راهنمای خرید تراز لیزری

راهنمای خرید تراز لیزری

راهنمای خرید تراز لیزری به شما کمک می کند در بین مدل ها و برندهای مختلف این دستگاه، بهترین انتخاب را داشته باشید. تراز لیزری جدیدترین و به روزترین نوع تراز است که کاربران با استفاده از آن در وقت خود صرفه جویی می کنند. این دستگاه علاوه بر افزایش سرعت، باعث افزایش دقت نیز می شود. در ادامه به توضیح انواع تراز لیزری و نکات مهم در خرید آن می پردازیم.

خرید انواع تراز لیزری
خرید انواع تراز لیزری

آنچه در ادامه خواهیم خواند:

تراز لیزری چیست

به منظور درک بهتر راهنمای خرید تراز لیزری بهتر است نخست با این ابزار کاربردی آشنا شویم.

تراز لیزری که عضو خانواده ابزار اندازه گیری است، غالباً به منظور تراز کردن، عمود نمودن سطوح گوناگون و ایجاد و سنجش شیب مورد استفاده قرار می­ گیرد.

همان­گونه که در جریان هستید، علوم طراحی و معماری در دنیای امروز رشد سریع و چشمگیری را تجربه می ­کند. در حال حاضر استفاده از ابزارآلات قدیمی اندازه گیری همچون شاغول و … زمینه افزایش خطا را تشدید می کند. همین موضوع موجب شده است که این ابزارآلات به مرور زمان رو به منسوخ شدن بروند و جای خود را به ابزارآلات دقیق­ تری همچون تراز لیزری بدهند.

تراز لیزری همان­گونه که از نامش پیداست، فناوری لیزری را برای اجرای اندازه گیری مورد استفاده قرار می دهد و بدین ترتیب عملیات تراز نمودن را بدون نیاز به نخ یا سیم در مدت زمانی بسیار کوتاه انجام می ­دهد. لازم به ذکر است که دقت روش مذکور در مقایسه با روش­ های سنتی و قدیمی بسیار بالاتر است و باعث افزایش راندمان و کیفیت کار می شود.

تراز لیزری چیست
تراز لیزری چیست

بیشتر بخوانید: انواع تراز لیزری کدام است و هر کدام چه کاربردی دارد؟


انواع تراز لیزری

ترازهای لیزری در انواع متعدد و متنوعی در بازار موجود هستند و هریک از آن­ها کاربرد خاصی دارند. انواع تراز لیزری عبارتند از:

  • تراز لیزری دستی
  • تراز لیزری خود تراز
  • تراز لیزری نقطه ­ای
  • تراز لیزری خطی (دو خط)
  • تراز لیزری سه خط (سه بعدی)
  • تراز لیزری روتاری (چرخشی)
  • تراز لیزری ترکیبی (خط و نقطه)
  • تراز لیزری کاشی و سرامیک
  • تراز لیزری جیبی
  • تراز لیزری پنج خط
  • تراز لیزری هشت خط
  • تراز لیزری 360 درجه
انواع تراز لیزری
انواع تراز لیزری

کاربرد تراز لیزری

آیا می­ دانید استفاده از ترازهای لیزری در چه زمینه ­هایی رایج است؟

اگرچه اصلی­ ترین کاربرد این ابزار در عملیات معماری داخلی و خارجی ساختمان و عملیات عمرانی است، اما از کاربردهای این دستگاه در چسباندن کاغذ دیواری، نصب و تراز نمودن ستون، نصب انواع کلید و پریز، پارتیشن­ بندی و دیوارهای کاذب، نصب انواع کاشی و سرامیک، انجام فعالیت­ های دکوراسیون، اتصال ادوات و تجهیزات به دیوار، نصب کابینت و قفسه­ های آشپزخانه، نصب و هم راستایی پنجره­ های هم­جوار و … نیز نباید چشم­ پوشی کرد.

کاربرد تراز لیزری
کاربرد تراز لیزری

بیشتر بخوانید: نصب تابلو با تراز لیزری


نکات مهم در خرید تراز لیزری

اگر به دنبال یک راهنمای خرید تراز لیزری هستید تا بتوانید با استفاده از آن یک خرید موفق را تجربه کنید، این مطلب مختص شما است. معیارهای زیر را به هنگام انتخاب دستگاه مورد توجه قرار دهید:

دقت

یکی از مهم ­ترین نکاتی که توجه به آن در زمان خرید تراز لیزری حائز اهمیت است، دقت دستگاه است. جالب و در عین حال لازم است بدانید که ترازهای لیزری از دقت ­های اندازه ­گیری مختلفی برخوردار هستند. بی شک هرچه میزان دقت یک تراز لیزری بیشتر باشد، دستگاه مورد نظر کیفیت بالاتری دارد و گران ­تر است.

