انواع ابزار نجاری کدام است و چگونه یک کارگاه نجاری خانگی داشته باشیم؟انواع ابزار نجاری کدام است و چگونه یک کارگاه نجاری خانگی داشته باشیم؟

انواع ابزار نجاری کارگاه نجاری خانگی کدام است؟

انواع ابزار نجاری یکی از محبوب ترین انواع ابزار در صنایع مختلف است. لوازم و وسایل چوبی از کاربردی ترین و متنوع ترین محصولات در زندگی مدرن امروزی به شمار می آیند. همانطور که از اسم وسایل نجاری مشخص است، به منظور انجام کار بر روی متریال چوبی مورد استفاده قرار می گیرند. در این مقاله به معرفی انواع ابزار نجاری پرداخته شده است. پس تا انتهای این مطلب با ما همراه باشید.

خرید انواع ابزار نجاری
خرید انواع ابزار نجاری

در ادامه عکس وسایل نجاری آورده شده است. همچنین به اشنایی با لوازم خانگی نجاری خواهیم پرداخت.

کاربرد ابزارآلات نجاری

پس از معرفی ابزار نجاری به بررسی کاربردهای این تجهیزات می پردازیم. امروزه کار با چوب و نجاری یکی از پرطرفدارترین فعالیت ها در میان مردم است. بسیاری از افراد به این فکر می کنند که برای کار با چوب و راه اندازی یک کارگاه نجاری کوچک، به یک فضای بزرگ نیاز دارند. در حالی که می توان با فضای نسبتاً کوچک و به صورت خانگی، این کار را به خوبی انجام داد.

کار با چوب حوزه های مختلفی دارد که از مهم ترین آن ها می توان به برش دادن و متصل کردن چوب و ساخت وسایل چوبی، معرق کاری و منبت کاری اشاره نمود. حداقل فضا برای انجام این کار، یک اتاق ۶ متری است. لازم به ذکر است که این کار در آپارتمان به دلیل ایجاد صدای ناهنجار، تقریباً غیر ممکن خواهد بود. معمولاً‌ در خانه هایی با ساخت ویلایی، در پارکینگ یا انباری هایی با متراژ بالا، این کار قابل اجرا است.

از وسایل نجاری در زمینه های مختلف استفاده می شود:

  • ساخت وسایل تزئینی چوبی
  • منبت کاری و معرق کاری
  • برش قطعات چوبی و مواردی از این قبیل
انواع ابزار نجاری
انواع ابزار نجاری

ابزارآلات نجاری انواع مختلفی دارند که در ادامه، پاره ای از آن ها توضیح داده شده است:

انواع اره نجاری

اره از مهم ترین انواع وسایل نجاری خانگی و کارگاهی است که جهت برش انواع چوب استفاده می شود. انواع اره های نجاری مورد استفاده در یک کارگاه عبارتند از:

اره

اره از معروف ترین و پرکاربردترین ابزار برش چوب به شمار می آید. این محصول یکی از مهم ترین انواع ابزار نجاری دستی است که در انواع مختلفی تولید می شود. از انواع اره  های موجود در بازار می توان از موارد زیر نام برد:

  • اره دستی
  • کمان اره
  • اره مویی

اره عمودبر

اره عمود بر یک مدل اره برقی است و از آن می توان برای ایجاد برش یا شیار بر روی سطوح مختلفی همچون تخته سه لایه، فیبر، آلومینیوم، چوب، پلاستیک و حتی آهن با ضخامت کم، استفاده کرد.

این مدل اره در دو نوع صنعتی و نیمه صنعتی موجود است که از نوع صنعتی برای کارهای طولانی تر و سنگین تر و از نوع نیمه صنعتی برای کارهای سبک تر و خانگی استفاده می شود.

اره عمود بر
اره عمود بر

بیشتر بخوانید: راهنمای خرید و معرفی بهترین مارک اره عمود بر


اره میزی

اره میزی یکی از پرکاربردترین ابزار های نجاری و ابزار کار با چوب است. این دستگاه در انواع مختلفی تولید می شود که با توجه به نوع فعالیت می توان از استفاده کرد.

از اره میزی می توان برای برش های عرضی، برش پلای وود، نئوپان، ام دی اف، تخته های سه لایه و هم چنین ایجاد برش های منحنی و زاویه دار با استفاده از ابزار جانبی و شابلون استفاده کرد. از دیگر کاربردهای این محصول، ایجاد دو راهه در صفحات چوبی، برش عرضی قطعات، ساخت فاق و زبانه است.

