جعبه ابزار چیست و چه کاربردی دارد؟ چه ابزارهایی را داخل کیف ابزار بگذاریم؟

جعبه ابزار چیست و چه کارایی دارد؟ چه ابزارهایی را داخل کیف ابزار بگذاریم؟

جعبه ابزار چیست و چه کارایی دارد؟ جعبه ابزار یا کیف ابزار وسیله ای است که در آن انواع ابزارآلات مانند چکش، میخ، انبردست و … قرار می گیرد. این وسیله به شما کمک می کند تا ابزارآلات کوچک و بزرگ ضروری کار خود را به طور یکجا حمل نمایید. امروزه این محصول یک وسیله ضروری برای هر خانه، کارگاه، شرکت و حتی ماشین محسوب می شود.

خرید انواع جعبه ابزار
خرید انواع جعبه ابزار

در گذشته این محصول از جنس چوب ساخته می شده است اما امروزه این ابزار از جنس های پلاستیک و فلز نیز ساخته می شوند. جعبه ابزارهای پلاستیکی معمولاً جهت استفاده در منازل گزینه مناسبی به شمار می آیند.

جعبه ابزارهای فلزی جهت استفاده بیرون از منزل و محیط کار، گزینه مناسبی هستند. این تجهیزات از کاربردهای زیادی برخوردار هستند و با استفاده از آنها نیازی به پرداخت هزینه های اضافی به تعمیرکار نیست.

اگر شما هم قصد خرید جعبه ابزار را دارید، تا انتهای مقاله جعبه ابزار چیست با ما همراه باشید.

آنچه در ادامه می خوانیم:

انواع جعبه ابزار

انواع جعبه ابزار از جنس های مختلفی از جمله پلاستیک، فلز و یا برزنت تولید می شوند. در ادامه این بخش از مقاله جعبه ابزار چیست به معرفی انواع این محصول می پردازیم:

جعبه ابزار دستی

جعبه ابزار دستی معمولاً از جنس پلاستیک یا فلز تولید می شود. این نوع جعبه ابزار از استحکام بالاتری نسبت به جعبه های دیگر برخوردار است. دسته این نوع جعبه ابزار به صورت تاشو و متحرک تولید و به بازار غرضه می شود.

در جعبه ابزارهای دستی می توان آچار، انبردست، پیچ گوشتی و ابزارآلات دیگر را نگهداری نمود. همچنین یراق آلات مانند پیچ، مهره، میخ و … را در قسمت های مختلف آن می توان نگهداری نمود. به عبارتی در این نوع جعبه ابزار، ابزارآلات کوچک و بزرگ از یکدیگر تفکیک می شوند.

جعبه ابزار چرخ دار

این نوع جعبه شبیه به یک چمدان و مجهز به چرخ هایی در زیر جعبه است. در مواقعی که شما نیاز به جابجایی مکرر کیف ابزار خود دارد، این جعبه ابزار بسیار کاربردی است. ابزار برقی معمولاً در این نوع کیف ابزارها قرار می گیرند.

این وسیله از لحاظ ظاهری و ساختار کلی شبیه به نوع دستی است و برای جابجایی ابزارآلان بزرگ تر همچون دریل مورد استفاده قرار می گیرد.

جعبه ابزار قفسه ای

استفاده از این نوع جعبه ابزار در کارگاه ها بیشترین کاربرد را دارد. همانطور که می دانید، در کارگاه ها حجم ابزارآلات بسیار زیاد است. از این رو جعبه ابزارهای کوچک گزینه مناسبی برای استفاده در کارگاه ها نیستند. به همین دلیل این قفسه های فلزی با توجه به کاربردی که دارند، در صنایع گوناگون مورد استفاده قرار می گیرند.

کیف ابزار

شاید برای شما هم سؤال پیش بیاید که چه ابزاری را می توان داخل کیف ابزار قرار داد؟ کیف ابزار نوع ساده تری نسبت به دیگر مدل های جعبه ابزار است. این محصول معمولاً از جنس برزنت تولید و به بازار ارائه می شود. کیف ابزارها از قسمت هایی مانند جیب برخوردار هستند که می توان ابزارآلات مختلف را درون آن ها قرار داد. لازم به ذکر است که از کیف ابزار جهت نگهداری برخی ابزارآلات مانند اره نمی توان استفاده کرد.

انواع جعبه ابزار
انواع جعبه ابزار

ابزارآلات اولیه جعبه ابزار

در این بخش از مقاله جعبه ابزار چیست قصد داریم تا به ابزارآلات ضروری و اولیه ای که درون آن قرار می گیرد، بپردازیم:

  • چکش
  • انبردست
  • انواع پیچ گوشتی
  • متر
  • نوار تفلون
  • فازمتر
  • اره
  • انواع آچار
  • کاردک
  • چراغ قوه
  • سیم چین
  • دم باریک
  • تراز
  • واشرهای فلزی و لاستیکی
  • میخ، پیچ و …

موارد ذکرشده در لیست بالا از ابزار دستی هستند و معمولاً درون کیف ابزار و جعبه ابزار دستی نگهداری می شوند. در ادامه به ابزارآلات سنگین تر که منبع تغذیه آنها باتری و یا برق شهری است، اشاره خواهیم کرد:

  • انواع دریل
  • مته
  • انواع اره
  • هویه
  • فرز و …

لازم به ذکر است که علاوه بر ابزارآلات کاربردی که نام برده شد، ضروری است تا انواع ابزار ایمنی نیز درون این جعبه ها وجود داشته باشد. وسایلی مانند دستکش ایمنی، عینک ایمنی، محافظ گوش و … جزو ابزارآلات ایمنی کاربردی هستند که می توانند درون این جعبه ابزارها قرار بگیرند.