رنگ لیزر

لازم به ذکر است که ترازهای لیزری در دو رنگ قرمز و سبز طراحی، تولید و به بازار عرضه می­ شوند. قدرت لیزرهای سبز رنگ به مراتب بیشتر از قدرت لیزرهای قرمز رنگ موجود در بازار است. همین امر موجب شده است که استفاده از ترازهای سبز رنگ برای انجام کارهای بزرگ­ تر متداول باشد.

نوع لیزر

گفتنی است که به کارگیری ترازهای لیزری سلامت پوست و چشم انسان را به خطر می­اندازد. لیزرها را براساس میزان خطری که دارند، کلاس­ بندی می­ کنند. اگر از لیزرهای کلاس پایین استفاده کنید، هیچ خطری سلامت پوست و چشمتان را تهدید نمی­ کند.

کلاس یک

لیزرهایی که در کلاس یک قرار می­ گیرند، فاقد پرتوهای خطرناک بوده و کاملاً بی خطر هستند.

کلاس دو

لیزرهایی که در کلاس دو قرار می­ گیرند، کاملا ایمن هستند و چشم شما در زمان عملکرد این لیزرها به طور ناخودآگاه مسیر خود را به سمت دیگری تغییر می­ دهد.

درجه حرارت محیط کار

تراز لیزری در هر دمایی قادر به کار کردن نیست. هر محیط دمای معینی دارد و هر دستگاهی در یک بازه دمایی، قابلیت کار کردن دارد. تراز لیزری نیز دارای محدودیت دمای کارکرد است و باید در حین خرید این موضوع را در نظر گرفت.

خود تراز بودن

یکی از نکات مهم در راهنمای خرید تراز لیزری چگونگی تنظیم و تراز کردن لیزر بر روی سطح مورد نظر است. برخی از ترازها از قابلیت خود تراز برخوردار هستند و به طور کاملاً خودکار بر روی سطح تنظیم می­ شوند. اگر بالا بودن سرعت کار برایتان حائز اهمیت است، این دسته از ترازهای لیزری، گزینه­ ای ایده آل برای شما به شمار می آیند.

میزان مصرف باتری

از نکات مهم دیگر در خرید این کالا، باتری دستگاه است. هرچه ظرفیت باتری بیشتر باشد، مدت زمان استفاده از آن نیز بیشتر است. البته عومل زیادی از جمله نوع لیزر و دامنه نیز در مصرف باتری تأثیرگذار است.

برد یا دامنه اندازه گیری

برد یا دامنه اندازه­ گیری معیاری برای تعیین میزان پرتاب نور لیزر است. هرچه برد دستگاه بیشتر باشد، می توان از آن برای محیط های بزرگ تر استفاده کرد.

زاویه تابش پرتو لیزر

زاویه تابش پرتو لیزر برای محصولات مختلف بین 30 درجه تا 360 درجه متغیر است. در واقع این پارامتر به معنای این است که این دستگاه قادر است در چه زوایایی عملیات تراز کردن را برای شما انجام دهد.

کلید RX-Ready

این قابلیت زمینه­ ای را فراهم می­ سازد که کاربر امکان استفاده از تراز برای تراز کردن مسافت­ های طولانی را داشته باشد. هنگامی که دکمه RX-Ready موجود بر روی دستگاه را می ­فشارید، نور لیزر آن به مسافت­ های طولانی ارسال می شود و افراد قادر خواهند بود با استفاده از رسیور، آن را مشاهده نمایند.

پرتابل بودن و امکان قرارگیری بر روی سطوح گوناگون

وزن و ابعاد دستگاه از اهمیت ویژه ای برخوردار است. بسیاری از ترازهای لیزری دارای قابلیت مغناطیسی هستند که این امکان را به کاربر می دهند تا برای سطوح فلزی آن ها را نصب کرد. ساختار این دستگاه باید به گونه ای باشد تا بر روی هر سطحی به راحتی قرار بگیرد.

کلید قفل کن تراز

یکی از نکات مهم در راهنمای خرید تراز لیزری کلید قفل کن تراز است که باعث قفل شدن تراز بر روی سطح مورد نظر می شود. شاید به ظاهر این کلید یک قابلیت کوچک به نظر برسد اما از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است. چرا که در ترازهایی که فاقد این قابلیت هستند، ممکن است با کوچک ترین تکان آن، تراز به هم بخورد.

