اکسس پوینت چیست و چه کاربردی دارد؟

اکسس پوینت چیست و چه کاربردی دارد؟

اکسس پوینت چیست و چه کاربردی دارد؟ اکسس پوینت یکی از تجهیزات مهم در شبکه است که برای دستگاه‌های بی‌سیم امکان اتصال به شبکه‌های مختلف را فراهم می‌کند. اکسس پوینت همانند یک پل میان شبکه‌های سیمی و بی‌سیم است و قابلیت‌های زیادی دارد. access point یک فرستنده و گیرنده رادیویی دارد که می‌تواند سیگنال‌های مختلف را ارسال یا متصل کند. این تجهیزات شبکه‌ای به عنوان SSID را پخش می‌کنند و از طریق این شبکه دستگاه‌های بی‌سیم می‌توانند آن را شناسایی کنند و به آن متصل شوند. از این وسیله برای وسعت دادن به برد شبکه‌های سیمی استفاده می‌شود.

اگر قصد دارید با خرید اکسس پوینت بیشتر آشنا شوید، تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید. در این مقاله به معرفی اکسس پوینت می‌پردازیم. همچنین انواع آن را بررسی می‌کنیم و بهترین برندهای آن را نیز معرفی می‌کنیم. راندنو بهترین مرجع کالای برق و شبکه است. برای خرید تجهیزات اکتیو شبکه همچون access point می‌توانید به سایت راندنو مراجعه کنید.

آنچه در ادامه می‌خوانیم:

اکسس پوینت (access point)

در ابتدای این مقاله به سوال اکسس پوینت چیست پاسخ خواهیم داد. در گذشته برای اتصال شبکه از سیم و کابل شبکه استفاده می‌شد. اما امروزه با پیشرفت تکنولوژی بدون کابل و به کمک سیگنال‌های وای فای می‌توان به شبکه‌های خانگی، کاری و حتی شبکه جهانی اینترنت متصل شد. برای دسترسی به این امکانات اکسس پوینت نیاز است. اکسس پوینت به اختصار AP یا WAP نیز نامیده می‌شود. که در لغت به معنی نقطه دسترسی است. اکسس پوینت‌ها سیگنال‌های رادیویی را در فاصله مشخصی دریافت می‌کنند و سپس به مقصدی مشخص ارسال می‌کنند. این سیگنال‌ها، سیگنال‌های Wi-Fi را هم پوشش می‌دهند.

اکسس پوینت چیست
اکسس پوینت چیست

بیشتر بخوانید: تفاوت سوئیچ و روتر در چیست؟


انواع اکسس پوینت

Access Pointها انواع مختلفی دارند و از 6 جهت تقسیم‌بندی می‌شوند:

تجاری یا انترپرایزی

Access Point صنعتی و تجاری مخصوص مکان‌هایی است که کاربران زیادی دارد و قرار است افراد بسیار زیادی به شبکه متصل شوند. در مقابل Access Point انترپرایزی مخصوص سازمان‌ها و شرکت‌های بزرگ است که به امینت بالا نیاز دارند.

مستقل و کنترلی

اکسس پوینت مستقل اغلب در مجموعه‌های کوچک مورد استفاده قرار می‌گیرد و احراز هویت و ترجمه آدرس را پیاده سازی می‌کند. در مقابل اکسس پوینت کنترلی قابلیت رمزنگاری، پیکربندی، آپدیت و تنظیمات پالسی دارد. همچنین یک بخش ویژه مدیریت متمرکز دارد که سبب می‌شود هزینه این APها بیشتر شود.

دیواری، سقفی و رومیزی

اکسس پوینت دیواری با نام پنلی نیز شناخته می‌شود. این محصولات داخل دیوار نصب می‌شوند و ظاهری کوچک دارند. اکسس پوینت سقفی نیز یکی از پرفروش ترین محصولات بازار است که می‌تواند روی سقف و دیوار نصب شود. Access Pointهای رومیزی نیز ظاهری شبیه به مودم، روتر و سوئیچ دارند.

تک فرکانس یا دو فرکانسی

اکسس پوینت تک فرکانس وای فای نیز گفته می‌شود. این محصولات 2.5G را پشتیبانی می‌کنند. در مقابل اکسس پوینت دو بانده همزمان فرکانس‌های 2.5G و 5.8G را پشتیبانی می‌کنند. Access Point دو بانده اغلب ظاهری بزرگتر دارد و نرخ انتقال آن بالاتر است.

