گیره نجاری چیست و چه کاربردی دارد؟ آشنایی با پیچ دستی

گیره نجاری چیست و چه کاربردی دارد؟ آشنایی با انواع پیچ دستی

گیره نجاری چیست و چه کاربردی دارد؟ گیره نجاری یا پیچ دستی جهت نگه داشتن دو قطعه در کنار یکدیگر مورد استفاده قرار می گیرد. این ابزار همانطور که از نامش مشخص است، همچون گیره عمل می کند و به وسیله آن می توان دو قطعه را به یکدیگر چفت و بست نمود.

علاوه بر این، از دیگر کاربردهای گیره دستی می توان به مونتاژکاری، پرس کاری و گاهی اوقات فرم دهی قطعات اشاره نمود. در نتیجه استفاده از این ابزار در موقعیت های گوناگون، بازدهی فوق العاده ای برای شما بدنبال خواهد داشت. گیره نجاری باتوجه به کارکردی که دارد، در انواع گوناگونی تولید و به بازار ارائه می شود.

لازم به ذکر است که از این ابزار جهت انجام کارهای سنباده زنی، رنده کاری و موارد دیگر استفاده می شود که در ادامه به بررسی آنها خواهیم پرداخت. اگر شما هم قصد خرید گیره نجاری را دارید، تا انتهای مقاله گیره نجاری چیست با ما همراه باشید.

آشنایی با پیچ دستی نجاری

درابتدای مقاله به سؤال گیره نجاری چیست پاسخ مختصری دادیم. همه علاقه مندان به دنیای جالب و هیجان انگیز نجاری، با انواع پیچ دستی آشنا هستند.

پیچ دستی نجاری یک وسیله فلزی است که جهت نگهداری دو تکه چوب در کنار یکدیگر کاربرد دارد. این گیره ها کارکرد قوی دارند و در انواع مختلفی به فروش می رسند. در ادامه در مورد کاربردهای اصلی گیره نجاری با شما بیشتر صحبت خواهیم کرد.

گیره نجاری چیست
گیره نجاری چیست

بیشتر بخوانید: انواع ابزار نجاری کدام است و چگونه یک کارگاه نجاری خانگی داشته باشیم؟


انواع گیره نجاری

دراین بخش از مقاله گیره نجاری چیست قصد داریم تا شما را با انواع این محصول پرکاربرد آشنا نماییم. همانطور که می دانید، نجاری شغل پیچیده و چالش برانگیزی است. این شغل به ابزار گوناگونی نیاز دارد و به همین علت یک نجار باید آشنایی دقیقی با انواع گیره نجاری داشته باشد. لازم به ذکر است که گیره های نجاری کاربرد های یکسانی دارند و تنها تفاوت آنها در شکل ظاهری آنها است.

گیره تفنگی

گیره نجاری تفنگی یکی از کاربردی ترین ابزارآلات در صنعت نجاری است. از این ابزار علاوه بر نگه داشتن چوب، برای پرس کردن چوب، تسلط بیشتر در مونتاژکاری و موارد دیگر استفاده می شود. گیره تفنگی از بدنه فلزی و مقاومی برخوردار است. همچنین این ابزار در کارگاه های نجاری جهت اتصال دو قطعه چوب کاربرد به سزایی دارد.

این ابزار دستی از یک ماشه برخوردار است که به سرعت باز و بسته می شود. در نتیجه نسبت به انواع دیگر این محصول، سرعت کار شما را بسیار بالا می برد. همچنین فک بالایی این گیره ثابت و فک پایینی آن متحرک است. لازم به ذکر است که ماشه محکم کردن این ابزار در قسمت متحرک قرار دارد و مانند پیچ دستی های قدیمی، نیاز به بستن ندارد.

گیره C کلمپ

همانطور که از نام این گیره مشخص است، ظاهری شبیه به حرف انگلیسی C دارد. از این رو این ابزار، با  نام گیره سی کلمپ یا جی کلمپ نیز شناخته شده است. ساختار گیره سی کلمپ به صورت یکپارچه بوده و به عنوان رایج ترین مدل گیره، شناخته شده است. قسمت انتهایی پیچ و بالایی گیره که قطعه مورد نظر میان این دو قرار می گیرد، یک سری تخت وجود دارد.

با پیچاندن پیچ، سری های تخت از یکدیگر دور و یا به یکدیگر نزدیک می شوند. این گیره براساس سایز در انواع گوناگونی تولید می شود.

