انواع تراز لیزری کدام است و هر کدام چه کاربردی دارد؟

انواع تراز لیزری کدام است و هر کدام چه کاربردی دارد؟

انواع تراز لیزری با کاربردهای گوناگون در بازار موجود است. انتخاب ترازها با توجه به تنوعی که دارند، یکی از دغدغه های کاربران به هنگام خرید این محصول به شمار می رود.

تراز لیزری یکی از ابزارآلات اندازه گیری است که از آن جهت ایجاد شیب دلخواه بر روی سطوح مختلف استفاده می شود. برای خرید ابزار اندازه گیری می توانید به سایت راندنو مراجعه کنید و با نمایندگان اصلی در تماس باشید.

خرید انواع تراز لیزری
خرید انواع تراز لیزری

این دستگاه کاربرد ویژه ای در فعالیت های عمرانی، ساختمانی و هم چنین معماری دارد. این محصول جایگزین مناسبی برای شاقول ها و نخ های ریسمانی که در گذشته جهت تراز کردن استفاده می شد، شده است. در این مقاله می خواهیم ببینیم انواع تراز لیزری کدام است و هر کدام چه کاربردی دارد؟

آنچه در ادامه می خوانیم:

انواع تراز لیزری

به طور کلی نحوه عملکرد ترازهای لیزری با یکدیگر متفاوت است. این دستگاه به دو نوع تراز لیزری دستی و تراز لیزری خود تراز تقسیم می شود که خود این محصولات نیز انواع مختلفی دارند.

تراز لیزری دستی

در این نوع تراز، کاربر می بایست به وسیله حباب های موجود، دستگاه را بر روی سطح تراز کند. استفاده از این وسیله کمی وقت گیر است. علاوه بر این، این دستگاه از حساسیت بالایی برخوردار است و با کوچک ترین ضربه تعادل آن به هم می ریزد.

تراز لیزری خود تراز

این دستگاه به محض قرار گرفتن بر روی یک سطح صاف، اقدام به تراز کردن خود بر روی سطح می کند و دیگر نیازی به تراز کردن دستی آن بر روی سطح نخواهد بود.

کار کردن با این نوع تراز بسیار راحت است و باعث افزایش سرعت می شود. این دستگاه محدویت زاویه ای دارد و در صورتی که زاویه آن با سطح مورد نظر بیشتر از درجه مورد نظر باشد، آلارم و هشدار می دهد.

انواع تراز لیزری
انواع تراز لیزری

طبقه بندی تراز لیزری

انواع تراز لیزری را در ادامه می توانید مشاهده کنید:

تراز لیزری نقطه ای

این محصول از پایه ای ترین محصولات تراز است که از آن جهت انجام کارها و ساخت و سازهای سبک استفاده می شود. این دستگاه دارای یک خط لیزر است.

تراز لیزری نقطه ای
تراز لیزری نقطه ای

تراز لیزری خطی (دو خط)

این دستگاه قابلیت این را دارد که در دو سطح عمودی و افقی تراز را نشان دهد. این مدل تراز به راحتی تنظیم می شود و کار کردن با آن راحت تر از نوع نقطه ای است. این محصول طول عمر بالاتر و در عین حال قیمت بالاتری دارد. این دستگاه این امکان را فراهم می کند که با خاموش کردن یک خط لیزر بتوان از خط دیگر به صورت مجزا استفاده کرد.

تراز لیزری خطی (دو خط)
تراز لیزری خطی (دو خط)

تراز لیزری سه خط (سه بعدی)

این دستگاه دارای دو گونیا یکی در سقف و یکی در کف است. این دستگاه شامل دو خط عمودی در دو زاویه و یک خط افقی است و نوع کامل تری از تراز را نشان می دهد.

تراز لیزری سه خط (سه بعدی)
تراز لیزری سه خط (سه بعدی)

تراز لیزری روتاری (چرخشی)

از این مدل برای انجام پروژه های پیچیده و مکان های بزرگ استفاده می شود. این محصول دارای یک موتور چرخشی است که حول محور X و Y می چرخد و خط را تداعی می کند.

این محصول را باید بر روی یک سه پایه تنظیم کرد. این دستگاه دارای نور لیزر سبز رنگ است و می تواند تا برد ۱۰۰۰ متر را پیشتیبانی کند. این محصول قیمت بالاتری نسبت به مدل های دیگر تراز لیزری دارد.

تراز لیزری روتاری (چرخشی)
تراز لیزری روتاری (چرخشی)

تراز لیزری ترکیبی (خط و نقطه)

این مدل تراز علاوه بر خط، دارای نقطه است. در واقع این محصول ترکیبی از دو نوع خطی و نوع نقطه ای به شمار می آید و یک سمت دستگاه نقطه می دهد و سمت دیگر خط.

