کابل جرقه زن چیست و چه کاربردی دارد؟

کابل جرقه زن چیست و چه کاربردی دارد؟

کابل جرقه زن چیست و چه کاربردی دارد؟ کابل جرقه زن نوعی کابل برق است که از آن برای انتقال جریان لحظه ای با ولتاژ نسبتاً بالا از منببع تغذیه به محفظه احتراق به  کار گرفته می شود. این کابل ها ساختار خاصی دارند و اغلب از جنس سیلیکون رابر هستند. برای انتقال ولتاژ لحظه ای 10 تا 15 کیلو ولت از این کابل استفاده می شود.

امروزه از کابل جرقه زن در بسیاری از مکان ها استفاده می شود. اگر قصد خرید کابل دارید، تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید. در این مقاله به سوال کابل جرقه زن چیست پاسخ خواهیم داد و کاربردها و ویژگی های آن را بررسی خواهیم کرد.

خرید انواع کابل اعلام حریق
خرید انواع کابل اعلام حریق

آنچه در ادامه می خوانیم:

معرفی کابل جرقه زن

در این بخش به سوال کابل جرقه زن چیست پاسخ خواهیم داد. از کابل جرقه زن برای انتقال جریان لحظه ای با ولتاژ بالا به کار گرفته می شود. این ولتاژ از منبع تغذیه به محفظه احتراق منتقل می شود. در حالت استاندارد کابل جرقه زن از جنس سیلیکونی و سیم سیلیکونی است. این کابل در اغلب موارد هادی مسی افشان و قلع اندود دارد.

کابل های جرقه زن می توانند سطح مقطع های مختلفی داشته باشند. به عنوان مثال کابل جرقه زن از سطح مقطع نیم تا دو و نیم میلی متر مربع به بازار عرضه می شود. برای افزایش مقاومت و پایداری کابل در برابر حرارت از عایق سیلیکون رابر با مقاومت حرارتی بالا استفاده می شود.

کابل جرقه زن می تواند در بازه دمایی منفی 60 درجه تا 250 درجه سیلسیوس به کار گرفته شود. این کابل ها دوام و مقاومت شیمیایی خود را در دماهای بالاتر حفظ می کنند. همچنین از انعطاف پذیری بالایی برخوردار هستند.

ولتاژ جرقه گاهی به بالای 36000 ولت نیز می رسد. به همین دلیل کابل جرقه زن باید در برابر اضافه ولتاژ محافظت شود. همچنین ولتاژ جرقه نباید از طریق عایق، جریان خود را به سمت زمین هدایت کند، زیرا در غیر این صورت ولتاژ جرقه از بین می رود.

کابل جرقه زن چیست
کابل جرقه زن چیست

بیشتر بخوانید: سیم و کابل نسوز سیلیکونی چیست و چه کاربردی دارد؟


ویژگی کابل جرقه زن

در این بخش از موضوع کابل جرقه زن چیست به بررسی ویژگی این کابل ها می پردازیم:

  1. این کابل ها مقاومت مکانیکی بالایی دارند و در برابر شرایط فیزیکی سخت از خود مقاومت نشان می دهند.
  2. این کابل ها در دماهای بالا می توانند به فعالیت خود ادامه دهند.
  3. این کابل ها ولتاژهای بالا را هدایت می کنند.
  4. کابل های جرقه زن هادی از جنس مس و قلع اندود دارند.
  5. عایق روکش سیم و کابل جرقه زن از جنس سیلیکون رابر است. این کابل ها به فیلرهای اینرت مجهز هستند که می توانند جریانات لحظه ای تا 15 کیلو ولت را تحمل کنند.
  6. از نوعی فایبرگلاس در این کابل به عنوان لایه میانی استفاده شده است که این لایه میزان استحکام کابل را افزایش می دهد.
  7. هادی مسی این کابل ها می تواند از نوع افشان یا مفتول باشد.

بیشتر بخوانید: کابل اعلام حریق چیست و انواع کابل اعلام حریق نسوز چند رشته هستند؟


کاربرد کابل جرقه زن

حال که به سوال کابل جرقه زن چیست پاسخ دادیم، کاربردهای این کابل را بررسی می کنیم. به طور کلی وظیفه اصلی این کابل هدایت جریان الکتریکی ولتاژ بالا از منبع تغذیه است. کابل یا سیم جرقه زن ولتاژهای بسیار زیاد را هدایت می کنند و می توانند از دستگاه در برابر اضافه ولتاژ محافظت کنند.

