رینگ لایت چیست و چه کاربردی دارد؟

رینگ لایت چیست و چه کاربردی دارد؟

رینگ لایت چیست و چه کاربردی دارد؟ رینگ لایت ابزاری ساده برای نورپردازی است که امروزه کاربردهای زیادی پیدا کرده است. نام رینگ لایت از شکل ظاهری آن گرفته شده است. رینگ (Ring) در زبان انگلیسی به معنای حلقه و لایت (Light) به معنای نور است. رینگ لایت ها منابع نوری هستند که به شکل یک حلقه ساخته می شوند. این حلقه ها ابعاد مختلفی دارند و در اغلب آن ها از لامپ ال ای دی و تکنولوژی های مربوط به LED استفاده شده است.

کاربرد اصلی این تجهیزات در فیلم برداری و عکاسی های پرتره به خصوص در فضاهای داخلی است. رینگ لایت نوری بدون سایه ایجاد می کند و بازتاب آن سبب ایجاد حلقه ای زیبا در چشم فرد روبه روی رینگ لایت می شود. اگر قصد دارید بدانید رینگ لایت چیست تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید. در این مقاله به معرفی رینگ لایت و بررسی کاربردهای آن می پردازیم:

آنچه در ادامه می خوانیم:

معرفی رینگ لایت

در این بخش به سوال رینگ لایت چیست پاسخ می دهیم. رینگ لایت منبع نوری حلقه ای شکل است که روی آن با لامپ هایی ال ای دی، اس ام دی یا سی او بی پوشانده شده است. رینگ لایت وسیله ای برای نورپردازی است که به سرعت توانست در میان کاربران محبوبیت زیادی کسب کند. این وسیله به راحتی نصب و راه اندازی می شود و کار با آن ساده است. همچنین در ابعاد مختلفی عرضه می شود و قیمت آن نسبت به دیگر وسایل نورپردازی مناسب تر است.

اولین رینگ لایت ها در سال 1952 ساخته شدند و در آن زمان تنها در صنایع پزشکی همچون دندان پزشکی از آن ها استفاده می شد. رینگ لایت قدیمی اغلب چراغ هایی از نوع فلورسنت داشتند. اما امروزه از رینگ لایت ال ای دی استفاده می شود. چرا که این چراغ ها پخش نور مناسب، قیمت کمتر و طول عمر بیشتری دارند.

رینگ لایت چیست
رینگ لایت چیست

بیشتر بخوانید: نور لامپ و تاثیر آن بر بدن انسان


کاربرد رینگ لایت

  • کاربرد اصلی این وسیله در عکاسی و فیلم برداری های پرتره است. رینگ لایت در محیط های داخلی می تواند نور بسیار یکنواخت و بدون سایه ایجاد کند. به همین دلیل سوژه حتی در محیط های کاملاً تاریک نیز به کمک رینگ لایت دیده می شوند. در زمینه عکاسی از طبیعت و عکاسی از غذا نیز رینگ لایت کاربرد بسیار زیادی دارد.
  • در سالن های آرایش و بخش های مختلف آن از رینگ لایت استفاده می شود تا افراد بتوانند نوری کامل و متمرکز برروی سوژه ایجاد کنند.
  • یکی از بیشترین کاربردهای رینگ لایت ضبط ویدئو با گوشی مویایل یا دوربین است. بلاگرها و ولاگرهای فضای مجازی از این وسیله برای ضبط فیلم های باکیفیت استفاده می کنند.
  • در این بخش از مقاله رینگ لایت چیست باید بگوییم در بسیاری از عکاسی ها از رینگ لایت به عنوان سوژه استفاده می شود. عکس های بسیار زیادی در دنیای اینترنت وجود دارد که رینگ لایت خود بخشی از عکس است.
  • در عکاسی ماکرو به نوری متمرکز و با شدت زیاد نیاز است به همین دلیل استفاده از رینگ لایت در عکاسی ماکرو بسیار رایج است.
  • از گذشته های دور تا به امروز از رینگ لایت در صنعت دندان پزشکی استفاده می شده. رینگ لایت سبب می شود تا دندان پزشک بتواند جزئیات را مشاهده کند.
  • برخی از افراد از رینگ لایت به عنوان چراغ مطالعه در هنگام خواب استفاده می کنند. زیرا نوری که رینگ لایت تولید می کند سالم است و به چشم انسان آسیب وارد نمی کند.
کاربرد رینگ لایت
کاربرد رینگ لایت

بیشتر بخوانید: معرفی کامل پارامترهای روشنایی و نورپردازی


نور رینگ لایت

در این بخش از مقاله رینگ لایت چیست به بررسی نور رینگ لایت ها می پردازیم. رینگ لایت نوری حلقه ای شکل اما یکنواخت ایجاد می کند. در عکاسی های پرتره این چراغ بازتاب زیبایی در چشم فرد ایجاد می کند. البته در صورتی رینگ لایت نور حلقه ای ایجاد می کند که دوربین درست در میانه آن قرار بگیرد. به همین دلیل برخی از رینگ لایت ها به پایه هایی مجهز شده اند که می توان دوربین یا گوشی موبایل را روی آن ها نصب کرد. برخی دیگر نیز به کمک گیره هایی مخصوص روی لنر دوربین یا گوشی موبایل نصب می شوند.