داخلی و خارجی

  • بیرونی (outdoor): APهای مستحکمی که در محیط‌های خارجی به کار گرفته می‌شوند، اکسس پوینت خارجی نامیده می‌شوند. این محصولات باید سیگنال‌های بسیار پایدار با وجود پوشش گسترده داشته باشند.
  • داخلی(indoor): APهایی که مناسب برای مصارف داخلی هستند، اکسس پوینت داخلی نامیده می‌شوند. این محصولات اندازه کوچکی دارند و نصب و نگهداری آن‌ها آسان است.

استانداردهای شبکه

APها براساس استانداردهای شبکه فرکانس‌های مختلفی ارائه می‌کنند. استانداردهای شبکه شامل موارد زیر هستند که سبب تغییر فرکانس در APها می شود.

  • IEEE 802.11ac
  • IEEE 802.11n
  • IEEE 802.11g
  • IEEE 802.11b
  • IEEE 802.11ax

برای خرید انواع اکسس پوینت می‌توانید به سایت راندنو مراجعه کنید.

انواع اکسس پوینت
انواع اکسس پوینت

کاربرد اکسس پوینت

در این بخش از مقاله اکسس پوینت چیست به بررسی کاربرد این محصول پرداخته شده است. کاربرد اکسس پوینت اغلب در ساختمان‌ها و دفاتر بزرگ است. این تجهیزات با کابل اترنت به روتر، سوئیچ یا هاب سیمی وصل می‌شوند و به واسطه آن‌ها می‌توان سیگنال‌های وای فای را در منطقه مورد نظر تقویت کرد. اکسس پوینت‌ها در دو نوع عمومی و صنعتی عرضه می‌شوند. از نوع عمومی در مغازه‌ها، کافه‌ها، رستوران‌ها و … استفاده می‌شود. اما اکسس پوینت صنعتی در کارخانه‌ها، ساختمان‌های بزرگ و مراکز اداری و تجاری کاربرد دارد. برخی از APها ممکن است برای اتصال اینترنت به کار نروند. گاهی این تجیهزات برای ایجاد یک شبکه وایرلس در اداره‌ها و برای اشتراک گذاری فایل ها در سرور و مرکز به کار گرفته می‌شوند.

مزایای استفاده از AP

  • به ازای هر AP می‌توان 60 دستگاه را به صورت همزمان به شبکه متصل کرد.
  • این محصولات در هرجایی که کابل اترنت وجود دارد، نصب می‌شوند.
  • نوع PoE این تجهیزات عرضه شده‌اند که هم با اترنت و هم با کابل برق سازگار هستند.
  • این محصولات ویژگی های استانداردی دارند که APها به واسطه آن ها می‌توانند از Captive Portal و Access Control List – ACL پشتیبانی کنند. در نتیجه می‌توانید دسترسی مهمان را محدودتر کنید.

معایب اکسس پوینت

در کنار تمامی مزایایی که این محصول دارد، معایبی نیز وجود دارد که در ادامه به بررسی آن پرداخته شده است.

  1. کاهش سرعت: استفاده از اکسس پوینت اغلب سبب افزایش سرعت می‌شود. اما با افزایش تعداد دستگاه‌های متصل به شبکه، سرعت انتقال داده‌ها کاهش پیدا می‌کند. در شبکه‌های بزرگ از چند اکسس پوینت استفاده می‌شود.
  2. تداخل با سایر شبکه‌های بی‌سیم: هنگامی که در محیط تعداد اکسس پوینت‌ها افزایش پیدا کند، تداخل در فرکانس‌های مشابه ایجاد می‌شود. در نتیجه نویز افزایش و پایداری شبکه کاهش پیدا می‌کند.
  3. قابلیت نفوذ: اگر اکسس پوینت به درستی راه اندازی نشود، برای افرادی که به شبکه متصل هستند، احتمال دسترسی به داده‌های رمزگذاری شده فراهم می‌شود.
  4. نیاز به مدیریت: استفاده از چند اکسس پوینت در شبکه‌های بزرگ، نیاز به مدیریت مناسبی دارد. باید برای هر اکسس پوینت تنظیمات مناسبی اعمال شود و اطمینان حاصل شود که پوشش شبکه بی‌سیم به درستی انجام شده است.
  5. محدودیت در تعداد دستگاه‌های متصل: اکسس پوینت محدودیتی در تعداد دستگاه‌های اتصال دارد. اگر تعداد دستگاه‌های متصل به اکسس پوینت بیش از حداکثر تعداد مجاز باشد، عملکرد شبکه کاهش پیدا می‌کند.