اره میزی
اره میزی

اره فارسی بر

اره فارسی بر یک نمونه از اره های برقی موجود در بازار است که از آن می توان برای ایجاد برش زاویه دار بر روی قطعه استفاده کرد. در واقع فارسی نوعی برش است که کاربر می تواند زاویه را از 90 درجه به نوع دلخواه تغییر دهد.

به کمک اره فارسی بر می توان برش های اریب، افقی، عمودی و برش های ترکیبی ایجاد کرد. این دستگاه در انواع مختلفی تولید شده است که از بین آن ها می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • اره فارسی بر ساده
  • اره فارسی بر ثابت
  • اره فارسی بر کشویی
  • اره فارسی بر کشویی دو طرفه
  • اره فارسی بر صندوقی
اره فارسی بر
اره فارسی بر

بیشتر بخوانید: اره فارسی بر چیست؟ راهنمای خرید بهترین اره فارسی بر


اره گرد بر

اره گردبر یا اره دیسکی یکی دیگر از انواع ابزار نجاری است که قابلیت این را دارد که چوب را در زوایای 45 درجه و 90 درجه برش بزند. از ابعاد کوچک تر این اره برای برش ام دی اف و تخته های چوبی و از سایز بزرگ تر آن برای برش الوارهای بزرگ و قطعات ضخیم تر استفاده می شود.

اره گرد بر
اره گرد بر

اره نواری

اره نواری از دیگر وسایل چوب بری پرکاربرد در صنعت چوب و نجاری است. این اره جهت برش های طولی، قوس بری، برش چوب های ضخیم و … کاربرد دارد. علاوه بر این، از برخی از انواع این اره جهت برش های زاویه دار نیز استفاده می شود.

اره نواری این قابلیت را فراهم می کند تا برای برش چوب دیگر نیازی به جابجایی دستگاه و قطعه نباشد. این دستگاه در انواع مختلفی تولید می شود که عبارتند از:

  • اره نواری عمودی: نوع رومیزی این اره موجود است که می توان از آن برای برش تخته چوب های نازک در کارگاه های چوب استفاده کرد.
  • اره نواری افقی: این مدل اره نواری به اره رام نیز شهرت دارد. قطر تیغه این محصول گاهاً به بیش از 100 سانتی متر می رسد و می توان از آن در کارخانه های بزرگ برای تنه ها، تخته های بزرگ، الوارها و تبدیل آن ها به قطعات کوچک تر استفاده کرد.
  • اره نواری دو ستونی: مکانیزم کارکرد این مدل شبیه به نوع عمودی است.
اره نواری
اره نواری

بیشتر بخوانید: راهنمای خرید اره نواری یا اره فلکه و کاربرد آن


اره مویی

در این بخش از مقاله معرفی انواع ابزار نجاری به بررسی اره های مویی می پردازیم. اره مویی از دیگر وسایلی است که نام آن در لیست ابزار برش چوب خانگی قرار می گیرد. به شمار می رود. از اره مویی عمدتاً برای کارهای ظریف و هنری در صنایع چوبی مانند معرق کاری استفاده می شود. اره مویی برای برش قوس و فیبر، شابلون تخته لایی و قطعه های چوب نازک کاربرد دارد. این اره در دو نوع زیر دسته بندی می شود:

  • در نوع اول حرکت رفت توسط میل لنگ متصل به الکتروموتور و حرکت برگشت توسط فنر تأمین می‌شود.
  • در نوع دوم حرکت رفت و برگشتی توسط موتور و میل لنگ متصل به محور آن انجام می شود. اره مویی برقی از کلید تنظیم سرعت، پيچ سفت کن تيغه، پيچ تنظيم زاويه صفحه کار، تیغه و صفحه کار تشکیل شده است.

