معرفی انواع منگنه کوب و کاربرد آن ها

معرفی انواع منگنه کوب و کاربرد آن ها

انواع منگنه کوب کدامند و چه ویژگی ها و کاربردهایی دارند؟ شاید بسیاری از کاربران با شنیدن اسم منگنه کوب یا منگنه زن به سراغ منگنه های کاغذ بروند. در صورتی که این ابزار نسبت به آن چیزی که افراد فکر می کنند، کاربرد بیشتری دارد. برای آشنایی بیشتر با این دستگاه با ما همراه باشید.

خرید انواع منگنه کوب
خرید انواع منگنه کوب

آنچه در ادامه می خوانیم:

منگنه کوب چیست

منگنه کوب یا منگنه زن وسیله ای است که از آن برای محکم کردن و اتصال دو قطعه استفاده می شود. این محصول کاربرد زیادی در صنعت نجاری، مبل سازی، ساخت دکوراسیون، رویه کوبی و هم چنین اتصال پارچه بر روی سطوح چوبی دارد.

کار کردن با این دستگاه بسیار راحت است و نیاز به تخصص بالایی ندارد اما بهتر است پیش از استفاده، دفترچه راهنمای آن را مطالعه کنید.

منگنه کوب چیست
منگنه کوب چیست

قطعات منگنه کوب

  • اهرم وارد کردن فشار: این اهرم کمک می کند یک سوزن جایگزین سوزن قبلی شود.
  • اهرم ضربه: این قسمت مهم ترین بخش منگنه کوب است، همان کار چکش را انجام می دهد و به سوزن ضربه می زند. این اهرم در نوع دستی با فنر ضربه و در نوع بادی با فشار باد در تماس است.
  • جای منگنه: همان جایی است که منگنه در آن قرار می گیرد و معمولاً ظرفیت خاصی دارد. این قسمت اغلب به صورت کشویی است.
  • پیچ تنظیم ضامن: این پیچ وظیفه تنظیم قدرت ضربه را دارد. هر چه طول میخ بیشتر باشد، باید پیچ را به گونه ای تنظیم کنید که ضربه بیشتری به سوزن یا میخ وارد شود.

انواع منگنه کوب

منگنه کوب نیز مانند بسیاری از وسایل دیگر، انواع مختلفی دارد و براساس منبع تغذیه، به انواع زیر تقسیم می شود:

منگنه کوب دستی

این وسیله همان طور که از نامش مشخص است، به کمک نیروی دست و با فشردن اهرم کار می کند. این محصول از ابتدایی ترین منگنه کوب های موجود در بازار به شمار می آید و نسبت به مدل های دیگر، از قیمت کمتری برخوردار است.

کاربرد منگنه کوب دستی

این مدل منگنه زن خود انواع مختلفی دارد که برای کارهای مختلف استفاده می شود. از بین آن ها می توان به منگنه کوب کارتن، کابل و نوع چند منظوره اشاره کرد.

منگنه کوب برقی و شارژی

نوع برقی یکی از انواع منگنه کوب است که به وسیله جریان برق و نوع شارژی آن به وسیله باتری کار می کند. سرعت و دقت این مدل نسبت به نوع دستی بیشتر است و کاربر می تواند با فشردن شستی، به راحتی به سطح مورد نظر خود، چندین سوزن منگنه پرتاب کند.

داخل بعضی از این مدل دستگاه ها، می توان میخ نیز قرار داد تا دستگاه کارایی مخیکوب را داشته باشد. این مدل نسبت به نوع دستی از قیمت بالاتری برخوردار است.


بیشتر بخوانید: ابزار برقی بخریم یا ابزار شارژی؟


منگنه کوب بادی یا پنوماتیک

این مدل یکی از انواع منگنه کوب است که با استفاده از هوای فشرده کار می کند. این هوای فشرده از طریق کمپرسور باد تأمین می شود و به وسیله شلنگ به دستگاه منتقل می گردد. این مدل نسبت به تمام مدل های ذکرشده، از قدرت بسیار بالاتری برخوردار است. تا حدی که می تواند یک سوزن 8 میلی متری را در کسری از ثانیه وارد چوب کند.

قیمت این مدل نسبت به منگنه کوب های دیگر بالاتر است ولی قدرت و توان بیشتری دارد. در صورتی که بخواهید از منگنه کوب در کارهای سنگین استفاده کنید، بهتر است از نوع بادی آن استفاده نمایید.

منگنه کوب بادی یا پنوماتیک
منگنه کوب بادی یا پنوماتیک

منگنه کوب جراحی

نوعی منگنه زن است که بجای بخیه از آن استفاده می شود. این دستگاه برای بستن جای زخم و جراحی به جای سوزن مورد استفاده قرار می گیرد. این مدل دستگاه از جنس پلاستیک تولید می شود و برای جراحی روده و معده نیز کاربرد دارد.