تراز لیزری ترکیبی (خط و نقطه)
تراز لیزری ترکیبی (خط و نقطه)

تراز لیزری کاشی و سرامیک

همان گونه که از نام این کالا مشخص است، از آن جهت تراز کردن کاشی و سرامیک استفاده می شود. بعد از استفاده از انواع فرز برای برش سنگ ها، از تراز لیزری برای کارگذاری آن ها استفاده می شود.

ساختار این دستگاه به گونه ای است که در گوشه کاشی یا سرامیک قرار می گیرد و به وسیله نور لیزری از جهات مختلف، تراز بودن آن را نشان می دهد. این محصول می تواند به صورت خود تراز و یا تنظیم دستی باشد.

تراز لیزری کاشی و سرامیک
تراز لیزری کاشی و سرامیک

تراز لیزری جیبی

نوع جیبی کوچک ترین تراز لیزری به شمار می رود و قابلیت حمل بسیار راحتی دارد. از این دستگاه جهت انجام کارها کوچک استفاده می شود.

تراز لیزری جیبی
تراز لیزری جیبی

تراز لیزری پنج خط

این دستگاه دارای چهار گونیا درسقف و کف است و امکان انجام تمامی فعالیت های سنجشی و ترازی ساختمانی را دارد. این دستگاه در هنگام نصب کرکره، چهارچوب و … نیز به کار می رود.

تراز لیزری پنج خط
تراز لیزری پنج خط

تراز هشت خط لیزری

این دستگاه یکی از کامل ترین نوع ترازها است و دقیق ترین تراز لیزری به شمار می آید که دقت آن ۰.۱ میلی متر است.

تراز هشت خط لیزری
تراز هشت خط لیزری

تراز لیزری 360 درجه

این نوع تراز دارای قابیلت مهم پوشش نور لیزر به صورت ۳۶۰ درجه است. به همین دلیل به آن ۳۶۰ درجه می گویند.

تراز لیزری 360 درجه
تراز لیزری 360 درجه

نحوه کار با تراز لیزری

طرز کار تراز لیزری بسیار ساده است. برای اینکه با هریک از انواع تراز لیزری بتوانید کار کنید، در ابتدا می بایست این وسیله در یک محل بر روی پایه های خود به صورت ثابت قرار بگیرد.

پرتوهای خروجی بعد از خروج از دستگاه، به صورت سه خط تراز عمود بر هم هستند که یکی در راستای افق و دو خط دیگر در راستای عمود، نسبت به هم زاویه ۹۰ درجه را تشکیل می دهند.

محل تلاقی دو خط عمود با یکدیگر وخط افق، باعث ایجاد سه نقطه شاقولی و یک نقطه در قسمت پایین دستگاه می شود. اغلب ترازهای لیزری قابلیت نمایش تنها یک خط در راستای عمود و یک خط در راستای افق را دارند.

ترازهای لیزری معمولاً به صورت اتوماتیک قابلیت خودترازی دارند و اگر تراز نباشند، به وسیله یک چراغ چشمک زن و یا یک سیستم صوتی هشدار، عدم تراز را اطلاع رسانی می کنند.

همچنین تراز لیزری این قابلیت را دارد که هر کدام از خط های عمودی و افقی را به طور مجزا نمایش دهد. این دستگاه قابلیت نصب بر روی پایه های دوربین عکاسی و فیلمبرداری را نیز دارد.

