دلیل استفاده از توپ قرمز روی سیم برق

دلیل استفاده از توپ قرمز روی سیم برق

دلیل استفاده از توپ قرمز روی سیم برق می تواند مربوط به علامت دادن به هلی کوپترها و گلایدرها، نشان دادن ارتفاع، کم و زیاد کردن طول کابل، کاهش ارتعاش و موارد دیگر باشد. اگر توجه کرده باشید، این توپ ها که اغلب سفید قرمز، قرمز و نارنجی هستند برروی سیم و کابل برق بین دکل ها بیرون شهر نصب شده اند. دلیل این رنگ بندی استانداردهای اخطاری است زیرا چشم افراد به این رنگ ها واکنش بیشتری نشان می دهد.

این توپ ها Warning Ball و یا Aerial Marker Ball نام دارند و اصلی ترین کاربرد توپ روی سیم جلب توجه افراد مختلف به محل قرارگیری سیم و تنظیم طول سیم و کابل است.

اگر برای شما هم این سوال پیش آمده که دلیل نصب توپ روی سیم برق چیست؟ تا پایان این مقاله با ما همراه باشید. در این مقاله به بررسی کاربرد توپ روی سیم برق می پردازیم.

آنچه در ادامه می خوانیم:

ساختار توپ قرمز روی سیم برق

در ابتدای موضوع دلیل استفاده از توپ قرمز روی سیم برق به بررسی ساختار این توپ ها می پردازیم. این توپ ها از جنس پلاستیک مقاوم، آلومینیوم و یا در سطح حرفه ای تر فایبر گلس ساخته شده است. این توپ ها با رزین پلی استر روکش شده اند. این توپ ها ابعاد بزرگی دارند و قطر آن ها بین 60 تا 80 سانتی متر است. وزن آن ها نیز حدوداً 7.7 کیلوگرم است. این توپ ها را اغلب روی سیم ها و کابل هایی که بین دکل های برق کشیده شده اند، مشاهده کردید. دکل های خارج از شهر و بین شهری بیشتر از این توپ ها استفاده کرده اند. این توپ ها با رنگ های مشخص قرمز، نارنجی و ترکیبی از آن ها با سفید و مشکی ساخته شده اند. همچنین نوارهای شب رنگی روی آن ها کشیده شده تا در شب نیز به آسانی دیده شوند.

دلیل استفاده از توپ قرمز روی سیم برق
دلیل استفاده از توپ قرمز روی سیم برق

بیشتر بخوانید: پی وی سی چیست | PVC در سیم و کابل


ویژگی توپ ها روی سیم و کابل

در این بخش از موضوع دلیل استفاده از توپ قرمز روی سیم برق به بررسی ویژگی های این توپ ها می پردازیم. توپ هایی که برروی سیم و کابل نصب می شوند، ویژگی های به خصوصی دارند. این توپ ها طول عمر بالایی دارند و به دلیل این که در محیط های باز به کار گرفته می شوند، باید استقامت بسیار بالایی هم داشته باشند. این محصولات وزن کم اما ابعاد بزرگی دارند. از این توپ ها می توان در زیر نور آفتاب، بارش باران، مکان هایی که حشرات و پرندگان زیادی دارد استفاده کرد.

در ادامه به بررسی کاربرد این سیم ها می پردازیم.

جلب توجه خلبان ها

دلیل استفاده از توپ قرمز روی سیم برق می تواند جلب توجه خلبان ها باشد. به همین دلیل به آن ها توپ نشانگر کابل برق نیز گفته می شود. برخی از هواپیماهای محلی و کم سرنشین، هلی کوپترها و گلایدرها در ارتفاع های کمتری پرواز می می کنند. سیم و کابل های بین دکل ها از فاصله دور دیده نمی شوند. به همین دلیل ممکن است خلبان ها با آن ها برخورد کنند. به همین دلیل یک توپ با رنگ مشخص در وسط سیم و کابل دکل ها نصب می شود تا خلبان آن را از فاصله دور ببیند و با آن برخوردی نداشته باشد. برخورد با این دکل ها امنیت هواپیما را به خطر می اندازد و در برخی مواقع سبب آتش سوزی می شود. همچنین ممکن است سبب واژگون شدن دکل بشود.