راهنمای خرید تراز لیزری
راهنمای خرید تراز لیزری

تفاوت شیلنگ تراز و تراز لیزری

شیلنگ تراز نوعی شیلنگ شفاف و پر از آب است که دو سر آن در یک نقطه هم اندازه علامت­ گذاری می شود. به منظور استفاده از این شیلنگ، لازم است دو نفر دو سر آن را بگیرند.

لازم به ذکر است که شیلنگ تراز از محدودیت طولی برخوردار است. بنابراین اگر بخواهید آن را در فواصل طولانی مورد استفاده قرار دهید، باید شیلنگ­ های دارای طول بیشتر را خریداری کنید و به کار بگیرید. این در حالی است که تراز لیزری عمل مذکور را با استفاده از لیزر خود در مدت زمانی بسیار کوتاه انجام می ­دهد.

تفاوت شیلنگ تراز و تراز لیزری
تفاوت شیلنگ تراز و تراز لیزری

بهترین مارک تراز لیزری

اگرچه امروزه شرکت­ های زیادی به فعالیت در زمینه تولید تراز لیزری روی آورده اند و موجب شدت گرفتن رقابت در این بازار شده ­اند، اما برخی از این شرکت ­ها به دلیل مرغوبیت و کیفیت کالاهای تولیدی، نسبت به سایرین از محبوبیت بیشتری برخوردار هستند.

رونیکس، توسن، کنزاکس، آیرون مکس، هیوندای، ماکیتا، بوش، دیوالت و … همه و همه از جمله شرکت­ های صاحب نام تولیدکننده تراز لیزری به شمار می ­آیند. جالب است بدانید که محبوب­ ترین تراز لیزری در ایران متعلق به شرکت دیوالت است.

تراز لیزری دیوالت

دیوالت یکی از برترین شرکت های تولیدکننده ابزار در تمامی دسته بندی های ابزارآلات است. شرکت دیوالت یک برند آمریکایی است که از سال 1924 فعالیت خود را آغاز کرده است.

اغلب ترازهای لیزری این شرکت از کیفیت بالا و در عین حال قابلیت خودترازی برخوردار هستند. ترازهای این شرکت در دو رنگ سبز و قرمز موجود هستند. از محبوب ترین دستگاه های تولیدشده توسط این برند می توان به تراز لیزری دیوالت مدل DW088K و DW089 و DW0822 و … اشاره کرد.

تراز لیزری دیوالت
تراز لیزری دیوالت

تراز لیزری هیوندای

شرکت هیوندای یک برند کره ای معتبر است که علاوه بر ابزارآلات، به تولید محصولات برقی از جمله فیوز مینیاتوری، خودرو، لوازم جانبی خودرو و بسیاری از کالاهای دیگر می پردازد. از محبوب ترین و برترین محصولات این دستگاه در این زمینه می توان به تراز لیزری هیوندای مدل Smart100 و Smart110 CL110 و Ml100 و … اشاره کرد.

تراز لیزری هیوندای
تراز لیزری هیوندای

تراز لیزری رونیکس

رونیکس یکی از برندهای برتر در دهه های اخیر در کشور است. محصولات این شرکت از کیفیت مناسبی برخوردار هستند. این شرکت با نمایندگی های متعدد در شهرهای مختلف، باعث ایجاد اعتماد در بین مشتریان شده است.

رونیکس محصولاتی متناسب با نیاز روز در مدل های مختلف و متناسب با تکنولوژی های روز دنیا به بازار عرضه می کند. از محبوب ترین ترازهای تولیدشده توسط این شرکت می توان به تراز لیزری رونیکس مدل RH-9537 و RH9500 و RH-9502 و RH-9501 و … اشاره کرد.

تراز لیزری رونیکس
تراز لیزری رونیکس

قیمت تراز لیزری

همان­گونه که پیش ­تر نیز اشاره کردیم، ترازهای لیزری در انواع متعدد و متنوعی روانه بازار مصرف شده اند و با قیمت­ های گوناگونی به مشتریان عرضه می­ شوند.

عوامل مختلفی وجود دارند که دست به دست هم داده و قیمت تراز لیزری را تحت تأثیر قرار می دهند. از جمله مهم ­ترین این عوامل می­ توان به رنگ لیزر، نوع تراز لیزری، دقت، برد و … اشاره کرد. کاربران می توانند در سایت راندنو قیمت انواع تراز را از نمایندگان و عاملین فروش آن در شهرهای مختلف دریافت کنند و آن ها را با هم مقایسه نمایند.

کاربران می توانند سؤالات، نظرات و پیشنهادات خود را در خرید تراز لیزری جهت آگاهی خود و کاربران دیگر در زیر این مقاله درج نمایند.