از کاربردی ترین و پر مصرف ترین ابزار برقی است که گستره وسیعی از کاربردها را در بر می گیرد. این ابزار جهت پرداخت و ریزه کاری هایی همچون برش دادن، تیز کردن، سایش، پولیش قطعات فلزی و … کاربردهای گوناگونی دارد. از این ابزار جهت تراشکاری و لبه گیری انواع آهن آلات استفاده می شود.

از انواع گوناگون و کاربردی این محصول می توان به مینی فرز، اور فرز، فرز آهنگری، فرز انگشتی و … اشاره کرد. هریک از انواع فرزها باتوجه به کاربردهایی که دارند، عملیات برش و سایش را به خوبی انجام می دهند.

انرژی مورد نیاز این ابزار از طریق برق و کمپرسورهای هوا تأمین می شود. همچنین این ابزار از قابلیت نصب صفحات برش و ساب نیز برخوردار است.


بیشتر بخوانید: فرز آهنگری چیست و چه کاربردهایی دارد؟


سندان

سندان ابزاری است که قطعات آهنی توسط پتک بر روی آن صیقل داده شده و صاف می شوند. این ابزار مانند پایه عمل می کند و قطعه کار بر روی آن قرار می گیرد. استفاده از سندان موجب می شود تا فلز راحت تر شکل بگیرد. آلیاژ استفاده شده در ساخت انواع سندان، فولاد یا چدن است که از مقاومت بسیار بالایی برخوردار است. انواع سندان در طیف وزنی سبک و سنگین تولید و به بازار ارائه می شود.

از اجزای اصلی و مهم این قطعه می توان به دماغه آن اشاره کرد. وجود این دماغه در اشکال متنوع موجب می شود تا بتوانید فلزات را به شکل دلخواه خود در بیاورید.

کوره آهنگری

همانطور که می دانید، فعالیت های آهنگری بدون وجود کوره انجام نمی پذیرد. کوره ها از دو بخش اصلی دودکش و هواکش برخوردار هستند که توسط بادبزن مکنده، دود درون کوره را تخلیه می کنند.

به منظور سرد کردن فلزات، یک ظرف آب در جلوی کوره قرار می گیرد. هوای مورد نیاز نیز توسط یک دمنده برقی از طریق زنبورک وارد کوره می شود. همچنین سوخت کوره آهنگری می تواند ذغال سنگ و یا کک باشد. لازم به ذکر است که جهت روشن نمودن کوره، می توان از تراشه چوب استفاده کرد.

پتک

پتک از دیگر ابزارآلات مهم و کاربردی در زمینه آهنگری است. این ابزار وزن بالایی دارد و همچون چکش عمل می کند. انواع پتک می تواند جهت له کردن و صاف کردن آهن مورد استفاده قرار بگیرد.

از انواع پتک می توان به پتک دو سر، چکشی و سرتیز اشاره کرد. هرکدام از این پتک ها کاربردهای مختص خود را دارند و کار با آنها نیز راحت نیست. لازم به ذکر است که پتک چکشی سبک تر است و وزنی حدود 1 تا 1.5 کیلوگرم دارد. از این رو جهت انجام کارهای سبک تر از این ابزار استفاده می شود.

انبر و چکش

انبر و چکش از ابزارآلات کاربردی و شناخته شده ای هستند که همه بر کارایی آنها واقف هستیم. این ابزار به گونه ای طراحی شده اند که شما با خیال راحت می توانید از آنها جهت له کردن و شکل دادن به آهن استفاده کنید. از انبر برای نگه داشتن قطعه کار در زمان آهنگری استفاده می شود. وجود یک چکش نیز برای شکل دادن به قطعات، از ملزومات آهنگری به شمار می آید.

اینورتر جوشکاری

سیستم های جوشکاری بر مبنای ژنراتورها یا رکتیفایرها عملیات را انجام می دهند. اینورتر جوشکاری دستگاهی است که توسط انرژی برق و با ایجاد حرارت بالا، دو قطعه را ذوب و به یکدیگر متصل می کند.

در آهنگری نیز قطعات متناسب با شکل و سازه به یکدیگر متصل می شوند. از این رو جهت اتصال قطعات در حوزه آهنگری، به دستگاه اینورتر جوشکاری، دریل برقی و یا دریل پیچ گوشتی نیاز است.


بیشتر بخوانید: راهنمای خرید انواع دستگاه جوش و اینورتر جوشکاری


سنبه

سنبه از دیگر ابزارآلات مفید و کاربردی در زمینه آهنگری به شمار می آید. از این ابزار جهت ایجاد مقطع دایره ای یا مربعی در آهن گداخته استفاده می شود. همچنین از دیگر کاربردهای این محصول می توان به ایجاد سوراخ در انواع فلز گداخته اشاره کرد.

شکل ظاهری این ابزار به شکل مخروطی است. سنبه از قدرت بالایی برخوردار است. همچنین کار با سنبه موجب می شود تا سوراخ های موجود درون آهن به طور کامل گشاد شوند.

امیدواریم که مقاله ابزار آهنگری کدامند و چه کاربردی دارند؟ برای شما مفید واقع شده باشد. در سایت راندنو می توانید قیمت ابزارآلات آهنگری را در فروشگاه های مختلف مشاهده کنید و با فروشندگان به صورت مستقیم در ارتباط باشید.

ابزار آهنگری کدامند
ابزار آهنگری کدامند