راهنمای خرید تراز لیزری

  • نوع لیزر: به طور کلی استفاده از تراز لیزری به دلیل وجود لیزر، برای پوست و بینایی مضر است. میزان خطرات لیزر با توجه به کلاس آن تعیین می شود. لیزرهای کلاس پایین هیچ خطری برای چشم و پوست ندارند. البته بسیاری از افراد جهت کاهش این آسیب ها، از عینک ایمنی استفاده می کنند.
  1. کلاس 1: این نوع لیزر بی خطر است و هیچ گونه پرتو پرخطری ندارد.
  2. کلاس 2: این نوع لیزر به طور کلی ایمن است و چشم به صورت ناخودآگاه مسیر خود را تغییر می دهد.
  • رنگ لیزر: انواع تراز لیزری در دو رنگ قرمز و سبز عرضه می شوند. لیزرهای سبز رنگ قدرت بسیار بیشتری نسبت به نوع قرمز دارند و برای کارهای بزرگ تر مورد استفاده قرار می گیرند. لیزرهای قرمز رایج تر هستند و ضمن قیمت کمتر، از آن ها جهت انجام پروژه های داخلی استفاده می شود. پرتوهای سبز ۴ برابر روشن تر از پرتوهای قرمز هستند.
  • خودتراز بودن: از نکات مهم دیگر در حین خرید این محصول، نحوه تنظیم کردن و تراز کردن لیزر بر روی سطح است. ترازهایی که قابلیت خودتراز دارند، به راحتی به صورت اتوماتیک تراز شده و باعث افزایش سرعت می شوند.
  • دقت: ترازهای لیزری دقت های اندازه گیری متفاوتی دارند. هر چه دقت دستگاه بالاتر باشد، آن دستگاه از قیمت و کیفیت بالاتری برخوردار است. (توصیه می شود از تراز لیزری در فاصله های نزدیک استفاده شود.)
  • قابلیت Rx-Ready: این قابلیت این امکان را به کاربر می دهد تا از تراز برای تراز کردن مسافت های طولانی استفاده کند. با فشردن کلید Rx-Ready، نور لیزر به مسافت های طولانی فرستاده می شود و افراد می توانند به کمک رسیور آن را مشاهده کنند.
  • درخشندگی و کیفیت نور بالا
  • درجه حرارت کارکرد: این وسیله قابلیت کارکرد در هر دمایی را ندارد.
  • برد یا دامنه اندازه گیری: این معیار میزان پرتاب نور لیزر را مشخص می کند.
  • زاویه تابش پرتو لیزر: این زاویه برای این محصولات از 30 تا 360 درجه متفاوت است.
  • مجهز به سیستم هشداردهنده نوری و صوتی
  • پرتابل بودن و قابلیت استقرار بر روی سطوح مختلف
  • با دوام بودن باتری و امکان استفاده بیش تر از آن
راهنمای خرید تراز لیزری
راهنمای خرید تراز لیزری

تراز لیزری دیوالت

یکی از مهم ترین نکات در خرید انواع تراز لیزری شرکت تولیدکننده آن است. امروزه شرکت های زیادی به تولید این محصول می پردازند که از مهم ترین آن ها می توان به تراز لیزری دیوالت، رونیکس، توسن، کنزاکس، آنکور، هیوندای، آیرون مکس، بوش و ماکیتا اشاره کرد. در ایران تراز لیزری دیوالت محبوب زیادی دارد.

کاربرد تراز لیزری

  1. نصب کاشی و سرامیک
  2. اتصال وسایل مختلف به دیوار
  3. نصب کابینت و قفسه
  4. پارتیشن بندی و دیوارهای کاذب
  5. معماری و دکوراسیون
  6. اتصال پنجره های مختلف
  7. چسباندن کاغذ دیواری
  8. ایجاد سطح شیب دار
  9. فعالیت های ساختمانی و عمرانی
  10. دیوارکشی

بیشتر بخوانید: راهنمای خرید تراز لیزری


تفاوت شلنگ تراز و تراز لیزری

شلنگ تراز یک شلنگ شفاف است که داخل آن از آب پر شده است و دو سر آن در یک نقطه هم اندازه علامت گذاری می شود. برای کار با این شلنگ، نیاز به دو نفر جهت گرفتن دو سر شلنگ است. این شلنگ محدودیت طولی دارد و باید برای فواصل بیشتر، از شلنگ بزرگ تر استفاده شود. اما تراز لیزری می تواند به کمک لیزر خود، این کار را در کسری از ثانیه انجام دهد.

قیمت تراز لیزری

ترازهای لیزری در انواع مختلفی تولید شده اند. معمولاً نوع نقطه ای و جیبی پایین ترین قیمت و نوع روتاری یا چرخشی بالاترین قیمت را دارند. از دیگر نکات مهم در قیمت این کالا، رنگ لیزر آن است. لیزرهای سبز رنگ قیمت بالاتری نسب به رنگ قرمز دارند. دقت و برد تراز نیز از دیگر نکاتی است که در قیمت این محصول تأثیرگذار است.

کاربران می توانند در صورت استفاده از انواع تراز لیزری تجربیات، نظرات و سؤالات خود را برای اطلاع و آگاهی کاربران دیگر در زیر این مقاله درج نمایند.


بیشتر بخوانید: نصب تابلو با تراز لیزری


سؤالات متداول

  • فرق تراز لیزری نور سبز با قرمز: لیزر با نور سبز قدرت و درخشندگی بالاتری دارد و از آن برای کارهای طولانی و حرفه ای استفاده می شود. این لیزرها 4 برابر قوی تر از لیزرهای قرمز هستند و از قیمت بالاتری نیز برخوردارند.
  • علت کم شدن نور تراز لیزری چیست؟ این موضوع می تواند دلایل مختلفی داشته باشد. از جمله این دلایل می توان به کاهش ولتاژ خروجی، کثیف شدن لنز دستگاه، صحیح قرار ندادن تیوب، ترک برداشتن لنز تیوب و … اشاره کرد.

بیشتر بخوانید: کولیس و آموزش گام به گام اندازه گیری با آن