سیم چین چیست و چه کاربردی دارد؟

سیم چین چیست و چه کاربردی دارد؟

سیم چین چیست و چه کاربردی دارد؟ سیم چین (قیچی سیم بر) ابزاری پرکاربرد برای بریدن، قطع کردن و گاهاً لخت کردن سیم و کابل است. سیم چین حاوی بازوهای برش دهنده V شکل است که توسط اهرم ها می تواند کابل ها و سیم ها را قطع کند. انواع سیم چین ها ظاهری شبیه به انبردست ها دارند اما عملکرد آنها کاملاً متفاوت است.

در این مقاله از مجله راندنو به بررسی سؤالاتی مانند سیم چین چیست و کاربرد آن چیست خواهیم پرداخت. پس تا پایان مطلب سیم چین چیست با ما همراه باشید تا هنگام خرید و استفاده از این ابزار، دچار سردرگمی نشوید.

آنچه در ادامه می خوانیم:

معرفی سیم چین

در پاسخ به سوال سیم چین چیست باید بگوییم که سیم چین ابزاری برای بریدن و قطع کردن سیم‌ و کابل است. سیم چین انواع مختلفی دارد. برخی از سیم چین ها دسته های عایق دارند تا در هنگام قطع کردن سیم، برق گرفتگی رخ ندهد. نوعی از سیم چین ها در اندازه مینیاتوری و کوچک هستند که برای قطع سیم های اضافی قطعه های الکترونیکی که از پشت فیبر مدار بیرون می زنند کاربرد دارد. استفاده از سیم چین بعنوان سیم لخت کن یکی از اشتباه های متداول است که ممکن است منجر به آسیب به بدنه سیم در حین جدا کردن روکش آن شود بنابراین بهتر است برای لخت کردن سیم از سیم لخت کن استفاده شود.

معرفی سیم چین
معرفی سیم چین

انواع سیم چین

سیم چین انواع مختلفی دارد که در ادامه به آن می پردازیم.

سیم چین کله گاوی

سیم چین کله گاوی حاوی تیغه های ضخیم است که برای برش سیم های ضخیم کاربرد دارد. در هنگام برش با استفاده از این نوع سیم چین، فشار بیشتر به تیغه و فشار کمتر به اهرم و دست وارد می شود.

سیم چین برقی

از این نوع سیم چین جهت بریدن سیم های اضافه قطعات الکترونیکی و سیم های نازک استفاده می شود. همچنین این نوع سیم چین در تعمیر موبایل نیز کاربرد دارد. سیم چین برقی یا الکترونیکی نسبت به سایر سیم چین ها ظرافت بیشتری دارد.

سیم چین کابل بر

از این نوع سیم چین برای بریدن کابل استفاده می شود. این سیم چین حاوی عایق الکتریکی ضخیم است که مانع از انتقال جریان الکتریکی به کاربر می شود. استفاده از این نوع سیم چین در صنعت برق کاربرد زیادی دارد.

کف چین

نوعی از سیم چین است که بر خلاف سایر سیم چین ها حاوی دو لبه تیز است. کف چین مانع از تیز شدن مرکز سیم، بعد از برش می شود.

کابل بر جغجغه ای

در این نوع سیم چین یک سیستم جغجغه ای وجود دارد و عملکرد آن مشابه با آچار جغجغه ای است. عملکرد کابل بر جغجغه ای به این صورت است که تنها یک طرف آن برای محکم تر شدن دهانه تکان می خورد. استفاده از این نوع سیم چین، برای بریدن و قطع کردن کابل آسان است و به کمک یک دست می توان فشار را اعمال کرد.

انواع سیم چین
انواع سیم چین

بیشتر بخوانید: بهترین برند سیم چین


نکات مهم در هنگام کار با سیم چین

در این بخش از مقاله سیم چین چیست به نکات مهم در هنگام کار با سیم چین می پردازیم.

جریان برق

وسیله‌ مورد نظر خود را پیش از استفاده از سیم چین، از برق بکشید یا برق ساختمان را قطع نمایید. بریدن سیمی که حاوی جریان برق است، ممکن است به آتش سوزی، برق گرفتگی یا حتی سوختن فیوز ختم شود. اگر نمی توانید جریان برق را قطع کنید باید از عایق بودن دسته های سیم چین اطمینان حاصل کنید.

زاویه سیم

در هنگام بریدن سیم با سیم چین، باید زاویه سیم درست باشد. اگر سیم تکان داده شود و یا خم و راست شود، نوک سیم توسط سیم چین ساییده می شود. ساییدگی نوک سیم، رسانایی سیم را کاهش می دهد.

کشیدن سیم چین به طرف بدن خود

در هنگام استفاده از سیم چین، آن را به طرف بدن خود بکشید. اگر به هنگام فشردن، سیم چین را از بدن خود دور نمایید آنگاه نیروی گرانش، مرکز ثقل بدن شما را مختل می کند و اگر سیم چین یا میز کار کج شوند، تعادل خود را از دست می دهید که می تواند خطرساز شود.

