فتوسل چیست و چه کاربردی دارد؟

فتوسل چیست و چه کاربردی دارد؟

فتوسل چیست و چه کاربردی دارد؟ فتوسل وسیله ای است که نسبت به نور حساس است و هنگامی که پرتوهای نور به آن برخورد می کنند، ولتاژی از خود تولید می کند. این ولتاژ رله ای را به کار می اندازد که می تواند مداری را قطع یا وصل کند.

فتوسل در روز این ولتاژ را تولید می کند و به رله فرمان می دهد که مدارهای روشنایی را قطع کنند و با تاریک شدن هوا، فتوسل ولتاژی تولید نمی کند. در نتیجه جریانی به مدار نمی رسد که لامپ های معابر را قطع کند. به همین دلیل محصولات روشنایی در شب روشن می شوند.

فتوسل کاربرد بسیار زیادی دارد و امروزه در بسیاری از مجموعه ها از آن استفاده می شود. اگر قصد دارید از فتوسل استفاده کنید، تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید. در این مقاله به سؤال فتوسل چیست پاسخ می دهیم و کاربردهای آن را بررسی می کنیم.

آنچه در ادامه می خوانیم:

آشنایی با فتوسل

در پاسخ به سؤال فتوسل چیست باید گفت که این قطعه در واقع یک نوع مقاومت نوری و یا مقاومت وابسته به نور محسوب می شود. مقدار ولتاژ این محصول با مقدار نوری که دریافت می کند تغییر یافته و کم و زیاد می شود. علاوه بر این، فتوسل همانند یک نوع سنسور عمل می کند که از آن برای روشن کردن اتوماتیک لامپ های مختلف استفاده می شود.

این محصول در واقع به این گونه عمل می کند که با تاریک شدن هوا، لامپ یا چراغ به صورت اتوماتیک روشن می شود و با روشن شدن هوا نیز به صورت خودکار خاموش می شود. فتوسل بیشتر برای فضاهای باز و مکان های عمومی مورد استفاده قرار می گیرد.

نام دیگر فتوسل، LDR مخفف عبارت Light Dependent Resistor به معنای مقاومت وابسته به نور است.

طرز کار فتوسل

در ادامه موضوع فتوسل چیست باید گفت طریقه کار فتوسل به این شکل است که این قطعه از یک جسم نیمه هادی با مقاومت بالا تولید شده است که به نور حساس است و به روشن و تاریک شدن محیط واکنش نشان می دهد.

همچنین این قطعه از اجزای مختلفی تشکیل شده است که مهم ترین آن ماده ای به نام Cadmium sulphide است. در هنگامی که این ماده در برابر نور کم قرار بگیرد، مقاومتش بالا می رود و برعکس زمانی که نور زیاد باشد، مقاومت آن کاهش می یابد.

ماژول فتوسل یکی دیگر از اجزای این قطعه است که از آن برای اندازه گیری شدت نور استفاده می شود و علاوه بر آن، وجود نور را نیز مشخص می کند.

فتوسل در روز از طریق نوری که وجود دارد، ولتاژی تولید می کند که با فرستادن آن به رله، فرمان قطع مدار لامپ و خاموش شدن آن صادر می شود. در شب این نور وجود ندارد، در نتیجه ولتاژی هم تولید نمی شود که به رله و در نهایت لامپ فرمان خاموش شدن بدهد. این فتوسل سبب روشن شدن چراغ و لامپ در شب و محیط های تاریک می شود.

لازم به ذکر است که فتوسل در مراکز برق نصب می شود و یک تقویت کننده همراه آن وجود داردکه تغییرات جریان در اثر نور را تقویت می کند و سبب به کار افتادن رله می شود.

طرز کار فتوسل
طرز کار فتوسل

بیشتر بخوانید: آموزش نحوه نصب و تنظیم چراغ سنسوردار


کاربرد فتوسل

در ادامه موضوع فتوسل چیست به کاربرد آن اشاره خواهیم کرد. این محصول در انواع و مدل های مختلف تولید و ساخته می شود که هرکدام ویژگی های خاص خود را دارد و از آن استفاده های مختلفی می شود.

فتوسل چیست
فتوسل چیست

سلول های خورشیدی

یکی از کاربردهای اصلی فتوسل ها، استفاده از آنها در سلول های خورشیدی است. سلول های خورشیدی در واقع با استفاده از این قطعه، نور خورشید را به برق تبدیل می کنند و معمولاً به عنوان یک منبع بی پایان و یک انرژی الکتریکی پاک کمک بزرگی به تولید برق می کنند.

لنز دوربین عکاسی

حال که به موضوع فتوسل چیست پرداختیم، باید بدانید که از کاربردهای مهم این محصول می توان به صنعت عکاسی اشاره کرد. در لنز دوربین های عکاسی نوعی فتوسل به کار رفته است. در اصل کاربرد این قطعه در دوربین عکاسی به این صورت است که زمانی که نور محیط تغییر می کند، دوربین به کمک این قطعه می تواند در حالت های مختلف عکس بگیرد.

تشخیص دود

کاربرد دیگر این محصول استفاده از آن در سنسورهای تشخیص دود است. این قطعه در زمان ایجاد دود، حساسیت بالایی از خود نشان می دهد و در زمان آتش سوزی باعث می شود که سیستم مربوط به آبرسانی فعال شود و اقدام به خاموش کردن آتش کند.

