آموزش نحوه نصب و تنظیم چراغ سنسوردار

آموزش نحوه نصب و تنظیم چراغ سنسوردار

چراغ سقفی سنسوردار چیست و چگونه نصب می شود؟ تنظیم چراغ سنسوردار چگونه است؟ این سؤال، یکی از رایج ترین پرسش هایی است که توسط افراد مختلف پرسیده می شود.

در این مقاله تلاش کرده ایم تا به آموزش نحوه نصب و تنظیم چراغ سنسوردار بپردازیم و روش نصب چراغ سقفی سنسوردار را به شما آموزش دهیم. در ابتدا به نحوه عملکرد چراغ سقفی سنسوردار خواهیم پرداخت. با مجله راندنو همراه باشید.

برای خرید چراغ سقفی سنسوردار می توانید به سایت راندنو مراجعه کنید.

خرید انواع چراغ سقفی
خرید انواع چراغ سقفی

آنچه در ادامه می خوانیم:

چراغ سنسوردار چیست و چگونه عمل می کند؟

اولین موضوع در تنظیم چراغ سنسوردار پرداختن به آشنایی با چراغ سنسوردار است. چراغ سنسوردار نسل جدیدی از تجهیزات روشنایی است که امروزه در بسیاری از مکان ها مورد استفاده قرار می گیرد.

این محصول در مصرف برق بسیار زیاد صرفه جویی می کند. تکنولوژی این چراغ ها به گونه ای است که تنها در مواقع ضروری روشن می شوند و پس از عبور افراد و خروج از زاویه دید سنسور، خود به خود خاموش می شوند. برای خرید انواع چراغ سقفی می توانید با مراجعه به سایت با ده ها فروشگاه در ارتباط باشید.

از چراغ سنسوردار می توان در تمامی مجموعه ها مانند راه پله، پارکینگ ها، انبارها، سرویس های بهداشتی، لابی ها و … استفاده کرد. این محصولات به صورت چراغ سقفی و چراغ دیواری سنسوردار قابل ارائه هستند.

چراغ سقفی سنسوردار از دو بخش کلی چراغ و سنسور تشکیل شده است. سنسور این چراغ ها توسط امواج مادون قرمز، در مقابل حرارت بدن و حرکت افراد از خود واکنش نشان می دهند.

پس از روشن شدن چراغ، مادامی که فرد در زاویه دید سنسور باشد، چراغ روشن می ماند. پس از خروج فرد از محدوده و گذشت مدت زمانی که توسط تایمر تنظیم شده است، چراغ خاموش می شود.


بیشتر بخوانید: انواع چراغ سقفی و کاربرد آنها در نورپردازی


چراغ سقفی سنسوردار SMD ،COB و LED به بازار عرضه می شوند و برخی دیگر نیز بدون لامپ ارائه شده اند.

انواع چراغ سنسوردار

در ادامه موضوع تنظیم چراغ سنسوردار به بررسی انواع این محصول می‌پردازیم. چراغ های سنسوردار می توانند در مدل ها و اشکال مختلفی تولید شوند:

  • چراغ با سنسور توکار: وسط قاب این چراغ ها یک سنسور 360 درجه قرار گرفته است و در نتیجه نیازی به خرید سنسور جداگانه نیست. از این چراغ ها اغلب در راه پله ها استفاده می شود تا به واسطه آنها بتوان تمام محیط را پوشش داد.
  • چراغ با سنسور خارجی: برای راه اندازی این چراغ ها به یک سنسور خارجی نیاز داریم. این سنسورها انواع مختلفی دارند و بسته به موقعیتی که قرار می گیرند، انتخاب می شوند.

انواع سنسور

داخل سنسورها یک فتوسل و یک حسگر PIR قرار گرفته است که بسته به نوعی که دارد، دارای بردهای مختلفی است:

  1. برخی از مدل های این سنسورها همانند هالوژن هایی هستند که داخل سقف و قاب مخصوص و به صورت توکار نصب می شوند. این سنسورها دارای زاویه دید 360 درجه ای هستند.
  2. برخی دیگر از مدل های سنسور چراغ، ظاهری شبیه به کلیدهای تک پل دارند. این سنسورها را می توان در جای مخصوص کلید و پریز نصب کرد. اغلب این تجهیزات دارای زاویه دید 140 درجه ای هستند.
  3. برخی از سنسورها دارای زاویه دید 180 درجه هستند و اغلب روی دیوار نصب می شوند. در محیط های روباز معمولاً از این نوع سنسورها استفاده می شود.
  4. سنسورهای 360 درجه دیگری نیز وجود دارند که دایره ای شکل هستند و زیر سقف نصب می شوند.

نکته مهم در نصب و تنظیم سنسور این چراغ ها این است که ولوم تنظیم میزان روشنایی آن ها و زمان روشن بودن چراغ بسیار حساس است. در صورتی که به این تجهیزات ضربه و یا فشار وارد شود، دچار شکستگی می شوند و در نتیجه پتانسیومتر روی برد نیز دچار آسیب دیدگی می شود.

تنظیم چراغ سنسوردار


بیشتر بخوانید: راهنمای خرید چراغ سنسوردار


طریقه نصب چراغ سنسوردار سقفی

چراغ های سنسوردار سقفی و دیواری هر دو به یک صورت نصب می شوند. نصب این تجهیزات کار دشواری نیست و طی چند مرحله انجام می شود:

مرحله اول تنظیم چراغ سنسوردار

در اولین مرحله برای نصب انواع چراغ، به سراغ کنتور بروید و جریان برق را بررسی کنید. برای اینکه در هنگام نصب، خطر برق گرفتگی تهدیدتان نکند، بهتر است جریان برق را قطع کنید.

