کابل زوجی هوایی چیست و چه کاربردی دارد؟

کابل زوجی هوایی چیست و چه کاربردی دارد؟

کابل زوجی هوایی چیست و چه کاربردی دارد؟ منظور از کابل زوجی هوایی همان کابل مخابرات است که امروزه در بسیاری از صنایع به کار گرفته می شود. سیم و کابل در بازار کاربردهای مختلفی دارند و در انواع گوناگونی به بازار عرضه می شوند. یکی از پرکاربردترین این کابل ها کابل مخابرات است. کابل مخابرات سطح اختلالات مغناطیسی را کاهش می دهد و سیگنال های آنالوگ و دیجیتال را به همدیگر تبدیل می کند.

در این کابل ها، سیم های هادی به صورت دو به دو به هم پیچانده و زوج شده اند. این کابل ها از این طریق اختلالات را دفع می کنند. به همین دلیل به آن ها کابل زوجی هم گفته می شود.

اگر قصد خرید کابل مخابرات دارید، تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید. در این مقاله به سوال کابل زوجی هوایی چیست پاسخ خواهیم داد و کاربردهای آن را بررسی می کنیم.

خرید انواع کابل مخابراتی
خرید انواع کابل مخابراتی

آنچه در ادامه می خوانیم:

منظور از کابل زوجی هوایی

در این بخش از موضوع کابل زوجی هوایی چیست باید گفت این کابل همان کابل مخابرات است. کابل زوجی رشته های سیمی به هم تابیده شده و به شکل زوج دارند. این کار برای جلوگیری از جذب اختلالات و نویز انجام می شود. در نتیجه اثر همشنوایی در این کابل ها به حداقل میزان خودش می رسد. همشنوایی برکیفیت انتقال صوت و داده در خطوط مخابراتی، تاثیر منفی ایجاد می کند. از این کابل ها در داخل ساختمان و خارج از آن استفاده می شود. همچنین در کارخانه های صنعتی، منازل مسکونی و دیگر مکان ها می توان از کابل زوجی استفاده کرد.

یک سری از کابل های زوجی برای خارج مجموعه ها کاربرد دارند. به این کابل ها کابل زوجی هوایی یا Outdoor گفته می شود.

کابل زوجی هوایی چیست
کابل زوجی هوایی چیست

بیشتر بخوانید: کابل تلفن چیست؟ انواع کابل تلفن هوایی


ساختار کابل زوجی هوایی

حال که دانستیم کابل زوجی هوایی چیست به بررسی ساختار این کابل ها می پردازیم. کابل زوجی هوایی از رشته هایی با هادی مس ساخته شده است. این هادی معمولاً 0.4 میلی متر الی 0.8 میلی متر صخامت دارد. در واقع سطح مقطع این کابل ها با قدرت سیگنال رابطه مستقیم دارد. همچنین هرچه زوج های کابل مخابرات با نظم بیشتری به هم تابیده شده باشند و فشرده باشند، میزان دریافت نویز به حداقل میزان خودش می رسد.

کابل های تلفن هم در داخل و هم در خارج ساختمان کاربرد دارد. این کابل ها به راحتی نصب می شوند. می توان از کابل تلفن در خطوط هوایی و زمینی استفاده کرد. کابل زوجی بسته به کاربردش استفاده می شود. این کابل ها از تک زوج تا 200 زوج عرضه می شوند. هرکدام از این زوج ها در رنگ های اصلی و فرعی طراحی شده اند به همین دلیل به راحتی قابل تشخیص هستند.

کابل های زوجی به صورت شیلددار و فویل دار نیز عرضه می شوند. در محیط هایی که کابل تلفن در نزدیکی کابل برق نصب شده است، بهتر است از کابل های شیلددار یا فویل دار استفاده شود.

ساختار کابل زوجی هوایی
ساختار کابل زوجی هوایی

بیشتر بخوانید: تفاوت کابل مخابرات سیمیا و کرمان


انواع کابل زوجی

در این بخش از موضوع کابل زوجی هوایی چیست به بررسی انواع این کابل ها می پردازیم. کابل های زوجی در دو نوع هوایی و زمینی به بازار عرضه می شوند.

  • کابل تلفن هوایی: این کابل ها دوام و مقاومت بالایی دارند. این محصولات در مقابل بارش برف و باران، اشعه های خورشید و دیگر موارد از خود مقاومت نشان می دهند. کابل زوجی هوایی انعطاف پذیری کمتری دارند. یک لایه روکش برروی این کابل ها نصب شده است. این روکش مقاومت کابل را افزایش می دهد اغلب کابل های زوجی هوایی طوسی رنگ هستند. به این کابل ها، کابل outdoor تلفن نیز گفته می شود.
  • کابل زمینی تلفن: این کابل ها روکش مشکی دارند و در محیط های داخلی ساختمان به کار گرفته می شوند. این کابل ها در محیط های خارجی داخل لوله ها نصب می شوند. کابل ها زمینی از کابل های زوجی هوایی انعطاف پذیری بیشتری دارند.

بیشتر بخوانید: تفاوت کابل تلفن زمینی و هوایی


انواع کابل زوجی هوایی

در این بخش از مقاله کابل زوجی هوایی چیست به معرفی انواع کابل زوجی هوایی می پردازیم. کابل های زوجی هوایی از نظر ساختار و نوع کاربرد به چند دسته تقسیم بندی می شوند:

  • کابل مهاردار هوایی (SSC): این کابل ها نوعی مهار یا به اصطلاح مسنجر فولادی گالوانیزه دارند که از کابل ها حفاظت می کنند. این مسنجر سبب ایجاد مقاومت بیشتر و کاهش خمش می شود. این کابل ها در مقابل دما و رطوبت مقاومت زیادی دارند و حداکثر 200 زوجی ارائه می شوند.
  • کابل مخابراتی دوبل هوایی مهاردار: . این کابل ها دو رشته سیم مسی و مفتول فولادی دارند که برروی رشته های آن پوششی از پلی اتیلن کشیده شده است. به این کابل ها کابل جنگلی مخابرات نیز گفته می شود.
  • کابل ژله فیلد کانالی تلفن (CFC): این کابل ها از یک نوع ژله در ساختار خود استفاده کرده اند که مقاومت آن را افزایش می دهد.
انواع کابل زوجی هوایی
انواع کابل زوجی هوایی

بیشتر بخوانید: بهترین کابل تلفن کدام است؟ معرفی انواع کابل تلفن