سیستم روشنایی

در مورد کاربرد دیگر فتوسل باید گفت که از این قطعه در لامپ های اتوماتیک نیز استفاده می شود. یعنی می توان به کمک آن لامپ های الکتریکی را به صورت خودکار و اتوماتیک روشن و خاموش کرد.

نکته: بهتر است پیش از به کار بردن فتوسل سطح رویی آن تمیز شود تا به طور کامل در معرض نور قرار بگیرد. با این کار فتوسل عملکرد بهتری از خود نشان می دهد. در صورت آلوده بودن، سطح خارجی فتوسل نور کمی دریافت می کند و ولتاژ آن نیز کم می شود.


بیشتر بخوانید: آلودگی نوری چیست و چه تاثیری بر روی موجودات و محیط زیست دارد؟


انواع فتوسل

این محصول در انواع مختلفی به بازار عرضه می شود. طریقه نصب فتوسل و انواع آن نیز با یکدیگر تفاوت دارد. به همین دلیل در ادامه موضوع فتوسل چیست بهتر است با انواع آن آشنا شوید.

فتوسل نوری

این محصول یکی از پرکاربردترین انواع فتوسل کوچک است که از آن برای روشن و خاموش کردن تجهیزات روشنایی براساس میزان تابش نور خورشید استفاده می شود. این کار توسط فتوسل به صورت اتوماتیک و خودکار انجام می شود.

در واقع هر زمانی که نور خورشید کم شود، فتوسل نوری باعث روشن شدن تجهیزات روشنایی می شود. هر زمان که نور خورشید زیاد شود، این فتوسل سبب خاموش شدن محصولات روشنایی می شود.

فتوسل نوری
فتوسل نوری

فتوسل نجومی

در ادامه پاسخ به سؤال فتوسل چیست به معرفی انواع پرکاربرد این محصول پرداختیم. فتوسل نجومی یکی دیگر از انواع این محصول است که نیازی به دریافت نور خورشید ندارد و با استفاده از برد الکترونیکی می تواند میزان نور خورشید را اندازه گیری کند. برخی از این فتوسل ها قابلیت برنامه ریزی دارند.

فتوسل نجومی
فتوسل نجومی

فتوسل تایمردار

ساختمان این فتوسل ها با دیگر انواع فتوسل متفاوت است. این محصول در مقایسه با فتوسل روشنایی و نوری به هیچ وجه به نور محیط وابستگی ندارد و عملکرد آن توسط کاربر مشخص می شود. یعنی کاربر می تواند براساس نیاز خود یک زمان مشخصی را برای فعالیت فتوسل در نظر بگیرد.

سنسور فتوسل 4 سیم

این فتوسل ها سه نوع سیم دارند و بسیار شبیه به فتوسل های معمولی هستند. تنها تفاوت آن ها در تعداد خروجی است که بیشتر برای موارد ایمنی و یا موارد دیگر کاربرد دارد. مشخصات فنی فتوسل سه سیم و چهار سیم به گونه ای است که می تواند تجهیزات بیشتری را پوشش دهد.

فتوسل ساعتی

این فتوسل علاوه بر این که برای سیستم های روشنایی کاربرد دارد، برای قطع و وصل کردن هر سیستم دیگری نیز می تواند مورد استفاده قرار بگیرد. این محصول در صنایع مختلف کاربرد دارد و قابلیت برنامه ریزی دارد.

فتوسل ساعتی پیشرفته تر از دیگر انواع فتوسل است. این وسیله می تواند دوره های مشخص یک روزه، یک هفته ای و یک ماهه داشته باشد. قیمت فتوسل ساعتی از اغلب مدل های فتوسل بیشتر است.

فتوسل لیزری

همان طور که از نام این محصول مشخص است، این Photocell به وسیله نور لیزر می تواند اقدام به قطع و وصل کردن سیستم نماید. فتوسل لیزری به یک منبع نور لیزری نیاز دارد که دستور مشخصی را صادر کند. این نوع فتوسل خود در انواع مختلف تولید و به بازار عرضه می شود که بیشتر از آن در محیط های حساس صنعتی و یا نظامی استفاده می شود.

فتوسل لیزری
فتوسل لیزری

بیشتر بخوانید: راهنمای خرید چراغ سنسوردار


بهترین برندهای فتوسل موجود در بازار

در این مقاله به موضوع فتوسل چیست پرداختیم. حال باید بگوییم این محصولات توسط شرکت های مختلف تولید و طراحی می شوند که از بهترین آن ها می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • برند میکرو الکترونیک یکی از برترین برندها و تولیدکننده ها در زمینه تولید فتوسل است و تمامی این محصول از کیفیت قابل قبولی برخوردار هستند و با خیال راحت می توان از این برند معتبر اقدام به خرید آن نمود.
  • فتوسل شیوا امواج یکی دیگر از برترین برندها در زمینه تولید فتوسل است که دارای تأییدیه کیفیت کارکرد از شرکت های توزیع برق است و گواهینامه سازمان پژوهش های علمی صنعتی ایران را دارد. بنابراین این فتوسل ها از مواد اولیه و قطعات باکیفیت ساخته شده اند و می توان با خیال راحت از آن ها استفاده کرد.
  • برند نوربان یکی دیگر از برندهای معتبر و خوب در زمینه تولید فتوسل است که در سال 1378 فعالیت خود را آغاز کرده است و در این زمینه سابقه طولانی دارد.

تمامی محصولات شرکت ها دارای گارانتی و خدمات پس از فروش هستند که در صورت ایجاد هرگونه مشکل برای آن ها می توان به نمایندگی های مربوط به آن مراجعه کرد و مشکل را برطرف نمود.