انواع کابل جوش

انواع کابل جوش | معرفی برندهای کابل جوش

انواع کابل جوش در صنعت جوشکاری مورد استفاده قرار می گیرد. کابل جوش یا کابل جوشکاری یک نوع کابل برق جهت انتقال نیرو در فرایند جوشکاری است. این کابل ها جریان را از دستگاه جوش به سمت انبر جوشکاری هدایت می کنند. بدون وجود کابل جوش فرایند جوشکاری صورت نمی گیرد. این کابل ها نیروی الکتریکی مورد نیاز برای دستگاه جوش را تامین می کنند.

هر چه کابل جوش باکیفیت تر باشد، کیفیت فرایند جوشکاری نیز بیشتر می شود. این کار سبب کاهش مصرف برق نیز می شود. زیرا در مدت زمان کوتاه نتیجه دلخواه حاصل می شود. کابل جوشکاری در کلاس ها و رده های گوناگونی به بازار عرضه می شود. برای اتصال دائم تجهیزاتی مانند فلز، سرامیک، پلیمر، کامپوزیت و دیگر موارد این کابل به کار می رود.

خرید انواع کابل جوش
خرید انواع کابل جوش

این محصولات براساس نرخ ولتاژ، جنس روکش، سایز و دیگر موارد به چند دسته تقسیم بندی می شوند. اگر قصد خرید کابل جوش دارید، تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید. در این مقاله به معرفی انواع کابل جوش می پردازیم.

آنچه در ادامه می خوانیم:

کابل جوش چیست؟

در ابتدای موضوع انواع کابل جوش به معرفی این کابل ها می پردازیم. کابل جوش یا کابل جوشکاری وظیفه انتقال نیروی الکتریسته را بر عهده دارد. کابل جوش یک رسانای استاندارد از جنس مس دارد و در سایزهای مختلفی تولید می شود. برروی عایق این کابل ها یک لایه عایق حرارتی نئوپرن وجود دارد.

کابل های جوشکاری باقابلیت ترموست یا ترموپلاستیکی ساخته می شوند. به این معنا که در مقابل پاشیدگی های جوش تحمل بسیار بالایی از خود نشان می دهند.  این کابل ها در جوشکاری های دستی و اتوماتیک به صورت مداوم بروی سطوح ناصاف کشیده می شوند. به همین دلیل باید انعطاف پذیری و استحکام بالایی داشته باشند.

کابل ها جریان را از ماشین جوشکاری به سمت انبرهای جوشکاری هدایت می کنند. کابل های جوش انعطاف پذیری بالایی دارند. در ادامه به معرفی انواع کابل جوش می پردازیم.

کابل جوش چیست؟
کابل جوش چیست؟

بیشتر بخوانید: کابل جوش چیست و چه کاربردی دارد؟


انواع هادی کابل جوشکاری

کابل های مورد استفاده در فرآیند جوشکاری هادی هایی از جنس آلومینیوم یا مس دارند. نوع مسی این کابل ها به صورت افشان و نوع آلومینیومی آن به صورت نیمه افشان عرضه شده است. قیمت کابل جوش مسی بسیار بیشتر از کابل جوش آلومینیومی است. دلیل آن هم کیفیت بهتر این کابل ها است. کابل های آلومینیومی اغلب استاندارد نیستند.

انواع کابل جوش
انواع کابل جوش

بیشتر بخوانید: دستگاه جوش چیست و چه کاربردی دارد؟


انواع سایز کابل جوشکاری

کابل جوشکاری استاندارد مخصوصی از نظر سایز دارد. انواع کابل جوش براساس سایز به چند دسته زیر تقسیم بندی می شود:

  • کابل جوشکاری 12: این کابل ها یک رشته افشان با سطح مقطع 25 میلی متر مربع هستند. کابل جوش نمره 12 با کابل 25*1 جوشکاری تطابق دارد.
  • کابل جوشکاری 14: این کابل یک رشته مسی افشان با سطح مقطع 35 است. این کابل با کابل 35*1 تطابق دارد.
  • کابل جوشکاری 16: این کابل یک رشته مسی افشان به سطح مقطع 50 میلی متر مربع دارد.
  • کابل جوشکاری 18: این کابل ها یک رشته مسی با سطح مقطع 70 میلی متر مربع دارند. این کابل با کابل 70*1 جوشکاری تطابق دارد.

لازم به ذکر است که هرچه سطح مقطع کابل افزایش پیدا کند، هزینه آن نیز بالاتر می رود.


بیشتر بخوانید: ویژگی های دستکش ایمنی مناسب جوشکاری


انواع روکش کابل جوشکاری

کابل جوش از دو بخش هادی و روکش یا ژاکت عایق ساخته است. این کابل در دماهای 90 و حتی 150 درجه سانتی گراد نیز به کار گرفته می شود. روکش این کابل ها یک نوع ترموست است و مقاومت بالایی دارد. لازم به ذکر است که خواص الکتریکی کابل ها نیز مطابق با استاندارد حفظ شده است. روکش نهایی این کابل ها اغلب مشکی و یا قرمز رنگ است.

انواع کابل جوش براساس جنس روکش به چند دسته تقسم بندی می شود:

  •  کابل پی وی سی جوشکاری: روکش این کابل ها از جنس PVC است. مقاومت این کابل ها زیاد است. این محصول از پرکاربردترین انواع کابل جوشکاری موجود در بازار به شمار می آید.
  • کابل TPR جوشکاری: این کابل ها روکش هایی از آمیزه TPR دارند. کیفیت این کابل ها زیاد است و در برابر دما از خود مقاومت نشان می دهند.
  • کابل جوشکاری نسوز: این کابل ها روکش مقاوم در برابر حرارت دارند. این روکش از جنس لاستیک است. از این کابل در سیستم هایی که امکان افزایش دما در آن ها وجود دارد، استفاده می شود. به این کابل ها کابل جوش لاستیکی هم گفته می شود.
انواع روکش کابل جوشکاری
انواع روکش کابل جوشکاری

انواع برند کابل جوشکاری

  • کابل جوشکاب یزد
  • کابل ایران نسوز
  • کابل اماجوش
  • کابل مسین
  • کابل کمان
  • کابل سیمیا
  • کابل پارسیان
  • کابل اردستان
انواع برند کابل جوشکاری
انواع برند کابل جوشکاری

بیشتر بخوانید: انواع سایز کابل برق و کاربرد آنها