جلب توجه خلبان ها
جلب توجه خلبان ها

بیشتر بخوانید: انواع روش های تولید برق


تنظیم کردن طول سیم و کابل

دلیل استفاده از توپ قرمز روی سیم برق می تواند تنظیم اتوماتیک طول سیم و کابل باشد. هنگامی که درجه هوا کاهش یا افزایش پیدا می کند، طول سیم و کابل های بین دکل ها کاهش و افزایش پیدا می کند. این موضوع طبیعی است. توپ هایی که برروی سیم و کابل نصب می شوند، فنری در ساختار خود دارند که می توانند طول کابل را مقداری کم و زیاد کنند.

از بین بردن نوسان

دلیل استفاده از توپ قرمز روی سیم برق ممکن است از بین بردن نوسان ها لرزاننده باشد. این توپ ها به دو صورت طراحی می شوند. داخل برخی از آن ها پر و برخی دیگر خالی است. نحوه استفاده و عملکرد هرکدام از این ها نیز با هم تفاوت دارد. توپ هایی که داخل پری دارند در اسپن‌ های بلند یا همان خطوط بلند استفاده می شوند. این توپ ها سیستم هایی دارند که وظیفه آن ها خاموش کردن نوسان های لرزاننده است.  توپ هایی که داخل آن ها خالی است در اسپین های کوتاه به کار گرفته می شوند و وظیفه آن ها هم خاموش کردن نوسان های لرزاننده است.


بیشتر بخوانید: دلیل سیاه شدن مس در سیم و کابل


کنترل عملکرد سیم و کابل در اسپین های بلند

دلیل استفاده از توپ قرمز روی سیم برق ممکن است مربوط به کنترل عملکرد سیم و کابل ها در دکل هایی با فاصله زیاد باشد. در جاده هایی که عرض زیادی دارند، دکل هایی با فاصله زیاد نصب می شوند. استفاده از اسپین های طولانی سبب به وجود آمدن مشکلات مکانیکی می شود. به عنوان مثال اگر کمی باد بوزد این سیم ها شل می شوند و یا در صورت وجود طوفان برخی از سیم ها از دکل ها جدا می شوند. به همین دلیل باید توسط تجهیزاتی عملکرد این سیم و کابل را کنترل کرد.

توپ ها تو پر که طراحی پیشرفته ای دارند، در این اماکن به کار گرفته می شوند. این توپ ها مکانیزمی دارند که تا حدودی می توانند عملکرد سیم و کابل های بین دکل ها را کنترل کنند.

کنترل عملکرد سیم و کابل در اسپین های بلند
کنترل عملکرد سیم و کابل در اسپین های بلند

بیشتر بخوانید: برقگیر چیست و چه کاربردی دارد؟


از بین بردن ارتعاش خارجی کابل

دلیل استفاده از توپ قرمز روی سیم برق می تواند از بین بردن ارتعاش خارجی کابل باشد. هنگامی که نیروی خارجی وجود داشته باشد، مجموعه کابل ارتعاش به خود می گیرد. اگر این ارتعاش در مدت طولانی از بین نرود در صورت سستی، دکل ها از جای خود در می آیند و یا کابل ها پاره می شوند. ارتعاش و عوامل خارجی سبب به وجود آمدن فرکانس های داخلی می شوند.  اگر فرکانس عامل خارجی با فرکانس طبیعی برابری کند، برای تغییر فرکانس همسانی رزونانس برای پیشگیری از پارگی سیم از گوی ها مخصوص استفاده می شود.