کابل OPGW چیست و چه کاربردی دارد؟

کابل OPGW چیست و چه کاربردی دارد؟

کابل OPGW چیست و چه کاربردی دارد؟ کابل OPGW نوعی کابل برق است که در خطوط هوایی و انتقال نیرو به عنوان سیم زمین مورد استفاده قرار می گیرد. این کابل ها در بالاترین نقطه دکل های خطوط هوایی مورد استفاده قرار می گیرند. کابل OPGW ساختار خاصی دارد و تعدادی رشته فیبر نوری در آن به کار رفته است. این کابل ها به منظور حفاظت از خطوط فاز حاوی جریان الکتریکی و انتقال اطلاعات به کار گرفته می شوند.

امروزه در بسیاری از شبکه ها و سیستم های برق رسانی از کابل برق OPGW استفاده می شود. اگر قصد خرید کابل برق از نوع OPGW دارید، تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید. در این مقاله به سوال کابل OPGW چیست پاسخ خواهیم داد و کاربردهای آن را نیز بررسی می کنیم.

خرید انواع کابل برق
خرید انواع کابل برق

آنچه در ادامه می خوانیم:

معرفی کابل OPGW

در ابتدا به سوال کابل OPGW چیست پاسخ می دهیم. کابل OPGW یا (Optical Ground Wire) نوعی کابل برق است که در خطوط توزیع برق، انتقال نیرو به صورت هوایی و به عنوان سیم زمین به کار گرفته می شود. این کابل ها را می توان در بالاترین نقطه دکل های خطوط انتقال هوایی و کنار کابل برق به کار برد. این کابل ها در سال 1977 اختراع شدند و در سال 1980 به صورت گسترده در اغلب مکان ها مورد استفاده قرار گرفتند. به گونه ای که در سال 2000 بیش از 60000 کیلومتر از این کابل ها در سراسر جهان نصب شد.

بیشتر حجم کابل های OPGW در آسیا به خصوص چین تولید می شود. به همین دلیل کشور چین یکی از پیشتازان در زمینه استفاده از کابل OPGW بوده است.

کابل های OPGW از نظر ظاهری شبیه هادی های ACSR هستند. این کابل ها در خطوط جدید انتقال به عنوان محصولی با دو کاربرد حفاظت کننده و انتقال دهنده مورد استفاده قرار می گیرند.

کابل OPGW چیست
کابل OPGW چیست

بیشتر بخوانید: تست مکانیکی کابل برق چیست؟


اجزای تشکیل دهنده کابل OPGW

حال که دانستیم کابل OPGW چیست به بررسی ساختار کابل OPGW می پردازیم. کابل OPGW از یک یا چند تیوپ آلومینیومی یا استیل ساخته شده است که تعدادی فیبر نوری و سیم های فولادی با روکش آلومینیومی در لایه اول آن به کار رفته است. در لایه های دیگر نیز سیم های آلومینیومی، فولادی و آلومینیوم آلیاژی براساس مشخصات الکتریکی و مکانیکی مورد نیاز استفاده شده است. دلیل استفاده از استنلس استیل مقاومت آن در برابر ضربه است. داخل تیوپ این کابل ها از نوعی ماده رطوبت گیر استفاده شده است. غلاف ها و سیم های فولادی نیز جهت حفاظت از کابل در برابر پیچش در کابل به کار گرفته شده اند.

در کابل های OPGW تعداد فیبرهای مختلفی به کار رفته است. این تعداد فیبر براساس نیاز انتخاب می شود. می تواند از یک فیبر تا 12، 24، 48 و حتی بالاتر نیز باشد. فیبرهایی که در این کابل ها به کار گرفته شده اند، الزمات استانداردهای IEC 60793-2 و موارد ITU -T G655 G652 را رعایت کرده اند.

