راهنمای خرید چراغ سنسوردار

راهنمای خرید چراغ سنسوردار

راهنمای خرید چراغ سنسوردار به شما کمک می کند بتوانید بهترین نوع چراغ سقفی سنسوردار را برای مجموعه خود خریداری کنید.

به دلیل اهمیت نور در زیباسازی و استفاده پرکاربرد آن علی الخصوص در مکان های عبور و مرور مانند ساختمان های اداری و مسکونی در راهروها، پارکینگ، انبار، اتاق هایی جهت تعویض لباس در فروشگاه ها و حتی در محوطه های بیرونی ساختمان ها جهت زیباسازی، این محصول در دسته تجهیزات برقی پرکاربرد قرار گرفته است.

خرید انواع چراغ سقفی
خرید انواع چراغ سقفی

چراغ های سنسوردار با ویژگی های خاص و منحصربفرد به بازار عرضه و به سرعت جایگزین چراغ های سقفی معمولی شده اند.

اگر قصد دارید از این نوع چراغ ها در مجموعه خود استفاده کنید، تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید. در ادامه به معرفی این نوع چراغ های سقفی پرداخته ایم و راهنمای خرید چراغ سنسوردار را ارائه داده ایم.

آنچه در ادامه می خوانیم:

چراغ سنسوردار چیست؟

چراغ های سنسوردار نسل جدیدی از تجهیزات روشنایی هستند که امروزه مورد توجه بسیاری از افراد قرار گرفته اند. همانطور که از اسم این چراغ مشخص است، این محصول دارای کلید خاموش و روشن نیست و به کمک سنسور موجود در چراغ، مسیر حرکت را تشخیص می دهد و روشن می شود.

هنگامی که شخص از محدوده دید سنسور خارج شود و چراغ نتواند تشخیص دهد، چراغ روشن نمی شود. بنابراین برای روشن شدن چراغ، لازم است در محدوده دید این سنسور چراغ قرار بگیریم.

در مبحث راهنمای خرید چراغ سنسوردار دانستیم که این چراغ ها به کمک یک نوع سنسور روشن و خاموش می شوند. همچنین باید بدانیم بدنه این چراغ ها اغلب از جنس ABS و فلز است.

یک لایه شیشه و یا طلق باکیفیت نیز برای این چراغ ها در نظر گرفته شده است. چراغ سنسوردار از لحاظ تعداد سنسور و کاربرد، انواع مختلفی دارد که در ادامه به معرفی آن ها خواهیم پرداخت.

چراغ سنسوردار چیست
چراغ سنسوردار چیست

بیشتر بخوانید: آموزش نحوه نصب و تنظیم چراغ سنسوردار


سنسور چراغ سنسوردار

چراغ های سقفی از لحاظ نوع سنسور به چند دسته مختلف تقسیم بندی می شوند:

  • چراغ با سنسور توکار: برخی از چراغ های سنسوردار دارای سنسورهایی هستند که روی بدنه چراغ نصب شده است. این چراغ ها اغلب در وسط قاب قرار می گیرند و زاویه 360 درجه ای از محیط اطراف را پوشش می دهند.
  • چراغ با سنسور خارجی: برخی دیگر از چراغ ها با سنسورهای جداگانه به فروش می رسند. سنسورها انواع مختلفی دارند و بسته به نوع کاربرد و مکان نصب، به چند دسته مختلف تقسیم می شوند.

سنسور این چراغ ها توسط حرارت، حرکت و اشعه های مادون قرمز از خود واکنش نشان می دهند. پس از این که این عوامل سبب روشن شدن چراغ شود، تا زمانی که وجود این عوامل توسط سنسور حس شود، چراغ روشن می ماند.

سنسور چراغ سنسوردار
سنسور چراغ سنسوردار

انواع سنسور

سنسور یک نوع حسگر RIP یا فتوسل دارد که بسته به نوع کاربرد و عملکرد به چند دسته تقسیم می شود:

  1. سنسورهایی هستند که به هالوژن های سقفی شباهت دارند. این سنسورها داخل دیوار یا سقف و به صورت توکار نصب می شوند و اغلب زاویه دید 360 درجه ای دارند.
  2. نوع دیگری از سنسورها هستند که به کلیدهای تک پل شباهت دارند. این سنسورها در کنار سایر کلید پریزها نصب می شوند و اغلب زاویه دیدی معادل 140 درجه دارند.
  3. سنسورهای دیگری که به بازار عرضه می شوند، زاویه دید 180 درجه ای دارند و آن ها عمدتاً روی دیوار و یا در محیط های روباز نصب می شوند.
  4. بهترین نوع سنسورها، سنسورهایی هستند که زاویه دید 360 درجه ای دارند. این سنسورها دایره ای شکل هستند و در زیر سقف نصب می شوند.

بیشتر بخوانید: فتوسل چیست و چه کاربردی دارد؟


نکته مهم در هنگام نصب سنسور

این سنسورها دارای ولوم هایی هستند که به کمک آن ها می توان میزان روشنایی چراغ سنسوردار و میزان روشن بودن آن ها را تنظیم کرد. در هنگام نصب باید این نکته در نظر گرفته شود که سنسورها به فشار، ضربه و … حساس هستند و ممکن است دچار شکستگی یا آسیب دیدگی شوند.