تفاوت اکسس پوینت و روتر

  1. روتر مانند یک هاب در شبکه است و می‌تواند یک شبکه LAN راه اندازی کند تا دیگر دستگاه‌ها به آن متصل شوند اما اکسس پوینت اینطور نیست و در صدد عمل کردن مانند یک واسطه است تا دستگاه‌های دیگر را به LAN متصل کند.
  2. روتر منطقه‌ای را برای اتصال دستگاه‌ها فراهم می‌کند و اکسس پوینت منطقه بیشتری را برای اتصال دستگاه‌ها فراهم می‌کند و دستگاه‌های بیشتری می‌توانند به آن متصل شوند.
  3. روتر می‌تواند دستگاه‌های متصل به LAN را مدیریت کند.
  4. در APها درگاه WAN نداریم و امکان اتصال مودم به آن‌ها وجود ندارد.
  5. کار روتر به اشتراک گذاری اینترنت میان دستگاه‌ها و چگونگی دسترسی به آن است.
  6. APها قابلیت انجام کارهای روتر را ندارند ولی روترها می‌توانند کار اکسس پوینت‌ها را به صورت محدود انجام دهند.
  7. APها در مکان‌های دورتر نسبت به روتر (بیرون از خانه، ساختمان یا در طبقات دیگر) نصب می‌شوند تا دستگاه‌های بیشتری دسترسی به AP را داشته باشند.

بیشتر بخوانید: تفاوت مودم، روتر، اکسس پوینت و سوئیچ چیست؟


بهترین برند Access Point

امروزه استفاده از Access Point بسیار رایج شده است و شرکت‌های زیادی درصدد تولید این محصول برآمده‌اند. از بهترین این شرکت‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

اکسس پوینت تی پی لینک

تی پی لینک یکی از برترین شرکت‌ها در زمینه تولید تجهیزات شبکه اکیتو و پسیو است. Access Pointهای این شرکت را می‌توان در سازمان‌های بزرگ و کوچک استفاده کرد. تجهیزات تی پی لینک می‌توانند نقطه دسترسی بسیار خوبی را به عنوان یک دستگاه مستقل فراهم کنند. محصولات تی پی لینک ظاهر زیبایی دارند و قیمت آن‌ها نیز مناسب است. این دستگاه می‌تواند اتصالات مورد نیاز شما را فعال کنند. تی پی لینک شرکتی چینی است و از بزرگترین شرکت‌های تولیدکننده تجهیزات شبکه و محصولات وای فای در جهان محسوب می‌شود.

اکسس پوینت یونیفای

اکسس پوینت unifi یکی از مشهورترین اکسس پوینت‌های موجود در بازار است. Access Pointهای این شرکت سخت افزارها و نرم افزارهای قدرتمندی دارند و پوشش وای فای بسیار خوبی در محیط‌های داخلی ارائه می‌کنند. تجهیزات یونیفای به دو صورت سقفی و رومیزی عرضه می‌شوند و قیمت آن‌ها متفاوت است. از محصولات یونیفای می‌توان در مراکز آموزشی، هتل‌ها، بیمارستان‌ها، فرودگاه‌ها، شرکت‌های خصوصی و … استفاده کرد.

  • از دیگر برندهای برتر در این زمینه می‌توان به اکسس پوینت شیائومی، سیسکو، لینک سیس، انجنیوس، میکروتیک و … اشاره کرد. شرکت‌های بسیار زیادی که خدمات مخابراتی ارائه می‌دهند، اکسس پوینت نیز عرضه می‌کنند. به عنوان مثال اکسس پوینت ایرانسل و اکسس پوینت همراه اول بسیار مشهور هستند.

جمع بندی

در این مقاله به سوال اکسس پوینت چیست پاسخ دادیم و به بررسی ویژگی‌ها و انواع آن پرداختیم. راه‌های زیادی برای خرید اکسس پوینت وجود دارد. در سایت راندنو می‌توانید فروشندگان اکسس پوینت را مشاهده کنید. همچنین می‌توانید قیمت آن را در فروشندگان مختلف با هم مقایسه کنید. در راندنو شما می‌توانید بدون واسطه با فروشندگان تجهیزات شبکه همچون اکسس پوینت در ارتباط باشید.