انواع سیم و کابل مفتولی

انواع سیم و کابل مفتولی

انواع سیم و کابل مفتولی در تمامی مجموعه ها به کار گرفته می شوند. سیم و کابل مفتولی تجهیزاتی هستند که هادی از جنس مس یا آلومینیوم و به صورت خشک و مفتول دارند. سیم و کابل های مفتولی انعطاف پذیری کمی دارند. سیم مفتولی در تابلوهای برق، الکتروموتورها و کابل مفتول در سیستم های توزیع برق، انتقال نیرو، کارخانه ها، اداره ها و … به کار گرفته می شود.

خرید انواع کابل برق

اگر قصد خرید سیم و کابل برق از نوع مفتولی دارید، تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید. در این مقاله به بررسی انواع سیم و کابل مفتولی می پردازیم.

آنچه در ادامه می خوانیم:

سیم مفتولی چیست؟

سیم مفتول مسی یا آلومینیومی نیز به بازار عرضه می شود که همچون کابل برق مفتولی هادی خشک و غیرقابل انعطاف دارد. این سیم ها در ساخت الکتروموتورها، اتوماسیون های صنعتی، تابلوهای برق و دیگر موارد کاربرد دارد.

کابل مفتولی چیست؟

در این بخش از مقاله انواع سیم و کابل مفتولی به معرفی کابل مفتول می پردازیم. کابل مفتول یا کابل خشک (کابل مفتول NYY) نوعی کابل برق است که کاربردهای زیادی به خود اختصاص داده است. کابل برق دارای سه نوع افشان، مفتول و نیمه افشان است. در این میان کابل های مفتولی ویژگی های منحصر بفردی دارند. داخل این کابل ها از هادی مفتولی شکل، میله و خشک تشکیل شده است. این هادی می تواند از جنس مس یا آلومینیوم باشد. کابل های خشک اغلب برای نصب ثابت مناسب هستند.

کابل مفتولی از به هم تابیده شدن چند رشته سیم مفتول ساخته می شود. این هادی توسط یک لایه عایق از جنس پی وی سی احاطه شده است. سپس تمامی محتوای کابل زیر روکش قرار می گیرند. روکش این کابل ها نیز می تواند از جنس پی وی سی، پل اتیلن و … باشد.

کابل های مفتولی از نظر جنس هادی، عایق، سایز و … تقسیم بندی می شوند. در ادامه به بررسی انواع سیم و کابل مفتولی می پردازیم.

کابل مفتولی چیست؟
کابل مفتولی چیست؟

سایز کابل مفتولی

یکی از مهمترین دسته بندی های کابل مفتولی، سایز این کابل ها است. کابل مفتولی می تواند به صورت تک رشته، دو رشته، سه رشته و دیگر موارد به بازار عرضه شود. همچنین این کابل ها می توانند سطح مقطع های متنوعی داشته باشند. سایز کابل های برق مفتولی باید متناسب با کاربرد و محل نصب کابل ها انتخاب شود.

ولتاژ کابل برق مفتول

کابل خشک ولتاژهای نامی گوناگونی دارد. دسته ای از این کابل ها در ولتاژ نامی 300 تا 500 ولت و دسته دیگری از کابل ها با ولتاژهای نامی 450 تا 750 ولت عرضه می شوند. در برخی موارد نیز این کابل ها در ولتاژهای بالاتر به بازار عرضه می شوند. می توان گفت انواع سیم و کابل مفتولی از نظر سطح ولتاژی به سه دسته فشار ضعیف، فشار متوسط و فشار قوی تقسیم بندی می شود.

هادی کابل برق مفتولی

انواع سیم و کابل مفتولی یا کابل خشک از نظر جنس هسته و هادی الکتریکی به دو نوع مختلف تقسیم بندی می شود:

  • کابل مفتولی مسی: مس بهترین هادی الکتریکی است. کابل مسی مفتولی هم از پرکاربردترین انواع کابل خشک است. این کابل ها هادی های مسی نرم شده تک مفتولی کلاس 1 یا چند مفتولی کلاس 1 و 2 دارند. قیمت کابل مسی مفتول از دیگر کابل ها بیشتر است.
  • کابل مفتولی آلومینیوم: این کابل ها هادی هایی از جنس آلومینیوم دارند. آلومینیوم نسبت به مس فلزی خشک تر است. همین موضوع سبب شده است تا تبدیل آن به مفتول ساده تر باشد. بخشی از کابل های آلومینیومی مفتولی در دسته کابل خودنگهدار قرار می گیرند. کابل مفتول خودنگهدار به صورت هوایی مورد استفاده قرار می گیرد. بخش دیگری از آن ها نیز به صورت زمینی به کار گرفته می شوند.

نصب کابل خشک

در بررسی انواع سیم و کابل مفتولی می توان این محصولات را براساس نحوه نصب نیز تقسیم بندی کرد:

  1. کابل مفتولی ثابت: دسته ای از کابل های خشک انعطاف پذیری کمی دارند. همین موضوع سبب شده است تا از آن ها در مکان هایی که امکان جابه جایی کم است استفاده شود. مثلاً برای نصب در لوله کشی های برق از این کابل ها استفاده می شود.
  2. کابل مفتولی خشک: دسته دیگری از کابل ها کمی منعطف تر از نوع اول هستند به همین دلیل به عنوان توزیع کننده های الکتریسیته از آن استفاده می شود. این کابل ها کاربردهای بیشتری دارند.

انواع کابل خشک براساس کاربرد

در این بخش از موضوع انواع سیم و کابل مفتولی به بررسی انواع کابل خشک براساس کاربرد می پردازیم. امروزه از کابل های خشک در بسیاری از مجموعه ها استفاده می شود. به همین دلیل این کابل ها در کاربردهای گوناگونی به بازار عرضه می شوند. ار پرکاربردترین این کابل ها می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • کابل کنترل مفتولی
  • کابل خودنگهدار مفتولی
  • کابل کولر مفتولی
  • کابل اعلام حریق مفتولی
  • کابل ابزار دقیق مفتولی
انواع سیم و کابل مفتولی
انواع سیم و کابل مفتولی

تفاوت کابل مفتول و افشان

  • مقاومت اهمی این کابل ها با هم تفاوت دارد. به عنوان مثال کابل مفتول مقاومت اهم بیشتری نسبت به کابل افشان دارد؛
  • کابل مفتولی از کابل افشان ارزان تر هستند؛
  • کابل های افشان انعطاف پذیری بیشتری دارند و در مقابل خمیدگی مقاوم تر هستند؛
  • مقاومت فیزیکی کابل افشان از کابل مفتول کمتر است. کابل های خشک در برابر ساییدگی، خوردگی، ضربه، فشار و … انعطاف پذیر هستند؛
  • کاربرد کابل های خشک با کابل های انعطاف پذیر افشان متفاوت است.