بیشتر بخوانید: انواع چراغ سقفی و کاربرد آنها در نورپردازی


انواع چراغ سنسوردار براساس تعداد سنسور

در ادامه راهنمای خرید چراغ سنسوردار باید گفت چراغ های سنسوردار که به سنسورهای داخلی مجهز شده اند، از لحاظ تعداد سنسور چند نوع دارند:

  • چراغ سنسوردار یک سنسوره
  • چراغ سنسوردار چند سنسوره

این چراغ ها بسته به نوع کاربرد انتخاب می شوند. چراغ های سنسوردار چند سنسوره بیشتر در محیط های وسیع تر مورد استفاده قرار می گیرند.

 انواع چراغ سنسوردار براساس نوع کاربرد

چراغ سنسوردار در اغلب مجموعه ها مورد استفاده قرار می گیرد. این چراغ ها براساس محل نصب و نوع کاربرد به چند دسته تقسیم می شوند:

  • چراغ سنسوردار سقفی
  • چراغ سنسوردار دیواری

در این دسته بندی چراغ سقفی سنسوردار معمول تر و پرکاربردتر است.

راهنمای خرید چراغ سنسوردار
راهنمای خرید چراغ سنسوردار

بیشتر بخوانید: هر آنچه باید درباره نورپردازی فضای اداری بدانید


انواع چراغ سنسوردار براساس نحوه نصب

تا این قسمت از موضوع راهنمای خرید چراغ سنسوردار با برخی از مدل های آن آشنا شدیم. در ادامه باید گفت این چراغ ها براساس نحوه نصب نیز به دو نوع مختلف تقسیم می شوند:

  • چراغ سنسوردار توکار: این نوع چراغ سنسوردار نوری باکیفیت و عالی منتشر می کند و به صورت توکار و داخل سقف یا دیوار به کار می رود. پیش از نصب چراغ باید محل قرارگیری آن تعبیه شود.
  • چراغ سنسوردار روکار: این نوع نیز مانند چراغ سنسوردار توکار نور مناسبی از خود تولید می کند و به صورت روکار مورد استفاده قرار می گیرد. از این چراغ ها در محیط های خارجی نیز استفاده می شود.

هر دوی این چراغ ها را می توان در همه نوع سقف با جنس گچ و همچنین سقف کاذب استفاده کرد.

انواع چراغ سنسوردار براساس منبع نوری

چراغ سنسوردار سقفی یا دیواری می تواند با منبع نور و بدون منبع نور به بازار عرضه شود. چراغ هایی که با منبع نوری به بازار عرضه می شوند، می توانند تکنولوژی هایی از نوع LED ،SMD و COB داشته باشند. این چراغ ها مصرف انرژی بسیار کمی دارند و استفاده از آن ها سبب صرفه جویی در هزینه های برق می شود. برخی دیگر از این چراغ ها نیز دارای سرپیچ هایی از نوع E27 و … هستند که لامپ هایی در آن ها نصب می شود.

نوع دیگر چراغ های سنسوردار، آن هایی هستند که از هیچ منبع نوری در آن ها استفاده نشده است. به همین دلیل مصرف کنندگان باید از لامپ هایی مطابق با سرپیچ در نظر گرفته شده داخل لامپ استفاده کنند.

مزایای استفاده از چراغ سنسوردار

در ادامه مبحث راهنمای خرید چراغ سنسوردار باید گفت، امروزه صرفه جویی در مصرف انرژی از مباحث حائز اهمیت و روز جهان است و همواره در سراسر دنیا، با پیشرفت علم بشریت در این امر نیز پیشرفت هایی حاصل شده است. لذا در ادامه به چند مورد از مزایای این محصول می پردازیم:

  • صرفه جویی در مصرف انرژی به دلیل وجود سنسور
  • بالا بردن امنیت منطقه به دلیل تشخیص حرکت افراد و روشن شدن سریع چراغ
  • جلوگیری از پخش و انتقال میکروب و ویروس، علی الخصوص ویروس کرونا که ممکن است از سطوح آلوده نیز انتقال یابد.
  • قابلیت نصب بر روی سقف و دیوار و دیگر مکان ها
  • قابلیت تشخیص حرکت با زاویه 360 درجه
  • قابلیت تشخیص سریع و قابلیت تنظیم چراغ سنسور حرکتی مابین محدوده زمانی 8 ثانیه تا 4 دقیقه
مزایای استفاده از چراغ سنسوردار
مزایای استفاده از چراغ سنسوردار

بیشتر بخوانید: معرفی کامل پارامترهای روشنایی و نورپردازی


قیمت چراغ سنسوردار

در این مقاله به راهنمای خرید چراغ سنسوردار پرداختیم. چراغ های سقفی براساس انواع، کاربرد، روکار و توکار بودن، ضد آب بودن، چند سنسوره بودن و برندشان قیمت های متفاوتی دارند. در ادامه به چند نمونه از برندهای این محصول اشاره می کنیم:

چراغ سنسوردار اسپیک، چراغ سقفی سنسوردار شیله، ویسنا، چراغ سنسوردار جهش، kmc، سهند، سیماران و … از برترین شرکت های تولیدکننده چراغ سنسوردار هستند.