ابزار دستی نجاری

در ادامه به معرفی و بررسی انواع وسایل نجاری دستی در یک کارگاه اشاره شده است:

ابزار دستی نجاری
ابزار دستی نجاری

چکش

چکش از دیگر انواع ابزار نجاری است که در صنایع چوب مورد استفاده قرار می گیرد. این وسیله جهت ضربه زدن به سطوح و وسایل مختلف از جمله میخ، پیچ و رولپلاک استفاده می شود. چکش انواع مختلفی دارد ولی به طور معمول، از چکش های نجاری برای کار در کارگاه های نجاری استفاده می شود. از قسمت پهن این چکش برای ضربه زدن، تخریب کردن انواع چوب و کوبیدن انواع میخ به چوب استفاده می شود.

از سری دو شاخ این چکش نیز می توان به عنوان اهرم برای کشاندن میخ و پیچ و بیرون آوردن آنها از دیوار استفاده کرد. چکش انواع مختلفی دارد و از مهم ترین و پرکاربردترین چکش ها در نجاری می توان چکش میخ کش، چکش چوبی و لاستیکی اشاره کرد.

چکش
چکش

پیچ گوشتی

از این وسیله برای باز و بسته کردن پیچ های مختلف استفاده می شود که به صورت دوسو، چهارسو و مجموعه ای موجود است. وجود این وسیله در سایزها و مدل های مختلف، برای هر کارگاه نجاری لازم است.

پیچ گوشتی
پیچ گوشتی

انبردست

انبردست از دیگر انواع ابزار نجاری است که از دو دهانه فولادی همراه با دسته برخوردار است. از این محصول می توان به عنوان یک نگهدارنده و یا بازکننده استفاده نمود. این محصول برای گرفتن وسایل مختلف از جمله میخ و پیچ کاربرد دارد.

انبردست
انبردست

مغار

مغار از مهم ترین انواع لوازم نجاری است و از آن جهت کنده کاری، تراشکاری و ایجاد شیار استفاده می شود. این وسیله به کمک چکش های چوبی و لاستیکی مورد استفاده قرار می گیرد. مغار سایزهای مختلفی دارد که براساس پهنای آن تعیین می شود. تیغه مغار از جنس فلز تولید شده است و می توان آن را به راحتی تیز کرد.

مغار
مغار

رنده نجاری دستی

رنده نجاری یکی از وسایل کارگاه نجاری خانگی است. از این وسیله برای از بین بردن لبه های تیز، صاف کردن و همسان سازی سطح چوب استفاده می شود. در واقع این محصول تکه های ناصاف و ناهمواری های سطح چوب را از بین می برد. نازک کردن و کم کردن ضخامت چوب یا الوار و فرم دادن به آن از دیگر کاربردهای رنده به شمار می رود.

رنده نجاری دستی
رنده نجاری دستی

بیشتر بخوانید: رنده گندگی چیست و چه کاربردی دارد؟


چاقو نجاری

چاقوی نجاری از دیگر ابزار کار در نجاری است. جهت برش بخش های کوچک و صاف کردن سطوح استفاده می شود. البته این چاقو کاربرد دیگری دارد و از آن جهت نشانه گذاری نیز استفاده می شود. تیغه این چاقوها از جنس فلزی تولید شده اند و می توان به راحتی آنها را تیز کرد.

چاقو نجاری
چاقو نجاری

پیچ دستی و گیره

این تجهیزات از دیگر انواع ابزار نجاری به شمار می آیند. این ابزارآلات  وظیفه نگه داشتن قطعه کار و جلوگیری از تکان خوردن آن را دارند. در واقع از این محصول برای فیکس کردن قطعه کار استفاده می شود. گیره ها می توانند پلاستیکی و یا فلزی باشند.

پیچ دستی و گیره
پیچ دستی و گیره

ابزار برقی نجاری

برخی از انواع ابزار نجاری از نوع برقی هستند. این وسایل معمولاً قیمت بالاتر و نگهداری سخت تری نسبت به دیگر ابزارآلات دارند. در ادامه به چند نمونه از این نوع ابزار اشاره می کنیم:

ابزار برقی نجاری
ابزار برقی نجاری

دریل برقی یا شارژی

از دریل ها به منظور سوراخ کاری و هم چنین باز و بسته کردن پیچ های مختلف استفاده می شود. انواع دریل از ابزار نجاری مدرن به شمار می آیند. بهترین انتخاب برای کارگاه های نجاری، دریلی است که از علاوه بر قابلیت پیچ گوشتی، قابلیت چکشی جهت سوراخ کردن را نیز داشته باشد.