بریدن سیم های سخت

توجه داشته باشید که از سیم چین معمولی برای بریدن سیم های استیل و سخت استفاده نکنید و از سیم چین ‌های مخصوص آنها استفاده نمایید. همچنین در هنگام بریدن سیم های سخت از ضربه زدن بپرهیزید زیرا ممکن است دست و صورت شما دچار آسیب جدی شود.

عینک ایمنی

اگر از سیم چین برای بریدن سیم های نازک و شکننده استفاده می کنید، باید از عینک ایمنی استفاده کنید زیرا احتمال دارد تکه ای از سیم وارد چشم شما شود و به شما آسیب برساند.

تمیز نگه داشتن سیم چین

همیشه باید سیم چین را تمیز نگه دارید. سیم چین را نباید روغنی کنید. برای بریدن سیم توسط سیم چینی که کند و کثیف باشد، باید از نیروی بیشتری استفاده کنید که ممکن است به دست شما آسیب وارد کند.

نکات مهم در هنگام خرید سیم چین

نکات مهم هنگام خرید سیم چین از دیگر مباحثی است که در این بخش از مقاله سیم چین چیست به آن می پردازیم. راهنمای خرید سیم چین به شما کمک می کند تا این ابزار را به درستی انتخاب نمایید.

تیغه های سیم چین

بخاطر داشته باشید تا در هنگام خرید سیم چین به تیغه های آن توجه کنید تا زدگی، خوردگی و یا ترک نداشته باشد.

محل اتصال دو بازو

محل اتصال دو بازوی سیم چین باید نرم و محکم باشد در غیر اینصورت سیم چین قابل استفاده نیست.

میزان باز شدن دهانه

میزان بازشدن دهانه سیم چین از دیگر نکات مهم در هنگام خرید است. سیم چین کوچک برای بریدن سیم های نازک کاربرد دارد و سیم چین بزرگ برای برش انواع سیم های ضخیم کاربرد دارد. از این رو باتوجه به نوع کاربرد خود، انبر سیم چینی را انتخاب نمایید که میزان باز شدن آن مناسب با فعالیت شما باشد.

دسته ارگونومیک

سیم چین باید حاوی دسته های ارگونومیکی باشد تا کار با آن راحت باشد.

جنس بدنه سیم چین

از دیگر پارامترهایی که در هنگام خرید سیم چین باید به آن توجه داشته باشید، جنس بدنه این ابزار است. سیم چین از فولاد یا کروم وانادیوم ساخته می شود.

عایق بودن دسته

دسته سیم چین باید عایق باشد در غیر اینصورت خرید آن بی فایده است.

اندازه و وزن سیم چین

بهتر است سیم چینی را انتخاب کنید که به راحتی بتوانید از آن استفاده نمایید. یعنی در حین انجام فعالیت های طولانی مدت، دست شما خسته نشود و مشکلی به وجود نیاورد.

برند سیم چین

برند تولیدکننده سیم چین از دیگر نکاتی است که هنگام خرید سیم چین باید به آن توجه داشته باشید. توجه داشته باشید که اگر از یک برند معتبر خرید خود را انجام دهید، مسلماً انتخاب صحیح تری خواهد بود. سیم چین نیپکس، سیم چین رونیکس، سیم چین نووا، سیم چین توسن، سیم چین وی بی دبلی، سیم چین ویها، سیم چین تاپ تول، سیم چین تسوندا، سیم چین یونیور و سیم چین ریجید نیز از برترین و شناخته شده ترین مارک های سیم چین به شمار می آیند.

قیمت سیم چین

قیمت سیم چین براساس نوع جنس، اندازه و وزن سیم چین، ارگونومی دسته، میزان باز شدن دهانه، عایق بودن دسته و کیفیت این محصول متغیر است. برند تولیدکننده سیم چین از دیگر فاکتورهای مهمی است که بر قیمت این ابزار دستی تأثیرگذار هستند.

سیم چین چیست
سیم چین چیست

بیشتر بخوانید: آشنایی با انواع ابزار دستی


امیدواریم که مقاله سیم چین چیست برای شما مفید واقع شده باشد. در این مقاله از مجله راندنو به طور مفصل به معرفی سیم چین و کاربردهای آن پرداختیم. جهت خرید سیم چین و اطلاع از قیمت انواع سیم چین می توانید با مراجعه به سایت راندنو لیست فروشندگان انبردست را مشاهده نمایید.

راندنو امکان مشاهده لیست قیمت سیم چین و ابزار دستی و همچنین برقراری ارتباط بی واسطه با فروشندگان این محصول را برای شما فراهم نموده است. همچنین خوشحال می شویم که نظرات خود را در قسمت دیدگاه این مقاله برای ما به اشتراک بگذارید. تیم فنی راندنو آماده پاسخگویی و راهنمایی شما کاربران عزیز درخصوص هرگونه سؤالات رایج در زمینه ابزار و یراق است.