مرحله دوم تنظیم چراغ سنسوردار

اگر در محل مورد نظرتان چراغ دیگری وجود دارد، به کمک پیچ گوشتی فازمتر آن را باز کنید. برای خرید فازمتر می توانید اقدام نمایید.

مرحله سوم تنظیم چراغ سنسوردار

اگر سقف مورد نظر از جنس آکوستیو و یا رابیتس است، نمی توانید از رولپلاک استفاده کنید. زیرا پشت سقف های رابیتس خالی است و سقف های آکوستیو هم بسیار نرم هستند. به همین دلیل بهتر است از پیچ MDF سه سانتی و یا چهار سانتی استفاده کنید.

مرحله چهارم تنظیم چراغ سنسوردار

در این مرحله باید اتصالات چراغ سقفی را از هم جدا کنید. برای این کار ابتدا پیچ نگهدارنده لنز و طلق یا شیشه را که در مرکز چراغ سقفی قرار دارد، چرخانده و سپس پوشش رویی را بردارید.

مرحله پنجم تنظیم چراغ سنسوردار

برخی از چراغ های سقفی لامپ سرخود هستند. این چراغ ها می توانند از نوع چراغ سقفی سنسوردار ال ای دی و SMD باشند. برخی دیگر از آن ها نیز دارای دو سرپیچ هستند که لامپ دلخواه بر روی آن ها نصب می شود.

پیشنهاد می شود از لامپ های رشته ای در این چراغ ها استفاده نکنید زیرا حرارت زیادی از خود تولید می کنند و به بدنه، سرپیچ و سنسور لامپ صدمه وارد می شود. لامپ ال ای دی بهترین نوع لامپ برای چراغ های سنسوردار است زیرا هم مصرف کمی دارد و هم گرمای ناچیزی از خود تولید می کند.

مرحله ششم تنظیم چراغ سنسوردار

اگر چراغ سقفی شما دارای سنسور توکار باشد، این سنسور میان دو سرپیچ قرار می گیرد. دو سیم از یک طرف سنسور به یک سرپیچ و دو سیم اطرف دیگر سنسور به سرپیچ بعدی وارد می شوند. دو سیم هم از چراغ خارج می شوند که از طریق ترمینال به برق شهری متصل می شوند.

مرحله هفتم تنظیم چراغ سنسوردار

بر روی بدنه سنسوری که داخل چراغ سقفی وجود دارد، اغلب یک ولوم قرار گرفته است. به کمک این درجه می توانید مدت زمان روشن بودن چراغ را تنظیم کنید.

هم چنین اگر سنسور مجهز به فتوسل باشد، می توان زمان روشن شدن چراغ را نیز تنظیم کرد. برای صرفه جویی در مصرف برق بهتر است چراغ را به گونه ای تنظیم کنید که تنها در شب روشن شود.


بیشتر بخوانید: فتوسل چیست و چه کاربردی دارد؟


مرحله هشتم تنظیم چراغ سنسوردار

پس از اتمام مراحل بالا، باید چراغ های سقفی و دیواری در محلی که از پیش در نظر گرفته اید نصب شوند. دو سیم خارج شده از چراغ باید به سیم های خروجی متناظر از سقف یا دیوار بسته شوند. در این قسمت از چسب برق کمک بگیرید. چراغ را به کمک پیچ و مهره و دیگر متعلقات در مکان مورد نظر ثابت کنید.

مرحله نهم تنظیم چراغ سنسوردار

پس از نصب چراغ، ابتدا عملکرد چراغ را بررسی کنید. برای این کار می توانید دست خود را روی سنسور نگه دارید تا چراغ تحرکی احساس نکند و خاموش شود. پس از خاموش شدن، دست خود را بردارید و کمی تکان دهید. اگر چراغ روشن شد، نصب به درستی صورت گرفته است.

مرحله نهایی

در مرحله آخر، حباب را روی چراغ قرار دهید و سرپیچ آن را ببندید.

نصب چراغ سنسوردار
نصب چراغ سنسوردار

نحوه نصب سنسور راه پله

  1. ابتدا سنسور مناسب با چراغ خود را انتخاب کنید. این سنسورها می توانند زاویه های دید گوناگونی داشته باشند.
  2. در هر سنسور سه سیم جداگانه وجود دارد. برای این که سنسور راه اندازی شود، به یک سیم فاز و یک سیم نول نیاز است. زمانی که سنسور شروع به کار کند، از طریق سیم فاز به جریان برق متصل می شود و مقداری از آن توسط سیم سوم به سنسور برگردانده می شود.
  3. پس از اتصال سیم های مرتبط به یکدیگر، عملکرد سنسور را بررسی کنید و سپس در مکان مورد نظر خود نصب نمایید.

در محیط های بیرون بهتر است پیش از ورودی، یک کلید تک پل قرار دهید تا در مواقعی مانند طوفان که سبب حرکت گرد و غبار می شود، چراغ روشن نشود و بتوان به صورت دستی آن را خاموش کرد.


بیشتر بخوانید: طریقه نصب چراغ مگنتی


خرید چراغ های سنسوردار

حال که با نصب چراغ سنسوردار آشنا شدید، برای خرید انواع چراغ به خصوص سنسوردار می توانید به سایت راندنو مراجعه کنید و با نمایندگان فروش آن به طور مستقیم در ارتباط باشید. قیمت این تجهیزات به عواملی مانند نوع چراغ، نوع نصب، سنسور، تعداد لامپ و … بستگی دارد.

از بهترین مارک چراغ سقفی سنسوردار می توان به چراغ سنسوردار شیله، اسپیک، جهش، پارس شهاب، کارلوکس و … اشاره کرد.


بیشتر بخوانید: نحوه نصب چراغ ریلی چگونه است؟ چراغ ریلی چیست و انواع آن کدام است؟