دریل ها از اصلی ترین وسایل نجاری هستند و بدون وجود آن ها بسیاری از کارها از جمله سوراخ کاری بسیار مشکل است. دریل ها انواع مختلفی دارند که از پرکاربردترین آن ها در نجاری می توان به دریل چکشی، دریل شارژی، دریل ستونی، دریل سرکج و … اشاره کرد.

دریل برقی و شارژی
دریل برقی و شارژی

بیشتر بخوانید: دریل چیست؟ دریل خوب چی بخرم؟


رنده برقی

در این بخش از مطلب انواع ابزار نجاری به بررسی رنده نجاری می پردازیم. برای کم کردن ضخامت، هم سطح کردن سطوح ناهموار و ایجاد زاویه نود درجه در لبه قطعه کار) بر روی چوب، در صنعت چوب و نجاری استفاده می شود.

به طور کلی، بعد از برش چوب و اره کردن آن، صاف کردن و ایجاد زوایای ظاهری چوب از این وسیله استفاده می شود. رنده ها می توانند برقی و یا دستی باشند که وجود یکی از آن ها برای کارگاه نجاری شما کافی است.

رنده برقی نجاری
رنده برقی نجاری

اور فرز یا فرز نجاری

اور فرز از دیگر وسایل و ابزار کار نجار است. فرم دادن به لبه های کار، ایجاد شیار و صاف کردن قطعه از رایج ترین کاربردهای این ابزار به شمار می آید. این دستگاه به دو نوع ثابت و متحرک تقسیم می شود:

  • اور فرز نجاری ثابت: این محصول از میز برخوردار است و یا بر روی میز نصب می شود. از این مدل برای ایجاد شیارهایی با عمق کم و با دقت بالا استفاده می شود.
  • از اور فرز نجاری متحرک: برای ایجاد شیارهایی با عمق بیشتر، از این محصول استفاده می شود. این دستگاه در میان نجاران بسیار محبوب واقع شده است. لازم به ذکر است این ابزار با نام اور فرز مشتی شناخته شده است.
اور فرز نجاری
اور فرز نجاری

بیشتر بخوانید: بهترین اور فرز نجاری کدام است؟ راهنمای خرید اورفرز نجاری


جاروبرقی صنعتی

جارو برقی صنعتی از دیگر انواع ابزار نجاری به شمار می آید. از این کالا برای نظافت و تمیز کردن محیط کار و کارگاه های نجاری استفاده می شود. برای راحتی کار می توان جارو برقی صنعتی را به ابزارهای مختلف مانند اره میزی، سنباده زن و دیگر تجهیزات متصل کرد.

جاروبرقی صنعتی
جاروبرقی صنعتی

بیشتر بخوانید: جاروبرقی صنعتی چیست و چه کاربردی دارد؟


ابزار اندازه گیری نجاری

متر

این وسیله در اندازه های مختلف در بازار موجود است و از آن برای اندازه گیری استفاده می شود. متر نیز مانند وسایل دیگر، انواع مختلفی دارد که از بین آنها می توان به متر لیزری، متر دستی یا ساده و متر مهندسی اشاره کرد. از مترهای ساده می توان برای نجاری استفاده کرد.

متر
متر

تراز

همان طور که از نام این کالا مشخص است، از آن برای تراز کردن و صاف کردن سطوح مختلف استفاده می شود. البته این محصول کاربردهای متفاوتی دارد که از بین آنها می توان به اندازه گیری و کنترل میزان مستقیمی، تختی،‌ افقی بودن و عمودی بودن سطوح و … اشاره کرد. تراز انواع مختلفی دارد و از پرکاربردترین آن ها می توان به تراز لیزری، تراز دستی، تراز جیبی و … اشاره کرد.

تراز
تراز

بیشتر بخوانید: انواع تراز لیزری کدام است و هر کدام چه کاربردی دارد؟


گونیا نجاری

گونیا از دیگر ابزار کارگاه نجاری است که از آن برای کشیدن خطوط صاف و اطمینان از صاف بودن لبه سطوح چوبی استفاده می شود. نجاری یکی از انواع ابزار اندازه گیری در صنعت است که یک دسته چوبی و یک تیغه فلزی دارد. دسته چوبی این محصول بر روی سطح چوب قرار می گیرد. تیغه نیز در زاویه 90 درجه نسبت به دسته قرار می گیرد.

