نحوه نصب وال واشر

نحوه نصب وال واشر

نحوه نصب وال واشر پیچیده نیست و طی چندین مرحله صورت می گیرد. وال واشر یا پروژکتور خطی چراغی است که از یک قطعه مستطیل شکل تشکیل شده است. منابع نوری برروی این قطعه نصب شده اند و می توانند نور را به صورت خطی پرتاب کنند.

پروژکتورهای خطی اغلب در نورپردازی نما، نورپردازی حیاط و فضای باز مورد استفاده قرار می گیرند. در این مدل از پروژکتور می توان جهت و شدت تابش نور را تنظیم کرد. این محصولات انعطاف پذیری بالایی دارند به همین دلیل در بسیاری از مکان ها مورد استفاده قرار می گیرند.

برای نصب باید تجهیزات مورد نیاز را فراهم کنید و پس از قطع برق مراحل را به ترتیب اجرا کنید. نصب وال واشر نیاز به دانش خاصی ندارد و طی چندین مرجله انجام می شود. البته لازم است که نصب تجهیزات الکتریکی را به متخصص کار بسپارید. با این حال در این مقاله به آموزش و نحوه نصب وال واشر پرداخته شده است.

آنچه در ادامه می خوانیم:

وال واشر چیست؟

در ابتدای موضوع نحوه نصب وال واشر به معرفی این محصول می پردازیم. وال واشر یا پروژکتور خطی (Wall Washer) یک قطعه مستطیل شکل است که چندین منبع نوری خاص با فاصله روی آن چیده شده است.

تعداد لامپ ها، توان آن ها، رنگ و بازده نوری آن به نیاز مصرف کنندگان و کاربرد وال واشر بستگی دارد. این محصولات در طول های مختلف و سایزهای گوناگون عرضه می شود. هنگامی که والواشرها در تعداد بالا کنار هم قرار بگیرند می توان از آن ها به عنوان پروژکتور نوری یا همان نورافکن استفاده کرد.

پیش از آموزش نحوه نصب وال واشر خوب است بدانید که جهت تابش و میزان نور وال واشر قابل تنظیم است. همچنین نور تابش نور آن به صورت خطی است به همین دلیل به آن پروژکتور لاین یا خطی نیز گفته می شود. وال واشرها انواع مختلفی دارند و در ابعاد گوناگونی عرضه می شوند. این محصولات در محیط های داخلی و خارجی مورد استفاده قرار می گیرد.

پروژکتورهای خطی چیدمان تک یا چند ردیفه دارند و اغلب در فضاهای خارجی مورد استفاده قرار می گیرند. وال واشرها در انواع تک رنگ و RGB عرضه می شوند. والواشرهای تگ رنگ می توانند قرمز، آبی، سبز، زرد، بنفش، آقتابی، مهتابی، سفید و … باشند.

وال واشر چیست؟
وال واشر چیست؟

بیشتر بخوانید: انواع وال واشر و کاربرد آنها


وال واشر RGB

در این بخش از مقاله نحوه نصب وال واشر به بررسی انواع وال واشر می پردازیم. وال واشرهای RGB یا وال واشر هفت رنگ (وال واشر مولتی کالر) طیف گسترده ای از رنگ نورها را دارند. به طوری که می توانند در یک زمان چند رنگ نور تولید کنند.

نوعی دیگر از وال واشرها به وال واشر RGBW شهرت دارند که همزمان می توانند نور سفید و نور رنگی از خود تولید کنند. نوعی از این محصولات به وال واشر رشد گیاه شهرت دارند و در گلخانه ها مورد استفاده قرار می گیرند.

وال واشر RGB
وال واشر RGB

اجزای وال واشر

پیش از آموزش نحوه نصب وال واشر به بررسی اجزای آن می پردازیم. وال واشرها از اجزای مختلفی تشکیل شده اند:

  1. بدنه چراغ: بدنه این تجهیزات سایر اجزا را روی خود نگه می دارد. بدنه وال واشر از جنس فلز، پلاستیک فشرده و دیگر مواد است.
  2. منابع نوری: تکنولوژی استفاده شده در وال واشرها اغلب ال ای دی، SMD یا COB است. وال واشر ال ای دی بیشترین کاربرد را در صنعت دارد.
  3. لنز و بازتاب دهنده نور: لنز نور تولید شده توسط منابع نوری را بازتاب می دهد. لنز و بازتاب دهنده وال واشر را می توان در زاویه دلخواه تنظیم کرد.
  4. پایه: پایه وظیفه نگهداری وال واشر را برعهده دارد به کمک پایه نیز می توان جهت تابش نور را تنظیم کرد.
  5. آداپتور یا مبدل برق: وال واشرها می توانند در دو نوع آداپتور داخلی یا خارجی به بازار عرضه شوند.

انواع پروژکتور خطی براساس نحوه نصب

یکی از مهمترین نکات در مقاله نحوه نصب وال واشر بررسی انواع وال واشر براساس نصب است. وال واشرها براساس نحوه نصب به دو دسته توکار و روکار تقسیم می شوند. وال واشرهای توکار به صورت دفنی نصب می شوند. این محصولات قاب ندارند و اجزای سازنده آن پس از نصب دیده نمی شود. تنها نور ساطع شده از این محصولات قابل رویت است.