اجزای تشکیل دهنده کابل OPGW
اجزای تشکیل دهنده کابل OPGW

بیشتر بخوانید: استاندارد رنگ بندی کابل برق


انواع کابل OPGW

در این بخش از موضوع کابل OPGW چیست به بررسی انواع کابل های OPGW ساخت و تولید کابل های OPGW می توان از فیبرهای تک حالتی یا Single-mode و چند حالتی یا Multi-mode استفاده کرد. کابل هایی که در ساختار آن ها از فیبرهای تک حالتی یا Single-mode استفاده شده است، برای مسافت های بیشتر از یک کیلومتر با پهنای باند بالا مناسب هستند. فیبرهای Multi-mode نیز در مسافت های کمتر از یک کیلومتر با پهنای باند کمتر، به کار گرفته می شوند.


بیشتر بخوانید: کابل برق سه فاز چیست و چه کاربردی دارد؟


کاربرد کابل OPGW

یکی از مهم ترین موضوعاتی که در مقاله کابل OPGW چیست باید به آن پرداخته شود، کاربرد کابل OPGW است. این کابل ها در خطوط توزیع و انتقال نیرو به دو منظور به کار گرفته می شود:

محافظت از خطوط فاز حاوی جریان الکتریکی

یکی از اصلی ترین کاربردهای کابل OPGW محافظت از خطوطی است که جریان الکتریکی حمل می کنند و از جنس فاز هستند. این کابل ها از خطوط در برابر جریان های اتصال کوتاه و جریان های صاعقه و رعد و برق حفاظت می کند. این کابل ها به سیستم ارتینگ کمک می کند و جریان های اضافی را به زمین منتقل می کند. در واقع می توان گفت کابل های OPGW  به عنوان سیم زمین یا شیلد وایر مورد استفاده قرار می گیرند.

انتقال اطلاعات

یکی دیگر از کاربردهای کابل های OPGW انتقال داده های صوتی و تصویری به کمک فیبر نوری است. مسیرهای هوایی گاهی دچار مشکلاتی می شوند. به دلیل این که مسیرهای هوایی طولانی هستند و در معرض عوامل محیطی همچون باران، برف، رعد و برق، طوفان، حشرات و پرندگان قرار می گیرند. به همین دلیل باید از کابل های مناسب استفاده کرد تا انتقال اطلاعات، توزیع نیرو و حفاظت از خطوط به درستی صورت بگیرد.

کاربرد کابل OPGW
کاربرد کابل OPGW

بیشتر بخوانید: راهنمای خرید کابل برق


ویژگی های کابل OPGW

حال که دانستیم کابل OPGW چیست به بررسی ویژگی ها و مزایای کابل OPGW  می پردازیم. درواقع انتقال فیبر نوری به کمک دکل های هوایی مزایای زیادی نسبت به خطوط فیبر نوری زمینی دارد. به عنوان مثال هزینه نصب فیبر هوایی به ازای هر کیلومتر بسیار کمتر از خطوط زمینی است. همچنین به کابل های هوایی آسیب های کمتری وارد می شود. به عنوان مثال خطر گودبرداری و جونده شدن توسط حشرات در کابل های هوایی وجود ندارد. گسترش و توسعه کابل های هوایی راحت تر از کابل های زمینی است.

کابل های OPGW دو منظوره هستند. یعنی هم برای محافظت از خطوط فاز حاوی جریان از آن استفاده می شود. هم برای انتقال داده ها می توان آن را مورد استفاده قرار داد. در مکان هایی همچون کوهستان ها که هزینه کابل کشی زمینی بسیار زیاد است، به کمک کابل های OPGW و از روش کابل کشی هوایی می توان هزینه ها را تا حدودی کاهش داد.

جمع بندی

در این مقاله به معرفی کابل OPGW و بررسی ویژگی های آن پرداخته شده است. این کابل نوعی کابل برق است که در خطوط هوایی و انتقال نیرو به عنوان سیم زمین از آن استفاده می‌شود. همان طور که گفته شد این کابل ها ساختار متفاوتی دارند. به عنوان مثال در ساختمان آن ها از تعدادی رشته فیبر نوری استفاده شده است. این کابل ها امروزه کاربرد زیادی دارند. در خطوط انتقال برق و همچنین انتقال داده می توان آن ها را به کار گرفت. کابل های OPGW بهترین عملکرد را در خطوط هوایی از خود نشان می دهند.