منگنه کوب جراحی
منگنه کوب جراحی

منگنه کوب کاغذ

منگنه زن از متداول ترین انواع منگنه کوب به شمار می آید که از آن برای اتصال کاغذهای مختلف به یکدیگر استفاده می شود. این مدل در سایزهای مختلفی تولید می شود که هر کدام سوزن خاص خود را دارد.

منگنه کوب کاغذ
منگنه کوب کاغذ

سوزن منگنه

سوزن منگنه قطعه فلزی است که که در دو طرف خود خم های 90 درجه دارد. این قطعه به صورت خشاب هایی است که داخل منگنه کوب قرار می گیرند و عملیات اتصال به وسیله آنها انجام می شود.

سوزن منگنه
سوزن منگنه

مزایای استفاده از منگنه کوب

در گذشته به جای استفاده از منگنه کوب، از چکش برای اتصال دو قطعه یا برای کوبیدن منگنه استفاده می شد. استفاده از منگنه کوب بجای چکش مزیت های زیر را به دنبال دارد:

  • استفاده از منگنه کوب باعث افزایش سرعت می شود.
  • حمل و نقل و جابجایی آسان
  • عدم استفاده از نیروی دست در مدل های برقی و بادی
  • کاهش خطرات ناشی از استفاده از چکش
  • بالا رفتن دقت و کیفیت کار
  • قیمت کمتر سوزن نسبت به میخ

تفاوت منگنه کوب و میخکوب

از هردوی این وسایل به منظور ایجاد اتصال بین دو قطعه استفاده می شود. هر دو دستگاه کاربرد زیادی در صنعت نجاری دارند اما تفاوت این دو وسیله در نوع کاربرد آن هاست.

منگنه کوب در صنعت مبل سازی و اتصال پارچه بر روی یک سطح کاربرد دارد، در حالی که از میخکوب بادی اغلب برای ساختن وسایل استفاده می شود. قدرت میخکوب ها نیز تا حد زیادی بیشتر از انواع منگنه کوب است و  میخکوب ها اغلب برای کارکردن به روغن نیاز دارند.

شباهت منگنه کوب و میخکوب

در حال حاضر از هر دو وسیله در صنعت چوب و برای اتصال قطعات مختلف به یکدیگر استفاده می کنند. طرز کار چه در نوع دستی و چه در نوع بادی و برقی این کالاها شباهت زیادی به یکدیگر دارد.

راهنمای خرید منگنه کوب

  • همان طور که گفته شد، قدرت انواع منگنه کوب با یکدیگر متفاوت است. سایز سوزن قابل استفاده در آن ها نیز با یکدیگر فرق می کند. به همین دلیل لازم است آن را متناسب با کار خود انتخاب کنید.
  • در نمونه های دستی این محصول باید به ارگونومیک بودن و مقاوم بودن دستگاه توجه داشت.
  • در نمونه برقی، بادی و شارژی، باید سرعت عملکرد و قدرت دستگاه را ملاک قرار دهید.
  • اندازه و وزن دستگاه نیز از دیگر نکات مهم در هنگام خرید این محصول به شمار می آیند.
  • رعایت اصول استاندارد و نکات ایمنی نیز از موارد مهم در خرید این دستگاه محسوب می شوند.
  • شرکت تولیدکننده منگنه کوب
  • گارانتی و خدمات پس از فروش دستگاه
انواع منگنه کوب
انواع منگنه کوب

بهترین مارک منگنه کوب

در حاضر انواع منگنه کوب کاربرد زیادی به ویژه در صنعت چوب دارند. در حال  حاضر شرکت های زیادی به تولید منگنه کوب می پردازند. از محبوب ترین و برترین تولیدکنندگان این کالا می توان به منگنه کوب فاسکو، جیت، رونیکس، پوکا، ماکیتا، آیرون مکس، دامار، سوماک، اریکسون، نوا، واستر، توسن و بوش اشاره کرد.

قیمت منگنه کوب

انواع منگنه کوب های دستی قیمت کمتری نسبت به نوع برقی و شارژی دارند. نوع بادی نیز قیمت بیشتری نسبت به انواع دیگر دارد. از نکات مهم در قیمت این دستگاه، قدرت دستگاه و هم چنین شرکت تولیدکننده آن است.

کاربران می توانند در صورت استفاده از منگنه کوب و میخکوب برندهای مختلف، سؤالات و تجربیات خود را جهت آگاهی خود و کاربران دیگر در زیر این مقاله درج نمایند.