ابزارآلات اولیه جعبه ابزار
ابزارآلات اولیه جعبه ابزار

بیشتر بخوانید: زنگ زدایی ابزارآلات با روش های ساده | آموزش تمیز کردن ابزار زنگ زده


راهنمای خرید جعبه ابزار

هنگام خرید جعبه ابزار نکات حائز اهمیتی را باید در نظر داشته باشید. در ادامه این بخش از مقاله جعبه ابزار چیست به نکات مهمی که حین خرید این محصول باید به آنها توجه داشته باشید، می پردازیم:

توجه به سایز جعبه ابزار

یکی از مهم ترین نکاتی که هنگام خرید این محصول باید مورد توجه شما قرار بگیرد، سایز و اندازه جعبه ابزار است. جعبه ابزاری که انتخاب می کنید باید اندازه ای داشته باشد که تجهیزات و ابزارآلات مورد نیاز شما در آن جای بگیرند.

جنس جعبه ابزار

از دیگر فاکتورهایی که هنگام خرید این محصول باید به آن توجه داشته باشید، پلاستیکی و یا فلزی بودن جعبه ابزار است. پس باید با توجه به حجم ابزارآلات خود، جعبه ابزار مناسب را خریداری نمایید. لازم به ذکر است که اگر تجهیزات شما سنگین باشند، جعبه ابزار فلزی گزینه مناسبی به شمار می آید. همچنین اگر ابزارآلات مورد نظر شما از وزن سبکی برخوردار هستند، جعبه ابزار پلاستیکی گزینه مناسبی خواهد بود.

قفل جعبه ابزار

هنگام خرید این محصول، از سالم بودن قفل آن اطمینان حاصل نمایید. قفل جعبه ابزار باید از استحکام بالایی برخوردار باشد و به درستی بتوان آن را جابه جا نمود.

طبقات و کشوهای جعبه ابزار

از دیگر پارامترهایی که هنگام خرید جعبه ابزار باید مورد توجه قرار بگیرد، اطمینان از طبقات و کشوهای این محصول است. کشوها و طبقات استفاده شده در این وسیله باید مطابق با حجم ابزارآلات باشد. همانطور که پیش از این گفته شد، با استفاده از این نوع جعبه ابزارها، می توان ابزار و یراق را دسته بندی نمود.

به طور کلی هر یک از انواع جعبه ابزار از ویژگی خای خاصی برخوردار هستند. هنگام خرید جعبه ابزار به استانداردهای استفاده شده در ساخت جعبه ابزار توجه نمایید.

راهنمای خرید جعبه ابزار
راهنمای خرید جعبه ابزار

بیشتر بخوانید: بهترین مارک جعبه ابزار


تفاوت کیف ابزار با جعبه ابزار

همانطور که به تعریف مختصری از کاربردهای انواع جعبه ابزار پرداختیم، انواع این محصولات تفاوت هایی با یکدیگر دارند. در ادامه این بخش از مقاله جعبه ابزار چیست به تفاوت های کیف ابزار و جعبه ابزار می پردازیم:

  1. جعبه ابزار از مقاومت و کارایی بیشتری نسبت به کیف ابزار برخوردار است.
  2. جعبه ابزار وزن بیشتری نسبت به کبف ابزار دارد. همچنین کیف ابزار از حمل و نقل آسان تری برخوردار است.
  3. در ساختار جعبه ابزار از قفل استفاده شده است و امکان آسیب رسیدن و جابه جایی آنها وجود ندارد. همچنین انواع کیف ابزار قفل امنیتی ندارند و امکان سرقت و جابه جایی تجهیزات آن، به آسانی فراهم می شود.
  4. کیف ابزار هنگام برخورد با ابزارآلات تیز، به آسانی دچار پارگی می شود. اما جعبه های ابزار در انواع فلزی و پلاستیکی تولید می شوند و از مقاومت بالایی برخوردار هستند.
جعبه ابزار چیست
جعبه ابزار چیست

امیدواریم که مقاله جعبه ابزار چیست برای شما مفید بوده باشد. جهت خرید جعبه ابزار و اطلاع از قیمت انواع جعبه ابزار می توانید با مراجعه به سایت راندنو با فروشندگان این محصول ارتباط برقرار نمایید. راندنو امکان مشاهده لیست قیمت جعبه ابزار و برقراری ارتباط بی واسطه با فروشندگان این محصول را برای شما فراهم نموده است.