گیره C کلمپ
گیره C کلمپ

گیره لوله ای

از گیره لوله ای نجاری معمولاً در کارگاه های لوله کشی و کابینت سازی استفاده می شود. این ابزار از یک میله بلند، دو فک و بازو تشکیل شده است. همچنین با چرخاندن پیچ، فک آن به صورت کشویی روی بازویی آن حرکت می کند و در فاصله مورد نظر قرار می گیرد. این گیره نجاری از قدرت بالایی برخوردار است.

گیره دو پیچ چوبی

گیره دو پیچ چوبی از دیگر انواع گیره های نجاری محسوب می شود. از این گیره جهت چسباندن زهوارهای نیم گرد و نگهداری موقت قطعات چوبی در کنار یکدیگر استفاده می شود.

گیره موازی

گیره موازی شباهت زیادی به پیچ دستی دارد. تنها تفاوت این دو محصول در قرارگیری فک بالا و پایینی آنها است. این دو فک گیره موازی به صورت همسان به قطعه مورد نظر فشار وارد می کنند و دو قطعه را نگه می دارند. استفاده از این گیره جهت پرس کاری صفحات چوبی در حالت نر به نر کاربرد دارد. در ادامه این بخش از مقاله گیره نجاری چیست به کارکرد پیچ دستی اشاره خواهیم کرد.

گیره موازی
گیره موازی

گیره نجاری رومیزی

گیره نجاری رومیزی بر روی سطوحی مانند لبه میز قرار می گیرد. کارکرد این ابزار به گونه ای است که با چرخاندن دسته آن، می توان فاصله دو فک را کم و زیاد نمود.

انواع گیره های رومیزی باتوجه به کیفیت و نوع محصول، در مدل های متنوعی تولید و به بازار عرضه می شود. نگه داشتن عادی دو قطعه، از اصلی ترین کاربرد گیره رومیزی به شمار می آید.

گیره اهرمی

از دیگر انواع گیره دستی نجاری می توان به گیره اهرمی اشاره کرد. گیره اهرمی شبیه به پیچ دستی است، با این تفاوت که به جای دسته پیچ گردان و پیچ گره، با نزدیک کردن فک متحرک به قطعه، می توان با پایین کشیدن دسته اهرم قطعه کار را محکم نمود.

گیره ماهی

گیره ماهی از دیگر انواع گیره های نجاری محسوب می شود. این گیره در آتلیه ها، کارگاه ها و حتی منازل از کاربردهای بیشماری برخوردار است. از کاربردهای این گیره می توان به دوبل کردن لبه MDF، تثبیت قطعات کار چوبی و … اشاره کرد. در ساختار این گیره از دندانه های ریزی استفاده شده است که باعث می شود قطعه کار محکم و تثبیت شود.

پیچ دستی

پیچ دستی از قدیمی ترین انواع گیره نجاری به شمار می آید. استفاده از این محصول در صنعت نجاری از کاربرد زیادی برخوردار است. در ساختار پیچ دستی از آرواره های جامد چوبی یا فلزی استفاده شده است. همچنین یک فک ثابت در انتهای نوار و فک دیگری در امتداد نوار وجود دارد که جهت تنظیم ظرفیت کاربرد دارد. انواع پیچ دستی باتوجه به کیفیت و نوع، در مدل های مختلف تولید می شوند.

پیچ دستی
پیچ دستی

گیره تسمه ای نجاری

این مدل پیچ دستی همچون تسمه است و با نام تنگ کلافی نیز شناخته می شود. این محصول جهت مونتاژ قطعات گوناگون مورد استفاده قرار می گیرد. گیره تسمه بسته به نوع جنس به شکل فلزی، پارچه ای و طنابی تولید می شود و به فروش می رسد.

گیره انبری

گیره انبری از دیگر انواع گیره دستی نجاری محسوب می شود. این گیره همانطور که از نامش پیداست، ظاهری شبیه به انبردست دارد. گیره انبری در مقایسه با دیگر انواع گیره ها از اندازه کوچکی برخوردار است. همچنین قطعات کمتری در ساخت این محصول استفاده شده است. انواع گیره نجاری جهت تعمیرات کوچک و جزئی گزینه کاربردی به شمار می آیند.

در ساختار برخی از انواع این محصول از لنت های لاستیکی استفاده شده است و از آسیب به قطعات جلوگیری می کند. همچنین جهت رنگ آمیزی و چسباندن قطعات مختلف، می توان از این ابزار نجاری استفاده نمود. این گیره در انواع گوناگونی تولید و به بازار ارائه می شود. همچنین این گیره ها باتوجه به کیفیت و کاربردی که که دارند، از قیمت های متنوعی برخوردار هستند.

