راهنمای خرید تجهیزات ابزار دقیق

راهنمای خرید تجهیزات ابزار دقیق

راهنمای خرید تجهیزات ابزار دقیق به شما کمک می کند تا بتوانید در میان تنوع تجهیزات ابزار دقیق مناسب ترین ابزار را انتخاب نمایید. ابزار دقیق درواقع ابزار اندازه گیری هستند که براساس نوع کمیت موردنظر می توانند تغییرات فیزیکی را اندازه گیری کنند و نمایش دهند. راندنو سایت مناسبی برای خرید ابزار دقیق است که با مراجعه به آن می توانید به خرید ابزار دقیق اقدام نمایید.

اگر تمایل دارید تا از راهنمای خرید تجهیزات ابزار دقیق استفاده نمایید، پس با ما همراه باشید.

آنچه در ادامه می خوانیم:

تجهیزات ابزار دقیق چیست

تجهیزات ابزار دقیق یکی از مهم ترین تجهیزات برق صنعتی محسوب می شوند. ابزار دقیق (Instrumentation) ابزار اندازه گیری هستند که تغییرات فیزیکی را در یک فرایند بررسی و اندازه گیری می کنند درنهایت خروجی را نمایش می دهند.

راهنمای خرید تجهیزات ابزار دقیق
راهنمای خرید تجهیزات ابزار دقیق

بخش های مختلف ابزار دقیق

ابزار دقیق از بخش های مختلفی تشکیل می شود که به شرح زیر هستند:

سنسور

سنسور وظیفه شناسایی تغییرات رخ داده در طی فرایند اندازه گیری را دارد. سنسورها براساس کاربردهایی که دارند برای اندازه گیری کمیت های مختلفی مورد استفاده قرار می گیرند.

تقویت کننده

هنگامی که تغییرات شناسایی شده توسط سنسور کم باشد، به کمک تقویت کننده این تغییرات به درستی نمایش داده می شوند.

نمایش

خروجی باید به صورت قابل فهم نمایش داده شود بنابراین از صفحه نمایش الکتریکی استفاده می شود.

رکوردر

رکوردر برای ذخیره داده ها کاربرد دارد و پیشینه متغیر را ضبط می کند.

کنترل کننده

کنترل کننده وظیفه کنترل در واحدهای صنعتی را دارد.

محرک

محرک وظیفه دریافت سیگنال های خروجی از بخش کنترل را دارد که مطابق با سینگال دریافتی عمل می کند.


بیشتر بخوانید: راهنمای خرید ابزار برقی


در ادامه مقاله راهنمای خرید تجهیزات ابزار دقیق به معرفی انواع تجهیزات ابزار دقیق می پردازیم.

آمپرمتر

آمپرمتر یا آمپرسنج (Ammeter) ابزار اندازه گیری شدت جریان در مدارهای الکتریکی و الکترونیکی است. واحد اندازه گیری آمپرمتر، آمپر (A) است به همین دلیل این وسیله آمپرمتر نامگذاری شده است. آمپرمتر جریان متناوب و مستقیم را اندازه گیری می کند و به صورت دستی یا الکترونیکی است. همچنین آمپرمتر به میدان مغناطیسی وابستگی ندارد و دقت اندازه گیری بالایی دارد. آمپرمترها بر حسب نحوه نمایش جریان الکتریکی به دو دسته آمپرمتر دیجیتال و آمپرمتر آنالوگ تقسیم می شوند. از آمپرمترها در آزمایشگاه ها و کارگاه های برق مورد استفاده می شود.

مولتی متر

مولتی متر (Multimeter) یا آوومتر (AVOmeter) ابزار اندازه گیری برای کمیت های الکتریکی مانند ولتاژ، جریان، مقاومت الکتریکی و … محسوب می شود که به کمک آن سلامت یا مشخصات قطعات الکتریکی یا الکترونیکی بررسی می شود. مولتی متر به عنوان آمپرمتر، ولت متر و اهم متر عمل می کند و کاربرد فراوانی دارد. مولتی متر قادر به اندازه گیری دما و تست پیوستگی جریان است.

تستر

تستر برای بررسی رسانایی و اندازه گیری ولتاژ در سیم ها و دستگاه ها کاربرد دارد. انواع تستر ها به صورت تستر ولتاژ، تستر کابل شبکه و تستر نودیاب هستند.

آمپرمتر، مولتی متر و تستر
آمپرمتر، مولتی متر و تستر

ترمومتر

ترمومتر (حرارت سنج یا دماسنج) وسیله ای برای اندازه گیری حرارت و دما است. ترمومترها براساس ساختار در دو نوع ترمومتر آنالوگ و ترمومتر دیجیتال وجود دارند.

متر لیزری

متر لیزری (Laser meter) قادر به اندازه گیری طول، سطح و … است. مترلیزری از دقت و سرعت بالایی برخوردار است. برد مترهای لیزری متفاوت است اما اغلب مترهای لیزری موجود در بازار بین 30 تا 90 متر است.

رطوبت سنج

رطوبت سنج (نم سنج یا هیگرومتر) ابزاری برای اندازه گیری میزان بخار آب یا رطوبت موجود در یک فضا است. رطوبت زیاد و همچنین عدم وجود رطوبت به اجسام مختلف آسیب وارد می کند پس میزان آب موجود در فرآیندهای صنعتی و تولیدی اهمیت زیای دارد؛ بنابراین رطوبت سنج با اندازه گیری میزان رطوبت می تواند کم یا زیاد بودن رطوبت را بر روی صفحه نمایش خود نشان دهد.