از کابل جرقه زن در صنعت هوایی، صنایع دفاع، صنعت ریلی، حمل و نقل، تولید فولاد و آهن، سیستم های روشنایی، سیستم های اعلام و اطفا حریق و دیگر موارد استفاده می شود. همچنین برای سیستم گازسوز، سیستم گازوئیل، خودرویی و مدارهای مورد استفاده در دماهای بالا این کابل به کار گرفته می شود. این کابل ها در هنگام آتش سوزی از انتشار گازهای اسیدی جلوگیری می کنند. این کابل در برابر عوامل محیطی همچون نور خورشید، اشعه، انواع اسید و مواد شیمیایی و شرایط جوی نامساعد عملکرد خوبی از خود نشان می‌ دهد.

کاربرد کابل جرقه زن
کاربرد کابل جرقه زن

بیشتر بخوانید: کابل نسوز چیست و چه کاربردی دارد؟


انواع کابل جرقه زن

در این بخش از موضوع کابل جرقه زن چیست به بررسی انواع این کابل می پردازیم. کابل های جرقه زن از لحاظ هسته داخلی به سه گروه تقسیم می شوند:

کابل جرقه زن Resistive core (کابل جرقه زن هسته مقاومتی)

این کابل ها از یک هسته، عایق و روکش خارجی ساخته شده اند. این هسته نوعی رسانا است که با کربن، شیشه و فیبر ترکیب شده است. اجزای این کابل به وسیله نوعی لاتکس احاطه شده است.

کابل جرقه زن Copper Core (کابل جرقه زن هسته مسی)

این کابل ها چارچوب کلی شبیه به کابل های هسته مقاومتی دارند. هسته این کابل ها از مس خالص است. این کابل انعطاف پذیری بالایی دارد و یک لایه پوشش سیلیکونی برای آن ها در نظر گرفته شده است. اندازه ولتاژ معمولی برای ایجاد کردن جرقه در این کابل ها یک یا 5 کیلو ولت است.

کابل جرقه زن Inductive core (کابل جرقه زن هسته القایی)

این کابل از یک هسته کولار، لایه رسانای باردار از جنس فریت، یک عدد سیم نازک از جنس فولاد ضد زنگ تشکیل شده است که روی یک لایه قرار گرفته اند.

انواع کابل جرقه زن
انواع کابل جرقه زن

بیشتر بخوانید: انواع عایق کابل برق


نکات مهم در خرید کابل جرقه زن

حال که دانستیم کابل جرقه زن چیست به بررسی نکات مهم در خرید این کابل می پردازیم. کابل برق از نوع جرقه زن در اغلب پروژه های ساختمانی به کار گرفته می شود. پیش از خرید این کابل باید به موارد زیادی توجه شود:

  • تعداد روکش: کابل های جرقه زن می توانند روکش های مختلفی داشته باشند. این کابل ها سه روکش از یک لایه سیلیکون، یک ‌لایه بافت ابریشم نسوز یا فایبرگلاس و یک لایه‌ عایق سیلیکون تشکیل می ‌شوند. به همین دلیل تحمل ولتاژ های این روکش ها با هم مختلف است.
  • ساختار کابل: محصول باید از استانداردهای بیشتری برخوردار باشد تا کارایی آن خوب باشد.
  • لایه بافته شده میانی: بهتر است از کابل هایی در کابل کشی برق استفاده شود که یک لایه شیلد بافته شده در میانه کابل داشته باشند. زیرا این کابل ها میزان استحکام و مقاومت کابل را تا حد زیادی افزایش می دهد.
  • برند کابل: بهتر است برای خرید این محصول، به نمایندگی های معتبر و رسمی مراجعه کنید تا بتوانید کابلی باکیفیت خریداری کنید. در حال حاضر شرکت های زیادی به تولید و ساخت این محصول می پردازند.
نکات مهم در خرید کابل جرقه زن
نکات مهم در خرید کابل جرقه زن

بیشتر بخوانید: انواع عایق کابل برق


قیمت کابل جرقه زن

در این بخش از موضوع کابل جرقه زن چیست به بررسی قیمت این کابل ها می پردازیم. قیمت کابل جرقه زن به عوامل مختلفی بستگی دارد:

  • میزان تحمل ولتاژ
  • کیفیت ساخت
  • برند و شرکت سازنده محصول
  • جنس و نوع روکش کابل