سیم مفتولی با روکش قلع

سیم مفتولی با روکش قلع

سیم مفتولی با روکش قلع طبق یک فرآیند تولید می‌شود که در آن پوششی از قلع با لحیم‌کاری روی سطح ماده توسط جریان الکتریکی رسوب می‌کند. قلع یک فلز با انعطاف‌پذیری بالا است. رنگ این فلز سفید نقره‌ای است. از مهم‌ترین ویژگی فلز قلع، اکسید نشدن در مقابل هوای آزاد است. هدف از پوشش قلع، افزایش مقاومت سیم در برابر آب و در معرض نور خورشید است. در این قسمت از مجله راندنو به معرفی سیم مفتولی با روکش قلع و بررسی ویژگی‌های فنی آن می‌پردازیم.

آنچه در ادامه می‌خوانیم:

سیم مفتولی قلع‌ اندود شده روکش‌دار چیست؟

آبکاری قلع به فرآیندی گفته می‌شود که طی آن به صورت الکترولیتی، یک لایه نازک از فلز قلع بر روی یک قسمت از پایه یا هادی مس قرار می‌گیرد. آبکاری قلع یک فرآیند رایج جهت افزایش مقاومت در برابر عوامل محیطی همچون خوردگی و سایش است. این نوع فرآیند ضرری برای محیط زیست ندارد زیرا فاقد مواد سمی است. همچنین خاصیت کم دودی دارد و ایمنی هادی سیم و کابل را افزایش می‌دهد. به همین دلیل گاهاً به آن‌ها سیم ضد حریق قلع نیز گفته می‌شود. البته ضد حریق بودن کابل تا حدودی به روکش آن نیز بستگی دارد. اما قلع روی هادی مقاومت سیم و کابل را بسیار بالا می‌برد.

پس از قلع اندود کردن هادی سیم، برای عایق آن از مواد مختلفی استفاده می‌شود. به عنوان مثال، می‌توان از سیلیکون، پی‌وی‌سی، تفلون، فایبرگلاس و دیگر موارد به عنوان عایق یا روکش آن‌ها استفاده کرد. هرکدام از این عایق‌ها ویژگی‌های خاصی دارند و برای استفاده در محیط‌های مختلفی مناسب هستند. برای مثال، سیم با عایق سیلیکونی در صنعت ساخت لوازم خانگی بیشترین کاربرد را دارد.

سیم مفتولی
سیم مفتولی

بیشتر بخوانید: انواع سیم و کابل مفتولی


کاربردهای مختلف مسی مفتولی با روکش قلع

سیم مسی قلع اندود یا سیم ضد حریق قلع به دلیل ویژگی‌هایی که دارد، کاربرد زیادی را به خود اختصاص داده است. این محصولات مقاومت زیادی در صنعت دارند. به همین دلیل پیشنهاد می‌شود در محیط‌های صنعتی از این محصول استفاده شود. البته لازم به ذکر است که سیم ضدحریق قلع قیمت بیشتری نسبت به سیم‌هایی‌ دارد که به روکش قلع مجهز نشده‌اند.

سیم مفتولی با روکش قلع در صنایع گوناگونی استفاده می‌شود. این سیم در ساخت راه آهن، صنایع الکترونیک، سیستم‌های اعلام حریق، صنایع بخاری سازی، صنایع پزشکی، ایستگاه‌های مترو جهت توسعه، المنت‌های برقی و صنعتی تجهیزات مختلف، صنعت هواپیماسازی، صنایع نظامی، تأسیسات تصفیه آب و سایر مکان‌ها کاربرد دارد.

مشخصات فنی سیم مسی مفتولی با روکش قلع

  1. سیم ضد حریق قلع با عایق‌های مختلف باتوجه به کاربری آن پوشش داده می‌شود. روکش آن گاهی از جنس پی‌وی‌سی و گاهی از ابریشم و فایبرگلاس است. به طور کلی، سیم قلع‌اندود با روکش پی‌وی‌سی یا سیلیکون بیشترین کاربرد را در صنعت به خود اختصاص داده است.
  2. تحمل دمای کارکرد سیم مفتولی با روکش قلع در شرایط معمولی از منفی 50 تا مثبت 200 درجه سانتی‌گراد در بلندمدت است. به همین دلیل در زمان آتش‌سوزی این کابل دچار حریق نمی‌شود و در صورت بالا رفتن حرارت، این سیم از خود دود سمی تولید نمی‌کند. این سیم تحمل دما و طول عمر بسیار زیادی دارد.
  3. روکش سیم مفتولی با روکش قلع اغلب 5 رنگ اصلی آبی، قرمز، زرد، سبز و سفید است.
  4. بسته‌بندی سیم در حلقه‌های 100 متری است.
  5. این سیم در برابر حلال‌های نفتی، روغنی و شیمیایی واکنشی از خود نشان نمی‌دهد.
  6. سیم مفتول با روکش قلع هالوژن فری و کم دود است.
  7. همان‌طور که از عنوان این کالا پیدا است، هادی این تجهیزات به صورت مفتول عرضه می‌شود. کابل‌ها و سیم‌های مفتولی انعطاف‌پذیری کمی دارند اما مقاومت فیزیکی آن‌ها زیاد است.
  8. مس سیم‌های قلع‌اندود باید درجه خلوص بالایی داشته باشد و ترجیحاً آنیل شده باشد تا با قلع وارد واکنش نشود.

