نصب تابلو با تراز لیزری

نصب تابلو با تراز لیزری

یکی از مهم ترین مشکلاتی که در هنگام نصب تابلو بر روی دیوار وجود دارد، صاف بودن و تراز کردن تابلو است. در این مقاله سعی بر این داریم به نصب تابلو با تراز لیزری بدون استفاده از نشانه گذاری بپردازیم. تراز لیزری علاوه بر نصب تابلو، برای نصب و تراز کردن اشیای مختلف از جمله کاشی، سرامیک، ساخت دیوار، کابینت و قفسه، چسباندن کاغذ دیواری و … نیز کاربرد دارد.

خرید انواع تراز لیزری
خرید انواع تراز لیزری

آنچه در ادامه می خوانیم:

ابزار مورد نیاز برای نصب تابلو با استفاده از تراز لیزری

در اولین مرحله برای نصب تابلو با تراز لیزری نیاز به یک سری ابزار داریم تا به وسیله آنها قاب مورد نظر را به دیوار متصل کنیم. از جمله این ابزار می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • نوار اندازه گیری یا متر
  • چکش
  • مته
  • دریل
  • پیچ گوشتی
  • مداد

بیشتر بخوانید: انواع تراز لیزری کدام است و هر کدام چه کاربردی دارد؟


تعیین محل نصب تابلو

در این مرحله ابتدا باید مکان دقیقی که می خواهید تابلو را در آنجا نصب کنید، تعیین نمایید.

پس از انجام این کار می بایست به وسیله متر یا نوار اندازه گیری، فاصله کف یا سطح زمین تا نقطه ای که می خواهید تابلو را نصب کنید به صورت مستقیم اندازه گیری نمایید.

سپس اندازه گرفته شده را روی کاغذ یادداشت کنید و بعد از آن، قاب را همراه با میخ رو دیوار قرار دهید.

تراز کردن تابلو

پس از اندازه گیری فاصله کف زمین تا نقطه مورد نظر، اگر بخواهید چند قاب را در یک راستا و یا جهت های مختلف نصب و تنظیم کنید، اندازه گیری برای هر قاب کار ساده ای نیست و نسبتاً وقت گیر است. اینجاست که تراز لیزری به کمک شما می آید.

برای این کار اندازه گیری یک قاب را انجام دهید و یک قاب را نصب نمایید. سپس با استفاده از تراز لیزری، اقدام به تنظیم و نصب دیگر قاب ها کنید.

البته این امر بستگی به این دارد که تراز لیزری شما قابلیت خود تراز دارد یا نه. اگر تراز لیزری شما دارای قابلیت خود تراز است، آن را بر روی سه پایه نصب کنید و کار خود را انجام دهید. در غیر این صورت، تراز کردن باید به صورت دستی انجام شود.

نصب تابلو با تراز لیزری
نصب تابلو با تراز لیزری

بیشتر بخوانید: آموزش نصب تابلو برق ، فرق تابلو برق صنعتی و خانگی؟


نصب تابلوهای دیگر

پس از تنظیم درست تراز، می بایست سطح لیزر را در نقطه ای که اولین قاب را قرار داده اید، تنظیم نمایید. در ادامه، سطح لیزر را به دیوار دیگری که می خواهید قاب را روی آن قرار دهید، برگردانید و به وسیله گچ یا مداد محل آن را علامت بزنید. این کار را برای هر تعداد قاب یا وسیله دیگری که می خواهید نصب کنید، تکرار نمایید.

قرار دادن تابلو

آخرین مرحله در نصب تابلو با تراز لیزری مهم ترین بخش کار است. در این مرحله باید به وسیله چکش، میخ را در جایی که علامت گذاری کرده اید، فرو ببرید. سپس قاب را روی میخ نصب کرده، محکم کنید و با استفاده از تراز لیزری قسمت بالایی آن را نیز تراز نمایید.

اگر چه مراحل بالا خیلی طولانی به نظر می رسد، اما افراد تازه کار نیز می توانند با این استفاده از این روش، تا کمتر از 15 دقیقه این عملیات را انجام دهند.

یکی از مهم ترین نکات در مراحل بالا، اندازه گیری دقیق کف تا نقطه نصب تابلو بر روی دیوار است. توجه داشته باشید که تمامی مراحل را با حوصله انجام دهید و در اندازه گیری اشتباه نکنید.

بهترین تراز لیزری برای نصب تابلو

  • اگر از تراز لیزری برای نصب تابلو و طراحی دکوراسیون داخلی استفاده می کنید، بهتر است ترازی را انتخاب نمایید که مجهز به قابلیت خود تراز باشد. این قابلیت علاوه بر سهولت کار کردن با دستگاه، در وقت شما نیز صرفه جویی می کند.
  • نکته مهم دیگر دقت تراز است. در این گونه کارها دقت حرف اول را می زند و باید تراز لیزری شما دقت مناسبی داشته باشد.
  • نوع تراز لیزری نیز از اهمیت ویژه ای برخوردار است. تراز لیزری انواع مختلفی دارد که در تعداد خط لیزر و قابلیت های دیگر با هم متفاوت هستند. اگر شغل شما تخصصی است و نیاز به خلاقیت و پیچیدگی دارد، بهتر است از ترازهایی با تعداد خط بیشتر و نور لیزر سبز رنگ استفاده کنید.
  • در حال حاضر شرکت های زیادی به تولید این دستگاه پرکاربرد می پردازند. از محبوب ترین و برترین تولیدکنندگان این محصول می توان به تراز لیزری دیوالت، رونیکس، کنزاکس، هیوندای، توسن، اکتیو، استنلی و … اشاره کرد.
بهترین تراز لیزری برای نصب تابلو 
بهترین تراز لیزری برای نصب تابلو

کاربران می توانند سؤالات خود را جهت آگاهی خود و دیگران در رابطه با نصب تابلو با این روش در زیر این مقاله درج نمایند.


بیشتر بخوانید: راهنمای خرید تراز لیزری