گیره انبری
گیره انبری

گیره گونیا

گیره گونیا جهت فریم بندی و ایجاد زاویه قطعات در صنایع چوب مورد استفاده قرار می گیرد. این گیره از دستگیره T شکل کشویی برخوردار است و نیرو را به طور مستقیم به گوشه کار اعمال می کند. لازم به ذکر است که این گیره جهت فریم بندی قطعات فلزی مورد استفاده قرار می گیرد.

نر گیر

نرگیر جهت نگهداری قطعه بر روی لبه کار مورد استفاده قرار می گیرد. این گیره جهت نصب انواع پروفیل و زهوار بر روی لبه انواع صفحات کاربرد دارد. نر گیر در دو نوع دوبل و تک تولید می شود و جهت نگه داشتن انوع پیچ دستی می توان از آن ها استفاده نمود. همچنین دستگیره و بدنه نرگیر دوبل از جنس فلز ساخته می شود و مقاومت بالایی در برابر فشار دارد.

گیره اتوماتیک دستی

گیره اتوماتیک دستی جهت انجام فعالیت های نجاری پیشرفته مورد استفاده قرار می گیرد. با استفاده از این گیره دیگر نیازی به نگه داشتن گیره با دست ندارید. همچنین فک بالایی و پایینی این گیره به صورت متحرک است. برای محکم کردن این گیره به پیچ نیازی نیست بلکه تنها کافی است دستگیره های گیره را فشار دهید تا محکم شوند.

در ساختار گیره اتوماتیک دستی از فولاد سخت استفاده شده است که جهت انجام پروژه های پیچیده گزینه مناسبی است.

گیره ورق گیر

ورق های ام دی اف روکش حساسی دارند و جابه جایی آنها دشوار است؛ از این رو باید با احتیاط زیادی حمل شوند. انواع گیره ورق گیر جهت جلوگیری از آسیب به این ورقه ها و نگهداری آنها کاربرد دارند.

این گیره ها از جنس فولاد ساخته شده اند و هر دو فک متحرک آن ها از لنت پلاستیکی نرم برخوردار هستند. همچنین دستگیره این ابزار قابلیت چرخش آزاد دارد و و از پلاستیک مقاومی ساخته شده است.

گیره ورق گیر
گیره ورق گیر

بغلگیر نجاری

انواع گیره های بغل گیر کاربردی شبیه به گیره های ورق گیر دارند. با این تفاوت که با استفاده از این محصول می توان ورق های MDF بسیار بزرگ را جابه جا نمود.


بیشتر بخوانید: آشنایی با انواع میخ نجاری، فولادی، میخ میخکوب و انواع دیگر


گیره دستی برای چه کاری است؟

کاربرد گیره دستی چیست؟ این سؤال هم جزو رایج ترین سؤالاتی است که برای بسیاری از کاربران پپیش آمده است. این وسیله به صورت عمومی جهت چفت کردن و کنار هم قرار دادن قطعات کاربرد دارد. این محصول می تواند دو قطعه را به گونه ای کنار هم قرار دهد که به یکدیگر نچسبند و به هیچ عنوان حرکت نکنند. در نتیجه استفاده از این محصول در صنایعی همچون نجاری و کابینت سازی اهمیت به سزایی دارد.

بهترین گیره نجاری

در حال حاضر همانطور که گفته شد، مدل های بسیار زیادی از انواع گیره صنعتی در بازار موجود هستند. همچنین هریک از انواع گیره دستی نجاری برای یک کار خاص طراحی شده است. از این رو شما نمی توانید مشخص کنید که کدام گیره نجاری از سایر مدل های گیره بهتر است.

همچنین بسته به نیاز و کاربردهای مورد خود، می توانید نوع مناسبی از انواع گیره نجاری را تهیه نمایید. در ادامه این بخش از مقاله گیره نجاری چیست به معرفی چند نمونه از بهترین برندهای تولیدکننده گیره نجاری خواهیم پرداخت:

  • گیره نجاری رونیکس
  • گیره دستی توسن
  • پیچ دستی استوار
  • گیره دستی نوا
  • گیره نجاری اروین
بهترین گیره نجاری
بهترین گیره نجاری

امیدواریم که مقاله گیره نجاری چیست برای شما مفید واقع شده باشد. جهت خرید گیره نجاری و اطلاع از قیمت انواع پیچ دستی می توانید با مراجعه به سایت راندنو با فروشندگان این محصول ارتباط برقرار نمایید. راندنو امکان مشاهده لیست قیمت گیره نجاری و برقراری ارتباط بی واسطه با فروشندگان این محصول را برای شما فراهم نموده است.