گونیا نجاری
گونیا نجاری

رطوبت سنج

رطوبت سنج از دیگر انواع ابزار نجاری محسوب می شود. وجود رطوبت در چوب همواره یکی از مشکلات نجاران است. هر چه چوب خشک تر باشد، مشکلات و مسائلی که در ساخت سازه های چوبی بوجود می آید، کمتر است و سازه از کیفیت بیش تری برخوردار است.

اگر چوب خشک باشد، میزان پرتی آن نیز کمتر است. تشخیص میزان رطوبت چوب امری دشوار است و نیاز به تجربه فراوان دارد. به همین علت برای این منظور از رطوبت سنج استفاده می شود.

رطوبت سنج
رطوبت سنج

زاویه سنج

برای استفاده از ابزاری مثل اره میزی و فارسی بر نیاز به یک زاویه سنج است. وجود زاویه سنج باعث افزایش دقت برش می شود. به عنوان مثال، برای برش های 45 درجه و 90 درجه با درصد خطای بسیار بسیار کم انجام می شود.

زاویه سنج
زاویه سنج

کولیس

کولیس یک ابزار اندازه گیری پرکاربرد است و این قابلیت را دارد که قطعات، سطوح و وسایل مختلف را با دقت های مختلف از چند تا چند صد هزارم اندازه گیری کند. کولیس ها کاربرد زیادی دارند که یکی از آن ها در صنعت نجاری است. کولیس به نجار کمک می کند تا قسمت های مختلف یک سازه را به صورت دقیق اندازه گیری کند.

کولیس ها انواع مختلفی دارند و دقت آن ها نیز مختلف است. از انواع کولیس می توان به کولیس ساده، کولیس عقربه ای و کولیس دیجیتال اشاره کرد.

کولیس
کولیس

بیشتر بخوانید: کولیس و آموزش گام به گام اندازه گیری با آن


ابزار بادی نجاری

در ادامه به بررسی انواع ابزار بادی که در نجاری کاربرد دارند اشاره شده است:

میخکوب و منگنه کوب

این ابزار به صورت بادی و دستی موجود است و همانطور که از نامش مشخص است، از آن جهت زدن منگنه و میخ استفاده می شود. استفاده از میخکوب و منگنه کوب موجب افزایش سرعت، دقت و راندمان کار می شود. در واقع از این وسایل برای ایجاد اتصال میان دو قطعه استفاده می شود.

میخکوب بادی
میخکوب بادی

بیشتر بخوانید: معرفی انواع منگنه کوب و کاربرد آن ها


کمپرسور باد

کمپرسور باد یا کمپرسور هوا دستگاهی است که حجم باد را کم می کند و آن را به صورت متراکم و فشرده در می آورد. این هوای فشرده شده باعث بوجود آمدن حرکت مکانیکی می شود.

کمپرسورهای هوا یا کمپرسورهای بادی جهت استفاده از ابزارآلات بادی همچون انواع منگنه کوب بادی، چکش، میخکوب، پیستوله رنگ پاش و پرچ کن بادی به کار گرفته می شوند.

کمپرسور باد
کمپرسور باد

بیشتر بخوانید: آشنایی با انواع کمپرسور باد و کاربردهای آنها


باد پاش

باد پاش یا سری تفنگی باد کالایی است که به سر شلنگ فنری متصل می شود. از این محصول برای تمیز کردن محل برش استفاده می شود.

باد پاش
باد پاش

سایر ابزارآلات مورد نیاز کارگاه خانگی نجاری

در ادامه به معرفی انواع تجهیزات نجاری خانگی اشاره شده است:

پیچ چوب یا پیچ ام دی اف

این پیچ برای اتصالات چوبی و ام دی اف مناسب است. این مدل پیچ نوک تیزی دارد و می تواند به راحتی در داخل چوب، بدون آن که چوب را خراب کند، فرو برود.

میخ

از دیگر انواع ابزار نجاری و متعلقات در این زمینه، می توان به میخ اشاره کرد. میخ ها انواع مختلفی دارند و می توان از آن ها برای اتصالات مختلف استفاده کرد. میخ نجاری و میخ فولادی در صنعت نجاری از کاربردهای به سزایی برخوردار هستند.