وال واشرهای روکار وال واشرهایی هستند که به قاب، پایه و دیگر تجهیزات مجهز شده اند. این تجهیزات به صورت روکار نصب می شوند و بدنه آن ها پس از نصب قابل مشاهده است. هر دو نوع وال واشرها بازده نوری خوبی دارند و در تمامی محیط ها می توان از آن ها استفاده کرد.

انواع پروژکتور خطی براساس نحوه نصب
انواع پروژکتور خطی براساس نحوه نصب

بیشتر بخوانید: راهنمای نورپردازی حیاط و باغچه و خانه های ویلایی


نکات مهم در نصب وال واشر

پیش از اینکه به نحوه نصب وال واشر بپردازیم، باید چندین نکته را بررسی کنیم:

  1. محل نصب چراغ ها: معمولاً وال واشرها روی دیوار، نمای ساختمان، کف و کناره دیوارها نصب می شوند. به دلیل اینکه این چراغ ها پرتاب نور خوبی دارند، از آن ها به عنوان وسیله برای نورپردازی خطی نما استفاده می کنند.
  2. تعداد پروژکتورهای خطی: برای محاسبه تعداد پروژکتورها باید مساحت محیط را پیدا کنید و سپس از یک طراح نورپردازی کمک بگیرید.
  3. سازگاری وال واشر با محیط: اگر از وال واشر در محیط های خارجی استفاده می کنید، محصول باید درجه حفاظت بالایی داشته باشد تا باران، برف، تابش خورشید، گرد و غبار عملکرد آن را مختل نکند.
  4. سیم کشی وال واشر: برای نصب وال واشر می توانید از دو نوع سیم کشی موازی و سری استفاده کنید. نوع سیم کشی به نوع وال واشر بستگی دارد.

در صورتی که ولتاژ وال واشر زیاد است از سیم و کابل های روکش دار باید در نصب استفاده کرد. همچنین بهتر است وال واشر و سیم و کابل آن حداقل 30 سانتی متر از لوله های گاز و آب دور باشد و داخل لوله به کار گرفته شده باشد.

اگر از سیم کشی های توکار استفاده می کنید باید به میزان حرارت تولید شده توجه کنید و عمق مورد نیاز را برای سیم کشی انتخاب کنید.


بیشتر بخوانید: نور مخفی چیست و چه کاربردی دارد؟


وسایل مورد نیاز برای نصب والواشر

پیش از آموزش نحوه نصب وال واشر باید به تجهیزات مورد نیاز برای نصب اشاره کنیم:

منبع تغذیه

اغلب وال واشرها با ولتاژ مستقیم یا DC کار می کنند. با توجه به نوع ولتاژ و برق باید منبع تغذیه و مبدل خریداری کنید. برخی دیگر از وال واشرها منبع تغذیه داخلی دارند.

کنترلر LED

در این بخش از مقاله نحوه نصب وال واشر به معرفی کنترلر می پردازیم. به کمک کنترلر می توان رنگ، میزان روشنایی چراغ ها و سرعت آن را تنظیم کرد. این کنترلرها در دو نوع مادون قرمز با برد 1 تا 5 متر و فرکانس رادیویی با برد 50 متر عرضه می شوند.

آمپلی فایر یا تقویت کننده

برای جلوگیری از افت ولتاژ در مواقعی که فاصله تجهیزات روشنایی از هم زیاد است از آملی فایر یا تقویت کننده استفاده می شود.

علاوه بر تجهیزات ذکر شده، به یک سری وسایل عمومی نیز نیاز است:

  • مقداری سیم با رنگ های متفاوت
  • سیم چین
  • سیم لخت کن
  • فازمتر

اتصال وال واشرها به یکدیگر

وال واشرها در هر دو مدل آداپتور داخلی و خارجی در نوع تک رنگ به صورت موازی به هم متصل می شوند. اما در مدل RGB شرایط فرق می کند. در صورتی که پروژکتورهای خطی مولتی کالر کنترلر داخلی داشته باشند، به صورت موازی به هم متصل می شوند. در صورتی که آداپتور خارجی داشته باشند ابتدا باید تمامی وال واشرها به آداپتور متصل و سپس به منبع تغذیه متصل شوند.

اتصال وال واشرها به یکدیگر
اتصال وال واشرها به یکدیگر

نصب وال واشر نما

پیش از آموزش نحوه نصب وال واشر باید بگوییم که برای تعیین تعداد چراغ ها و فاصله نصب آن ها به یک متخصص نورپردازی نیاز خواهید داشت. معمولاً وال واشرها داخل درز دیوار نصب می شوند به طوری که تنها نور بازتاب شده از آن ها قابل رویت است و بدنه آن دیده نمی شود.

برای نصب باید مراحل زیر را طی کنید:

  • محل نصب وال واشر روی دیوار، نما، سقف، کف و … را علامت بزنید.
  • جریان برق را قطع کنید و جنبه های ایمنی را در نظر بگیرید.
  • سپس پایه وال واشر را میان دیوار قرار دهید. پایه باید به طور کامل به دیوار پیچ و مهره شود. پایه باید به قدری در جای خود محکم باشد تا در مرور زمان جابه جا نشود.
  • پس از محکم کردن پایه باید زاویه آن را با سلیقه خود تنظیم کنید.
  • وال واشر را با توجه به نوعی که دارد سیم کشی کنید و سپس از منبع تغذیه متصل کنید.
نحوه نصب وال واشر
نحوه نصب وال واشر

بیشتر بخوانید: همه چیز درباره نورپردازی نمای ساختمان