ترمومتر، متر لیزری و رطوبت سنج
ترمومتر، متر لیزری و رطوبت سنج

پراب

پراب یا پروب (Probe) سیم رابط میان ابزار اندازه گیری و پارامتر مورد آزمایش محسوب می شود که بمنظور انتقال سیگنال های الکتریکی به اسیلوسکوپ استفاده می شود. سیم پراب از جنس کابل کواکسیال است که میزان نویز را به مقدار زیادی کاهش می دهد. پراب انواع مختلفی دارد که معروف ترین آن نوع غیرفعال (Passive) است. این پروب ها به وسیله مقاومت بزرگ موازی با خازن کوچکی ضعیف می شوند تا تأثیر آنها بر روی سیگنال بسیار کم باشد.

ارت سنج

ارت سنج (ارت تستر) دستگاهی است که برای سنجش عملکرد سیستم چاه ارت استفاده می شود. از ارت سنج ها برای محافظت از تجهیزات چاه ارت و سلامت افراد مشغول به کار استفاده می شود.

دورسنج

دورسنج (تاکومتر) دستگاه کنترل تعداد دور اجسام دوار و … است. دورسنج ها براساس نوع کاربردی که دارند در دو نوع تماسی و غیرتماسی وجود دارند. دورسنج قادر به اندازه گیری سرعت چرخش میل لنگ موتور است بنابراین از دورسنج در اتوموبیل و هواپیما نیز استفاده می شود.

ردیاب کابل

دستگاه ردیاب کابل قادر به پیدا کردن کابل ها و سیم های مخفی است بنابراین با استفاده از ردیاب کابل می توان اقدام به ردیابی مسیر کابل ها نمود. این نوع دستگاه در انواع مختلفی وجود دارد.

پراب، ارت سنج و دورسنج
پراب، ارت سنج و دورسنج

در این بخش از مقاله راهنمای خرید تجهیزات ابزار دقیق به نکات مهم درهنگام خرید ابزار دقیق می پردازیم.

نکات مهم در هنگام خرید تجهیزات ابزار دقیق

تجهیزات ابزار دقیق باتوجه به نوع ابزار و نوع کاربرد در دسته بندی های مختلفی تولید و به بازار عرضه می شوند؛ بنابراین راهنمای خرید تجهیزات ابزار دقیق به شما کمک می کند تا بهترین و مناسب ترین ابزار موردنظر خود را انتخاب و تهیه کنید پس در انتخاب آنها به نکات مهم زیر توجه داشته باشید:

نوع کاربری

در هنگام خرید ابزار دقیق باید به نوع کاربری خود و انتظاری که از ابزار مورد نظر دارید توجه داشته باشید تا به ابزار موردنظر آسیبی وارد نشود و هزینه پرداختی شما برای خرید آنها به هدر نرود.

جنس بدنه

بدنه ابزار از جنس های مختلفی ساخته می شوند بنابراین درهنگام انتخاب و خرید ابزار دقیق باید به جنس بدنه نیز توجه داشته باشید.

ویژگی های ابزار دقیق

ابزار دقیق ویژگی های منحصر به فرد و خاصی دارند که در هنگام خرید ابزار دقیق باید به آنها توجه داشت.

مهارت

اطلاع شما از نحوه استفاده از ابزار دقیق نیز سبب می شود تا بهترین مدل ابزار دقیق موردنظر خود را انتخاب کنید.

ایمنی ابزار دقیق

توصیه می شود تا ابزاری را انتخاب نمایید که دارای استانداردهای بین المللی باشند در اینصورت در هنگام کار با آنها برای شما و ابزار مشکلی رخ نمی دهد.

گارانتی و خدمات پس از فروش

گارانتی و خدمات پس از فروش یکی از مواردی است که در هنگام خرید ابزار دقیق باید به آن توجه داشته باشید. وجود گارانتی و خدمات پس از فروش سبب می شود تا با بروز هر نوع مشکلی برای ابزار، شرکت تولیدکننده موظف به تعمیر و یا تعویض کالای شما باشد.

برند ابزار دقیق

انتخاب برند معتبر نیز در هنگام خرید ابزار دقیق حائز اهمیت است. برندهای مختلفی به تولید انواع تجهیزات ابزار دقیق پرداخته اند که با یکدیگر درحال رقابت هستند. می توانید باتوجه به بودجه درنظر گرفته شده برای خرید ابزار موردنظر خود، اقدام به انتخاب برند مناسبی نمایید.


بیشتر بخوانید: آشنایی با انواع ابزار دستی


در مقاله راهنمای خرید تجهیزات ابزار دقیق به صورت مفصل به تجهیزات ابزار دقیق پرداختیم. امیدواریم از این پس به آسانی بتوانید ابزار دقیق مناسب خود را انتخاب و خریداری نمایید. راندنو امکان مشاهده لیست قیمت ابزار دقیق و برقراری ارتباط بی واسطه با فروشندگان آنها را برای شما فراهم نموده است. همچنین خوشحال می شویم که نظرات خود را در قسمت دیدگاه این مقاله برای ما به اشتراک بگذارید.