ابزار ایمنی

رعایت نکات ایمنی و استفاده از ابزارآلات ایمنی در هر حرفه و شغلی لازم است. ضروری ترین ابزار ایمنی در کارگاه های نجاری عبارتند از:

  • دستکش نجاری
  • شیلد محافظ صورت
  • لباس کار
  • کلاه ایمنی
  • کفش ایمنی
ابزار ایمنی
ابزار ایمنی

میزکار نجاری

این وسیله نجاری از مهم ترین تجهیزات برای انجام کار است. میزهای کار معمولاً دارای یک یا چند کشو یا کمد برای قرار دادن ابزار و هم چنین گیره به منظور گرفتن قطعه کار هستند.

میز نجاری
میز نجاری

جعبه ابزار

کیف ابزار یا جعبه ابزار یکی از وسایل مورد نیاز برای جمع آوری، نگه داری و حمل آسان برخی از ابزارآلات است که می توان از آن در هر کارگاه نجاری استفاده کرد.

جعبه ابزار
جعبه ابزار

بیشتر بخوانید: جعبه ابزار چیست و چه کارایی دارد؟ چه ابزارهایی را داخل کیف ابزار بگذاریم؟


تابلو ابزار نجاری

در این بخش از مطلب انواع ابزار نجاری به معرفی تابلو ابزار می پردازیم. تابلو نجاری از دیگر وسیله های نجاری برای ترتیب دادن به ابزار است که جهت دسترسی آسان به آنها استفاده می شود. تابلو ابزار باعث افزایش سرعت نجار نیز می شود.

تابلو ابزار نجاری
تابلو ابزار نجاری

خرید اینترنتی ابزار نجاری

خریداران در سایت راندنو می توانند به خرید ابزار نجاری خانگی اقدام نمایند. و دیگر ابزار و یراق را به خریداران نمایش می دهد. در حقیقت، خریداران ضمن مشاهده قیمت ابزار مورد نظر خود، می توانند با فروشنده آن ارتباط مستقیم داشته باشند و در بستر اینترنت، درخواست سفارش خود را به نماینده و فروشنده اصلی آن کالا ارسال کنند.

فروشگاه اینترنتی ابزار نجاری

در حقیقت، راندنو پل ارتباطی میان خریداران و فروشندگان است. فروشندگان می توانند با ثبت نام رایگان و تهیه یک بسته حمایتی راندنو، کالاها و انواع ابزارآلات مانند ابزار نجاری خود را قیمت گذاری کنند و با اطلاعات تماسی که درج می کنند، با خریداران در ارتباط باشند.

فیسبوک توییتر گوگل + لینکداین تلگرام واتس اپ کلوب

امتیاز شما به مطلب

دوست داشتم: 44
دوست نداشتم: 24
میانگین امتیازات: 1.83

۲ دیدگاه در “انواع ابزار نجاری کارگاه نجاری خانگی کدام است؟

سلام و وقت بخیر. ممنون از مطلب خوبتون. من یک کارگاه نجاری کوچک راه اندازی کردم و در حال تکمیل دستگاه ها هستم. در حال حاضر یه تعدادی از وسایل را تهیه کردم و برای خرید بعضی ها به مشورت بیش تر نیاز دارم. مثل دستگاه سی ان سی که یکی از حساس ترین دستگاه هاست. سی ان سی آمل برش و چند تا سایت دیگه رو بررسی کردم و هنوز نتونستم تصمیم بگیرم. خوبی بعضی از سایت ها مثل همین آمل اینه که به صورت قسطی هم میدن. اما از نظر کیفی نمی دونم چطور هستش. شما می تونین راهنمایی کنید؟

سلام دوست عزیز ممنون از حسن توجه شما
اکثر کارخانه های بزرگ در ایران بسته به کارایی، از دستگاه سی ان سی انتخاب خود را بین برندها انجام می دهند. کشورهای مختلفی در سراسر جهان به تولید دستگاه های سی ان سی پرداخته اند. به طور مثال کشور ژاپن دارای برندهای yamazaki – okuma – dmg mori – toyoda – makino می باشد. یا از بهترین برندهای آلمانی می توان به دستگاه سی ان سی stama – spinner – mag – datron ag نام برد.
از شرکت های ایرانی می توان از ایران اتوماسیون نام برد. درضمن اگر از سایت آمل یا هر سایت دی
گر قصد خرید دارید، حتماً به نماد الکترونیک و مجوز کسب و کار اینترنتی این سایت توجه نمایید.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *