انواع تستر

انواع تستر کدام است و چه کاربردی دارند؟

انواع تستر برای سنجش مقاومت عایقی کابل ها و سایر تجهیزات الکتریکی کاربرد دارد. میگر (Megger) یا تستر عایق (Tester) جزء ابزار دقیق و اندازه گیری محسوب می شود که قادر است تا مقاومت های بسیار بزرگ تا 2 گیگا اهم با ولتاژ تست تا 5 کیلوولت را اندازه گیری کند. شما با دانستن انواع این دستگاه می توانید برای انجام کارهای خود به درستی آنها را انتخاب و استفاده نمایید.

اگر تمایل دارید تا با انواع تستر آشنا شوید، پس با ما همراه باشید.

آنچه در ادامه می خوانیم:

تستر چیست

تستر عایقی یا میگر، ابزاری برای اندازه گیری میزان مقاومت عایق محسوب می شود که می تواند با اعمال ولتاژ ثابت و بسیار بالا به عایق موردنظر، جریانی که از آن عبور می کند را اندازه گیری سپس مقاومت های بسیار بالا را اندازه گیری کند.

تستر چیست
تستر چیست

بیشتر بخوانید: راهنمای خرید تستر


انواع میگر براساس نحوه نمایش

تسترها براساس نحوه نمایش مقدار اندازه گیری شده به دو دسته زیر تقسیم می شوند:

تستر آنالوگ

این نوع تستر صفحه نمایشگر بزرگ با رنج های کاری متفاوتی دارد. مقدار اندازه گیری شده در این تستر توسط یک عقربه بر روی صفحه مدرج نشان داده می شود. میگر آنالوگ معمولاً برای اندازه گیری نقطه ای مورد استفاده قرار می گیرد و قادر به محاسبه اندیس های مختلف نظیر PI و DAR نیست.

تستر دیجیتال

تستر دیجیتال دارای صفحه نمایشگر دیجیتالی است که مقادیر اندازه گیری شده را به صورت عدد، گراف و یا ترکیبی از آنها نمایش می دهد. استفاده از این تستر سبب می شود تا قابلیت های بیشتری را بتوان اندازه گیری نمود و همچنین قرائت مقادیر اندازه گیری شده آسان تر انجام شود. تسترهای دیجیتالی که صفحه نمایشگر آنها ترکیب شده است به اینصورت هستند که مقدار ولتاژ خروجی را به صورت دیجیتال و مقاومت اندازه گیری شده را به صورت آنالوگ نمایش می دهند.

انواع تستر براساس منبع تغذیه

میگرها برای تولید ولتاژ DC نیاز به منبع تغذیه دارند که انواع این منبع های تغذیه به شرح زیر هستند:

هندل

منبع تغذیه تسترهای قدیمی به صورت یک مولد داخلی است که به کمک هندل عمل می کند. به اینصورت که با چرخاندن هندل در تستر، مولد به چرخش در می آید و ولتاژ تولید می شود. از این نوع تسترها کمتر پیش می آید تا برای تست های پیچیده استفاده شود.

باتری

انرژی مورد نیاز میگرهای آنالوگ و دیجیتال توسط باتری داخلی تأمین می شود که این باتری ها قابل شارژ یا قابل تعویض هستند. هنگامی که ولتاژ خروجی افزایش می یابد یا هنگام تست باید از باتری های قوی تری استفاده شود.

ورودی برق شهر

در میگرهای فشار قوی می توان از آداپتور یا برق شهری برای شارژ باتری ها استفاده کرد. این باتری ها توان بالایی دارند و امکان تست های طولانی را مهیا می کنند.

انواع تستر براساس منبع تغذیه
انواع تستر براساس منبع تغذیه

انواع میگر براساس ولتاژ خروجی

تسترها براساس ولتاژ خروجی به انواع زیر دسته بندی می شوند:

میگرهای یک کیلو ولتی

این تسترها برای تأسیسات فشار ضعیف صنعتی و ساختمانی کاربرد دارند.

میگرهای تا 1000 ولتی

این تسترها حاوی سلکتور بمنظور انتخاب مقدار ولتاژ خروجی هستند. رنج های معمول ولتاژ خروجی این تستر به صورت 125، 250، 500 و 1000 ولت هستند. تست عایقی تا 1000 ولت توسط تسترهای آنالوگ، دیجیتال یا مولتی فانکشن انجام می شود.

میگرهای بالای 1000 ولتی

بمنظور تست عایقی بالای 1000 ولت از میگرهای فشار قوی استفاه می شود که این تسترهای فشار قوی نیز به صورت دیجیتال و آنالوگ هستند. این نوع تسترها می توانند تنها یک رنج ولتاژ خروجی یا چند ولتاژ خروجی داشته باشند. میگرهای پیشرفته قابلیت تنظیم دقیق ولتاژ در هر رنجی را دارند. برای تغییر ولتاژ خروجی میگرهای معمولی باید تست را متوقف و سلکتور را جابجا کرد اما در برخی از میگرها تغییر ولتاژ خروجی به صورت خودکار انجام می شود. در میگرهایی که تغییر ولتاژ به صورت خودکار صورت می گیرد، تغییر ولتاژ به صورت پله ای (Step Voltage) و بدون توقف تست انجام می شود.

انواع میگر براساس توانایی پیاده سازی تست ها

تسترها براساس توانایی پیاده سازی تست ها به دو دسته ساده و تحلیل گر تقسیم می شوند.

میگرهای ساده

تسترهای ساده یکی از انواع تستر محسوب می شوند که به صورت 1 کیلو ولت و بالاتر وجود دارند و کنترلی بر روی زمان تست و ثبت مقدارها ندارند. این نوع میگرها ممکن است سلکتور برای انتخاب ولتاژها داشته باشند اما نمی توانند در زمان های مختلف مقاومت عایقی را ثبت کنند بلکه باید در این نوع تسترها زمان و مقادیر را به صورت دستی کنترل کرد.

تسترهای دی الکتریک

این نوع تسترها پیشرفته قابلیت های زیادی دارند که این قابلیت ها به شرح زیر هستند:

  1. فیلترهای داخلی برای کاهش خطا
  2. تست های خودکار و نمایش نتایج بدون دخالت کاربر
  3. نمایش و ذخیره سازی نتایج به صورت عددی، گراف و بارگراف
  4. قابلیت اتصال به کامپیوتر
  5. دارای حالت های شبیه سازی
  6. قابلیت اتصال از طریق بلوتوث به تلفن های همراه هوشمند
انواع تستر
انواع تستر

بیشتر بخوانید: راهنمای خرید تجهیزات ابزار دقیق


در مقاله انواع تستر بطور مفصل به معرفی انواع این ابزار پرداختیم. جهت خرید انواع تستر و همچنین اطلاع از قیمت تستر می توانید با مراجعه به سایت راندنو با فروشندگان این محصول ارتباط برقرار نمایید. خوشحال می شویم که نظرات خود را در قسمت دیدگاه این مقاله برای ما به اشتراک بگذارید.