این محصولات به گونه ای طراحی می شوند که بتوان به کمک دکمه های دستگاه یا کنترل، رنگ نور آن را تغییر داد. اغلب رینگ لایت ها در رنگ نورهای زرد، سفید و یخی عرضه می شوند.

نور رینگ لایت
نور رینگ لایت

مزایای استفاده از رینگ لایت

  • سهولت در استفاده: به کارگیری و استفاده از رینگ لایت ساده است. حتی افراد آماتور و کسانی که دانش عکاسی و نورپردازی ندارند هم می توانند از این وسیله استفاده کنند.
  • استفاده به عنوان منبع نور اصلی: یکی از بزرگترین مزیت های رینگ لایت این است که می توانید از آن به عنوان تنها منبع نوری استفاده کنید زیرا نور پخش و گسترده ای تولید می کنند. البته این در صورتی است که بخواهید فیلم برداری با نمای بسته انجام دهید.
  • کیفیت نور ایده آل: رینگ لایت ها کیفیت نور بالایی دارند و سازنده آن ها افکت هایی را برای رینگ لایت ها در نظر گرفته اند که می توانید از آن ها استفاده کنید. همچنین توزیع یکنواخت نور سبب می شود تا بتوانید در عکاسی ماکرو یا کلوزآپ حرفه ای به نظر برسید. می توانید به کمک تنظیمات رینگ لایت حرفه ای، دمای نور را تنظیم کنید.
  • امکان مدیریت فاصله نور تا سوژه: از دیگر مزیت های استفاده از رینگ لایت می توان به قابلیت تنظیم کردن فاصله نور تا سوژه اشاره کرد. شما می توانید نور را تا هر چقدر که می خواهید به سوژه نزدیک یا از آن دور کنید. زیرا جابه جایی این وسیله ساده است.
  • قیمت مناسب: قیمت رینگ لایت نسبت به دیگر تجهیزات نورپردازی کمتر است.
مزایای استفاده از رینگ لایت
مزایای استفاده از رینگ لایت

بیشتر بخوانید: نورپردازی پذیرایی | همه چیز درباره روشنایی اتاق پذیرایی


انواع رینگ لایت

حال که داسنتیم رینگ لایت چیست به بررسی انواع آن می پردازیم. رینگ لایت ها براساس ویژگی هایی که دارند به چند دسته تقسیم بندی می شوند. به عنوان مثال رینگ لایت از نظر ابعاد و نوع استفاده در مدل های زیر به بازار عرضه می شود:

  1. رینگ لایت پایه دار: این محصولات پایه های بلندتر و قابل تنظیم دارند و می توانید آن ها را مطابق طول دلخواه تنظیم کنید. پایه رینگ لایت اغلب از جنس فلز است.
  2. رینگ لایت رومیزی: این محصولات پایه های کوتاهی دارند که برای قرار دادن روی میز مناسب هستند. بهترین رینگ لایت برای تولید محتوا رینگ لایت های رومیزی و پایه کوتاه هستند.
  3. رینگ لایت گیره ای: این رینگ لایت ها به کمک نوعی هولدر یا گیره به گوشی و لنز دوربین شما متصل می شود. لازم به ذکر است که قیمت رینگ لایت گوشی مناسب است.

این محصولات براساس سایز نیز به سه دسته رینگ لایت کوچک، رینگ لایت متوسط و رینگ لایت بزرگ تقسیم بندی می شوند.

  • برخی از رینگ لایت ها به آینه مجهز شده اند. این رینگ لایت ها برای بیوتی بلاگرها بسیار مناسب است زیرا می توانند به راحتی تولید محتوا کنند. به این رینگ لایت ها رینگ لایت آرایشگاهی نیز گفته می شود.

امروزه بسیاری از افراد به ساخت رینگ لایت خانگی اقدام می کنند. این کار هزینه کمی در پی دارد و با صرف کمی وقت می توانید رینگ لایت مناسبی بسازید.

انواع رینگ لایت
انواع رینگ لایت

نکات مهم در خرید رینگ لایت

در انتهای مقاله رینگ لایت چیست به نکات مهم در خرید رینگ اشاره خواهیم کرد:

  1. پیش از خرید رینگ لایت عکاسی توجه کنید که قرار است از دوربین، گوشی موبایل یا تبلت استفاده کنید. اغلب رینگ لایت ها جایگاهی مخصوص برای نگهداری این وسایل دارند.
  2. کیفیت نور رینگ لایت را پیش از خرید بررسی کنید. اگر عکاسی پرتره یا ماکرو انجام می دهید، رینگ لایتی بخرید که نور با شاخص CRI مناسب داشته باشد. یک رینگ لایت باکیفیت CRI بالای 80 دارد.
  3. فضایی که قرار است در آن از رینگ لایت استفاده کنید را در نظر بگیرید.