بیشتر بخوانید: کابل مفتولی چیست و چه ویژگی هایی دارد؟


جنس هادی سیم مفتولی با روکش قلع چیست؟

سیم مفتولی با روکش قلع از جنس مس آنیل شده است و در دسته سیم‌های خشک قرار می‌گیرد. اغلب روکش این سیم‌ها از پی‌وی‌سی تولید می‌شود. این سیم‌ها را برای سیم‌کشی‌های ثابت استفاده می‌کنند. همان‌طور که پیشتر گفته شد، هادی این کابل‌ها از مس با درصد خلوص بالا است. خلوص بالا سبب می‌شود تا قلع به خوبی روی هادی قرار بگیرد و با مواد دیگری وارد واکنش نشود. هادی کابل‌های قلع اندود اغلب آنیل شده است.

سیم مفتولی با روکش قلع
سیم مفتولی با روکش قلع

بیشتر بخوانید: کابل مفتولی چیست و چه ویژگی هایی دارد؟


تفاوت سیم افشان با سیم مفتولی

سیم مفتول و سیم افشان هر دو برای انتقال جریان الکتریکی استفاده می‌شوند. هادی هر سیم از جنس مس است و عایق آن‌ها معمولاً از پی‌وی‌سی است. اما در ادامه می‌خواهیم تفاوت این سیم‌ها را بررسی کنیم:

قابلیت انعطاف

سیم مفتول در اغلب موارد از یک رشته هادی مسی یا آلومینیومی تشکیل می‌شود. به همین منظور به راحتی خم نمی‌شود و قابلیت شکل پذیری ندارد. اما سیم افشان از رشته‌های بسیار نازک مسی تشکیل می‌شود که هرچه این رشته‌ها نازک‌تر باشند، انعطاف‌پذیری سیم بیشتر خواهد بود.

حرکت  الکترون‌ها

بررسی‌های انجام شده توسط مختصصان نشان‌دهنده این است که حرکت الکترون‌ها در سیم‌های مفتول بیشتر از سیم‌های افشان است زیرا سطح خارجی هادی سیم مفتول از سیم افشان بیشتر است.

مقاومت اهمی

هنگامی که این سیم‌ها را در دمای یکسان قرار می‌دهیم، سیم مفتول در برابر سیم افشان، مقاومت اهمی کمتری از خود نشان می‌دهد. درست است که از نظر ظاهری هردو این سیم‌ها به یکدیگر شباهت دارند اما تفاوت آن‌ها زیاد است و برای درک تفاوت آن‌ها به دانش مهندسی برق نیاز است.

میزان استحکام

از سیم‌های مفتولی اغلب برای نصب ثابت بهره‌گیری می‌شود یعنی در زیرزمین و درون دیوار سیم‌کشی می‌شوند. به همین جهت باید استحکام بالاتری داشته باشند. هادی سیم مفتول تک رشته است به همین جهت هادی آن ضخامت بیشتری نسبت به سیم افشان دارد و از استحکام بالاتری برخوردار است.

ساختار

سیم مفتول از یک هادی تک رشته ساخته می‌شود که جنس آن از مس یا آلومینیوم است به همین دلیل انعطاف‌پذیری کمتری دارد. در صورتی که سیم افشان از چند رشته سیم نازک رسانا به هم تابیده شده تشکیل می‌شود و انعطاف‌پذیری بسیار بالاتری نسبت به سیم افشان دارد.

جمع بندی

در این مقاله به معرفی سیم مفتولی با روکش قلع پرداختیم. امیدواریم این مقاله برای شما مفید بوده باشد. در قسمت نظرات می توانید دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید. سیم مفتولی با روکش قلع نوعی سیم برق است که هادی به شکل مفتول دارد. برای افزایش مقاومت فیزیکی و بهبود خواص این تجهیزات بر روی آن‌ها لایه‌ای از فلز قلع می‌پوشانند که از این طریق بتوانند مقاومت آن را افزایش دهند. مجهز شدن به روکش قلع سبب می شود تا سیم مفتولی در برابر اکسیژن اکسید نشود. همچنین در برابر نور خورشید و مواد شیمیایی نیز از خود مقاومت نشان می‌دهد.